Skrevet av Emne: Revolusjonerende forskning fra Verdens helseorganisasjon  (Lest 46171 ganger)

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sitat
Derfor blir du tjukk

Ikke fordi du ikke trener, mener WHO-forskere.


Av Linda Stølen
Torsdag 14.05.09 kl 06:00


DinSide Forskere ved Verdens helseorganisasjon (WHO) har sett på årsakene til at vi i den vestlige verden stadig blir tjukkere, melder den britiske avisen The Times.

Les også: De ekstra kiloene tar flere år av livet ditt! Se hvor mye.

Da de gransket det generelle treningsnivået hos amerikanerne, viste det seg at folk ikke har blitt mindre fysisk aktive de siste 30 årene.

Det får forskerne til å konkludere med at fedmeepidemien skyldes overdrevent inntak av kalorier, ikke mangel på fysisk bevegelse.


Les også: «Det er bare valpefett»
Les også: Fedmeepidemi blant norske jenter?

Gjelder alle land
Forskerne mener denne konklusjonen gjelder for alle industrialiserte land der fedme og overvekt er blitt et problem.

Resultatene av studien ble presentert under European Congress on Obesity, som ble holdt i Amsterdam nylig.

Les også: Slik blir usunt sunt

En av forskerne bak WHO-studien, professor Boyd Swinburn, sa der at helsemyndighetene i de vestlige landene i langt større grad må fokusere på folks energiinntak.

Ifølge ham finnes det ikke bevis for at lavere aktivitetsnivå har bidratt til fedmeepidemien.

- Å få folk til å gå i to timer ekstra hver dag er ikke en realistisk måte å bekjempe epidemien på. Vi må senke våre forventninger til hva som kan oppnås med økt fysisk aktivitet, mente Swinburn.


Lurer på hvor mange forskere og hvor mye penger det tok for å finne ut av dette.   Wink
Passion trumps fucking everything!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Grin

Men, et viktig poeng er også dette, det skal de ha:
Sitat
- Å få folk til å gå i to timer ekstra hver dag er ikke en realistisk måte å bekjempe epidemien på. Vi må senke våre forventninger til hva som kan oppnås med økt fysisk aktivitet, mente Swinburn.

Jeg har sett for mange halvgamle feite kjærringer som trår på en trimsykkel med lav belastning i 20 minuttt. Kjempefornøyd med egen innsats slenger de nedpå en hel Gatorrade mens de klager til sidemannen "jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke går ned i vekt".
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Kim-s

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 677
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 677

PUT DOWN THE FORK!
Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm.

-Winston Churchill

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
"STOP EATING SO MUCH!"
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Jeg har faktisk sett en meget overvektig person "jogge" på tredemøllen i olabukse, med et håndkle i den ene hånden og colaen i den andre.  Grin

Men løsningen er og har alltid vært kosthold. Har man 100 000 kcal ekstra på kroppen, så nytter det ikke med en 20-30 minutters power-walk. Man må kutte ned på matinntaket, for å have i et stort nok kcal underskudd.

Det morsomste(egentlig sørlig) å se er når ”eksperter” anbefaler folk med 20+ ekstra kilo å jogge eller tilsvarendes. Disse menneskene er ikke i en situasjon de kan forbrenne enorme mengder med trening.
Man må trene seg opp til å kunne trene.  Smile
Passion trumps fucking everything!

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Problemet er vel at mennesker ser ut til å være overdrevent opptatt av å få alt dokumentert via forskning, og ikke lenger stoler på sunn fornuft. Sunn fornuft er et vidt begrep ofte benyttet av mennesker som ikke helt forstår seg på hvordan forskning utføres og hvorfor man faktisk forsker, men dere ser hvor jeg vil...

På generelt grunnlag vil man gå opp i vekt om kaloriintak er høyere enn hva man forbruker, og dette uavhengig om man trener eller ei. For øvrig syns jeg folk burde være mer selvkritiske ovenfor egen helse, og jeg syns det er helt greit at bl.a. forsikringsselskap tar mer betalt fra de som røyker og/eller er overvektige. Vi må ta ansvar for egen helse og ta konsekvensene dette bærer med seg. Selv om vi har tilgang på all verdens mat betyr ikke det at vi må spise dette, og i store mengder. Måtehold i alle livets faser og felt er kanskje ikke så dumt?

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Man må trene seg opp til å kunne trene.  Smile
...for ikke å snakke om at man må ha muskler som forbrenner fettet.. Noe mange ikke evner å ta inn over seg. "Eg kan kje ta i ei vekt, eg bli så svære!" Jamen hør nå her da, kjærring, har du så fordømt bra anlegg for å bygge muskler må du da for svingende se til å satse på det! Tongue

Og "nå har jeg trent så bra at nå fortjener jeg litt snop" er jo en klassiker. *gremme seg*

For øvrig syns jeg folk burde være mer selvkritiske ovenfor egen helse, og jeg syns det er helt greit at bl.a. forsikringsselskap tar mer betalt fra de som røyker og/eller er overvektige. Vi må ta ansvar for egen helse og ta konsekvensene dette bærer med seg. Selv om vi har tilgang på all verdens mat betyr ikke det at vi må spise dette, og i store mengder. Måtehold i alle livets faser og felt er kanskje ikke så dumt?
Signert opp og i mente.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget country boy

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

hehe har jeg sett denne personen på mølla tro? Wink Wink

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

to øvelser som fungerer kjempebra for vektnedgang:
"Fork putdowns" og "chair pushbacks"

Utlogget Crudeoil

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 224
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 224

Lol

Problemet er at få ikke vil yte en dritt, svette en dråpe eller kjenne seg sliten for å gå ned i vekt.
De vil gå til legen elns å få en "tabelett som slanker". Da kan de ligge på sofaen med handa i potetgullskåla å vente på at pillen de fikk av han doktor dyregod funker.
Tenke litt selv, hva er det??
Det er bedre å være sterkfeit enn svakbøs!

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Lol

Problemet er at få ikke vil yte en dritt, svette en dråpe eller kjenne seg sliten for å gå ned i vekt.
De vil gå til legen elns å få en "tabelett som slanker". Da kan de ligge på sofaen med handa i potetgullskåla å vente på at pillen de fikk av han doktor dyregod funker.
Tenke litt selv, hva er det??


Såvidt meg bekjent øker salget av slankeprodukter og folk ser ut til å være villige til å ofre helsa for å se bra ut rent fysisk. Det er dermed liten tvil om at mange velger minste motstands vei og det er selvsagt synd av flere årsaker. En ting er at preparatene kan være helseskadelig, en annen ting at det sender ut feil signaler til barn og unge. Man ikke behøver arbeide for noe - man velger kun letteste utvei. Jeg mener det trengs holdningsendringer fra barn er små for å øke graden av fysisk aktivitet. Man må finne aktiviteter som gleder barn og som gir de gode opplevelser ved det å bruke kroppen sin, slik at de i voksenalder forholder seg aktive og sunne. Undersøkelser har jo vist at positiv opplevelse med fysisk aktivitet som barn gir mer aktive voksne. Det vil koste penger å sette igang tiltak og lønne ansatte, men folks helse er vel viktigere enn antall kroner i banken?

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv er det ingen tvil om at en innsats her ville ha lønt seg. Men det er dette med gode gamle Norge, vi liker å straffe feil oppførsel med avgifter fremfor å faktisk informere og jobbe mot HVORFOR man burde velge i en spesiell retning.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Nok en gang fokuseres det ensidig på inntak av kalorier. Bomskuddet er like stort som det alltid har vært, og mens maset om kalorier bare øker, blir befolkningen fetere. Fedmeedpidemien i USA er på god vei til Norge, sies det.
Problemet er ikke at folk i sitt ståsted spiser for mye. Problemet er at folk spiser næringsfattig mat. Næringsfattig mat metter dårlig, dermed vil man spise mer av de tomme kaloriene det er så lett å bli glad i, men som knapt reduserer apetitten - heller øker den.
Det som skjer når folk får beskjed om å redusere kaloriinntaket, er at de raskt underernæres. Fordi mange benytter råvarer med liten næringstetthet i sin diett så kommer kroppen inn i en sult/stress-situasjon. Dette medfører høyere utskillelse av langtids-stresshormonet kortisol som effektivt reduserer forbrenningen og stimulerer til fettlagring. Å ensidig fokusere på kalorirestriksjoner fører altså ofte til at folk får mindre muskelmasse og høyere fettprosent. På sikt betyr dette at tiltakene man iverksetter for å bekjempe fedmeepidemien i realiteten bare øker den.

Den eneste løsningen for å bekjempe fedmeepidemien er å spre lærdom om hvilke matvarer som er næringsrike og dermed mettende. Noe av det viktigste å få fram her er at karbohydrater ikke har noen essensiell del i kostholdet, noe proteiner og fett har. Det andre man må spre lærdom om er matens hormonelle virkning. Karbohydrater virker direkte fetende når man kommer over en viss mengde, mens fett og proteiner bidrar til hormonell balanse og dermed vektnedgang. Her vil man langt vanskeligere klare å overspise nettopp fordi fett og proteiner alene metter særdeles bra.
Et tredje element er å velge råvarer som er dyrket og produsert under de beste forhold, slik at maten er så næringstett som den skal være. Som eksempel vil det være bedre å velge økologisk mat fremfor konvensjonelt produsert. Økologisk mat er mer næringsrik, metter bedre og bidrar derfor til å hindre overspising med påfølgende fettlagring.

Folk spiser ikke for mye fordi de er svake eller gir blaffen, men fordi de må spise mye for å bli mette på den næringsfattige maten de tror er så sunn (typisk kornmat og overdrevent fokus på frukt og grønt).
Med gode råvarer og riktig fordeling av matvarene er mye av problemet løst. Kalorisnakket er helt uvesentlig og direkte villedende.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Nok en gang fokuseres det ensidig på inntak av kalorier. Bomskuddet er like stort som det alltid har vært, og mens maset om kalorier bare øker, blir befolkningen fetere. Fedmeedpidemien i USA er på god vei til Norge, sies det.
Problemet er ikke at folk i sitt ståsted spiser for mye. Problemet er at folk spiser næringsfattig mat. Næringsfattig mat metter dårlig, dermed vil man spise mer av de tomme kaloriene det er så lett å bli glad i, men som knapt reduserer apetitten - heller øker den.
Det som skjer når folk får beskjed om å redusere kaloriinntaket, er at de raskt underernæres. Fordi mange benytter råvarer med liten næringstetthet i sin diett så kommer kroppen inn i en sult/stress-situasjon. Dette medfører høyere utskillelse av langtids-stresshormonet kortisol som effektivt reduserer forbrenningen og stimulerer til fettlagring. Å ensidig fokusere på kalorirestriksjoner fører altså ofte til at folk får mindre muskelmasse og høyere fettprosent. På sikt betyr dette at tiltakene man iverksetter for å bekjempe fedmeepidemien i realiteten bare øker den.

Den eneste løsningen for å bekjempe fedmeepidemien er å spre lærdom om hvilke matvarer som er næringsrike og dermed mettende. Noe av det viktigste å få fram her er at karbohydrater ikke har noen essensiell del i kostholdet, noe proteiner og fett har. Det andre man må spre lærdom om er matens hormonelle virkning. Karbohydrater virker direkte fetende når man kommer over en viss mengde, mens fett og proteiner bidrar til hormonell balanse og dermed vektnedgang. Her vil man langt vanskeligere klare å overspise nettopp fordi fett og proteiner alene metter særdeles bra.
Et tredje element er å velge råvarer som er dyrket og produsert under de beste forhold, slik at maten er så næringstett som den skal være. Som eksempel vil det være bedre å velge økologisk mat fremfor konvensjonelt produsert. Økologisk mat er mer næringsrik, metter bedre og bidrar derfor til å hindre overspising med påfølgende fettlagring.

Folk spiser ikke for mye fordi de er svake eller gir blaffen, men fordi de må spise mye for å bli mette på den næringsfattige maten de tror er så sunn (typisk kornmat og overdrevent fokus på frukt og grønt).
Med gode råvarer og riktig fordeling av matvarene er mye av problemet løst. Kalorisnakket er helt uvesentlig og direkte villedende.

Mener du faktisk at den generelle befolkningen skal følge de rådene du gir her? Hvordan skal det fungere i forhold til miljøet?

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Med gode råvarer og riktig fordeling av matvarene er mye av problemet løst. Kalorisnakket er helt uvesentlig og direkte villedende.
Det mest uvesentlige og villedende her inne er nok deg. :-)
Men jeg begynner nesten å lure på om dette er en gimmick konto til en som har det litt morsomt. Wink
Passion trumps fucking everything!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!