Skrevet av Emne: Revolusjonerende forskning fra Verdens helseorganisasjon  (Lest 46381 ganger)

Utlogget 3e1

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Hva var meningen med den liken? Noe som er gjennomgående i hele artikkelen er jo porsjonsstørelse?

Nei.
If you are walking through hell, keep walking - Winston Churchill

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Økologisk produksjon er bærekraftig. I alle fall så skal den være det. Det er nettopp det som skiller den fra konvensjonell produksjon. Likevel vil det alltid være variasjoner og uenigeter knyttet til definisjonen av det økologiske. Tankbilen fra Gudbrandsdalen er sikkert ikke bærekraftig, men da må man stramme inn regelverket, ikke hevde at økologisk er noe tull. Myndighetene har nedfelt mål om å øke den økologiske produksjonen, noe jeg støtter dem fullt ut i. Men det blir feil hvis man jenker på reglementet for å nå slike mål (noe Riis Johansen har blitt kritisert for)
Ja, store deler av verden kan leve på kjøtt hvis vi aktivt bruker inn- og utmark til beite, slik man gjorde før.

Du ser for deg 1000vis av kjøttfeokser ute i utmarka ja? Det hadde kommet til å blitt inneffektiviteten selv MB7. Tenk deg de melkerundene da. 70 kyr i utmarka som skal melkes. Du er nok litt for idealistisk er jeg redd.

Før i tiden hadde folk husdyrene i utmarka fordi de brukte dem til å holde seg selv med kjøtt. Ikke produsere mest mulig trygt kjøtt, på en effektiv måte slik at verdensmarkedet kan få tilfredsstillt lysten sin. Hver gang jeg nevner noen av idéene dine til mine venner med mastergrader fra Ås, ler de bare oppgitt. Det sier litt.

Burrhus

Selfølgelig er kalorier bare en side av saken, når du sier at telling av kalorier ÅPENBART ikke fungerer er du helt på jordet.
Det som er åpenbart er at kaloriene bare er én side av saken. Å spise 1000 kcal sukker kontra 1000 kcal ribbe er fysiologisk totalt forskjellig.
Byggere sørger for et meget høyt proteininntak kombinert med lite mat. Man går ned i vekt av dette, men hvis man erstatter mye av karbohydratene med fett vil resultatene kunne bli enda bedre (mindre muskelsvinn). Det er dessuten mye dop i byggersporten. Preparater som har en ekstrem muskelbyggende/antikatabol effekt, samtidig som det virker fettforbrennende.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Du ser for deg 1000vis av kjøttfeokser ute i utmarka ja? Det hadde kommet til å blitt inneffektiviteten selv MB7. Tenk deg de melkerundene da. 70 kyr i utmarka som skal melkes. Du er nok litt for idealistisk er jeg redd.

Før i tiden hadde folk husdyrene i utmarka fordi de brukte dem til å holde seg selv med kjøtt. Ikke produsere mest mulig trygt kjøtt, på en effektiv måte slik at verdensmarkedet kan få tilfredsstillt lysten sin. Hver gang jeg nevner noen av idéene dine til mine venner med mastergrader fra Ås, ler de bare oppgitt. Det sier litt.
Du nevner stadig på mine idéer til sudenter ved Ås? Jeg føler meg priveligert Smiley  Spesielt når jeg ikke har hatt for vane å legge ut så mye om landbrukspolitikk, men du har sikkert funnet på noen ting du kanskje tror jeg ville sagt Wink
Poenget er ikke at alle hjem skal skaffe seg husdyr og drive som før. Men man må ta noen skritt tilbake hva angår sentralisering. Bønder i Norge er en utdøende rase. Før hadde man meierier og slakterier i hver minste lille by fordi det fantes mange mellomstore leverandører i distriket. I dag er det jaget etter profitt som styrer alt, hvilket innebærer en voldsom effektivisering og sentralisering. Dette innebærer også ulemper som bruk av kunstgjødsel, sprøytemidler etc. Det er null problem å gå tilbake til de tidene da mesteparten av maten vi spise var lokalt forankret. Problemet er at folk er for glad i penger og den billige maten selger for godt. Folk er mer opptatt av pris enn kvalitet dessverre. Det finnes riktignok enkelte bønder som leverer til lokale dagligvareforretninger og selger på egenhånd, men disse er det få av. Hvis myndighetene i større grad la til rette for dette kunne vi nærmet oss noe av det jeg tenker på.
Slik mat kan også bli billig, ettersom varen går direkte fra produsent til kunde, og det er bare tull at slik produksjon innebærer større risiko for matbårne sykdommer. Faktisk kan det være helt motsatt, da mindre bruk er lettere å kontrollere. Når disse produsentene i tillegg er underlagt mattilsynet - på lik linje med alle andre - så er det ikke mye å frykte.
Lokal mat produsert med omsorg skaper ikke bare trygget, god smak og sunnhet, men ivaretar dessuten tradisjoner og verner om vår lokale identitet. Det er all grunn til å skape ny trend på dette området.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
MB7 - tror du vi klarer å fore verden pr. idag uten bruk av kunstgjødsel?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

MB7 - tror du vi klarer å fore verden pr. idag uten bruk av kunstgjødsel?
Ja, hvis vi vil.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Du nevner stadig på mine idéer til sudenter ved Ås? Jeg føler meg priveligert Smiley  Spesielt når jeg ikke har hatt for vane å legge ut så mye om landbrukspolitikk, men du har sikkert funnet på noen ting du kanskje tror jeg ville sagt Wink
Poenget er ikke at alle hjem skal skaffe seg husdyr og drive som før. Men man må ta noen skritt tilbake hva angår sentralisering. Bønder i Norge er en utdøende rase. Før hadde man meierier og slakterier i hver minste lille by fordi det fantes mange mellomstore leverandører i distriket. I dag er det jaget etter profitt som styrer alt, hvilket innebærer en voldsom effektivisering og sentralisering. Dette innebærer også ulemper som bruk av kunstgjødsel, sprøytemidler etc. Det er null problem å gå tilbake til de tidene da mesteparten av maten vi spise var lokalt forankret. Problemet er at folk er for glad i penger og den billige maten selger for godt. Folk er mer opptatt av pris enn kvalitet dessverre. Det finnes riktignok enkelte bønder som leverer til lokale dagligvareforretninger og selger på egenhånd, men disse er det få av. Hvis myndighetene i større grad la til rette for dette kunne vi nærmet oss noe av det jeg tenker på.
Slik mat kan også bli billig, ettersom varen går direkte fra produsent til kunde, og det er bare tull at slik produksjon innebærer større risiko for matbårne sykdommer. Faktisk kan det være helt motsatt, da mindre bruk er lettere å kontrollere. Når disse produsentene i tillegg er underlagt mattilsynet - på lik linje med alle andre - så er det ikke mye å frykte.
Lokal mat produsert med omsorg skaper ikke bare trygget, god smak og sunnhet, men ivaretar dessuten tradisjoner og verner om vår lokale identitet. Det er all grunn til å skape ny trend på dette området.

Hvis vi tar livet av 3-4 millarder mennesker som overbelaster jorda så tror jeg idèen din hadde vært veldig god og bærekraftig. Save the planet, kill yourself..du først? Smiley
Sa brura

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Ja, hvis vi vil.
Eh, hvis hele jordens befolkning skal begynne å basere kostholdet sitt på kjøtt så trenger vi noen kvadratmeter til med åker enn vi allerede har. Hvis jeg husker riktig så er energitapet fra plante til kjøtt 1:8 eller noe slikt.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

men fordi de må spise mye for å bli mette på den næringsfattige maten de tror er så sunn (typisk kornmat og overdrevent fokus på frukt og grønt).


helt enig.

hele dagen lang ser jeg masse tubby fatties gafse i seg kornprodukter og frukt/grønnt.

de bare eser ut.

er trist å se på.

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Nazistene gav jødene lite mat... det virket! Det kom ikke en eneste feit jøde ut fra KZ-leirene!

Stygt eksempel, men relativt forklarende. Lite mat og mye aktivitet vil nok hjelpe.

du "hitlet" så og si debatten,ut med deg.... Grin

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Men maten de spiser seg mette på har et svært ugunstig forhold mellom næringsstoffer og kalorier.

woot?

så man blir feit viss man spiser seg mett på sjokolade?
sykt.

du kan faktisk sjekke kcal innholdet på all maten du får kjøpt i norge =)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

hele dagen lang ser jeg masse tubby fatties gafse i seg kornprodukter og frukt/grønnt.
rofl

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

du kan faktisk sjekke kcal innholdet på all maten du får kjøpt i norge =)
Ikke på balsamico-eddik, hmpf. Vanlig eddik har neppe mye i seg, men balsamico har noe karamellisert sukker i seg så vidt jeg vet, skulle likt å vite hvor mye det var.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Egil og Unknown Soldier:
Dere har tross alt blitt ganske snille i kritikken mot meg Smiley  Men det jeg sitter og babler om er ikke bare flisespikkeri og gnål om et kosthold som skal gjøre bicepsen 1 cm større eller magerutene et hakk synligere. For meg handler disse tingene først og fremst om folkehelsa og menneskers liv. Det som skjer med folkehelsa i dag er helt vanvittig og alarmerende. Livsstilssykdommene øker i et tempo folk ikke trodde var mulig. Halvparten av norges befolkning går på minst ett medikament og kun siden 2002 har sykehusbudsjettet her til lands blitt fordoblet. FORDOBLET på sju år! Jeg ser mennesker rundt meg hver dag som lever på et elendig kosthold, som jeg VET ville fått et helt annet liv om de ville innse viktigheten av hva man putter i munnen. Det er ingen overdrivelse å si at man blir hva man spiser. Spesielt frustrerende er det å se flere av sine nærmeste stadig bryte ned sin egen helse fordi man ikke ønsker å prioritere maten. Samtidig klages det over samtlige plager. Jeg synes det er intet annet enn sørgelig å være vitne til at mennesker rundt meg - både kjente og ukjente - forfaller slik de gjør når det ikke er nødvendig. Og når man først søker hjelp får man råd som ikke fungerer eller medikamenter som bare holder ting i sjakk. Det er på tide at folk innser at noe er grunnleggende feil i samfunnet vårt, og da nytter det ikke å fortsatt spinne rundt 50 år gammel rådgivning som opplagt har feilet. Vi må tenke nytt.
Folk må selv få velge hvordan de vil leve livet sitt, men de som sitter der med sine skavanker, samtidig som møkkamaten helles innpå i stort monn og viljen til endring er fraværende - disse er det vanskelig å synes synd på synes jeg.
Jeg synes ikke det er lett å holde kjeft hvis folk er i ferd med å gå mot stupet i blinde, noe som er realiteten. Da nytter det heller ikke å gå som katta rundt grøten, men være direkte og brutal.
Dagens helsearbeid har feilet - det viser utviklingen - men det er aldri for seint å snu. Jeg kan ikke annet enn å sette fingeren på de største blemmene. Ikke fordi jeg er en bedreviter, men fordi disse blemmene faktisk er fullstendig åpenbare.

sympatikortet er trumf!

Utlogget Major Eirik Von Thunder

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 721
  • Honnør: 142
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 721

  • Fornærmelser avler kun perler i mitt sinn!
Jeg skulle bare kjøpe meg en kaffe på narvesen før toget inn til byen (og forelesning) en morgen. Foran meg i køen står det ei bælfeit dame i hvit sefabuksa(tettsittende bukse). Hun hadde tydeligvis glemt å spise frokost for hun skulle ha baconpølsemeny, to skolebrød, sjokolade osv... Jeg rakk faen meg ikke toget mitt fordi hun brukte så sinnsykt lang tid på alt hun skulle bestille. Helt siden denne dagen har jeg hatet alle med en bmi over 40. Neida, men det var irriterende, og man får selvfølgelig lyst å henvise dem til nærmeste amfetamin-pusher.

Har dere forresten sett filmen Feed?

300 - 230 - 297,5 - 822,5 @ 110
245 - 185 - 280     Raw
24 år, -110 Senior,  Lørenskog AK (styrkeløft)

"DIT SVIN! DE MAA BRUGE KOMMA I MIDTEN AV LEDSETNINGER!"
-"OG VEM SIER SAA?"
-"DIN MOR!"
Welhaven med norges første "morra di"-vits, 1831.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=79423.msg1248249;topicseen#new


Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Økologisk produksjon er bærekraftig. I alle fall så skal den være det. Det er nettopp det som skiller den fra konvensjonell produksjon.


den blir bærekraftig fordi DU har bestemt den skal være det =)
det var jo godt.

du kunne ryddet opp i mye miljøproblemer rundt omkring i verden tror jeg.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!