Skrevet av Emne: Hvilket søtningstoff er best?  (Lest 1843 ganger)

Utlogget dagfinn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Hvilket søtningstoff er best?
« : 19. mai 2009, 03:51 »
Hvilket søtningsstoff er best å bruke i kaker og bakst? Har lest en del negativt om enkelte stoffer som f.eks aspartam og har selv erfart å føle meg dårlig etter å ha spist en eske fylte drops med forskjellige kunstige søtningmidler.

Jeg tenkte jeg skulle lage meg mine egne muslibars. Fint å ha med seg sammen med en proteinshake når man er ute og stresser med innkjøp av varer o.l. for ikke å miste energi og humør. Treffer på mange typer mennesker da med tvilsom personlighet som bare er ute etter å forsure livet for andre, noe som gjør at jeg lett mister energien og får dagen ødelagt...


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Hvilket søtningstoff er best?
« #1 : 19. mai 2009, 07:14 »
Sukrin (erytritol) er et godt alternativ. Smaker ca som sukker, men gir kun 20 kcal pr 100g. Finnes å kjøpe bl.a. på helsekostbutikker og sukrin.no for 60-70 kr / 500g.


Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Hvilket søtningstoff er best?
« #2 : 19. mai 2009, 07:49 »
Sitat
Er Sukrin karbohydrater?
Ja. Sukrin er betegnet som karbohydrater, men oppførerer seg ikke som vanlige karbohydrater som sukker eller stivelse. Sukrin blir ikke benyttet som energi i kroppen, men utskilt ubrukt gjennom urinen. Du trenger derfor ikke telle med Sukrin når du teller karbohydrater. Dette gjør Sukrin velegnet ved lavkarbo-kosthold, og for alle som vil unngå unødvendige karbohydrater.

noen som har en fornuftig kommentar på dette? høres ut som samme myten jeg hører om protein titt og ofte; protein lagres ikke i kroppen men skilles ut i urienen, ergo kan man spise så mye man vil uten å legge på seg.

Utlogget Suzuki- babe

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 40

Sv: Hvilket søtningstoff er best?
« #3 : 19. mai 2009, 07:51 »
Er litt spent på svarene jeg å, så jeg skriver bare inn noe her så jeg får den på "oversikten" Smiley
-Hondababen, 26 år.

Kjører SUZUKI GSXR 750, K6 Smiley

Utlogget dagfinn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Sv: Hvilket søtningstoff er best?
« #4 : 19. mai 2009, 09:35 »
Jeg bestilte Stevia på eBay. Det skal være 300 ganger søtere enn sukker og er derfor et rimeligere alternativ enn sukrin som er mindre søtt enn sukker.

Får bare håpe at det går gjennom tollen. Jeg bestillte det fra Canada og vet ikke om det er lovlig å innføre fra land utenom EU.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Hvilket søtningstoff er best?
« #5 : 19. mai 2009, 09:57 »
noen som har en fornuftig kommentar på dette? høres ut som samme myten jeg hører om protein titt og ofte; protein lagres ikke i kroppen men skilles ut i urienen, ergo kan man spise så mye man vil uten å legge på seg.

Det er ikke noe sammenheng mellom de tingene. Overskudd av energi inntatt i form av protein vil selvsagt lagres på kroppen. Protein skilles ikke ut gjennom urinen, det som skilles ut gjennom urinen er kun aminosyrenes nitrogendel (som kun er 15% eller noe i de fleste proteiner), og et større inntak av protein vil helt naturlig føre til større omsetning av protein og dermed større utskillelse av nitrogen.

Altså: Mer protein inn > større omsetning av protein > mer nitrogen skilles ut.

... og ikke: mer protein inn > alt protein over en eller annen magisk grense forsvinner ut gjennom urinen...


Ang. sukrin (erytritol) så tas det opp i tarmen og inn i blodet, men vi savner enzymer som kan omdanne disse molekylene til noe som kroppen kan bruke (som f.eks. fett) eller bryte ned dem til energi, så mesteparten vil bare passere via nyrene og ut gjennom urinen.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!