Skrevet av Emne: Revolusjonerende forskning fra Verdens helseorganisasjon  (Lest 46166 ganger)

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

hva tilsier at fyren ikke hadde gått ned det samme om han hadde spist havrgryn istedenfor bacon til frokost?
Skaldeman har en interessant historie. Han fulgte de vanlige kostholdsrådene med redusert kaloriinntak og lite fett. Han kunne gå ned litt, men så stoppet det opp, og han gikk opp igjen. Da han var nede i 800 kalorier, men fremdeles gikk opp i vekt, ga han opp. Etter 20 år med en rekke forskjellige mislykkede slankeprogrammer, 70 kilos overvekt og skyhøyt blodtrykk ville han spise seg til døde og la i seg all mat som han ikke "burde" spise. Etter tre uker med fett og kjøtt var han fremdeles i live. Ikke bare det: Han hadde også gått ned mange kilo, og det med å følge et kosthold som var stikk i strid med det han trodde var rett. Ni måneder senere hadde han gått ned 44 kg til, og lever i dag i beste velgående.

Skaldeman mener at inntak av fett gir energi som stimulerer fettforbrenningen, og råder folk til å spise til de blir mette. Havregryn var nettopp den type mat Skaldeman måtte kutte ut for å gå ned i vekt. Han mener at vi ikke blir fete fordi vi spiser for mye og beveger oss for lite, men spiser på en måte som får kroppen til å lagre fett. Stivelsen i brød og sukker øker insulinproduksjonen. Dersom man har alvorlig insulinresistens, slik som Skaldeman, er dette en oppskrift på fedme. Når sånne som han spiser karbohydrater, øker insulinproduksjonen, noe som fører til at fettforbrenningen stenges, ifølge Skaldeman, og er første skritt på veien mot diabetes 2, eller "karbohydratsyken" som han kaller det.

Når jeg ser hva ungene spiser på skolen (og ellers), er det ikke rart at mange får helseproblemer senere i livet. Man blir ikke sterk og sunn av brødskive med nugatti, sjokomelk, saft, pommes frites og alt det søppelet de spiser i årevis. Da nytter det ikke bare å kutte kaloriene, Jo, jeg er enig i at man kan bli slankere av å kutte ned i kaloriene, men er du insulinresistent, må du spise så ekstremt lite over lang tid, at et høyfettkosthold da må være et mye bedre alternativ.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Men kan ikke insulinresistens også forårsakes av liten eller ingen fysisk fostring over lang tid?

At han ikke går ned i vekt på 800 kcal/dag stiller jeg meg uansett tvilende til, dessuten - har har vi ett enkelt tilfelle, og det er ikke representativt på noen måte, særlig ikke når det også kommer frem at han er "unormalt syk". At han har funnet en løsning er vel og bra, men dette er en løsning som fungerer nå ETTER at han er blitt syk. Hvorfor han ble syk er det ikke bare bare å konkludere med?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Skaldeman har en interessant historie. Han fulgte de vanlige kostholdsrådene med redusert kaloriinntak og lite fett. Han kunne gå ned litt, men så stoppet det opp, og han gikk opp igjen. Da han var nede i 800 kalorier, men fremdeles gikk opp i vekt, ga han opp. Etter 20 år med en rekke forskjellige mislykkede slankeprogrammer, 70 kilos overvekt og skyhøyt blodtrykk ville han spise seg til døde og la i seg all mat som han ikke "burde" spise. Etter tre uker med fett og kjøtt var han fremdeles i live. Ikke bare det: Han hadde også gått ned mange kilo, og det med å følge et kosthold som var stikk i strid med det han trodde var rett. Ni måneder senere hadde han gått ned 44 kg til, og lever i dag i beste velgående.

Skaldeman mener at inntak av fett gir energi som stimulerer fettforbrenningen, og råder folk til å spise til de blir mette. Havregryn var nettopp den type mat Skaldeman måtte kutte ut for å gå ned i vekt. Han mener at vi ikke blir fete fordi vi spiser for mye og beveger oss for lite, men spiser på en måte som får kroppen til å lagre fett. Stivelsen i brød og sukker øker insulinproduksjonen. Dersom man har alvorlig insulinresistens, slik som Skaldeman, er dette en oppskrift på fedme. Når sånne som han spiser karbohydrater, øker insulinproduksjonen, noe som fører til at fettforbrenningen stenges, ifølge Skaldeman, og er første skritt på veien mot diabetes 2, eller "karbohydratsyken" som han kaller det.

Når jeg ser hva ungene spiser på skolen (og ellers), er det ikke rart at mange får helseproblemer senere i livet. Man blir ikke sterk og sunn av brødskive med nugatti, sjokomelk, saft, pommes frites og alt det søppelet de spiser i årevis. Da nytter det ikke bare å kutte kaloriene, Jo, jeg er enig i at man kan bli slankere av å kutte ned i kaloriene, men er du insulinresistent, må du spise så ekstremt lite over lang tid, at et høyfettkosthold da må være et mye bedre alternativ.

flott for skaldemann, men er ikke han et spesielt tilfelle når jeg (og mang eandre) går fint ned i vekt over lengre tid ved å spise som vanlig men bare mindre?

da mener jeg den klassiske dietten av havegryn og tunfisk.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Men kan ikke insulinresistens også forårsakes av liten eller ingen fysisk fostring over lang tid?

At han ikke går ned i vekt på 800 kcal/dag stiller jeg meg uansett tvilende til, dessuten - har har vi ett enkelt tilfelle, og det er ikke representativt på noen måte, særlig ikke når det også kommer frem at han er "unormalt syk". At han har funnet en løsning er vel og bra, men dette er en løsning som fungerer nå ETTER at han er blitt syk. Hvorfor han ble syk er det ikke bare bare å konkludere med?
Insulinresistens (forhøyet insulinproduksjon) er en metabolisk lidelse, og har både miljømessige og genetiske årsaker (genetiske dvs. man er disponibel for å utvikle insulinresistens). Som med så mye annet, er man ikke enige i hva som forårsaker insulinresistens. Ifølge WHOs ekspertgruppe kommer insulinresistens av en kombinasjon av for lite fysisk aktivitet og feil kosthold.

Skaldemans løsning er for kraftig overvektige, først og fremst. Folk som allerede HAR utviklet insulinresistens. Men nå er insulinresistens ikke så uvanlig da, så Skaldeman er representativ for denne gruppen, men kanskje ikke for deg. Skaldeman sier han har 20.000 personer som følger hans kostholdsråd, og mange får hjelp. Men, resistent eller ikke, man bør jo uansett være forsiktig med å lasse i seg masse karbohydrater mener nå jeg, med mindre man trener mye, og ikke bare ligger på sofaen. Så om man følger Skaldemans råd uten å være resistens, tror jeg ikke man tar skade av det.

http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=755820&treeId=100782&renderingdepartment=2.757

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

nei du har ikke det, men jeg tror ikke du forstår hvor lite mat som ville vært produsert på denne måten. du sier folk ikke ville falt om døde pga hungernød?

newsflash! folk dør allerede av hungersnød hver eneste dag med systemet vi har nå. med et system som produserer enda mindre mat ville enda flere folk dødd.

At folk dør nå av sult har ingenting med systemet å gjøre. Vi har mer enn nok mat tilgjengelig, men vi har for få av de varmhjertelige omtenksomme medmenneskene.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Men nå er insulinresistens ikke så uvanlig da, så Skaldeman er representativ for denne gruppen, men kanskje ikke for deg. Skaldeman sier han har 20.000 personer som følger hans kostholdsråd, og mange får hjelp.

Vi må her skille mellom graden av dette. At han har 20000 pasienter ligger egentlig i rekken av enhver selvutnevnt kostholdsexpert som har titalls tusen disipler. Jeg benekter ikke at dette kan fungere for noe, det gjør det helt sikkert, men jeg mener alikevel det ikke er representativt for den gjevne person med plager i denne retning. Dessuten, dette er hvordan man behandler en sykdom, for noen, men er det rette veien å gå? Skaldemanns sykdom har mest sannsynlig kommet av årevis med lite fysisk aktivitet kombinert med mye mat - tror du ikke?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Vi må her skille mellom graden av dette. At han har 20000 pasienter ligger egentlig i rekken av enhver selvutnevnt kostholdsexpert som har titalls tusen disipler. Jeg benekter ikke at dette kan fungere for noe, det gjør det helt sikkert, men jeg mener alikevel det ikke er representativt for den gjevne person med plager i denne retning. 
Skaldeman er representativ for kraftig overvektige mennesker da disse normalt har insulinresistens. Ifølge Dr. Lindberg har 80% av overvektige mennesker insulinresistens. Flertallet av fete folk har insulinresistens, og derfor virker dietten på fete folk. Enkelt og greit. Ifølge Skaldeman (2007) går tre av fire ned i vekt med hans kosthold. Den fjerde har en tendens til å blande inn for mye karbohydrater, f.eks. søt frukt. Skaldeman gikk for øvrig ned i vekt, fikk muskler (3-4 kg), ble sterkere, uten å trene.

Sitat
Dessuten, dette er hvordan man behandler en sykdom, for noen, men er det rette veien å gå?
Dette er god mat for alle, spesielt dersom du er overvektig og har insulinresistens. Men vi er forskjellig, så noen klarer seg greit med mye karbohydrater. Men mettet fett er helsekost, ikke diett. Skaldeman sier heller ikke at brød, poteter og sånn ikke bør spises av normalt vektige mennesker. Er du allerede slank, kan du ta deg flere friheter. Det går an å være feit og slanke seg på grovbrød og gulrøtter, men ikke alle kan. Man er forskjellig. Det som fungerer fungerer. Joda, det er noe med "kalorier inn, kalorier ut", men nøkkelen er å øke forbrenningen, og det kan fett gjøre. I stedet for å regulere inntaket, så regulerer du forbrenningen.

Sitat
Skaldemanns sykdom har mest sannsynlig kommet av årevis med lite fysisk aktivitet kombinert med mye mat - tror du ikke?
Les hva jeg har skrevet tidligere.

Utlogget Mathi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 191

  • Steinløfting i fjæra
nei du har ikke det, men jeg tror ikke du forstår hvor lite mat som ville vært produsert på denne måten. du sier folk ikke ville falt om døde pga hungernød?

newsflash! folk dør allerede av hungersnød hver eneste dag med systemet vi har nå. med et system som produserer enda mindre mat ville enda flere folk dødd.

Du bør lære deg å forholde deg til hva andre faktisk skriver, ikke hva du tror de mener!

Folk har alltid død av sult, de dør nå idag selvom vi har et kjempe stort overskudd av mat, som vi kunne fø hele jorden med, og vel så det. Og sannheten er at folk vil dø av sult uansett hva som skjer. Så jeg sier ikke at problemet med sult løses med hjelp av å spise riktig, men heller det aktuelle problemet om folks helse.

Og jeg siterer meg selv:
Det vil nok neppe skje på et vips at flere millioner falt om av hungersnød. Men over tid vil befolkningsveksten synke proposjonalt med mindre mat, og til slutt bli stabelisert.


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Skaldeman er representativ for kraftig overvektige mennesker da disse normalt har insulinresistens. Ifølge Dr. Lindberg har 80% av overvektige mennesker insulinresistens. Flertallet av fete folk har insulinresistens, og derfor virker dietten på fete folk. Enkelt og greit.

Nei, det er ikke så enkelt og greit, for som jeg skrev før - dette må graderes. Insulins har ikke bare en form.

For å spinne på dette med hva du sier om at en så overvektig person som Skaldemann gikk opp i vekt med en diett på 800 kcal/dag. Da må jeg virkelig få lov til å spørre deg hvor mange kcalorier du tror en person som han vil trenge for å holde kroppsfunksjonene sine operative? Med et så lite kcaloriinntak og endog gå opp i vekt vil han i praksis harskne innvendig - eller hur?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Nei, det er ikke så enkelt og greit, for som jeg skrev før - dette må graderes. Insulins har ikke bare en form.

For å spinne på dette med hva du sier om at en så overvektig person som Skaldemann gikk opp i vekt med en diett på 800 kcal/dag. Da må jeg virkelig få lov til å spørre deg hvor mange kcalorier du tror en person som han vil trenge for å holde kroppsfunksjonene sine operative? Med et så lite kcaloriinntak og endog gå opp i vekt vil han i praksis harskne innvendig - eller hur?


Skaldeman gikk for øvrig ned i vekt, fikk muskler (3-4 kg), ble sterkere, uten å trene.

Selvfølgelig - han startet jo å spise mer enn han hadde gjort før.



Les hva jeg har skrevet tidligere.

Ditto.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Det vil nok neppe skje på et vips at flere millioner falt om av hungersnød.


da ber jeg deg vise hvordan du kom fram til denne slutningen?

Utlogget Mathi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 191

  • Steinløfting i fjæra
da ber jeg vise hvordan du kom fram til denne slutningen?

Å gjøre helomvending på dagens jordbruk og gårdsdrift skjer ikke på 2-3 år, heller over flere generasjoner. Det vil være en langvaring prosess.

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Du nevner stadig på mine idéer til sudenter ved Ås? Jeg føler meg priveligert Smiley  Spesielt når jeg ikke har hatt for vane å legge ut så mye om landbrukspolitikk, men du har sikkert funnet på noen ting du kanskje tror jeg ville sagt Wink

Trenger ikke finne på noe jeg Mb7. Materialet står du for selv; den melkeartikkelen din er jo spesielt en slager. Innenfor vitenskapen snakkes det om noe som heter facevalidity: at det man skriver om noe kan se ut til å relateres opp mot det du faktisk skriver om. Det er den tilsynelatende mangelen på validitet som er så morsomt med dine innspill. Du er tydelig belest på ett eller annet, men ingenting som kan relateres til den virkelige verden;)

Burrhus


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Trenger ikke finne på noe jeg Mb7. Materialet står du for selv; den melkeartikkelen din er jo spesielt en slager. Innenfor vitenskapen snakkes det om noe som heter facevalidity: at det man skriver om noe kan se ut til å relateres opp mot det du faktisk skriver om. Det er den tilsynelatende mangelen på validitet som er så morsomt med dine innspill. Du er tydelig belest på ett eller annet, men ingenting som kan relateres til den virkelige verden;)

Burrhus


Det som er så morsomt med deg, Burrhus, er at du sjelden er interessert i å diskutere gjeldene problemstillinger konkret. Det meste dreier seg om vitenskapelige metoder og utrettelig pjatt i den retningen. Du er tydeligvis en akademiker, men hvor bakkekontakten til en del høyt utdannende mennesker er, har jeg vanskelig for å se.

En annen ting med deg er jo at du alltid signerer innleggene dine med "Burrhus" selv om det fremgår av hvert innlegg at dette er navnet ditt. Kanskje ikke kritikkverdig, mer søtt? Wink

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Det som er så morsomt med deg, Burrhus, er at du sjelden er interessert i å diskutere gjeldene problemstillinger konkret. Det meste dreier seg om vitenskapelige metoder og utrettelig pjatt i den retningen. Du er tydeligvis en akademiker, men hvor bakkekontakten til en del høyt utdannende mennesker er, har jeg vanskelig for å se.

Eneste grunnen til at jeg diskuterer vitenskapelige metoder er din enorme evne til å slenge ut av deg "sannheter" uten kritisk sans. Derfor kritiserer jeg kildebruken din og evnen til rasjonell tenking. Når jeg forsøker å forklare vitenskapelig metode, er dette for å gi faglig motmæle til din synsing rundt dette temaet. Dette gjelder også når du kritiserer vitenskapen uten tilsynelatende å vite noe som helst om hva det går ut på, annet enn det du har lest om i blodtypedietten eller mat & helse. Når du kommer med krasse kommentarer om noe, bør du først og fremst vite hva du snakker om. Deretter bør påstandene dine være rasjonelle/logiske og videre rotfestet i virkeligheten. Disse tre punktene feiler du på gang etter gang.

Hovedårsaken til at jeg gjør dette er for å hjelpe folk til å forstå vitenskap og skeptisk tenkning. Når du slenger ut kommentarer om at "melk kan føre til autisme" kan det hende at folk begynner å tro på dette, fordi de tar det du sier for god fisk. Hvis ingen er her til å ta motmæle vil du (og dine likesinnede) kunne spre pseudovitenskapelige teorier for alle vinder.

Hvis bakkekontakt handler om å forankre teoriene sine i virkeligheten, er jeg nok et par hakk nærmere jordoverflaten enn deg Mr. kreasjonist.

Burrhus

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!