Skrevet av Emne: Therese satser  (Lest 330217 ganger)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Therese satser
« #705 : 19. januar 2010, 17:26 »
3,5 uke på diett og underskudd
1800kcal
60%protein
20-30% karb
15-20% fett

Tenker på om jeg skal kjøre en høydag om ikke så lenge, livredd om ting stopper opp..
Men likevel er kroppen min glad i variasjon og den siste uka har jeg jo hatt morgencardio nesten hver dag, så veriasjon der..

Tenkte å veie meg i morgen tidlig, bryte litt med "veie seg kun en dag i uka" mønsteret. Om vekta står stille blir det høydag, om ikke så fortsettet jeg en uke til. Ny veiing og måling(hver 2uke) på lørdag!

Dere som har gjort dette før, høres dette ut som en plan eller synser jeg bare nå?Tongue

Utifra det jeg har lest av Lyle Mcdonald, så er det bare vannet som fyller opp fettcellene og som ikke vil gå ut når vekta stagnerer. Han teoriserte at når triglyseridene går ut kommer vann inn, eller noe sånt. En oppkarbingsdag løsner opp dette, men du mister jo ikke mer fett. Før eller senere må vannet slippe uansett.

Men jeg vet jo ikke om det var forbrenningen din/fremgangen din du er redd for?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Therese satser
« #706 : 19. januar 2010, 17:36 »
Siden det er første gang jeg er så lavt på fett% og skal videre lengre ned så er det valpefett og sånt som sitter. Jeg er en nybegynner igjen dag for dag nå og har ikke kjempeerfaringer med å tvinge kroppen til å slippe fett.

Så det du sier er at oppkarb vil ikke ha noe å si på fettforbrenning, kun på "vekta" (altså vann inn vs ut)?

Vekta i morgen tidlig avgjør høydag, men _hvor høyt_ jeg skal, det er også noe..Tongue

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Therese satser
« #707 : 19. januar 2010, 17:41 »
Siden det er første gang jeg er så lavt på fett% og skal videre lengre ned så er det valpefett og sånt som sitter. Jeg er en nybegynner igjen dag for dag nå og har ikke kjempeerfaringer med å tvinge kroppen til å slippe fett.

Så det du sier er at oppkarb vil ikke ha noe å si på fettforbrenning, kun på "vekta" (altså vann inn vs ut)?

Vekta i morgen tidlig avgjør høydag, men _hvor høyt_ jeg skal, det er også noe..Tongue

Nja. Er forbrenningen nedjustert kan en oppkarbinsdag oppjustere den/hindre at den daler enda mer.
dette blir i hvert fall indikert utifra hvordan folk reagerer på forskjellige dietter. Og oppkarbingsdager kan kanskje preventere nedjusteringer også. 
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Therese satser
« #708 : 19. januar 2010, 17:47 »
I hovedsak vet jeg jo fullt og helt fordelene/nødvendighetene av en høydag, men det jeg _egentlig_ lurer på er nødvendighet for meg nå, men det vet vel bare den hemmelighetsfulle(ondskapsfulle) kroppen min? "/

F eks at man blir mindre sulten, fortere sliten osv er tegn på at ting stopper opp - eller er dette kun pr dagsform?

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: Therese satser
« #709 : 19. januar 2010, 17:54 »
Siden det er første gang jeg er så lavt på fett% og skal videre lengre ned så er det valpefett og sånt som sitter. Jeg er en nybegynner igjen dag for dag nå og har ikke kjempeerfaringer med å tvinge kroppen til å slippe fett.

Så det du sier er at oppkarb vil ikke ha noe å si på fettforbrenning, kun på "vekta" (altså vann inn vs ut)?

Vekta i morgen tidlig avgjør høydag, men _hvor høyt_ jeg skal, det er også noe..Tongue

Men har du overhodet ikke oppkarb(Spisedag)? Selvom du er på en "ekstremdiett" så vill en spisedag med omlag 30% ekstra karbohydrat booste forbrenninga di uansett hvor lavt du skal gå, som fører til større vektnedgang / tap av fettreserver.

Utlogget ralphern

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 521
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 521

Sv: Therese satser
« #710 : 19. januar 2010, 17:57 »
Morsomt å se du klarer å følge "budsjettet". Skal bli litt flinkere på å lese her fremover Smiley

Lykke til videre på dietten

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Therese satser
« #711 : 19. januar 2010, 18:14 »
Men har du overhodet ikke oppkarb(Spisedag)? Selvom du er på en "ekstremdiett" så vill en spisedag med omlag 30% ekstra karbohydrat booste forbrenninga di uansett hvor lavt du skal gå, som fører til større vektnedgang / tap av fettreserver.

Det er ikke lagt inn nei. Vi fant ut av at jeg lettere kan styre dietten min selv, så lenge prosentfordelinga var riktig. (Jeg kan jo selvfølgelig ta en prat med gutta på Toppform om jeg trenger hjelp)

30% av 100g er ikke stort mer enn 30g? Eller 30% av næringen så karben justeres fra 20% til 50%?

Morsomt å se du klarer å følge "budsjettet". Skal bli litt flinkere på å lese her fremover Smiley

Lykke til videre på dietten

Takk for det - er ikke første gangen:)
Første gangen det er _alvor_ though... men jeg har klart å spise strict i 9mnd, så 15uker er no prob

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: Therese satser
« #712 : 19. januar 2010, 18:29 »
Det er ikke lagt inn nei. Vi fant ut av at jeg lettere kan styre dietten min selv, så lenge prosentfordelinga var riktig. (Jeg kan jo selvfølgelig ta en prat med gutta på Toppform om jeg trenger hjelp)

30% av 100g er ikke stort mer enn 30g? Eller 30% av næringen så karben justeres fra 20% til 50%?

Takk for det - er ikke første gangen:)
Første gangen det er _alvor_ though... men jeg har klart å spise strict i 9mnd, så 15uker er no prob

For eksempel, begge måtene du sier er relevante sålenge du ikke kjører en ekstrem lavkarb diett.. Dette er veldig individuelt. Personlig under mine deffer økte jeg det totale inntaket med 30%, slik at protein endte på 35%, karb 50% og fett 15%.

Siterer fra en artikkel Robert Eilertsen skrev om dette temaet:

Sitat
Basert på forskning som ser på hvor lenge det tar å fylle opp relativt tomme glykogenlagre i muskulatur og lever, viser det seg å ta omtrent 24 timer å fylle opp kroppen. Er man ganske tom for glykogen bør man innta mellom 7-14g karbohydrater i kilo kroppsvekt (vekt x (7 til 14)). En mann på 90kg som har spist 60g karbohydrater over 5-6 dager burde ligge på 1200g karbohydrater under denne fasen, så fremt at han er ganske slank. Har han litt mer fett på kroppen er kanskje 750-1000g mer fornuftig.

Varigheten på denne innlagringen bør tilpasses deg. Mange vil slite med å innta 1200g karbohydrater på 24 timer, og finner det mer passelig å bruke 1,5-2dager på dette. Et eksempel er å starte på fredags ettermiddag etter treningen og holde på helt til lørdags kveld før man legger seg. Så om du bruker 24, 36 eller 48 timer er litt opp til deg. Så lenge du inntar dette, med litt protein og et MINIMUM av fett. Man skal i denne perioden slappe av og nyte godt av forhøydere nivåer av leptin, testosteron, veksthormon, igf-I og andre vekstfaktorer.

Godt forklart, Robert baserer artikkelen og sin erfaring på veldig lave fettnivåer, dette kan være bra for deg siden du ønsker å holde deg strict selvom du oppkarber deg. Lykke til, blir gøy å følge med Smiley

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Therese satser
« #713 : 19. januar 2010, 18:34 »
Stemmer det, har lest det et annet sted (tror de tvar kaliber sine sider) før - bra og oversiktlig! Men 100g daglig er da ikke såå lavt som 60g i eksempelet.
Jeg går fra 70-120g karb, avhengig om jeg trener eller ikke og hvordan dagene er

Men igjen, får se hva vekta viser i morgen!
Takk for innspill:)

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Therese satser
« #714 : 20. januar 2010, 06:12 »
FAEN!
77blank! Sad
*med mat i magen også spiser je gikke samme mengde mat hver dag, but still!!

Oppkarb it is... (samma om jeg har treningsfri eller ikke?)

Om jeg begynner etter trening i dag og holder på til i morgen samme tid, eller hele dagen eller åå nå er jeg frustrert...

*hjeelp..

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: Therese satser
« #715 : 20. januar 2010, 15:45 »
FAEN!
77blank! Sad
*med mat i magen også spiser je gikke samme mengde mat hver dag, but still!!

Oppkarb it is... (samma om jeg har treningsfri eller ikke?)

Om jeg begynner etter trening i dag og holder på til i morgen samme tid, eller hele dagen eller åå nå er jeg frustrert...

*hjeelp..

Vekta er ikke alltid til å stole på, den kan mange ganger stagnere, ikke fortvil. Hvorfor ikke starte på Fredag etter trening, til Lørdagen er over? 30-40% ekstra karb av det du bruker å innta på Fredag, så booster du skikkelig på Lørdag, for så og gå på underskudd og 'lavkarb' på Søndag med en intens forbrenning som holder seg godt utover uka.

Hvor lenge har du vært 77 blank nå? Alltid mye vann i begynnelsen, så det vill naturligvis gå saktere. Jeg personlige brukte ofte 2 uker på 1 kilo nedgang, mens andre uker 2-4 kilo nedgang! Skader ikke å prøve å karbe seg litt opp! Gir deg på ingen måte en fasit, men personlige erfaringer fra deff.

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Therese satser
« #716 : 20. januar 2010, 18:08 »
Jeg veier meg bare en gang i uka.
Jeg startet på 79.4, så gikk den ned til 76.6 og 75.9 nå på lørdag.

Altså 30-40% på prosentfordelingen (30prot, 50karb, 20fett)? ellers blir det jo bare rundt 40g mer, det er jo en jævli stusselig oppkarb.. (siden jeg ligger på 100-120g nå)

Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: Therese satser
« #717 : 20. januar 2010, 18:10 »
EDIT: Det er bare første dagen, og det kan være det som gjør at du får en vellykket oppkarb siden du går veldig høyt på Lørdag.

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Therese satser
« #718 : 20. januar 2010, 18:17 »
Nå henger jeg ikke helt med - første dagen av hva?


Utlogget BodyBjunior

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 335
  • Honnør: 161
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 335

  • 100% Dopingfri
Sv: Therese satser
« #719 : 20. januar 2010, 18:44 »
Nå henger jeg ikke helt med - første dagen av hva?



Av oppkarbingen! Du starter med 30-40% eksra av karben du allerede spiser på Fredag etter trening, og kjører virkelig på med karb på Lørdag for å klare å få i deg nok til å starte forbrenningen for fullt. En oppkarbing kan gå over 2 dager uten problem, i dette tilfellet blir det jo en og en halv dag...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!