Skrevet av Emne: Kunn havregrøt og egg hver dag.  (Lest 8009 ganger)

Utlogget Porter

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 73

Kunn havregrøt og egg hver dag.
« : 09. mai 2009, 23:02 »
Har eksamen snart og må ha toppkarakter på begge. Dvs. 10 dager til første og 20 til andre.

Har i lengre tid fundert på hvordan jeg skal forenkle hverdagen og tidseffektivisere hverdagen.
Lurte egentlig bare på om man greier seg fint med havregrøt(havregryn,melk og vann i mikroen) og evt. bare koke endel egg og ha disse to sammensetningene som måltider hver dag. Hver av partene inneholder jo så og si alle former for næring du trenger. Så hvis man ser bort ifra alle former for nye trender(alskens antioksidanter, blåbær ol.) Kan jeg klare meg bra med dette? evt. kan jeg inkludere litt omega3.

Trenger forsåvidt gå ned litt i vekt, og kutte sukkerforbruket og så kanskje dette kunne vært en plan? (Rimelig kjedelig kosthold, men liker tanken på å avenne meg det at jeg "må ha god mat" og heller gå back to the basics og heller gjøre kosten om til en mindre viktigere del av livet, vi moderne mennesker har jo tross alt svært mange irrasjonelle vaner) Billig er det og!

Er dette farlig eller egentlig en ganske god ide?

Protein1991

  • Gjest
Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #1 : 09. mai 2009, 23:08 »
Den tiden du "sparer" på å ikke lage så vanskelig mat, skal du bruke den på å studere???
Du skal kutte ut alt annet enn studering med andre ord?

Syns virkelig synd på deg om det er tilfellet..

Men til topic; det er ikke farlig i den perioden du snakker om. 20 dager. Men kroppen trenger mye variasjon i kosthold, hvis ikke funker den ikke som den skal!

Utlogget Porter

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 73
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 73

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #2 : 09. mai 2009, 23:16 »
Men når den får det den trenger, hvorfor skal det være variasjon?

Mennesket har jo tross alt levd på svært enkel og basisk kost før.

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #3 : 09. mai 2009, 23:45 »
Tja, et menneske kan overleve på kun egg og appelsiner. Egg innholder alt kroppen trenger, unntatt c-vitamin. Lykke til!

Protein1991

  • Gjest
Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #4 : 10. mai 2009, 00:13 »
Men når den får det den trenger, hvorfor skal det være variasjon?

Mennesket har jo tross alt levd på svært enkel og basisk kost før.
Jeg har ikke sagt at det du mener er direkte feil, jeg bare sier at det er bedre (mye bedre) med mer variert kost.
Kjør på, men jeg skjønner bare ikke hvorfor

Uansett lykke til Wink

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #5 : 12. mai 2009, 17:15 »
Jeg er midt i innspurt på bachelor oppgaven min, så skjønner litt hvordan du tenker:) har endret endel på kostholdet mitt jeg også, slik at jeg slipper bruke mye tid på å lage og spise riktig  Wink Eksempler på dette er; Havregrøt m/ 15-30g proteinpulver, mager kesam(bland det med kanel, prottis pulver og litt nøtter, sunt kjapt og godt) cottage cheese med tilbehør som nevnt, kokte egg, (da koker jeg gjerne 10 i slengen siden de holder seg bra i kjøleskapet;) proteinshake med skummetmelk eller juice lager jeg 3 liter av og har i kjøleskapet (da holder det for 3 dager) bananer handler jeg inn en haug av, en dag i uken steiker jeg tre pakker karbonadedeig/kyllingkjøttdeig sammen med grønnsaker og cottagecheese for så å fryse det i porsjonsposer som er kjapt og lett og spise seinere! I tillegg har jeg masse nøtter i huset:)

Enkelt, sunt og kjapt, perfekt midt i eksamensstresset:) Ellers kan du sikker fint leve på havregrøt og egg noen uker, men ville bare gi noen tips på andre ting som er bra mat som også går veldig kjapt:)

Ellers masse masse lykke til med lesing og eksamen, godt å vite at det er flere av oss der ute Kiss
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #6 : 12. mai 2009, 17:18 »
Bestill peppes eller dolly da, får du knallgod mat som kanskje motiverer LITT mer enn tørre egg og kjedelig havregryn liksom Tongue

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #7 : 12. mai 2009, 17:33 »
Bestill peppes eller dolly da, får du knallgod mat som kanskje motiverer LITT mer enn tørre egg og kjedelig havregryn liksom Tongue

I wish;p Problemet da blir at jeg sliter med dårlig samvittighet resten av dagen, noe som ikke gjør meg veldig produktiv med tanke på oppgaven, lol! Åhhh... nå ble jeg sugen pp pizza... dårlig gjort zyklon;p
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget Peblo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 373

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #8 : 19. mai 2009, 14:39 »
Hmm, tipper de fleste bruker mer tid på PC/TV som ikke har med skolearbeidet å gjøre, enn de gjør på å lage mat. Er ikke værre enn å ta seg 20-40min på å lage/spise et måltid. Pauser må man jo ha uansett. Smiley
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93934.msg1396276;topicseen#new

"Når livet er tungt og ting se mørkt ut, er det bare å sette seg ned, ta en proteinshake, så skal du se at alt går bra! Smiley

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #9 : 19. mai 2009, 15:01 »
Jøss, det er jo faktisk nesten bare det jeg spiser om dagen, jo! Havregryn til frokost, salat/tunfisk til lunsj, omelett til middag, kveldsmat og kveldsmat. Jeg har ikke dødd ennå.

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #10 : 19. mai 2009, 16:39 »
Jeg anbefaler sterkt å variere på proteinkildene så man slipper intoleranse mot dem. Å spise det samme hver dag er ikke bra.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #11 : 19. mai 2009, 17:48 »
Jeg anbefaler sterkt å variere på proteinkildene så man slipper intoleranse mot dem. Å spise det samme hver dag er ikke bra.
Proteiner er da proteiner? Greit nok at det er forskjell på myse og kasein, men er det noe særlig mer...? Eller kan jeg bare takke meg selv for å ha gått glipp av noe veldig viktig informasjon? Greia med variert kosthold er vel i bunn og grunn lurt fordi ikke alle matvarer inneholder samme vitaminer. Eller har jeg satt meg ned på feil togstasjon nå?

Utlogget Peblo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 373

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #12 : 19. mai 2009, 17:52 »
Jeg anbefaler sterkt å variere på proteinkildene så man slipper intoleranse mot dem. Å spise det samme hver dag er ikke bra.

Så om man har drukket melk hver dag hele livet har man fått intoleranse mot det?
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93934.msg1396276;topicseen#new

"Når livet er tungt og ting se mørkt ut, er det bare å sette seg ned, ta en proteinshake, så skal du se at alt går bra! Smiley

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #13 : 19. mai 2009, 18:32 »
Så om man har drukket melk hver dag hele livet har man fått intoleranse mot det?

Får man det, kjenner man det. Ikke alle får det, men jeg reagerer veldig om jeg spiser det samme hver dag. Derfor kjører jeg rotasjon på proteinkildene, slik at jeg slipper det.

Milos har også nevnt dette, jeg hadde flere kilder, men finner dem ikke nå.
Sitat
- Don't eat the same protein every meal day in and day out; you will become allergic to it

http://tnation.tmuscle.com/free_online_forum/sports_body_training_performance_bodybuilding/milos_sarcevs_free_seminar_a_recap



Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #14 : 19. mai 2009, 18:42 »
Virus er genmateriale omhyldet av protein som immunforsvaret reagerer på. Så f.eks ved allergi mot melkeprotein reagerer immunforsvaret på melkeproteinet som om det var et skadestoff. Min gjetning er at med ekstremt ensidig kost kan, men ikke må, immunforsvaret få det for seg at et eller annet protein er et skadestoff.

Laktoseinntoleranse er så vidt jeg vet ikke en allergi i den forstand, det er at man mangler et enzym for å splitte melkesukker og melkesukkeret går ufordøyd videre i tarmen og nærer bakteriene litt for mye.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!