Skrevet av Emne: Matblogg med bilder!  (Lest 148036 ganger)

Utlogget Carl-Erik

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 922
  • Honnør: 283
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 922

  • Tren, spis og vær glad.
Matblogg med bilder!
« : 23. mai 2009, 18:40 »
Fått en del spørsmål om kostholdet mitt så tenkte jeg skulle legge ut litt bilder med forklaringer.

Tar gjerne i mot kommentarer og kritikk.

Først vil jeg si at jeg unngår alt med raske karbs (Høy g.i.) Dvs jeg spiser ikke godteri, iskrem, desserter, potetgull, brus med sukker o.l.

Jeg prøver også å alltid ha en stor proteinkilde i hvert eneste måltid. Dvs jeg spiser ikke brødskive engang. (Med mindre jeg har en stor kyllingfilè på den eller noe sånt).
Prøver også å stappe i meg ferske grønnsaker flere ganger om dagen.

Frokost:

Frokost er stort sett samma hver eneste dag. Havregryn, kokende vann, kanel og en proteinshake.


Lunsj og mellom-måltider eller sen-kvelds:

Omelett med skinke, brokkoli og salsa-saus.


Salat med kylling, egg og reker.


Tunfisk, løk, salat og salsa-saus i wraps.


Tunfisk, magre kjøttpølser og nudler med kyllingsmak. (Med litt sukkerfri ketchup)


Rett og slett bare karbonadedeig og brokkoli med ketchup.


Middagstid Smiley

Kyllingfilè, villris, brokkoli


Samma bare med byggris


Nevnte jeg kylling og brokkoli?


Kyllingfilè, en hel løk, to fedd hvitløk, en boks sjampinjonger, brokkoli, og en boks hakkede tomater.


Laks, fullkornspaghetti, brokkoli.


Samma bare bedre.


Laks, scampi, hvitløk, brokkoli.


Svinefilè, blomkål, brokkoli.


Kyllingkjøttdeig, blomkål, brokkoli


Karbonadedeig, løk, hvitløk, brokkoli, sjampinjonger, steinsopp, kantarell, hakkede tomater, villris.



Utskeiing!!!

Hjemmelaget pizza!!

Med nacho-chips og greier,, huff og huff, hehe..

Spaghetti med kjøttsaus.


Kosetid!!

Skal jeg kose meg litt foran tv'en så er det som oftest dette det går i.


Skal jeg virkelig kose meg er det vaniljekesam med frossene bær. Kan også ha i cottage cheese.



Det er i grunn dette eller varianter av dette jeg spiser aller mest av. Men må innrømme det er dager jeg ikke klarer å holde meg unna karamellpuddingen på jobben eller iskremen etter middag hos mor og far.

Kom som sagt gjerne med kritikk eller kommentarer.

Det viktigste av kosttilskudd i pakke til redusert pris.
http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/carl-eriks-basispakke

Blogg og bilder:
http://gulliksenblogg.blogspot.no

Utlogget AjaxX

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 676
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 676

Sv: Matblogg med bilder!
« #1 : 23. mai 2009, 20:21 »
Åhh, nå ble jeg sulten! Ser bra ut dette. Har du prøvd kylling med brokkoli? Wink
Trenigs/bilde logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58975.0

Løft:
ML 1x180kg RAW
BP 3x130kg
KB 1x182,5kg Belte

It burns it rips it hurts, they make you bleed your turn
The chance of a lifetime, how does it feel to be alive?

Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.

Utlogget Carl-Erik

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 922
  • Honnør: 283
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 922

  • Tren, spis og vær glad.
Sv: Matblogg med bilder!
« #2 : 23. mai 2009, 20:28 »
Åhh, nå ble jeg sulten! Ser bra ut dette. Har du prøvd kylling med brokkoli? Wink

Hehe.. Nei jeg har ikke prøvd kylling med brokkoli enda.. Det hørtes spennende ut. Kanksje til kvelds Wink

Det viktigste av kosttilskudd i pakke til redusert pris.
http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/carl-eriks-basispakke

Blogg og bilder:
http://gulliksenblogg.blogspot.no

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

Sv: Matblogg med bilder!
« #3 : 23. mai 2009, 20:55 »
Så veldig bra ut det her, men har noen spørsmål =)

1. Hvorfor nudler? er spesielt skeptisk til den karb kilden på diett, har fått for meg at det er veldig lite bra næring i det.

2. Har du noen estimat på hvor mye karb du ligger på?

3. Du unngår alt med raske karbs, men likevel eter du kesam med bær til kosetid, all frukt og bær består vel av primært fruktsukker som har en rimelig høy GI?

4. Når det gjelder kosetiden, og nøttemiks, hvorfor ikke unngå de unødvendige kcal ved å lage f eks fun light is, fun light gele, et glass med cola zero eller noe annet kalorifattig. Er klar over at der mye søtnings stoffer i disse tingene, men i forhold til den mengden man får i seg til vanlig når det gjelder det meste av sukker redusert mat tror jeg ikke det vil utgjøre store forskjellen igrunn. Det er jo ekstremt mye kcal i nøtter som regel og endel salt avhengig av blandingen. Dette virker litt skummelt ettersom det kan forvirre deg når det gjelder vekten fordi du drar mye vann den ene uka pga salt og andre uka mindre igjen og sitter igjen med vansker for å justere dietten slik at vekten synker jevnt. Den tørkede frukten i slike blandinger pleier også å være ekstremt sukkerholdig.

Ikke mening å kritisere, har en tendens til å lete etter de få små avvikene når det gjelder diettkost =) Det var for all del utrolig bra kosthold, veldig variert, vitamin og mineralrikt =) Creds for den, mye godt der som jeg skal prøve ut selv =D

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Matblogg med bilder!
« #4 : 23. mai 2009, 21:07 »
Nå ble jeg ekstremt sulten! Veldig bra initiativ det her. Ser ikke så veldig vanskelig ut heller, er vel bare å bruke det du skriver, og ordne alt selv. Det er veldig klisjé å si det, men det går faktisk an å være sunn og kose seg samtidig, så lenge man er kreativ Smiley

Som Sjulven skrev, vet du hvor sånn ca hvor mye karb du kjører i deg i løpet av en dag, evt. en hel uke? Jeg lurte også litt på hvor mye karb det er i wrapsene, har styrt meg litt unna de.

EDIT: Glemte honnør Grin

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Matblogg med bilder!
« #5 : 23. mai 2009, 21:10 »
Wow .. Du får et saftig honnør for det der mann! Du viser folk hva som må til for å få resultater med masse forskjellig mat som er digg ... Nice!
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget Carl-Erik

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 922
  • Honnør: 283
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 922

  • Tren, spis og vær glad.
Sv: Matblogg med bilder!
« #6 : 23. mai 2009, 21:21 »
Takk for bra innlegg Sjulven. Skal prøve å svare på spm dine.

Kan starte med at jeg ikke er på noe "diett". Dette er stort sett slik jeg spiser året rundt. Jeg er derfor heller ikke redd for calorier. (For tiden).

Hvorfor nudler.. Hehe.. Fordi det er godt og sykt enkelt. Ikke noe særlig næring men er egentlig bare med for å gjøre tunfisken god å få ned.

Aner ikke hvor mye karb jeg er på. Skulle gjerne visst det selv. Men det er nok relativt lavt ettersom de fleste måltidene består av proteiner, fett og grønnsaker. Stort sett bare havregrøten om morningen og kanskje ett måltid til med fullkornspasta e.l.

Frukt og bær har høy GI ja.. Men når jeg må ha noe godt så slår det uansett sjokolade eller smågodt. Glass med cola zero gjør liksom ikke samma nytten når suget etter noe godt er der, hehe.

Når det kommer til nøtter så prøver jeg å spise usalta og uten olje. Ikke at salt er så dumt uansett, ettersom jeg svetter noe vanvittig nå på sommern. Svært gunstig fett i spesielt hvalnøtter. Pleier å kjøpe uten frukt eller pelle ut frukten. Med mindre det er rett etter trening og jeg tenker glukogenlagrene har godt av litt karbs.

Jeg skal ha tipsene dine i bakhodet til jeg en dag skal på deffe-diett.. Da bør jeg nok stramme inn litt på noen puntker ja.

Kom gjerne med flere synspunkter og tips.

Det viktigste av kosttilskudd i pakke til redusert pris.
http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/carl-eriks-basispakke

Blogg og bilder:
http://gulliksenblogg.blogspot.no

Utlogget ralphern

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 521
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 521

Sv: Matblogg med bilder!
« #7 : 24. mai 2009, 00:30 »
Flott blogg! Har vært borti det meste her, men jeg kan jo med det samme anbefale en av mine favoritter om dagen.

Stekte grønnsaker, to bokser vasket tunfisk og "tiki masala" saus på glass. Ikke det aller sunneste, men jeg har heller ikke så mye fett å fjerne og må passe på at jeg ikke går mye i underskudd på kalorier. Dessuten er det jo faktisk godt Smiley

"husker en gang" da jeg fikk godtesug. Lagde meg eggedosis med kunstig søtningsmiddel! hoho

Haha og ser du er glad i ketchup!  Spise

Utlogget AjaxX

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 676
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 676

Sv: Matblogg med bilder!
« #8 : 24. mai 2009, 02:01 »
Du kan legg inn litt mer tunfisk (økonomisk og godt) Min favoritt: bytt ut kjøttdeigen med tunfisk hvis du skal lage deg taco. Stek tunfisken og tilsett det krydderet man bruker. Smaker himmelsk
Trenigs/bilde logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58975.0

Løft:
ML 1x180kg RAW
BP 3x130kg
KB 1x182,5kg Belte

It burns it rips it hurts, they make you bleed your turn
The chance of a lifetime, how does it feel to be alive?

Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.

Utlogget Carl-Erik

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 922
  • Honnør: 283
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 922

  • Tren, spis og vær glad.
Sv: Matblogg med bilder!
« #9 : 24. mai 2009, 10:47 »
Du kan legg inn litt mer tunfisk (økonomisk og godt) Min favoritt: bytt ut kjøttdeigen med tunfisk hvis du skal lage deg taco. Stek tunfisken og tilsett det krydderet man bruker. Smaker himmelsk

Spiser en del tunfisk. Flere bokser i uka. Har prøvd tunfisk-taco men likte det faktisk bedre uten taco-krydderet.

Det viktigste av kosttilskudd i pakke til redusert pris.
http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/carl-eriks-basispakke

Blogg og bilder:
http://gulliksenblogg.blogspot.no

Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

Sv: Matblogg med bilder!
« #10 : 24. mai 2009, 11:50 »
Takk for bra innlegg Sjulven. Skal prøve å svare på spm dine.

Kan starte med at jeg ikke er på noe "diett". Dette er stort sett slik jeg spiser året rundt. Jeg er derfor heller ikke redd for calorier. (For tiden).

Hvorfor nudler.. Hehe.. Fordi det er godt og sykt enkelt. Ikke noe særlig næring men er egentlig bare med for å gjøre tunfisken god å få ned.

Aner ikke hvor mye karb jeg er på. Skulle gjerne visst det selv. Men det er nok relativt lavt ettersom de fleste måltidene består av proteiner, fett og grønnsaker. Stort sett bare havregrøten om morningen og kanskje ett måltid til med fullkornspasta e.l.

Frukt og bær har høy GI ja.. Men når jeg må ha noe godt så slår det uansett sjokolade eller smågodt. Glass med cola zero gjør liksom ikke samma nytten når suget etter noe godt er der, hehe.

Når det kommer til nøtter så prøver jeg å spise usalta og uten olje. Ikke at salt er så dumt uansett, ettersom jeg svetter noe vanvittig nå på sommern. Svært gunstig fett i spesielt hvalnøtter. Pleier å kjøpe uten frukt eller pelle ut frukten. Med mindre det er rett etter trening og jeg tenker glukogenlagrene har godt av litt karbs.

Jeg skal ha tipsene dine i bakhodet til jeg en dag skal på deffe-diett.. Da bør jeg nok stramme inn litt på noen puntker ja.

Kom gjerne med flere synspunkter og tips.


Ok, rimelig genialt all round kosthold da =) Har tenkt på å prøve å kjøre noe litt bedre off season kost selv, har en lei tendens til å hive i meg mye rart når jeg ikke tenker på kaloriene og at kroppen trenger hvert minste gram protein og karb som den får. De måltidene du har postet er også måltider som man kan spise året rundt uten å gå lei, jeg hadde hvertfall ikke hatt noe problemer med det, så creds for den Wink Sant det du sier om nøtter forresten, trodde du var på deff jeg, derfor jeg poengterte kaloriene og det, men veldig bra fett å få i seg off season =)

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Matblogg med bilder!
« #11 : 24. mai 2009, 17:31 »
Du er flink i matveien ser jeg. Kudos! Men dude.. Ketchup på kyllingfilét og laks?? Fikk nesten lyst å anmelde deg til gastronomipolitiet Grin

Jeg har noen tips til deg, hvis du vil ha litt mer variasjon og andre smaker.
# Sennep er en kjempegod ingrediens, som du kan bruke som smakssetter på mange retter.(<--Rim) Da mener jeg ikke pølsesennep fra Idun, men sånn skikkelig sennep man får på glass. Bänckhe-sennep er en klassiker!
# Kikkoman soyasaus er kjempegodt til ris, kylling, etc...
# Fiskesaus er en annen orientalsk god saus
# Implementer bønner(røde, brune, chili), linser(røde og grønne), og erter(kikerter(humus!!), grønne). De er rike på fiber og andre godsaker.
# Hvis du blir litt lei av salsa, kan du lage den selv så kan du få forskjellige smaker
# Eller forskellige chutney'er. Konge til ris++
# Syrnede melkeprodukter syns jeg er kjempegodt, og de er rike på protein. Kulturmelk, rømme, kesam, cottage cheese, etc
# Oliven er kjempegodt som snacks.
# Gulrotstenger med dip er også en vinner.
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget veslekardia

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 669
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 669

  • Jeg er minst! Jeg er minst!
Sv: Matblogg med bilder!
« #12 : 24. mai 2009, 17:35 »
...tror du glemte ketchup på et par av rettene der! Wink
(ellers ble jeg litt sulten)
155.6 cm (går stadig nedover)
58 kg (går stadig oppover)
34 år (går bare én vei)
  innocent
Bedre å være liten og søt,
enn stor og stygg.


<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=113464.msg1696547#msg1696547> Logg [/url]

Celdiir

  • Gjest
Sv: Matblogg med bilder!
« #13 : 24. mai 2009, 18:20 »
3. Du unngår alt med raske karbs, men likevel eter du kesam med bær til kosetid, all frukt og bær består vel av primært fruktsukker som har en rimelig høy GI?

Frukt og bær inneholder noe fruktose ja, men her er det verdt å tenke på at 100 gram skogsbær inneholder 6 gram karbohydrater. 6 usle gram, og ikke alt dette er fruktose heller. Man får i seg mer karbohydrater av å bare lukte på sjokolade nesten. Wink
Noen frukter inneholder mer karbohydrater, men dette unngår man ved å være bevist på hva man eter. Er en stygg trend at frukt i kostholdet medfører et "men" nå for tiden.

Fruktose har faktisk lav GI. Helt nede på 22. Det er fordi fruktose blir tatt opp i kroppen på en annen måte enn glukose, men før man begynner å dynke maten sin i dette fordi man tror GI har noe å si bør man lese denne: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=52237.msg710543
"Udyret" banan har ikke mer enn rundt 60 i GI, noe som er minimalt mer enn helseproduktet brun ris.

Tar man med i betraktningen at et sammensatt måltid har lavere GI, er dette et "problem" man har null oversikt over. Det betyr at bærene Ironic spiser som allerede har en lav GI hvis de spises alene, har betydelig lavere og ikke minst ukjent GI når de blandes i magen med kesam. Selv med skyhøy GI ville den glykemiske belastningen vært minimal når det er så få karbohydrater i disse bærene.
Muffins, fabrikkproduserte, transfettfylte, næringsfattige usle muffins, har ca samme GI som appelsin. Altså 46, mot 45. Det er alt fettet som trekker ned GI'en, uten at muffins er bra på noen som helst måte.

Mer om GI her: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=56139.0


Utlogget Carl-Erik

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 922
  • Honnør: 283
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 922

  • Tren, spis og vær glad.
Sv: Matblogg med bilder!
« #14 : 24. mai 2009, 18:48 »
Takk for bra innlegg om GI.

Jeg skal handle en god sennep neste gang jeg er i butikken.. Er litt lei av ketchup, men noe må jeg ha på. Og sukkerfri ketchup er langt bedre enn transfett-sauser fulle av fløte.. Og å lage saus fra bunn tar alt for lang tid og lager for mye oppvask, hehe Smiley
Men nå skal jeg variere med soya saus eller sennep. Eller alternative lettvinte og sunne væsker.

Grønnsaker som selleri eller gullerot i lett-rømme-dipp er jo knall som lørdagsgodt. Hadde jeg helt glemt. Skal handle inn og knipse et bilde av det også.

Det viktigste av kosttilskudd i pakke til redusert pris.
http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/carl-eriks-basispakke

Blogg og bilder:
http://gulliksenblogg.blogspot.no

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!