Skrevet av Emne: Therese satser  (Lest 328884 ganger)

Utlogget Carl-Erik

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 922
  • Honnør: 283
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 922

  • Tren, spis og vær glad.
Sv: Therese satser
« #1500 : 01. juni 2010, 11:28 »
Jeg hadde selv ernæringsfag som del av sykepleierutdannelse. Gledet meg veldig til dette, men ble ganske skuffa. Ernæringsfysiologi som fag dreier seg stort sett om hvordan feil-ernærte og mennesker med diverse sykdommer eller lidelser bør spise og motiveres. Diabetikere, kreftsyke, hjertesyke, galle-opererte, eldre, folk med thyroidea-lidelser, osv.
 
Vi var såvidt innom WHO's anbefalinger om hvordan folk flest bør spise, men de fleste her inne vet nå at statens anbefalinger om ernæring er helt på trynet for en som bygger, hehe. Skrev en stor oppgave om ernæringen til en dement pasient på sykehjem med diverse sykdommer.. Fikk matvaretabeller og kalori-telling langt opp i halsen. Tror det kanskje er derfor jeg enda kvier meg for å begynne å veie maten min.
Snakket med en som jobbet som ernæringsfysiolog på sykehus som sa akkurat det samme.

Mèn.. Om man elsker alt som har med dette å gjøre. Og ikke tenker å ta utdannelsen for å finne ut av hva en selv eller andre friske fitness/kroppsbyggere bør spise,, så er det bare å kjøre på.

* Ellers så høres jo "ernæring, mat og kultut" faget litt mer spennende ut enn ernæringsfysiologi generelt.

Det viktigste av kosttilskudd i pakke til redusert pris.
http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/carl-eriks-basispakke

Blogg og bilder:
http://gulliksenblogg.blogspot.no

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Therese satser
« #1501 : 01. juni 2010, 12:01 »
Nå vil jeg være så påståelig å si at jeg ikke "trenger" noen kjempeutdannelse for å lære meg om ernæring. Selvfølgelig kan jeg ikke alt!

Men det er samfunnet som krever det på papiret vetu.. nytter ikke si at du er flink til ditten og datten lenger om du skal få deg toppjobb og du ikke har "bevis" på det

Utlogget underattack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 305
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 305

Sv: Therese satser
« #1502 : 01. juni 2010, 12:07 »
problemet med det du sier er kun det at du kan mye om emnet, men kan du bruke det på personer som har spesielle behov? det er faktisk menneskers helse det er snakk om her.
feks mennesker med diabetes, raumatisme, spiseforstyrrelser osv. det er dette teamet som er stor, hvordan spise for å bli tynn og sunn er ikke vannskelig å lære i teorien.

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Therese satser
« #1503 : 01. juni 2010, 12:46 »
problemet med det du sier er kun det at du kan mye om emnet, men kan du bruke det på personer som har spesielle behov? det er faktisk menneskers helse det er snakk om her.
feks mennesker med diabetes, raumatisme, spiseforstyrrelser osv. det er dette teamet som er stor, hvordan spise for å bli tynn og sunn er ikke vannskelig å lære i teorien.

Det er jeg fullt klar over, men nå er det ikke det jeg har satt meg i heller.
Du kan lære deg alt du gidder ved å lese på nett og fagbøker samt "forske" litt på egenhånd. Men da er det ikke et bredt spekter av sykdommer jeg har spesifisert meg i når det gjelder ernæring

Utlogget ggi3201

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 570
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 570

Sv: Therese satser
« #1504 : 01. juni 2010, 13:37 »
Det man lærer i ernæringsfysiologstudie er nok litt mer avansert enn det som står på nett i opptygde artikler etc.

Mye mer kjemi og hva som egentlig skjer i leveren når næringen forbrennes eeetc. enn det vi får med oss via å trykke igjennom treningsforum og forskning med skummel metodikk:)

Vil tro en som er veldig interessert i kroppsomforming vil kunne dra stor nytte av det man lærer på et slikt studie. Det som dog er litt kjipt i Norge er at man ofte havner i arbeid hvor staten "styrer" det man har lov å anbefale til folk.

Mål for sommern:
Vedlikehold +-

Profile

Utlogget Dc

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 110

Sv: Therese satser
« #1505 : 01. juni 2010, 15:53 »
Har akkurat hatt siste eksamen nå i Ernæring, 2 år igjen på Bacherolen. Første semester hadde vi om Fysiologo og anatomi, lærte om hvordan cellene i kroppen er bygd opp, hvordan alt sammenkjøres, grunnleggende kjemi og fysikk, hvordan alle organene er satt sammen og fungerer, sirkulasjonssystemet, omsettningen av karbohydrater, lipider og proteiner osv.
Semesteret jeg akkurat har gjennomført omhandlet sykdomslære, dvs forksjellige sykdommer i kroppens forskjellige organer, hvordan virus, bakterien angriper kroppen, lært og stille diagnoser utifra anamnese, symptomer og lignende.

Synes dette er kjempespennede og gleder meg vilt til neste år, da starter vi med Grunnleggende ernæring 1, og skal ha en del labforsøk osv. Skolen jeg studerer på heter Atlantis medisinske høgskole: http://www.amh.no/

Koster litt penger, men anbefales på det sterkeste, god oppfølging av lærerne, quizzer blir lagt ut på internett som du kan løse etter hvert emne er gjennomgått, oppgaver med mer. Planen etter bachelor er og søke meg inn på master på UiO.

Har masse forelesningsslider, word og powerpointfiler som jeg kan maile til de som er interrisert, bare PM meg Smiley
-When you want to succeed as bad as you want to breathe, then you will be successful-

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Therese satser
« #1506 : 01. juni 2010, 16:59 »
Det man lærer i ernæringsfysiologstudie er nok litt mer avansert enn det som står på nett i opptygde artikler etc.

Mye mer kjemi og hva som egentlig skjer i leveren når næringen forbrennes eeetc. enn det vi får med oss via å trykke igjennom treningsforum og forskning med skummel metodikk:)

Vil tro en som er veldig interessert i kroppsomforming vil kunne dra stor nytte av det man lærer på et slikt studie. Det som dog er litt kjipt i Norge er at man ofte havner i arbeid hvor staten "styrer" det man har lov å anbefale til folk.



Ja, men det spørs jo litt hvor man leter da. Og om man kjøper seg en fagbok så har man jo typ hjemmeundervisning Wink
men skal ikke kverulere mer om det - skole er og blir "the shit" om man vil komme seg frem i verden!

Har akkurat hatt siste eksamen nå i Ernæring, 2 år igjen på Bacherolen. Første semester hadde vi om Fysiologo og anatomi, lærte om hvordan cellene i kroppen er bygd opp, hvordan alt sammenkjøres, grunnleggende kjemi og fysikk, hvordan alle organene er satt sammen og fungerer, sirkulasjonssystemet, omsettningen av karbohydrater, lipider og proteiner osv.
Semesteret jeg akkurat har gjennomført omhandlet sykdomslære, dvs forksjellige sykdommer i kroppens forskjellige organer, hvordan virus, bakterien angriper kroppen, lært og stille diagnoser utifra anamnese, symptomer og lignende.

Synes dette er kjempespennede og gleder meg vilt til neste år, da starter vi med Grunnleggende ernæring 1, og skal ha en del labforsøk osv. Skolen jeg studerer på heter Atlantis medisinske høgskole: http://www.amh.no/

Koster litt penger, men anbefales på det sterkeste, god oppfølging av lærerne, quizzer blir lagt ut på internett som du kan løse etter hvert emne er gjennomgått, oppgaver med mer. Planen etter bachelor er og søke meg inn på master på UiO.

Har masse forelesningsslider, word og powerpointfiler som jeg kan maile til de som er interrisert, bare PM meg Smiley

Det hørtes kjempespennende ut ja! Har sjekket ut Atlantis, men jeg vurderte det slik at jeg heller tar universitet, gratis Tongue

Om det ikke er tilstrekkelig kommer jeg jo selvfølgelig til å vurdere en slik "privatskole"
Takk for anbefaling og tips forresten! Wink Vil gjerne ta en titt!

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Therese satser
« #1507 : 01. juni 2010, 17:04 »
Det er selvfølgelig en fordel å slippe utgiftene og da heller gå på Uio, men man skal jo komme inn først også og har man ikke noe problem med det så er jo det veldig bra.

Forøvrig lurer jeg på om jeg tolker dette feil. Du tenker at om Uio ikke er tilstrekkelig så skal du vurdere Atlantis?

Og det er vel strengt tatt en privat høgskole, ikke en "privatskole".
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Therese satser
« #1508 : 01. juni 2010, 17:48 »
Det er selvfølgelig en fordel å slippe utgiftene og da heller gå på Uio, men man skal jo komme inn først også og har man ikke noe problem med det så er jo det veldig bra.

Forøvrig lurer jeg på om jeg tolker dette feil. Du tenker at om Uio ikke er tilstrekkelig så skal du vurdere Atlantis?

Og det er vel strengt tatt en privat høgskole, ikke en "privatskole".

UiA (agder) ikke UiO (oslo) - selv om de har de samme studiene der tror jeg..

Vel, jeg tenker vel ingenting jeg, men det er umulig å si før jeg har tatt studiene og sett hva de faktisk lærer bort der.
Ja "" - tegn fordi jeg ikke helt husket hva slags skole det var, kun at den var privat Wink

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Therese satser
« #1509 : 01. juni 2010, 17:54 »
UiA (agder) ikke UiO (oslo) - selv om de har de samme studiene der tror jeg..

Vel, jeg tenker vel ingenting jeg, men det er umulig å si før jeg har tatt studiene og sett hva de faktisk lærer bort der.
Ja "" - tegn fordi jeg ikke helt husket hva slags skole det var, kun at den var privat Wink

Okok, kjenner faktisk ikke til tilbudet på UiA, men har forstått som at det er litt annerledes.
På samme måte som at HiaK også har et ernæringsstudie som også skiller seg litt fra et vanlig ernæringsfysiolog studie. Ser for meg at det på UiA er noe mer lignende det på Hiak uten at jeg egentlig vet noe om det.
AMH og UiO er vel de to som er mest like så sant jeg ikke har missforstått grovt, hovedforskjellen er privat vs statilig.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget HHHH

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 684
  • Honnør: 359
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 684

  • tjukk
Sv: Therese satser
« #1510 : 01. juni 2010, 18:03 »
Du kan fint finne ut mer om studiene Riinoo ved å gå inn på hvert studie og sjekke hvordan programmet er bygget opp og sjekke hva fagene faktisk består i. Det er en bedre løsning enn å forsøke å inferere hva det faktisk er ut i fra tittelen og ordlyden av programmene. Kan også nevne at private skoler ofte er bemannet av de samme folkene som jobber i de statlige institusjonene - og da kan du jo spørre deg hva slags merverdi du får utav å betale ekstra cash til den private Wink Et eksempel er BI her i Trondheim vs. TØH (hvor jeg er ansatt).

Utlogget Dc

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 110

Sv: Therese satser
« #1511 : 01. juni 2010, 18:51 »
Joa er noe i et du sier der, men, jeg studerte informatikk på uio før jeg ble sugd opp av militæret, og oppfølgingen der syntes jeg var skikkelig crap, tok lang tid før man fikk svar på spørsmål, og de gikk gjennom ting sykt sykt fort. Føltes som og bli kastet ut på dypt vann uten og kunne svømme skikkelig Smiley  På atlantis er det motsatt føler jeg, får veldig bra oppfølging av lærerne, de klarer og formiddle stoffet på en morsom og lærerik måte slik at det faktisk er morro og gå på skolen. Jeg skal ikke uttale meg om ernæringsstudier på uio da jeg ikke vet hvordan det er, men tipper det er noe i samme duren som informatikken. Eneste negative jeg har og si om atlantis er at vi ikke får noe praksistid, det gjør du på uio. Og man lærer sykt mye av det.

Så kommer du inn på Uio så begynn der, fordi du får mye praksis tid, både i offentlig og privat sektor. Hvis ikke så er Atlantis og anbefale på det varmeste Smiley
Du kan fint finne ut mer om studiene Riinoo ved å gå inn på hvert studie og sjekke hvordan programmet er bygget opp og sjekke hva fagene faktisk består i. Det er en bedre løsning enn å forsøke å inferere hva det faktisk er ut i fra tittelen og ordlyden av programmene. Kan også nevne at private skoler ofte er bemannet av de samme folkene som jobber i de statlige institusjonene - og da kan du jo spørre deg hva slags merverdi du får utav å betale ekstra cash til den private Wink Et eksempel er BI her i Trondheim vs. TØH (hvor jeg er ansatt).
-When you want to succeed as bad as you want to breathe, then you will be successful-

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Therese satser
« #1512 : 01. juni 2010, 19:05 »
Helt klart, men nå har det seg slik at jeg heller ikke har meget med penger å bruke, og jeg valgte dermed å søke UiA og velge bort Atlantis  Smiley

Utlogget Tigerj

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 45
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 45

Sv: Therese satser
« #1513 : 01. juni 2010, 19:17 »
Såvidt jeg vet må du ha en master i  klinisk ernæring fra UiO dersom du vil bli autorisert klinisk ernæringsfysiolog(vet de har en master i Bergen og, men er usikker på om den gir grunnlag for å søke autorisasjon). Greit å vite, dersom man vil jobbe med de deler av yrket som krever autorisasjon. Bacheloren i ernæring ved UiO har de tre første semestrene felles med medisin og odontolgi, så det er nok en del mer komplisert enn det man enkelt lærer seg selv Smiley

Utlogget Dc

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 110
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 110

Sv: Therese satser
« #1514 : 01. juni 2010, 19:31 »
Lånekassa Cheesy
Helt klart, men nå har det seg slik at jeg heller ikke har meget med penger å bruke, og jeg valgte dermed å søke UiA og velge bort Atlantis  Smiley
-When you want to succeed as bad as you want to breathe, then you will be successful-

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!