Skrevet av Emne: Fettforbrenning ved styrketrening  (Lest 6063 ganger)

Utlogget babuShka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

Fettforbrenning ved styrketrening
« : 18. mai 2009, 21:05 »
Jeg har vært på bulk i 18 år snart, og har litt lyst å forbrenne mer fett på kroppen, men kardio har aldri vært min greie. Og jeg har lite lyst å deffe akkurat nå som jeg nettopp har begynt å trene på studio.
Det er snart 2-3 måneder siden jeg startet på studio og jeg har merket stor økning i styrke og volum på musklene på kroppen.
Har alltid vært lett å bygge på muskler på kroppen min egentlig..

Fettforbrenningen øker ved styrketrening over tid, ikke sant? Jeg regner med at man forbrenner mye energi ved styrketrening også?

Er det nok av meg å være tålmodig og vente på at fette skal forsvinne etter en stund med styrketrening, eller skal jeg begynne å vurdere noe cardiotrening?

Har foresten boksesekk som jeg brukte en del før. Kan det regnes som kardio da? Kjenner det jævlig godt på kondisen og pulsen øker sykt når jeg trener boksesekk.
boksesekk + styrke = økt forbrenning? Eller måå jeg begynne på kjip kardio som jogging ol..?
Jeg spiser ikke særlig mye fett-og kaloririkt mat. Har egentlig bare alltid vært litt kraftig pga det ligger i genene. Har en bestefar som drev med aktiv bryting + bodybuilding og en far som var atlet innenfor turn og bryting. Begge de to er kraftige også. Med det mener jeg både fett og muskler.
5x5 Stronglifts
For engasjerte mennesker er ingenting umulig.

Utlogget Fosen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: Fettforbrenning ved styrketrening
« #1 : 18. mai 2009, 21:09 »
Jeg varierer alt fra å bruke 300-800 kcal i løpet av en styrke-økt, alt etter intensitet og varighet. Du kan jo begynne med å bare kutte litt på maten før du hiver inn kardio. Kan likevel anbefale å trene litt kardio, da kondis kan hjelpe deg også i styrketreninga. Smiley

Utlogget babuShka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

Sv: Fettforbrenning ved styrketrening
« #2 : 18. mai 2009, 21:16 »
Hvordan i huleste regner du ut hvor mye kalorier du bruker i en styrkeøkt da? :p
Jeg tenkte å redusere inntak av brød hver dag og erstatte det med frukt, yoghurt og proteiner.
Bruke kokt pålegg istedenfor fårepølser og kutte ut smør på skivene mine.

Spiser brød til frokost, lunsj av og til til middag og kvelds. har en liten mistankeom at det er der kaloriene mine kommer fra..
5x5 Stronglifts
For engasjerte mennesker er ingenting umulig.

Utlogget Fosen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: Fettforbrenning ved styrketrening
« #3 : 18. mai 2009, 21:33 »
Pulsklokke Smiley

Du kan godt bytte ut litt av brødmaten med f.eks. havregryn. Får du i deg nok proteiner? Ut ifra kosten du beskriver så ser det ut som det er proteintilskudd som du vuderer å hive inn som står for mesteparten.. Prøv å få inn litt tunfisk, egg, kylling, fisk eller lignende, det er nok lurt.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Fettforbrenning ved styrketrening
« #4 : 18. mai 2009, 22:26 »
Pulsklokke er på ingen måte noe nøyaktig mål, og jeg vil tro at den er enda mer feil gjennom en styrketrening enn ellers. En indikasjon, joda, men noe nøyaktig mål - overhodet ikke.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget babuShka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

Sv: Fettforbrenning ved styrketrening
« #5 : 18. mai 2009, 23:29 »
Pulsklokke er vel godt å ha uansett da? Så lenge det er 50-80kalorier +/-  på den så er det ikke så nøye viss jeg vil forbrenne mellom 300-500kalorier, eller?
Alien: Glemte nevne middagen da. Til middag pleier det å være en del kjøtt, kylling, fisk, poteter, mye salat. Ofte litt hurtigmat som lasange, hjemmelaga pizza, taco ol.. Du skjønner, vanlig middag.
De tingene jeg listet opp er bare de jeg vil ta mer av fremfor brød.
Jeg pleier å hive i meg enten kjøtt, kylling eller egg hver dag og har pleid å få all proteinen gjennom mat, ost og pålegg, men jeg tviler på at proteininntaket mitt gjennom mat er mer enn 50-70g per døgn. Det er vel altfor lite med min vekt på 88kg.
Så nå har jeg bestilt en 3kg dunk med 100% whey fra PF, siden den var så billig (499kr)

Takk for gode tips. Flere?
Btw. Jeg trener som oftest 10x4 reps per øvelse, ikke noe særlig fan av 5x5. Vet ikke om det har så mye å si for forbrenningen...?
5x5 Stronglifts
For engasjerte mennesker er ingenting umulig.

Utlogget Fosen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: Fettforbrenning ved styrketrening
« #6 : 19. mai 2009, 06:25 »
Er nok ikke helt nøyaktig nei, men vil da tru det gir en viss peikepinn?

Jeg anbefaler deg å få inn flere gode proteinkilder gjennom kost.. Det kan være så lett som å drikke mer melk, spise et par ekstra egg osv. Husk at det heter kostTILSKUDD.
Ang det med reps og fettforbrenning kan jeg dessverre ikke nok om, så det bør noen andre svare på...

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Fettforbrenning ved styrketrening
« #7 : 19. mai 2009, 06:41 »
Btw. Jeg trener som oftest 10x4 reps per øvelse, ikke noe særlig fan av 5x5. Vet ikke om det har så mye å si for forbrenningen...?

Jeg syns du bør fokusere på viktigere ting enn slikt. Gå opp eller ned i vekt ved å justere matinntaket, og tren for å bli veltrent. Det er ikke så veldig mye vanskeligere enn så.


Utlogget babuShka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

Sv: Fettforbrenning ved styrketrening
« #8 : 19. mai 2009, 10:25 »
Det siste høres veldig fornuftig ut gitt..
Takk for tips.
Litt off topic: Hva er fordelen med 5x5 fremfor 10x4?
Har lest så mye forskjellig.. Om at man blir sterkere av 5x5, men at musklene vokser fortere ed 10x4. Og andre ting, blir litt forvirret..
5x5 Stronglifts
For engasjerte mennesker er ingenting umulig.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Fettforbrenning ved styrketrening
« #9 : 19. mai 2009, 11:06 »
Litt off topic: Hva er fordelen med 5x5 fremfor 10x4?
Har lest så mye forskjellig.. Om at man blir sterkere av 5x5, men at musklene vokser fortere ed 10x4. Og andre ting, blir litt forvirret..

Det er riktig, men de henger sammen. Få repetisjoner med tung belastning stimulerer til økt styrke gjennom å øke nervesystemets evne til å aktivere musklene, men vil ikke stimulerere til like stor nydannelse av muskelprotein (proteinsyntese) som et større antall repetisjoner. Et større antall repetisjoner gjør det motsatte; stimulerer til mer proteinsyntese, men mindre nevral tilpasning. Blir du sterkere klarer du altså å løfte mer vekt i et høyere antall repetisjoner for muskelvekst, og får du større muskler klarer du å løfte tyngre vekter for å utvikle nervesystemet til å bli sterkere. Det ene drar det andre.


Utlogget babuShka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

Sv: Fettforbrenning ved styrketrening
« #10 : 19. mai 2009, 11:36 »
konge! Slik som jeg forstod det, så er det altså lurt å variere mellom disse to?
Det ene vil gi en evne til løfte tyngre vekter, mens det andre gir en evne til vokse. Og variasjon mellom disse gir at du kan utføre en økt på mange repetisjoner med tyngre vekter?

Takk for forklaringen Smiley


Honnør til alle som har svart i denne tråden.
5x5 Stronglifts
For engasjerte mennesker er ingenting umulig.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Fettforbrenning ved styrketrening
« #11 : 19. mai 2009, 18:27 »
variasjon er nok best ja.

dette som kalles periodisering.

2 måneder lette vekter mange reps / 3 måneder tunge vekter få reps for eks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!