Skrevet av Emne: ATV  (Lest 9338 ganger)

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
ATV
« : 26. mai 2009, 22:07 »
Hei!

Jeg har tidligere hatt en scooter som jeg var veldig glad i. Den ble sarvet fordi jeg var dårlig på vedlikehold, brukte den om vinteren uten piggdekk osv. Nå har jeg solgt denne scooteren og skal kjøpe nytt transportredskap.

Enten kjøper jeg en scooter til rundt 10.000.- eller så blir det en ATV. Fordelen med ATV er at jeg føler den er tryggere om vinteren og jeg kan få litt mer guffe i den enn en utrimmet scooter. Jeg har 3 forskjellige ATV'er jeg vurderer:

E-ton Yokun EXL 150 som er en 150 ccm med 10 HK, 2003 modell kjørt 6150 km og som jeg kan få til 14.800.-  Selgeren sier at toppfarten er 70-75 km/t.

Kymco KXR 250 Sport http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=17548971

Access Sport 250 http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=17038060

Det jeg prøver å kartlegge er kostnader forbundet med ATV. Da jeg hadde scooter så var det bare årsavgift på 390.- og ikke noe mer å tenke på. Bensinforbruket var meget lavt og en tank på 5 liter kunne vare i to uker eller mer.

Mine spørsmål:
Foruten omregistreringsavgift (1756.- for ATV opp til og med 250 ccm) og årsavgift (1675.- pr.år), er det noen flere utgifter?

Må man, slik som ved bil, ha forsikring? Med moped slipper man vel slik forsikring?

Hvor mye bensin bruker en slik 150ccm og 10 HK samt 250ccm og 17-18 HK sammenlignet med en scooter på 50ccm og 5 HK?

Håper noen kan komme med svar, tips, råd, veiledning eller hva det måtte være her Smiley
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget TheGreatWhite

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 653
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 653

  • FTK Bodybuilder Club
Sv: ATV
« #1 : 26. mai 2009, 23:21 »
Regner med at du her også må ha forsikring ja... man må jo betale forsikring 125ccm motorsykler også...

edit: Fant en tråd på offroad.no om forsikring på atv...

http://www.offroad.no/forum/ATV-forsikring-t41680.html
NO SACRIFICE, NO VICTORY!!

Rebuilding a machine from scratch!

"Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated."

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: ATV
« #2 : 26. mai 2009, 23:30 »
Så du har som 140kg+ tung mann kjørt rundt på en 50cc skuter? Jeg låner en slik en og veier langt mindre, men allikevel finnes det bakker jeg knapt kommer opp. Hvordan klarer du det?

Du må vel forresten ha forsikring på moped slik jeg har forstått det.

Har du kjørt atv på asfalt? Det er mulig det er tryggere på vinteren, men på sommeren kan det bli skummelt iblant.

Utlogget Hakono

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 913
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 913

Sv: ATV
« #3 : 26. mai 2009, 23:35 »
Jeg har en yamaha yzf 125r. 15hk den koster 7000kr i året i forsikring + veiavgift.. Bruker ca 0.30 på mila. Når jeg har bra med turtall. men en firhjuling er ikke så dyr. På finn.no kan du trykke på noe forsikringsting på venstre side å regne ut. Å den sykkelen jeg har er ekstra dyr pga at det står ''R'' bak. Pappa har en 500ccm honda å den koster vel 2300 eller 2600 så en firhjuling 250ccm koster vel noe rundt en 1000 - 1500kr kansje.. Jeg kjører ca 24mil på 13 liter ca.. er ikke sikkert alt dette stemmer presis met priser og liter pr mil osv. men ca. ikke langt unna.

Men hvordan er det å dra på trening med scooter å bag osv ? Tongue eller bruker du bil da?


Har du kjørt atv på asfalt? Det er mulig det er tryggere på vinteren, men på sommeren kan det bli skummelt iblant.

Holdt på å bikka med en Can-am renegade 800 på asfalt en gang jeg. Lang slakk sving i 120km/t Shocked ikke å anbefale å ha noe fart i svingene uansett. men det finner vel Einar ut Smiley
Gymløft (raw) :   Bøy: 145kg, Benk: 125kg, Mark: 3x160kg

Stevnepers:        Bøy: 140kg, Benk: 120kg, Mark: 200kg


17år, 182+cm over bakken.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=64997.0
Min logg Smiley

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: ATV
« #4 : 26. mai 2009, 23:55 »
atv er ganske så skummelt på vintern vil eg advare deg om.. har veldig lite kontroll på en liten atv.. må nok opp i ganske stor ccm for at sykkelen skal være god på vinterføre.. kommer fort i sladd, å da går det bare rett fram.
Westside disciple

Utlogget TheGreatWhite

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 653
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 653

  • FTK Bodybuilder Club
Sv: ATV
« #5 : 27. mai 2009, 00:02 »
rett fram når man sladder med atv?! :S er jo ikke framhjulstrekkere... har det bestandig morsomt på vinterstid jeg med en 150ccm bombardier! biggrin
NO SACRIFICE, NO VICTORY!!

Rebuilding a machine from scratch!

"Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated."

Utlogget Gorbag

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: ATV
« #6 : 27. mai 2009, 08:51 »
Har ein Barossa 250 med ca.21hk. Er ingen problem på vinterføre, bare jævla gøy:-)
Betaler ca700 i forsikring. er da forsikret som traktor som gjør det mykje billigere
Når det gjelder bensin varer ein tank på 5 liter ei veke eller to.

Utlogget Hakono

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 913
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 913

Sv: ATV
« #7 : 27. mai 2009, 09:01 »
Har ein Barossa 250 med ca.21hk. Er ingen problem på vinterføre, bare jævla gøy:-)
Betaler ca700 i forsikring. er da forsikret som traktor som gjør det mykje billigere
Når det gjelder bensin varer ein tank på 5 liter ei veke eller to.

Når et kjøretøy er registrert som traktor kan det kun brukes som nyttekjøring. altså om du skal bruke kjøretøyet til arbeid eller noe slikt. Det er regler, men sjangsen for å bli stoppa er minimal.. tror ikke de er så streng på det heller.

Dette er noe jeg fikk høre fra en trafikklærer. Synes selv det hørtes litt dumt ut. Men sånn er det vist.
Gymløft (raw) :   Bøy: 145kg, Benk: 125kg, Mark: 3x160kg

Stevnepers:        Bøy: 140kg, Benk: 120kg, Mark: 200kg


17år, 182+cm over bakken.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=64997.0
Min logg Smiley

Utlogget JohnAmund

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 893
  • Honnør: 124
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 893

Sv: ATV
« #8 : 27. mai 2009, 09:16 »
Så du har som 140kg+ tung mann kjørt rundt på en 50cc skuter? Jeg låner en slik en og veier langt mindre, men allikevel finnes det bakker jeg knapt kommer opp. Hvordan klarer du det?

Du må vel forresten ha forsikring på moped slik jeg har forstått det.

Har du kjørt atv på asfalt? Det er mulig det er tryggere på vinteren, men på sommeren kan det bli skummelt iblant.

Med rett type scooter går det bra, Peugeot Speedfight f.eks har godt drag. Vi var 3 personar på til saman omlag 300 kilo, og drog opp ein relativ bakke i rundt 20km/t. Og den scooteren er orginal.

Kan godt få kjøpe den Einar, 10.000 Grin
Min logg
▪██─────██▪
"There is no point in being alive if you cannot do the deadlift"
- Jón Páll Sigmarsson

Utlogget Gorbag

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: ATV
« #9 : 27. mai 2009, 09:22 »
Den er ikkje registrert som traktor, var forsikringselskapet som foreslo å forsikre den som traktor for det blei billigare. Kan tenkes det kan bli eit problem vis noko skulle skje, men da får eg berre spille dum;-)

Utlogget Hakono

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 913
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 913

Sv: ATV
« #10 : 27. mai 2009, 09:38 »

Hakono:
Det stemmer ikke det du sier, eller det stemmer sånn halveis.
Har du en atv som er TRAKTOR registrert på SORTE skilt kan du kun bruke den til nyttekjøring i egen utmark / på egen tomt. Og lurer på om du har lov til å kjøre til en bensin stasjon og fylle.
Har du derimot en atv som er traktor registrert på HVITE skilt, så kan du bruke den til vanligt Wink .

Ok Smiley Men uansett. En atv som er 2006 mod eller nyere (tror jeg) kan du ikke registrere som traktor. kun om den er registrert fra før. du får registrert som mc men du får kjøre på bil lappen. søskenbarne mitt har en renegade 800 som er registrert som mc men han får kjøre den på klasse B. Idretsforeninga her har en firhjuling som er 2004 mod eller noe. de fikk traktorskilt.

EDIT: du får registrert den som traktor om det er fartssperre. husker ikke hva farta måtte plomberes på i farta.
Gymløft (raw) :   Bøy: 145kg, Benk: 125kg, Mark: 3x160kg

Stevnepers:        Bøy: 140kg, Benk: 120kg, Mark: 200kg


17år, 182+cm over bakken.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=64997.0
Min logg Smiley

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: ATV
« #11 : 27. mai 2009, 09:47 »
Å registrere 4-hjulingen på svarte skilter er dumt. Farten må begrenses til 40 km/t. Når du kjører rundt i Trondheim med svarte skilter så skriker ATVn formelig etter å bli stoppa av onkel blå...

Burny har vel skrevet alt du trenger å vite, kjetting brukes kun når det trengs, dvs ved snø/is. I Tromsø brukes piggdekk om vintern, men det er vel forbudt i bartebyen, el avgiftsbelagt...

250cc holder lenge til bybruk! Power i massevis... Jeg leker meg med 250 på vidda Wink

Jeg mener kymco er Taiwansk og lager motorer bla for BMWs nye 450 crosser/enduro endunker, og er betraktelig bedre enn kineserne, muligens nært japansk i kvalitet... Googla 250n du ser på og fant bare dette:
I need to stick up for some of the Taiwanese build quality. I have a Kymco KXR 250 . Not the most exciting quad in the world but well made and I have had very few problems with it over 11,500kms.

Both Kymco and Hyosung (S.Korean) respectively make Honda and Suzuki's under licence and parts for Honda and Suzuki bikes.

Having said that , the 450r's are built by Dinli in Taiwan who didn't seem to get the early 450 models quite right and I would still question the reliability from what I have heard and the look and quality of some of their components ( front chain guard on the 450rs - cheap or what!!)

PGO Taiwan make Quadzilla's buggies.

Quadzilla is a (very successful) marketing brand name for Fast Toys (UK) Limited and like Quantum, is applied to a variety of makes sourced from different manufacturers .

CF Moto Industrial in China make Quadzilla's 500e
http://www.cfmoto.cn/product/moto/atv.asp

and unless you drown and totally thrash them like certain quad riders I know , they should give acceptable service if maintained properly. They are "good value for money" makes after all and should be only viewed as such.

Personally I want to move up to a Yammy Raptor next year but then I have heard stories with them too on certain things..

http://209.85.129.132/search?q=cache:Z1CCN7TJq9IJ:www.quadsuk.net/forums/technical-quad-mods/4152-brand-new-quadzilla-failed-first-day-out.html+Kymco+KXR+250+review&cd=25&hl=en&ct=clnk&gl=uk

Jeg tror ikke jeg ville gått for noe mer kubikk enn 250 til bybruk, men i skogen funker 500-800 best!
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: ATV
« #12 : 27. mai 2009, 13:33 »
Tusen takk for alle svar! For å svare litt generelt så ønsker jeg ikke å bruke mye penger på dette kjøretøyet. Det skal hovedsaklig kun brukes for å kjøre til jobb og trening. Sjelden jeg er andre plasser Smiley Piggdekk er lov og koster ikke noe å bruke på en ATV sto det i alle fall på én annonse jeg så. På den rimeligste så er det med to piggdekk på felg.

Ettersom jeg ønsker å gjøre en så billig deal som mulig og egentlig ikke trenger noe kjapt eller spesielt bra, det er bare litt artig, så er 250 ccm det meste jeg vil kjøpe. Omregistreringsavgiften blir doblet med engang man passerer 250 ccm.

Jeg har ikke funnet noe på E-ton, men jeg har sett test av Access Sport 250 og det er egentlig drømme-ATV'en min. Testen kan sees her: 
http://www.atvnordic.no/tester/Access250.pdf

Denne ATV er imidlertid i Oslo og jeg synes det er litt upraktisk å måtte hente den.

I testen står det om det som var testernes favoritt før de prøvde denne Access og det er denne Kymco KXR 250 som jeg fant i Trøndelag til endel lavere pris. Hvis kjøp blir aktuelt vil jeg uansett prute.

Mekking blir det nok aldri på meg. Jeg er både for lat og kunnskapsløs til å gjøre slikt Smiley Jeg ønsker minimalt vedlikehold. Det gjør vel alle, men jeg gjør rett og slett ikke vedlikehold. Jeg har nok med tiltaket å levere kjøretøy på verksted for å prøve å følge servicer. Det har jeg nok heller ikke klart å overholde med mine andre kjøretøy Smiley

Takker JohnAmund for tilbud på scooter. Jeg har allerede inne et tilbud fra en kompis, styrkeløfter fra KK, som har en Peaugot Speedfight 2 som har gått ca. 1000km bare. Den er altså helt som ny samt at variatorsperren er fjernet og jeg får den til 10.000.-. Det passer jo meg bra. Da jeg kjørte min Piaggio NRG var det litt mer fart jeg hadde ønsket meg, men selv å kjøre i 45-50 var ikke så veldig ille for min del. Det er nok den farten jeg normalt kommer til å holde meg i uansett, men når jeg nå kjøper enten scooter eller ATV så blir det godt med litt ekstra bunndrag og hjelp opp bakker.

Nok en gang tusen takk. Det blir nok oppdatering i Fasiten på hva jeg velger Smiley Tror egentlig det ligger ann til ny scooter ettersom det helt klart er rimeligst og det føles ut som om det er minst styr med det. Samtidig som det på mine fleste kjøreruter faktisk er mer praktisk da jeg kan enten snike meg forbi biler eller kjøre ulovlig for å komme fortere fram Smiley Jeg liker også å parkere rett ved siden av dit jeg skal og det er mer praktisk med en scooter. F.eks. hvis jeg skal på RBK-kamp så kan jeg kjøre inn til billettluka og kjøre til den inngangen på stadion som jeg skal inn. Da trenger jeg bare å gå trappene opp til tribunen (de har ikke heis der) Smiley Eneste minuset for min del blir det at jeg ikke tar sjansen på å bruke den på vinterstid. Dette har jeg gjort i mange sesonger med sommerdekk og satt liv og helse på spill. Selv om en ATV skulle gå redd fram ved sladd, eller noe slikt, så tror jeg ikke det er noe problem. Det er ikke så veldig mye vinter å prate om her i Trondheim. I alle fall ikke på allfartsvei og det at det er 4 hjul gjør nok at man ikke ramler av eller sklir pga. en trikkeskinne eller noe. Det er dette som er skummelt med scooteren. Må ha beina nede for å balansere. På en 4-hjuling tipper jeg dette er unødvendig og hvis føret er dårlig og jeg kjører i 30-40 km/t så tviler jeg på at det er noen fare for ulykker.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget JohnAmund

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 893
  • Honnør: 124
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 893

Sv: ATV
« #13 : 27. mai 2009, 13:37 »
Speedfight utan variatorsperre går brukbart til scooter å vere ja Wink Godt drag opp bakker Wink
Min logg
▪██─────██▪
"There is no point in being alive if you cannot do the deadlift"
- Jón Páll Sigmarsson

Utlogget Michael-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 687
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 687

Sv: ATV
« #14 : 27. mai 2009, 14:05 »
ATV er morsomme kjøretøy og jeg kan lett anbefale det ovenfor en scooter. Har hatt begge deler, og jeg kunne aldri i verden valgt en scooter ovenfor ATV igjen. Jeg hadde Yamaha og jeg må skryte av den evige kvaliteten. Jeg hadde den på verksted ca to ganger i året for å justere ventilene siden den ble brukt mye på bane. Ellers hadde jeg absolutt ingen problemer!


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

"The squat rack became like the altar, where life and death would pass in front of your eyes, and you looked forward to that every squat workout."

Watch med lift and jump
http://www.youtube.com/user/RosenbergMichael

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!