Skrevet av Emne: Revolusjonerende forskning fra Verdens helseorganisasjon  (Lest 46169 ganger)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Eneste grunnen til at jeg diskuterer vitenskapelige metoder er din enorme evne til å slenge ut av deg "sannheter" uten kritisk sans. Derfor kritiserer jeg kildebruken din og evnen til rasjonell tenking. Når jeg forsøker å forklare vitenskapelig metode, er dette for å gi faglig motmæle til din synsing rundt dette temaet. Dette gjelder også når du kritiserer vitenskapen uten tilsynelatende å vite noe som helst om hva det går ut på, annet enn det du har lest om i blodtypedietten eller mat & helse. Når du kommer med krasse kommentarer om noe, bør du først og fremst vite hva du snakker om. Deretter bør påstandene dine være rasjonelle/logiske og videre rotfestet i virkeligheten. Disse tre punktene feiler du på gang etter gang.

Hovedårsaken til at jeg gjør dette er for å hjelpe folk til å forstå vitenskap og skeptisk tenkning. Når du slenger ut kommentarer om at "melk kan føre til autisme" kan det hende at folk begynner å tro på dette, fordi de tar det du sier for god fisk. Hvis ingen er her til å ta motmæle vil du (og dine likesinnede) kunne spre pseudovitenskapelige teorier for alle vinder.

Hvis bakkekontakt handler om å forankre teoriene sine i virkeligheten, er jeg nok et par hakk nærmere jordoverflaten enn deg Mr. kreasjonist.

Burrhus
For en gang skyld kommer du med et konkret eksempel, nemlig sammenheng mellom melkedrikking og autisme. Jeg har ikke forsket på dette selv, men har vist til studier av Dr. Reichelt ved Rikshospitalet som har forsket på dette gjennom flere tiår. Han er en pionér på dette området på verdnesbasis og har mottatt forskerpriser. Jeg la fram dette i tråden knyttet til artikkelen, for å vise at mine utsagn ikke var slengt ut av løse lufta, slik du kritiserer meg for.
At jeg ikke redgjorde for kildene i selve artikkelen tar jeg selvkritikk på, men de ble i det minste brakt fram i tråden.
Sammenheng mellom kasein i melk og autisme er dessuten anerkjent av helsedirektoratet http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00013/IS-1412_13414a.pdf. At du prøver å felle meg på et punkt som er såppass godt dokumentert viser vel at det først og fremst er du som bedømmer ting du ikke har greie på, og ikke jeg. Det er dessuten stor forskjell på å si at melk GIR autisme, enn at det KAN gi autisme. Ingen blir lurt av å lese sistnevnte sålenge dette har rot i virkeligheten.

Problemet er nok ikke at jeg (og mine likesinnede) sprer pseudovitenskapelige teorier. Den reelle trusselen er nok heller at du og dine likesinnede legger lokk over viktig forskning og klinisk erfaring som kunne tjent folkehelsa.

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Der kom det en kilde ja. Flott. Da er jobben min gjort for denne gang.

Jeg kommer ikke til å legge lokk på noen teorier så lenge de kan støtte opp påstandene sine med bevis. Det er bevis som skiller tyngdekraften fra intelligent falling og jorda er flat-hypotesen fra jorda er rund-hypotesen.

Og grunnen til at jeg ikke går inn i en diskusjon med deg om f.eks aminosyrer i melkeprotein, ganske enkelt fordi jeg ikke har peiling på det. Jeg kan imidlertid påpeke når du kommer med påstander som krever ekstraordinære bevis. Jeg kan også sjekke påstandene dine opp mot den generelle vitenskapelige konsensusen, for å se om det du sier er stemmer over ens med etablert kunnskap.

Burrhus


Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Der kom det en kilde ja. Flott. Da er jobben min gjort for denne gang.

Jeg kommer ikke til å legge lokk på noen teorier så lenge de kan støtte opp påstandene sine med bevis. Det er bevis som skiller tyngdekraften fra intelligent falling og jorda er flat-hypotesen fra jorda er rund-hypotesen.

Og grunnen til at jeg ikke går inn i en diskusjon med deg om f.eks aminosyrer i melkeprotein, ganske enkelt fordi jeg ikke har peiling på det. Jeg kan imidlertid påpeke når du kommer med påstander som krever ekstraordinære bevis. Jeg kan også sjekke påstandene dine opp mot den generelle vitenskapelige konsensusen, for å se om det du sier er stemmer over ens med etablert kunnskap.

Burrhus


Det er godt du holder meg i tøylene. Da kan det jo hende vi utfyller hverandre framover, om ikke annet Smiley

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

For en gang skyld kommer du med et konkret eksempel, nemlig sammenheng mellom melkedrikking og autisme. Jeg har ikke forsket på dette selv, men har vist til studier av Dr. Reichelt ved Rikshospitalet som har forsket på dette gjennom flere tiår. Han er en pionér på dette området på verdnesbasis og har mottatt forskerpriser. Jeg la fram dette i tråden knyttet til artikkelen, for å vise at mine utsagn ikke var slengt ut av løse lufta, slik du kritiserer meg for.
At jeg ikke redgjorde for kildene i selve artikkelen tar jeg selvkritikk på, men de ble i det minste brakt fram i tråden.
Sammenheng mellom kasein i melk og autisme er dessuten anerkjent av helsedirektoratet http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00013/IS-1412_13414a.pdf. At du prøver å felle meg på et punkt som er såppass godt dokumentert viser vel at det først og fremst er du som bedømmer ting du ikke har greie på, og ikke jeg. Det er dessuten stor forskjell på å si at melk GIR autisme, enn at det KAN gi autisme. Ingen blir lurt av å lese sistnevnte sålenge dette har rot i virkeligheten.

Problemet er nok ikke at jeg (og mine likesinnede) sprer pseudovitenskapelige teorier. Den reelle trusselen er nok heller at du og dine likesinnede legger lokk over viktig forskning og klinisk erfaring som kunne tjent folkehelsa.

Den artikkelen snakker om at noen autister gjør seg bedre på en kost uten gluten og kasein, den sier ingenting om kasein, gluten og forekomst av autisme. DEn sier noe om behandling. AT barn med autisme kanskje ikke tåler disse matvarene behøver ikke å bety at disse matvarene har noe med at de får autisme å gjøre. Linken snakker om noe helt annet enn det du sier.

Har du noen kilder som snakker om diett og forekomsten av autisme?

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Den artikkelen snakker om at noen autister gjør seg bedre på en kost uten gluten og kasein, den sier ingenting om kasein, gluten og forekomst av autisme. DEn sier noe om behandling. AT barn med autisme kanskje ikke tåler disse matvarene behøver ikke å bety at disse matvarene har noe med at de får autisme å gjøre. Linken snakker om noe helt annet enn det du sier.

Fantastisk. Skal tro hvorfor jeg holder på med dette Mb7.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Den artikkelen snakker om at noen autister gjør seg bedre på en kost uten gluten og kasein, den sier ingenting om kasein, gluten og forekomst av autisme. DEn sier noe om behandling. AT barn med autisme kanskje ikke tåler disse matvarene behøver ikke å bety at disse matvarene har noe med at de får autisme å gjøre. Linken snakker om noe helt annet enn det du sier.

Har du noen kilder som snakker om diett og forekomsten av autisme?
Jeg ser poenget ditt. Jeg hevder ikke at kasein i seg selv gir autisme (årsaken er ukjent), men at det kan forsterke autistiske trekk hos de som er disponert for sykdommen og derav "gi" autisme, dvs symptomer. På den måten kan man si at sykdommen utløses, og at den holdes under kontroll ved å unngå de stoffene som trigger, men jeg kunne formulert meg mer presist der.
Poenget her var uansett ikke å rette søkelyset på hvorvidt kasein er direkte årsak til autisme eller bare en faktor som påvirker (dette har man heller ikke sikre svar på). Poenget var å få fram at en kasinfri diett kan hjelpe på autistiske barn. Og det er jo dette de syke er opptatt av. Få skikkelig hjelp som fjerner symptomer uten bruk av kunstige medikamenter med bivirkninger. Hvordan og hvorfor ting fungerer er viktig og interessant nok å vite noe om, men for de som er syke er skikkelig hjelp det som først og fremst er interessant.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!