avstemning
Spørsmål: Hvordan skal Plumb0 håndtere platået?
Det er ikke noe platå, fortsett som før - 2 (25%)
Hopp over en spisedag - 0 (0%)
Kjør 2-3 dager med masse karbs neste helg - 2 (25%)
Kutt enda mer på kcal - 4 (50%)
Øk kcal, samme karb men med mer fett. - 0 (0%)
Stemmer totalt: 8

Skrevet av Emne: Casa de Plumbo: Skulder & lyskerehab.  (Lest 63507 ganger)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Plumbos logg, kreatin og IF FTW
« #555 : 16. juni 2010, 00:06 »
Hva er problemet med knærne dine?
Det er posisjonen av dem. Jeg har egentlig merket at på slutten av tunge sett så har jeg en tendens til å flytte knærne litt forover. En logikk her er nok at med å flytte knærne forover uten å løfte vekten, så rettes hoften litt ut og knærne spisset litt, og så kan quadriceps & co ta litt av jobben til gluteus. Ikke idéelt, så jeg prøver å unngå det. Men det skjer av og til.

Men sist uke fikk jeg en strekk eller noe i lysken, og det fikk meg til å bla litt i "Basic Barbell Training" for å kikke litt på teknikken min. Og jeg slo tilfeldigvis opp på plassering av kneet forover/bakover, hvor det stod at kneet ikke skulle noe særlig lengre frem enn tærne elns. Med vond lysk var det lett å eksperimentere litt for å se hva som gjorde mest/minst vondt, og hvis knærne var et stykke frem så ble det en del strekk på innsiden av låret, og følgelig vondt.

Hvis jeg derimot ikke skal ha knærne foran tærne, så fyker ræva ut med en gang. Men lite strekk på innsiden av låret og det gjør ikke noe vondt når jeg gjør det rolig og kontrollert. Så jeg har litt på følelsen av at jeg er inne på noe der.

Men det koker ned til mer fleksing av hoftene, og jeg tipper at dette er et svakt (svakere enn ellers) punkt hos meg, for det blir mye tyngre.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Plumbos logg, kreatin og IF FTW
« #556 : 16. juni 2010, 00:35 »
Det er posisjonen av dem. Jeg har egentlig merket at på slutten av tunge sett så har jeg en tendens til å flytte knærne litt forover. En logikk her er nok at med å flytte knærne forover uten å løfte vekten, så rettes hoften litt ut og knærne spisset litt, og så kan quadriceps & co ta litt av jobben til gluteus. Ikke idéelt, så jeg prøver å unngå det. Men det skjer av og til.

Men sist uke fikk jeg en strekk eller noe i lysken, og det fikk meg til å bla litt i "Basic Barbell Training" for å kikke litt på teknikken min. Og jeg slo tilfeldigvis opp på plassering av kneet forover/bakover, hvor det stod at kneet ikke skulle noe særlig lengre frem enn tærne elns. Med vond lysk var det lett å eksperimentere litt for å se hva som gjorde mest/minst vondt, og hvis knærne var et stykke frem så ble det en del strekk på innsiden av låret, og følgelig vondt.

Hvis jeg derimot ikke skal ha knærne foran tærne, så fyker ræva ut med en gang. Men lite strekk på innsiden av låret og det gjør ikke noe vondt når jeg gjør det rolig og kontrollert. Så jeg har litt på følelsen av at jeg er inne på noe der.

Men det koker ned til mer fleksing av hoftene, og jeg tipper at dette er et svakt (svakere enn ellers) punkt hos meg, for det blir mye tyngre.

Det er i utgangspunktet ikke et problem å drive knærne over tærne, det handler mer om hvor du har presset på foten. Om du bøyer i flate sko og spesielt joggesko, kan det være problematisk å drive knærne noe særlig fremover uten at hælen løfter seg slik at du får press på tærne.

Høres veldig spesielt ut at du skal få en strekk i lysken av en slik stilling. Kan du si nærmere hvilken muskel det er snakk om?

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Plumbos logg, kreatin og IF FTW
« #557 : 16. juni 2010, 00:52 »
Det er i utgangspunktet ikke et problem å drive knærne over tærne, det handler mer om hvor du har presset på foten. Om du bøyer i flate sko og spesielt joggesko, kan det være problematisk å drive knærne noe særlig fremover uten at hælen løfter seg slik at du får press på tærne.

Høres veldig spesielt ut at du skal få en strekk i lysken av en slik stilling. Kan du si nærmere hvilken muskel det er snakk om?
Litt vanskelig å si, virket litt som i området adductur longus. Nå er det mer selve hofteleddet på venstre side som virker litt snodig. Hvis jeg står på venstrebenet rett opp og ned og fører høyrebenet utover til siden, så når høyrebenet passerer 45 grader så begynner det å bli numment inne i venstre hofte, føles ut som selve leddet. Det har blitt mye bedre ganske raskt, men har fått meg til å tenke litt på det.

Jeg bruker vanligvis klassiske converse, så ja, vekten har en tendens til å komme over på tåballen når knærne går frem. Hælen er i bakken, men det er ikke mye trykk igjennom den.

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Plumbos logg, kreatin og IF FTW
« #558 : 16. juni 2010, 01:07 »
Det er posisjonen av dem. Jeg har egentlig merket at på slutten av tunge sett så har jeg en tendens til å flytte knærne litt forover. En logikk her er nok at med å flytte knærne forover uten å løfte vekten, så rettes hoften litt ut og knærne spisset litt, og så kan quadriceps & co ta litt av jobben til gluteus. Ikke idéelt, så jeg prøver å unngå det. Men det skjer av og til.

Men sist uke fikk jeg en strekk eller noe i lysken, og det fikk meg til å bla litt i "Basic Barbell Training" for å kikke litt på teknikken min. Og jeg slo tilfeldigvis opp på plassering av kneet forover/bakover, hvor det stod at kneet ikke skulle noe særlig lengre frem enn tærne elns. Med vond lysk var det lett å eksperimentere litt for å se hva som gjorde mest/minst vondt, og hvis knærne var et stykke frem så ble det en del strekk på innsiden av låret, og følgelig vondt.

Hvis jeg derimot ikke skal ha knærne foran tærne, så fyker ræva ut med en gang. Men lite strekk på innsiden av låret og det gjør ikke noe vondt når jeg gjør det rolig og kontrollert. Så jeg har litt på følelsen av at jeg er inne på noe der.

Men det koker ned til mer fleksing av hoftene, og jeg tipper at dette er et svakt (svakere enn ellers) punkt hos meg, for det blir mye tyngre.
Hva med å filme bøyen din? Trening i sokkelesten hhar gjort underverker for meg, blir mye enklere å lene kroppsvekta på riktig sted.

Kan også anbefale å bytte helt ut knebøy med frontbøy, spesielt hvis du har et svakere hofteparti. Frontbøy belaster mer på framside lår og tillater deg å gå dypere ned. Hvis vektene blir for tunge slipper du ganske enkelt vektene ned, i stedet for å krype deg inn i rack'en igjen som med knebøy.

Du kan lese litt mer på Eirik Sandviks blogg her

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Plumbo med knebøyvideoer.
« #559 : 16. juni 2010, 13:15 »
Jeg ville gått for noe ala den første, bare at du presser knærne mer ut enn du gjør nå. Det er tydelig at du kommer frempå i bunnen, et triks som kan hjelpe her er å krølle opp tærne. Press albuene frem og hold hodet bak.

Ville også jobbet med hofte- og ankelmobiliteten, samt kanskje en øvelse for gluteus medius.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Plumbo med knebøyvideoer.
« #560 : 16. juni 2010, 13:30 »
Jeg ville gått for noe ala den første, bare at du presser knærne mer ut enn du gjør nå. Det er tydelig at du kommer frempå i bunnen, et triks som kan hjelpe her er å krølle opp tærne. Press albuene frem og hold hodet bak.
Takker, det skal jeg prøve. Smiley

Ville også jobbet med hofte- og ankelmobiliteten, samt kanskje en øvelse for gluteus medius.
Noen gode tips på å øke hoftemobiliteten?

Gluteus medius, tenker du på ja-maskinen eller sideliggende ett-beins skræving?

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Plumbo med knebøyvideoer.
« #561 : 16. juni 2010, 13:47 »
Takker, det skal jeg prøve. Smiley
Noen gode tips på å øke hoftemobiliteten?

Gluteus medius, tenker du på ja-maskinen eller sideliggende ett-beins skræving?

Det er noen greie tips og øvelser i denne: http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI#noexternalembed

Spesielt den som er rundt 1:05 tror jeg hadde vært bra for deg.

Ellers er statisk tøyning av setet, hofteleddsbøyere, lysken og hamstrings gode greier. Både før og etter knebøytrening.

Ellers kan det nok også hjelpe om du prøver å ha en litt mer aktiv negativ, altså at du drar deg selv ned med hoftebøyerne istedenfor å bare senke deg ned.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Plumbo med knebøyvideoer.
« #562 : 16. juni 2010, 14:06 »
Takk for tips. Jeg har notert det på en liten lapp jeg har hivd i treningsdagboken. Smiley

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Plumbo med knebøyvideoer.
« #563 : 16. juni 2010, 14:20 »
Takk for tips. Jeg har notert det på en liten lapp jeg har hivd i treningsdagboken. Smiley

Ser jeg glemte å svare på det ang. glute medius Tongue

Jeg foretrekker sittende abduksjon med strikk rundt knærne, men det er nok flere ting som fungerer her. Smiley

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Plumbo med knebøyvideoer.
« #564 : 16. juni 2010, 15:31 »
Skal prøves. Smiley Takk igjen!

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Plumbo med knebøyvideoer.
« #565 : 18. juni 2010, 12:04 »
Gårsdagens økt:

- push-ups i slynge
  8, 8, 8, 6, 4

- skulderekstensjon i slynge
  8, 8, 8

- knebøy
  20x5, 50x5, 60x5, 70x5 - kjente litt i hofteleddet, 65x0 - vondt i hofteleddet

- push press (var fullt på gymmen og manko på skiver så jeg brukte det jeg hadde)
  50x3, 3, 3, 3

- 1-arms roing
  20x5, 5, 5

- ja-maskin
  40x10, 50x10, 60x10, 70x10, 10

- nei-maskin
  60x10, 10, 10

- leggpress i benpressmaskin
  190x10, 7, 7, 4 (strakk godt i bunn)

- bicepskørl
  30x8, 8, 6

- 1-arms stående tricepspress
  10x8, 8, 8

Tror jeg holder meg på 60 i bøy en stund, tøyer godt, og håper at ting stabiliserer seg.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Plumbo med knebøyvideoer.
« #566 : 20. juni 2010, 10:59 »
Hmm, lurer litt på om jeg har snublet inn i en form for overtrening.

Nå har jeg hatt kontinuerlig småvondt i venstre hofte og høyre skulder siden torsdag, og hvis jeg får noe belastning på nevnte kroppsdeler så gjør det ganske vondt. Prøvde å rigge en seilbåt i går, og det var ikke behagelig.

Så full økt i dag er utelukket. Spørsmålet er om jeg bare skal ta fri eller ta en lett økt for å få igang blodomløpet og tøye områdene litt. Hmm..

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Plumbo med knebøyvideoer.
« #567 : 20. juni 2010, 13:20 »
Hmm, lurer litt på om jeg har snublet inn i en form for overtrening.

Nå har jeg hatt kontinuerlig småvondt i venstre hofte og høyre skulder siden torsdag, og hvis jeg får noe belastning på nevnte kroppsdeler så gjør det ganske vondt. Prøvde å rigge en seilbåt i går, og det var ikke behagelig.

Så full økt i dag er utelukket. Spørsmålet er om jeg bare skal ta fri eller ta en lett økt for å få igang blodomløpet og tøye områdene litt. Hmm..
Dra til idrettsfysioterapeut og få ordentlig utredelse og hjelp.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Plumbo med knebøyvideoer.
« #568 : 20. juni 2010, 13:49 »
Dra til idrettsfysioterapeut og få ordentlig utredelse og hjelp.
Ja, jeg vurderer det. Sist runde på skulderen fikk jo god service. Smiley

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Plumbo med knebøyvideoer.
« #569 : 21. juni 2010, 21:59 »
Dagens:

- knebøy
  20x10, 30x5, 40x5, 50x5, 5, 5

- press
  20x10, 30x5, 35x5, 40x5, 5, 5

- bicepskørl
  20x10, 30x5, 5, 5

- strakmark
  80x5, 5, 5

- ja-maskin
  30x10, 40x10, 50x10, 60x10, 70x10

- nei-maskin
  40x10, 50x10, 60x10, 70x10

- leggpress i benpressmaskin
  190x8, 5, 5

- lat pulldowns
  60x5, 5, 5

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!