Skrevet av Emne: En dyp, voldelig og emosjonell tengneserie (anime) Elfen Lied.  (Lest 1398 ganger)

Utlogget d4931

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 138

  • Level 19 sofaslask
I kveld så jeg ferdig en animeserie ved navnet Elfen Lied. Det er en kort serie på 13 episoder basert på mangaen ved samme navn, dog med litt sprikende hendelsesbeløp og slutt. Denne serien gjorde virkelig, virkelig sterkt inntrykk på meg. Selv om det er en tegneserie så har jeg aldri blitt så rørt av noe. Kan kanskje forklare kjapt hva serien egentlig går ut på, før jeg ender opp i blindfylla (med min trofaste karsk ved min side, så beklager eventuelle skrivefeiler og rare setningssammensetninger).

Elfen Lied har hovedsakelig to hovedpersoner og fire bipersoner. Den ene av hovedpersonene er Lucy, også kjent som Nyu, som starter den første episoden med et smell. Lucy er en menneskelig mutant. Hun ser helt normal ut, sett bort ifra et par småe horn som stikker ut av hodet, men er langt ifra normal, da hun har noe som kalles for "vectors", som fungerer som ekstra hender, bare at de opererer på et annet plan, som ultra-soniske lydbølger og kan brukes til å kappe gjennom ting. Serien fremstiller henne først som et morderisk vesen komplett uten empati for noe som helst levende, der hun dreper og lemlester mange soldater som skulle prøve og stoppe henne fra i å rømme fra et sikkerhetsanstalt der hun ble oppbevart (kunne ha formulert denne setningen eller prøvd å dele den opp, men akkurat nå gidder jeg ikke). Hun blir tilslutt skutt (streifet) i hodet med en høykalibers .50 rifle, og faller ut i havet (sikkerhetsanstaltet befinner seg på en øy like utenfor Japan).

Den andre hovedpersonen er en gutt ved navn Kohtu som er på samme alder som Lucy. Han oppdager Lucy vasket opp på stranda. Problemet her er at Lucy, som nettopp hadde blitt skutt i hodet med en .50 kalibers rifle, hadde utviklet en ny personlighet, eller splittet personlighet som man kaller det, på grunn av et massivt trauma mot hodet. Hun husker ingenting, og alt hun kan si er "Nyu", som gjør at Kohtu og den viktigste bipersonen i animen kaller henne nettopp det. De lever i fryd og gammen, men hvis Nyu slår seg i hodet, eller opplever vold, kommer Lucy tilbake, totalt blottet for empati, der hun dreper sine ofre, enten ved å kappe de i to, lemleste de, eller enkelt og greit bare kappe hodet av de. Men, hun ser ut til å ha et følelsesmessig forhold til Kohtu, som gjør at hun bedreider seg selv, og tilslutt blir Nyu igjen. Hvorfor får vi vite senere i animen, da det viste seg at de to kjente hverandre lenge før serien utspiller sitt drama.

Jeg skal ikke gå videre inn i historien nettopp p.g.a. at jeg ikke vil ødelegge spenningen for de som kanskje vil se denne serien. Men jeg har lyst til å reflektere og si et par ord om denne til tider veldig dystre og mørke, men likevel rørende animen...

Det som er spesielt med denne serien er nettopp den dype filosofien som ligger støpt inne i all vold og elendighet. Denne serien handler om  vennskap, troskap og kjærlighet, men også om savn, hat, splittelse, isolering og sorg. Vi ser tilfeller av lemlesting, seksuell barnemishandling, tortur, dyremishandling, umenneskelige eksperimenter og grafisk illustrerte mord begått av mutanter som Lucy (ja det er flere). Vi får se oppveksten til Lucy, der hun i en alder av 10 utvikler schizofreni, etter og ha blitt mentalt og fysisk mobbet hele oppveksten igjennom (også av foreldrene) på grunn av hennes horn, der de slemme gutta i klassen hennes kaller henne for monster og umenneskelig, mens de dreper en hundevalp hun hadde funnet. Tilslutt blir schizofrenien så dyp at "monstret" inni henne tar kontakt, som da starter blodbadet. Hun synker stadig inn i større depresjon, og man begynner virkelig å tenke på hvem som faktisk er monstret i denne sammenhengen. Om det er Lucy, som har horn, og disse såkalte "vectorene", eller om det er mennesket og dets ondskap. Det er mye grining i animen, men det er kanskje ikke så rart med tanke på hva hovedpersonene, og bipersonene, har gjennomgått/gjennomgår. Det var faktisk et tidspunkt i siste episode der jeg fikk tårer i øynene. Skal ikke gå mer inn på dette da jeg føler meg som ei sutrebøtte...

Uansett! Denne serien anbefaler jeg virkelig til de fleste, enten de er ute etter blind vold, eller om de vil se en dyp emosjonell serie med en dypere mening.

Her har dere introsangen til Elfen Lied og en liten smakebit, - Lilium (Norsk oversettelse; lilje)
http://www.youtube.com/watch?v=bTqThoDgOc4#noexternalembed&hl=en&fs=1
Jeg postet denne originalt på bloggen min, men poster den nå også på treningsforum, da den faktisk når ut til en større masse (eller noen i det hele tatt) Smiley

Utlogget Il Gladiatore

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 760
  • Honnør: 199
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 760

Får se om jeg ikke får tak i den. Høres interessant ut. Bra reflektert!

Dette er jo ikke akkurat nytt, men en annen tv-serie med sterk handling er Jericho. Nå verdsetter jeg familiefoholdet veldig høyt. Det er lite i verden som betyr mer enn det for meg. Og da se hvilke prøvelser dette blir utsatt for i Jericho når katastrofen intreffer blir veldig sterkt for meg. Er ikke akkurat bare familierelasjonene som blir satt på prøve i denne tv-serien, men også relasjoner til gode gamle venner/kontra nye venner/nye relasjoner. Samhold og sammarbeid, å se hvordan en katastrofe faktisk kan sette et ganske stødig samfunn på prøve, ikke kun fysisk, men også psykisk.

Dette ble veldig sterkt for meg, sånn når vi først er inne på det. Anbefales å se, for de som ikke har sett den allerede.
Be the fire in my heart, be the wind in these sails and be the reason that I live

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Har sett alle episodene. Konge serie. Er veldig fan av Death Note og, med det samme vi er inne på sjangeren. Smiley

Edit: alle episodene ligger forresten på juutuub.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!