Skrevet av Emne: Kunn havregrøt og egg hver dag.  (Lest 7978 ganger)

Utlogget babuShka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #15 : 19. mai 2009, 19:15 »
Men når den får det den trenger, hvorfor skal det være variasjon?

Mennesket har jo tross alt levd på svært enkel og basisk kost før.

Det er en grunn til at mennesket lever lenger idag enn de gjorde før.
Vegetarianere som har god tilgang til mat, lever også kortere enn oss som spiser både vegetabisk mat og kjøtt.
5x5 Stronglifts
For engasjerte mennesker er ingenting umulig.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #16 : 19. mai 2009, 19:22 »
Så om man har drukket melk hver dag hele livet har man fått intoleranse mot det?
Nja, er vel ikke helt sånn det funker, poenget er vel kanskje heller at man i løpet av det nevnte livet har fått i seg andre typer proteiner også..
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #17 : 19. mai 2009, 20:52 »
.. Min gjetning er at med ekstremt ensidig kost kan, men ikke må, immunforsvaret få det for seg at et eller annet protein er et skadestoff..
Permanent? Altså du blir permanent "allergisk" mot spesielle protein? Eller går det over?

Utlogget babuShka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #18 : 19. mai 2009, 21:07 »
Det er jo ingen fasitt på det. Det varierre vel fra person til person. Ingenting er 100% sikkert, men man bør være forsiktig uansett. Tror også du vil gå relativt lei etter en liten stund uansett.
5x5 Stronglifts
For engasjerte mennesker er ingenting umulig.

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #19 : 19. mai 2009, 21:09 »
Permanent? Altså du blir permanent "allergisk" mot spesielle protein? Eller går det over?

Til meg går det over etter en periode. Eller, så fort jeg kutter den kilden som skaper trøbbelet, så blir det bra etter en dag eller to. Da kan jeg ikke bruke den kilden på noen uker. Derfor bruker jeg f.eks ikke proteinpulver noe ofte.

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #20 : 19. mai 2009, 21:22 »
Til meg går det over etter en periode. Eller, så fort jeg kutter den kilden som skaper trøbbelet, så blir det bra etter en dag eller to. Da kan jeg ikke bruke den kilden på noen uker. Derfor bruker jeg f.eks ikke proteinpulver noe ofte.

Jeg er stikk motsatt deg. Jeg reagerer positivit på å innta nogenlunde det samme hele tiden. Det samme gjelder måltidsfrekvens.

Men mener du seriøst at du blir rufsen i magan av å spise samme proteinkilde over et stykke tid? Er det ikke enkelte matvarer du ikke tåler kanskje? Angående proteinpulver, så er det flere som ikke tåler det så bra. Kanskje du er en av dem?
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #21 : 19. mai 2009, 21:27 »
Jeg er stikk motsatt deg. Jeg reagerer positivit på å innta nogenlunde det samme hele tiden. Det samme gjelder måltidsfrekvens.

Men mener du seriøst at du blir rufsen i magan av å spise samme proteinkilde over et stykke tid? Er det ikke enkelte matvarer du ikke tåler kanskje? Angående proteinpulver, så er det flere som ikke tåler det så bra. Kanskje du er en av dem?

Egg f.eks kan jeg innta i ca. litt over en uke hver dag. Etter det blir magen helt sinnsyk, omgangssjuka deluxe. Kutter ut egg og dagen etterpå er alt bra. Samme med kylling, fisk, Biff, proteinpulver ++ Har testet dette flere ganger, så jeg er rimelig sikker på det. Jeg har også lest diverse om det på nett, men jeg klarer ikke å finne siden nå.

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #22 : 19. mai 2009, 21:30 »
Egg f.eks kan jeg innta i ca. litt over en uke hver dag. Etter det blir magen helt sinnsyk, omgangssjuka deluxe. Kutter ut egg og dagen etterpå er alt bra. Samme med kylling, fisk, Biff, proteinpulver ++ Har testet dette flere ganger, så jeg er rimelig sikker på det. Jeg har også lest diverse om det på nett, men jeg klarer ikke å finne siden nå.

Ja, det er sikkert mulig. Har ikke lest noe om det, så jeg vet bare hva som funker for meg. Men variasjon er nok ikke en negativ ting Smiley
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget Deleted!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 031
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 031

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #23 : 19. mai 2009, 21:33 »
Ja, det er sikkert mulig. Har ikke lest noe om det, så jeg vet bare hva som funker for meg. Men variasjon er nok ikke en negativ ting Smiley

Variasjon er viktig, absolutt.

Utlogget Jonas S.K

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 239
  • Honnør: 104
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 239

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #24 : 19. mai 2009, 21:34 »
Jeg er stikk motsatt deg. Jeg reagerer positivit på å innta nogenlunde det samme hele tiden. Det samme gjelder måltidsfrekvens.

Men mener du seriøst at du blir rufsen i magan av å spise samme proteinkilde over et stykke tid? Er det ikke enkelte matvarer du ikke tåler kanskje? Angående proteinpulver, så er det flere som ikke tåler det så bra. Kanskje du er en av dem?
jeg er en av dem:(

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #25 : 19. mai 2009, 21:39 »
Egg f.eks kan jeg innta i ca. litt over en uke hver dag. Etter det blir magen helt sinnsyk, omgangssjuka deluxe. Kutter ut egg og dagen etterpå er alt bra. Samme med kylling, fisk, Biff, proteinpulver ++ Har testet dette flere ganger, så jeg er rimelig sikker på det. Jeg har også lest diverse om det på nett, men jeg klarer ikke å finne siden nå.
Man merker det såpass ja. Da merker jeg det nok om det skjer noe. Har spist  8 egg eller mer om dagen i litt over to uker nå, har ikke blitt dårlig i magen av det. Jeg får jo proteiner fra andre kilder også, shake, tunfisk, litt kylling i salaten, havre etc. Har ikke vært dårlig i magen ennå.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Kunn havregrøt og egg hver dag.
« #26 : 19. mai 2009, 21:53 »
Permanent? Altså du blir permanent "allergisk" mot spesielle protein? Eller går det over?
Jeg er ikke noe ekspert på dette, uttalelsen min er i utgangspunktet en gjetning basert på de fakta at proteiner spiller så mange forskjellige roller i kroppen og at man kan være veldig allergisk mot enkelte typer proteiner. Videre kan også allergier komme og gå i perioder i livet, og man kan få kryssreaksjoner, at man reagerer allergisk på ting bare i kombinasjon. Har hørt også at man kan relativt lett utvikle allergi mot soyaproteiner ved for mye eksponering, men det jeg kjenner til så har det gått over igjen.

Kort oppsummert, allergier er veldig sammensatt.

Så konklusjonen er, som veldig ofte, ta den gyldne middelvei og hold deg vekk fra ekstrema; Variér kosten. :-)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!