Skrevet av Emne: Styrketrening for syvåringer i Sverige.  (Lest 12580 ganger)

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Styrketrening for syvåringer i Sverige.
« : 14. mai 2009, 12:23 »
http://www.vg.no/sport/artikkel.php?artid=542966

VG Nett er selvsagt ikke verdens mest pålitelige kilde, men jeg tenkte jeg kunne informere om denne nyheten, så kan de som er interessert sikkert finne hovedkilden.

Utdrag fra teksten: Nå har han fått gjennomslag for sine påstander. Sveriges Riksidrottsförbundet, med 68 særforbund, har endret sin over 20 år gamle anbefalte aldersgrense for styrketrening, fra 15 til 7-8 år - etter en utredning fra Tonkonogi.

- Skadefrykt var årsaken til 15-årsgrensen. Men det er ikke belegg for dette. Risikoen for å skade seg, er hundre ganger større ved å spille fotball enn ved å drive styrketrening, sier Michail Tonkonogi.

Han mener tvert imot at styrketrening er skadeforebyggende, hvis den begynnes i 7-8 års alderen. Skjelettet blir også styrket ved tidlig styrketreningstart, ifølge professoren.

Han peker på at 65 000 svenske barn hvert år blir skadet i idretten. Flertallet av dem er jenter, fordi «de er svakere».

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Styrktrening for syvåringer i Sverige.
« #1 : 14. mai 2009, 12:28 »
Viktig tiltak!

Men så kommer utfordringen i å instruere 7-8-åringer i korrekt teknikk, så de ikke ødelegger seg. Det tror jeg blir en vanskelig, men ikke umulig, utfordring. Det blir spennende å se utviklingen.
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Styrktrening for syvåringer i Sverige.
« #2 : 14. mai 2009, 12:35 »
Viktig tiltak!

Men så kommer utfordringen i å instruere 7-8-åringer i korrekt teknikk, så de ikke ødelegger seg. Det tror jeg blir en vanskelig, men ikke umulig, utfordring. Det blir spennende å se utviklingen.

Det som gleder meg mest er at gamle fordommer endelig ser ut til å stå for fall! Vi har lenge vært preget av at myter har versert og dermed hatt konsekvenser for hvordan barn og unge trener/trenes.

Selvsagt vil det by på utfordringer å lære opp så unge mennesker, men fordelen er at de er naturlig myke og har bevegelsen "i kroppen". De vil med andre ord kunne utføre øvelsen bedre enn mange voksne grunnet sin bevegelighet, og burde dermed være i stand til å utføre mange styrkeøvelser uten problemer. Det er selvsagt flere momenter, bl.a. koordinasjon og motorikk inne i bildet, men øvelse gjør som kjent mester.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Eplejuice

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 228
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 228

Sv: Styrktrening for syvåringer i Sverige.
« #3 : 14. mai 2009, 12:48 »
Idrett i den alderen der skal være lek da. Hvis en bevisst skal trene skadeforebyggende så er det vel ikke lek som er i fokus lenger?

Det er sikkert noen unger som har lyst til å trene knebøy når de er 10 år, men jeg vil tippe at det er ytterst få. Bedre at de spiller fotball, håndball, hockey eller hva det måtte være og dermed trener opp styrke, utholdenhet, spenst, hurtighet, koordinsjon osv.

Utlogget Shortone

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 449
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 449

  • DRAGO!!!!!!
Sv: Styrktrening for syvåringer i Sverige.
« #4 : 14. mai 2009, 13:04 »
Det ene utelukker vel ikke nødvendigvis det andre....
Alder: 30år             
Høyde: 203cm 
Vekt: ca113,5kg

Maksløft:  ML 260kg, BP 185kg, KB 200kg

Treningsdagbok med bilder

Utlogget Orka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: Styrktrening for syvåringer i Sverige.
« #5 : 14. mai 2009, 13:22 »
Idrett i den alderen der skal være lek da. Hvis en bevisst skal trene skadeforebyggende så er det vel ikke lek som er i fokus lenger?

Det er sikkert noen unger som har lyst til å trene knebøy når de er 10 år, men jeg vil tippe at det er ytterst få. Bedre at de spiller fotball, håndball, hockey eller hva det måtte være og dermed trener opp styrke, utholdenhet, spenst, hurtighet, koordinsjon osv.

Ser ikke helt hvorfor det bare skal være gøy og spille lag sporter? ifertfall med tanke på at de du her har nevnt, er sporter med et ganske godt rykte i å skade sine deltakere:P

Jeg tror styrke trenning i form av vekter, kroppsvekt og for den "tøffe/kule" delen dra inn litt kampsport. Vil både være gøyere/tøffere og ifertfall mer sikkert for barn.

Dette er hva jeg tror og har erfart med både min lillebror og mye arbeid i barnahage. Gutter og jenter elsker å vise hvor sterk de er med å løfte rundt på steiner. Så hvorfor ikke legge til rette for det og i samme slengen utvikle det?

Utlogget haraldaa

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 591
  • Honnør: 192
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 591

Sv: Styrktrening for syvåringer i Sverige.
« #6 : 14. mai 2009, 13:33 »
Har stor tro på styrketrening for de yngre. Mange helt unge er stadig mindre fysisk aktive i det daglige. Slik trening må jo selvfølgelig foregå under trygge forhold, men jeg er ikke i tvil om at slik trening både har en god fysiologisk effekt i tillegg til en pedagogisk: De lærer seg at innsats over tid betaler seg i gode resultater.
Stevneperser: 240-200-270. 
Norsk mester i vektklassehopping.
Treningsperser: Benk 207,5kg (Videos s 75) . Mark 285kg. Perser uten utstyr 200 i benk, 260 i mark.
Sølv i benk-Nm -09 M5 82,5kg klassen. 7.plass NSM 2000 (listefyll). Sykla "Den store styrkeprøven" Trondheim-Oslo for lenge siden.  Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82315.1110

Utlogget Eplejuice

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 228
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 228

Sv: Styrketrening for syvåringer i Sverige.
« #7 : 14. mai 2009, 14:02 »
Ser ikke helt hvorfor det bare skal være gøy og spille lag sporter? ifertfall med tanke på at de du her har nevnt, er sporter med et ganske godt rykte i å skade sine deltakere:P

Jeg tror styrke trenning i form av vekter, kroppsvekt og for den "tøffe/kule" delen dra inn litt kampsport. Vil både være gøyere/tøffere og ifertfall mer sikkert for barn.

Dette er hva jeg tror og har erfart med både min lillebror og mye arbeid i barnahage. Gutter og jenter elsker å vise hvor sterk de er med å løfte rundt på steiner. Så hvorfor ikke legge til rette for det og i samme slengen utvikle det?

Poenget mitt var bare at de skal kunne gjøre det de selv syns er moro. Jeg mente at en forutsetning er at de ønsker det og syns det er moro. Jeg for min del sluttet med fotball i 14-års alderen for jeg hadde noen elendige trenere som hadde et voldsomt fokus på å jogge. Uten ball. Dette gjorde at jeg ble drittlei selv om fotball var alt jeg tenkte på frem til da. Sluttet med den organiserte delen og spilte heller for moro skyld

Utlogget Orka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: Styrketrening for syvåringer i Sverige.
« #8 : 14. mai 2009, 14:31 »
ahh då beklager jeg:P Litt lei av fokuser om at det er bare lag sport/organisert idrett som er bra for barn.


Utlogget Eplejuice

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 228
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 228

Sv: Styrketrening for syvåringer i Sverige.
« #9 : 14. mai 2009, 23:17 »
Alt som innebærer aktivitet er bra, men jeg mener allikevel at typiske lagidretter er bedre fordi det blir en mer allsidig trening. Men dette er noe jeg mener og regner med at mange av de som henger på treningsforum er uenig i dette:)

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Styrketrening for syvåringer i Sverige.
« #10 : 14. mai 2009, 23:42 »
Alt som innebærer aktivitet er bra, men jeg mener allikevel at typiske lagidretter er bedre fordi det blir en mer allsidig trening. Men dette er noe jeg mener og regner med at mange av de som henger på treningsforum er uenig i dette:)

Er ikke noe enten/eller. Ungene kan bedrive begge deler. Effekten av styrketreninga er bedre motorikk og mindre skader når de bedriver annen aktivitet.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!