Skrevet av Emne: Kortisol mot allergi?  (Lest 2711 ganger)

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Kortisol mot allergi?
« : 25. mai 2009, 19:50 »
Heisann

Har pollen allergi, og har såpass mye at jeg vurderer å ta en kortisolsprøyte for å dempe plagene i sesongen.

Har også hatt senebetennelse før, og vurderte kortisol da. Men jeg styrte til slutt unna pga. bivirkningene og andre problemer ved kortisol.

Er de samme problemene knyttet til kortisol ved allergikur? Er vel litt annerledes å sprøyte kortisol generellt i kroppen mot allergi, enn å pøse på et bestemt sted for å bli bukt med en betennelse.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Kortisol mot allergi?
« #1 : 25. mai 2009, 19:58 »
Heisann

Har pollen allergi, og har såpass mye at jeg vurderer å ta en kortisolsprøyte for å dempe plagene i sesongen.

Har også hatt senebetennelse før, og vurderte kortisol da. Men jeg styrte til slutt unna pga. bivirkningene og andre problemer ved kortisol.

Er de samme problemene knyttet til kortisol ved allergikur? Er vel litt annerledes å sprøyte kortisol generellt i kroppen mot allergi, enn å pøse på et bestemt sted for å bli bukt med en betennelse.
Du mener kortison, det ligner mye på kortisol, som kroppen produserer selv. Begge deler er vevsnedbrytende.

Du bør iallefall være forsiktig, en kamerat av meg fikk kortison-injeksjoner pga allergien sin, legen overdoserte, og han fikk 3 injeksjoner på kort tid. Han endte opp med Diabetes..
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Kortisol mot allergi?
« #2 : 25. mai 2009, 19:59 »
Fikk han noe form for erstatning?
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Kortisol mot allergi?
« #3 : 25. mai 2009, 20:00 »
Fikk han noe form for erstatning?
Jeg vet faktisk ikke, men han var iallefall på vei til å lage en sak ut av det.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget ThirdEye

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 164
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 164

Sv: Kortisol mot allergi?
« #4 : 25. mai 2009, 20:03 »
 Jeg har tatt en sånn sprøyte 2 ganger mot allergi. Har ikke merket noen negative bivirkninger. For meg funket den ekstremt bra:D
"if life gives you aids, make lemonades"-Jesse Hughes

Høyde: 170
Vekt: 67-69 kg

Mark: 200 kg
Benkpress: 132kg
Knebøy: 150 kg

Protein1991

  • Gjest
Sv: Kortisol mot allergi?
« #5 : 25. mai 2009, 20:05 »
Heisann

Har pollen allergi, og har såpass mye at jeg vurderer å ta en kortisolsprøyte for å dempe plagene i sesongen.

Har også hatt senebetennelse før, og vurderte kortisol da. Men jeg styrte til slutt unna pga. bivirkningene og andre problemer ved kortisol.

Er de samme problemene knyttet til kortisol ved allergikur? Er vel litt annerledes å sprøyte kortisol generellt i kroppen mot allergi, enn å pøse på et bestemt sted for å bli bukt med en betennelse.
Jeg lider med deg!
Har i 3 år fått kortisonsprøyter av legen, 2 ganger i løpet av pollensesongen. (dvs 2x40 mg)

Det har fungert så-som-så. Jeg er plaget sterkt, så merker ikke store forskjellen, men tørr ikke tenke på hvordan jeg hadde hatt det uten!

Når det kommer til den katabolske effekten fikk jeg høre av vikaren for legen min at det var "ikke vevsnedbrytende", jeg var skeptisk, men tok det allikevel. Litt senere fikk jeg vite at det var et katabolsk-steroid...wuhu.

Heldigvis kommer ikke de stygge bivirkningene før etter langvarig bruk, så du kan trygt ta kortisonsprøyter i pollensesongen, det hjelper deg å overleve så du klarer å trene, i hvertfall litt. Eneste bivirknene jeg har merket er litt søvnproblemer de første dagene, og muskelsvakhet (men bedre enn å være for syk til å trene)
Etter min mening er det verdt pengene Wink  

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Kortisol mot allergi?
« #6 : 25. mai 2009, 20:10 »
Forbanna allergi greier! Er plaga selv.. Derfor er vinteren gull for treningsresultater Smiley Gleder meg til vintern! Nei vent, da er jeg i militæret.. buhu
"There Can Be Only One" - Bill K

Protein1991

  • Gjest
Sv: Kortisol mot allergi?
« #7 : 25. mai 2009, 20:14 »
Forbanna allergi greier! Er plaga selv.. Derfor er vinteren gull for treningsresultater Smiley Gleder meg til vintern! Nei vent, da er jeg i militæret.. buhu
Kjenner til den Tongue
På sommeren legger jeg bare fokus på å spise bra og holde musklene vedlike, og i tilegg kose meg og lade opp for vinterens beinharde økter Smiley

Utlogget Eplejuice

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 228
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 228

Sv: Kortisol mot allergi?
« #8 : 28. mai 2009, 21:37 »
Regner med at du har prøvd det allerede, men jeg har god effekt av rhinocort nesespray. Dette er da steroider som kortison, men den virker lokalt. Vil uansett si at kortison og lignende preparater blir brukt fryktelig mye mot mange forskjellige betennelsestilstander så er nok ganske trygt.

Utlogget viktor.v

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 271
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 271

Sv: Kortisol mot allergi?
« #9 : 28. mai 2009, 22:36 »
stiller like gjerne mitt eget spørsmål her også...

Jeg har anstrengelsesAstma og behandles med seretide diskus 50/500 som også innholder kortison behandles også med singulaire 10 mg piller.

2 innhaleringer av seretide diskus 50/500 daglig+ 1 singulaire 10 mg pille hver kveld ( legen sa singulairen ikke innholte kortison..

spørsmålet mitt er om disse medisinene vil ødlegge for treningen. har hørt att kortison har en katabol effekt. legen mener det ikke ødlegger for treningen. men jeg er skeptisk.
hva mener dere:)?


Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Kortisol mot allergi?
« #10 : 29. mai 2009, 00:57 »
stiller like gjerne mitt eget spørsmål her også...

Jeg har anstrengelsesAstma og behandles med seretide diskus 50/500 som også innholder kortison behandles også med singulaire 10 mg piller.

2 innhaleringer av seretide diskus 50/500 daglig+ 1 singulaire 10 mg pille hver kveld ( legen sa singulairen ikke innholte kortison..

spørsmålet mitt er om disse medisinene vil ødlegge for treningen. har hørt att kortison har en katabol effekt. legen mener det ikke ødlegger for treningen. men jeg er skeptisk.
hva mener dere:)?



Kortison er katabolsk, i den forstand at det er vevsnedbrytende. Det er utført forsøk på rotter, som viser at det har en katabolsk effekt over tid. Jeg tipper disse dosene var litt utover det vanlige for å si det slik, men det kan nok være at det er noe i det

http://www.webmd.com/drugs/drug-4454-Methylprednisolone+Acetate+Inj.aspx?drugid=4454&drugname=Methylprednisolone+Acetate+Inj
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget viktor.v

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 271
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 271

Sv: Kortisol mot allergi?
« #11 : 29. mai 2009, 01:12 »
takk for svar bergan Smiley
er litt usikker på hvordan jeg skal gå fram. føler det hjelper veldig lite på astmaen min.
og att jeg har hatt dårligere fremgang muskelmessig+ att jeg har gått opp mye mere i fett% etter jeg starta med kortison. til tross for att kosthold er bedre og att jeg trener smartere en noen gang.


Utlogget Eplejuice

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 228
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 228

Sv: Kortisol mot allergi?
« #12 : 29. mai 2009, 23:25 »
takk for svar bergan Smiley
er litt usikker på hvordan jeg skal gå fram. føler det hjelper veldig lite på astmaen min.
og att jeg har hatt dårligere fremgang muskelmessig+ att jeg har gått opp mye mere i fett% etter jeg starta med kortison. til tross for att kosthold er bedre og att jeg trener smartere en noen gang.



Hvis det hjelper lite mot astmaen bør du si fra til legen din. Det finnes flere alternativer. Angående den artikkelen så kan ikke det helt sammenlignes med det du inhalerer. Forskjell på systemisk og lokal behandling. Kortison er kjent for å gi økt matlyst, men igjen: du behandles lokalt så vet ikke om det spiller så stor rolle.

Utlogget mariusg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

Sv: Kortisol mot allergi?
« #13 : 11. juni 2009, 23:34 »
Bruker nesespray (rihnocort) som inneholder cortison mot allergi, merker ingen bivirkninger av det!

Marius

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!