Skrevet av Emne: Tilbakemelding på nybegynner-diett  (Lest 2265 ganger)

Utlogget pingla01

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Tilbakemelding på nybegynner-diett
« : 27. januar 2003, 03:25 »
Nå skal jeg endelig begynne skikkelig.. så jeg kunne tenke meg litt feedback på dietten jeg driver og følger.
Er liksom litt lat på det der med å regne ut alt mulig i kalorier og sånt, men jeg har ikke bedt noen gjøre det for meg - bare svar om det ser greit ut, hva som burde forandres etc.

Jeg er 17 år, ca. 170 høy og veier 49 - 52 kilo litt avhengig av dagsformen. Jeg har ikke målt fettprosenten min, men det er jo bare et tall, faktum er at jeg nesten ser anorektisk ut så jeg er ikke redd for å legge på meg litt fett hvis jeg skulle klare det. Regner med at jeg er en såkalt ectomorph.


7-8 tida, frokost: Vanligvis en stor bolle müsli med H-melk, det går vel ca 3 dl h-melk og jeg bruker lite melk i forhold til müslien. Også steker jeg en boks tunfisk med to egg og en skje hvetemel i steikepanna. Kaffe og et stort glass rein appelsinjuice.

10-tida, mellommåltid: typisk fire smørbrød; grovbrød, det går ca. 2 bokser tunfisk på fire smørbrød, to teskjeer cottage cheese per smørbrød og noen skiver norvegia. Liker ikke for mye vanlig gulost så jeg sper på med cottage cheese i stedet.

12-13 tida, lunsj med far: en ciabatta med masse salat, en hel tomat oppå, to skiver frokostskinke og tre-fire skiver gulost.

16:00 - pasta lagd på en boks grovhakka tomater, 4 desiliter tagliatelle eller pastarør, to-tre egg, litt krydder og sånt.

mellom 18:00-20:00 en gang - middag. Her gir jeg meg ingen retningslinjer, jeg bor hjemme og eter det som står på bordet hvis det ikke er min tur til å lage middag. Vi spiser middag jævlig seint, jeg pleier bare å ta en gainer fra proteinfabrikken hvis det drøyer for lenge.

22:00 tunfisk og egg igjen, samme som til frokost men uten müslien ved siden av altså.

23:00-24:00 - før jeg legger meg tar jeg tre toppede spiseskjeer whey tech fra proteinfabrikken i 3 dl. hel-melk.


På treningsdager har jeg med gainer til å fylle på med rett etter økta. Noen ganger koster jeg på meg noe helt perverst, protein-iskrem; kremfløte med tre ss. whey tech uti, som jeg pisker til det er stivt som bare juling og setter i kjøleskapet to-tre timer. Selvfølgelig fullt av fett.
Men det er jo så godt? Jeg spiser vanligvis dette hvis folka mine har dessert.

Glad for tilbakemelding, råd og vink. Som dere ser så har jeg prøvd å få lite karbo seint på dagen og litt mere på begynnelsen(müslien min har nesten 70 karb. pr 100 g. vare, tror jeg, og det er jo en del karbo i pasta og ciabatta også). Veit ikke om dette er riktig, jeg forstår det liksom sånn?




























Utlogget Prodius (MB)

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 870
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 870

Re:Tilbakemelding på nybegynner-diett
« #1 : 27. januar 2003, 15:37 »
Dette ser virkelig bra ut syntes jeg. Prøv å ha størst karb mengde på startet av dagen, også reduserer du det gradvis utover dagen. Husk at frokost og måltidet etter trening skal være det største måltidet ditt. Du spiser proteiner før du legger deg. Det er bra! Prøv å få så lite fett og karbo før legge tid, ellers legger det seg rett som fett. Prøv å få 8-9 timers søvn hver dag. Ikke noe særlig mer, for da vil blodsukkeret ditt synke for mye.
Treningsstudio: ¨
Raufoss Badeland¨

Utlogget Tor

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

  • No fat, no muscles!
Re:Tilbakemelding på nybegynner-diett
« #2 : 27. januar 2003, 21:29 »
Jeg må bare få sagt en ting til deg pinga, FY f**n jeg skulle ønske jeg hadde din forbrenning og syn på kosthold.

Jeg er selv 185 og har samme vekt som deg. Jeg er veldig tynn, men har utrolig liten muskelmasse, og jeg føler at jeg har en høy fett%. Problemet er at jeg spiser sunt hver eneste dag, hvert måltid. Men likevel får jeg dårlig framgang, nermest tilbakegang nå i det siste, og jeg kan merke at jeg bare får høyere og høyere fett%.

Jeg spiser vel kanskje 2000-2100kcal pr dag med en 40/40/20 fordeling.

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Re:Tilbakemelding på nybegynner-diett
« #3 : 28. januar 2003, 00:10 »
Jeg må bare få sagt en ting til deg pinga, FY f**n jeg skulle ønske jeg hadde din forbrenning og syn på kosthold.


Tor,

Du er alt annet enn overvektig (jeg er jente 175 og 60 kg, og jeg er slank, du er 10 cm mer og 10 kg mindre enn meg!!)

Du må øke muskelmassen din, og for å klare det må du trene riktig og musklene dine på ha nok næring. Pass på å spise nok, ofte og få i deg nok protein. Når du får mer muskler øker forbrenninga di, og eventuell andel av fett vil gå ned av seg selv hvis du spiser riktig.

Tenk muskler først så får du tenke på fett-prosenten etterhvert.

Lykke til Smiley
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Tilbakemelding på nybegynner-diett
« #4 : 28. januar 2003, 15:05 »
Når jeg skriver det jeg skriver nå( Tongue) så er jeg redd for å få mange klager tilbake. Men for noen er det sant!

Når man trener så bør man være litt sår i musklene en dag eller to etterpå. Blir som regel værst stølhet to dager etter en økt.
Jeg ser mange som trener med vekter og klager over at de ikke ser noen resultater. Men det er jo ikke så rart når man har løftet på den samme vekten i tre år!!

Maten bør bestå av nok mat. Spesiellt dersom man er ung, dvs under 20 år. Da bør man spise det man har lyst på i tillegg til å få i seg nok proteiner fra fisk, kjøtt og fugl.

Gener er også noe man kan slite med. Se på forfedrene dine av samme kjønn og du ser hva du kan slite med/ha fordeler av. På de områdene som er vanskelige å få opp i størrelse trenger extra hardkjør. Begynn med lette vekter( 15reps Shocked) i uke 1 og øk gradvis til tunge vekter(3-4 reps 8)) i uke 6. Når du er ferdig med uke 6 begynner du på uke 1 igjen med en tyngre vekt enn forrige gang men presser deg til å ta like mage reps. Hvis du trenger hjelp så er det sikkert ikke farlig å spørre den største på gymet. Den har sikkert peiling uansett ,dophue eller ikke. Dessuten synes han/hun det sikkert er gøy å hjelpe til. Smiley

Soje Wink

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Re:Tilbakemelding på nybegynner-diett
« #5 : 28. januar 2003, 16:35 »
Med unntak av i "deffe-perioder" spiller det liten rolle HVA du spiser, så lenge du passer på å:
1) Få i deg nok kalorier (spiller minimal rolle hvor disse kaloriene kommer fra).
2) Få i deg nok protein (med 2 g/kg kroppsvekt/døgn er du på den sikre siden).
3) Spise jevnt utover dagen (hyppige måltider)

Protein bør som hovedregel alltid inntas sammen med karbohydrater. Det har liten hensikt å bare hive innpå en proteindrink i ny og ne. Dette fordi proteinet (eller rettere: aminosyrene) er avhengig av INSULIN  for å bli tatt opp i muskelcellene, og hva sørger for insulinøkning i blodet? Jo, karbohydratene (glukose). Protein som inntas alene (også om kvelden!) går rett i "kølfyren" og forbrennes direkte som energikilde.
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Re:Tilbakemelding på nybegynner-diett
« #6 : 28. januar 2003, 18:28 »
Melk inneholder kun små mengder karbohydrater (4-5 g/dl), i form av melkesukker (laktose). Laktose spaltes i tarmen til halvparten galaktose og halvparten glukose. Kun glukosen fører til nevneverdig insulinøkning i blodet. Altså: et vanlig glass melk (3 dl) gir bare 6-8 gram glukose, og det er for lite til å nyttiggjøre proteinet. Det er derfor lurt å f.eks. spise en brødskive eller to ved siden av.
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Re:Tilbakemelding på nybegynner-diett
« #7 : 28. januar 2003, 19:33 »
Innen 1 - 1 1/2 iallfall. Da er insulinnivået såpass høyt at du vil nyttiggjøre deg proteinet. Og enda bedre: Istedenfor at kroppen bruker proteindrikken din som energikilde utover kvelden/natta, vil den heller mobilisere fettreservene, og det liker vi vel..?  Grin Grin Grin
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget pingla01

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Re:Tilbakemelding på nybegynner-diett
« #8 : 29. januar 2003, 13:47 »
Hei alle sammen, takk for tilbakemelding + ideer. Jeg fortsetter vel i samme løypa tenker jeg, det føles bra og jeg merker at jeg på en måte får sinnsykt mye bedre pump etter at  jeg begynte å ete litt mer mat og litt mer bevisst. Er dette naturlig?
For alt jeg veit  er det bare psykisk...?

Det er det morsomste jeg har oppdaga etter at jeg begynte å ta treninga seriøst, at etterhvert som en tilegner seg kunnskap så merker enn faktisk at det er nyttig. Ser fram til å bruke dette forumet mer!


Utlogget Joakim

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 141

Re:Tilbakemelding på nybegynner-diett
« #9 : 29. januar 2003, 14:52 »
merkelig at ingen nevnte forskjellene i type protein (melke- etc)

melkeproteiner tar lengre tid før kroppen tar opp/fordøyer så det lønner seg da å spise masse melkeprotein på kvelden
cottage cheeze er både velsmakende og ganske tett med tanke på protein (12,7g/100g)
jeg trener ren styrke (bare lave reps tunge vekter) og etter jeg begynte å spise 1/2 - 1 boks cottage cheeze en til en halv time før leggetid begytne jeg å få større muskler av denne treningen

hvis du ikke syns cottage cheeze er særlig godt kan du blande det ut med rømme (60% cott 40% røm) og strø med sukker eller syltetøy
veldig godt !

Utlogget pingla01

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Re:Tilbakemelding på nybegynner-diett
« #10 : 04. februar 2003, 13:26 »
takk skal du ha, Joakim, jeg skjønte egentlig det med melkeprotein utfra materialet til proteinfabrikken, og jeg eter ofte cottage cheese når jeg kjeder meg  - - men jeg har ikke gjort meg den logiske konklusjonen å gjøre det konsekvent på enden av dagen..

lurt tips! kan spare inn litt penger på proteintilskuddet der, hiver i meg en og en halv boks for natta uten problemer nå. Håper denne appetitten aldri går over!!

Utlogget pingla01

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Re:Tilbakemelding på nybegynner-diett
« #11 : 04. februar 2003, 18:13 »
Forresten noen som har noen syn på hva som bør inntas før trening?
Jeg har en gang hørt at karbo-tilskudd er bra å innta en times tid før trening for
økt energi og prestasjon, et eller annet med blodsukker og greier?

Hva er forskjellig mellom de forskjellige karbohydratene fructose og dextrose?
er fructose det samme som druesukker? Og malto-en i maltodextrose, hva er nå det,
og hvor finnes det?


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!