Skrevet av Emne: Få STORE biceps med vitenskap  (Lest 4354 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Få STORE biceps med vitenskap
« : 03. juni 2009, 01:20 »
Biceps kan man nok si uten å overdrive at den er en av tidenes mest populære muskel i kroppsbyggingsmiljøet, og kanskje den muskelen som står høyest i fokus for mange når de trener.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Figuz

  • Gjest
Sv: Få STORE biceps med vitenskap
« #1 : 03. juni 2009, 09:44 »
Tja, 8 sett på biceps?
Blir det ikke litt overkill? Smiley

KingLeonidas

  • Gjest
Sv: Få STORE biceps med vitenskap
« #2 : 03. juni 2009, 11:15 »
Hmm, blir vell 12 sett tilsammen..
Er ikke det litt for mye hvis man i tillegg kjører roing og nedtrekk?

taraquin

  • Gjest
Sv: Få STORE biceps med vitenskap
« #3 : 03. juni 2009, 15:26 »
Jeg greier ikke helt å se hvor vitenskapen i dette er annet enn at man har brukt anatomiske analyser på selve bevegelsene og musklenes anatomi. Jeg greier ikke å lese meg frem til noen vitenskap i artikkelen om at man må ha alle settene, at 8 reps er best, at disse øvelsene gir høyest EMG-målinger på biceps, at ikke øvelser som chins og stangroing kanskje er bedre for å trene biceps grunnet høyere belastning osv. Godt mulig artikkelforfatteren har rett i det han skriver, men ut ifra spørsmålene jeg stiller ovenfor så jeg jeg en smule skeptisk Wink

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Få STORE biceps med vitenskap
« #4 : 03. juni 2009, 15:26 »
Et typisk program der 90% av testerne ender opp med betennelser både her og der.
"There Can Be Only One" - Bill K

kingkris3

  • Gjest
Sv: Få STORE biceps med vitenskap
« #5 : 03. juni 2009, 15:35 »
Et typisk program der 90% av testerne ender opp med betennelser både her og der.

Det virket som det var i overkant mange sett får en så liten muskel.
Tror det er mange som kommer til og merke det framover nå Grin

Utlogget Major Eirik Von Thunder

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 721
  • Honnør: 142
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 721

  • Fornærmelser avler kun perler i mitt sinn!
Sv: Få STORE biceps med vitenskap
« #6 : 03. juni 2009, 22:45 »
Kombiner denne med benkprogrammet så har du et perfekt program for alle landets fjortiss-gymrotter.

300 - 230 - 297,5 - 822,5 @ 110
245 - 185 - 280     Raw
24 år, -110 Senior,  Lørenskog AK (styrkeløft)

"DIT SVIN! DE MAA BRUGE KOMMA I MIDTEN AV LEDSETNINGER!"
-"OG VEM SIER SAA?"
-"DIN MOR!"
Welhaven med norges første "morra di"-vits, 1831.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=79423.msg1248249;topicseen#new


kingkris3

  • Gjest
Sv: Få STORE biceps med vitenskap
« #7 : 04. juni 2009, 15:29 »
Kombiner denne med benkprogrammet så har du et perfekt program for alle landets fjortiss-gymrotter.



"Det ultimate fjortis programmet" Grin

Utlogget Mathi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 191
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 191

  • Steinløfting i fjæra
Sv: Få STORE biceps med vitenskap
« #8 : 04. juni 2009, 15:34 »
Ingen tvil om at bicepsen får kjørts seg med dette programmet. 12 sett 2 ganger i uken + roing, chins og andre rygg øvelser...

Utlogget mackforever

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3

Sv: Få STORE biceps med vitenskap
« #9 : 10. juni 2009, 23:32 »
Huff, frustrerende dårlig anatomisk kunskap:

"Armens bevegelse fra full strekk (ektensjon) til full sammentrekning (fleksjon) styres av flere muskler. M.biceps brachii, m.triceps brachii og m.brachioradialis er alle involvert"
- Ganske utrolig å skrive en artikkel om muskulatur som flekterer albue, uten å nevne m. brachialis...

"m.brachioradialis starter bevegelsen ved at underarmen vris (supineres) og deretter tar m.biceps brachii over og underarmen bøyes mot overarmen."
- Supinasjon v/ekstendert albue utføres av i all hovedsak av m. supinator brevis. Da m. brachialis er festet på ulna, flekterer muskelen med lik kraft uavhengig av om underarmen er pronert/supinert, og vil følgelig aktiveres før m. biceps. M. brachioradialis vil i hovedsak være sterkest ved 90 grader fleksjon, og halvpronert underarm.

"Etter at bevegelsen er begynt, tar bicepsmuskelen over ved ca 15 grader (se figure nedenfor) og senere øvre del av biceps ved 15 til 30 grader"
"Hammer curls: Denne øvelsen trener den nedre del av bicepsmuskelen"


- Nok en supermann som kan kontrahere deler av en muskelfiber...
En muskelfiber går fra seneutspring til senefeste, og kontraheres i sin fulle lengde. Det er rett og slett ikke mulig å kontrahere bare nedre eller øvre del. Forøvrig virker m. brachialis i mye større grad som kraftutøvende muskel enn m. brachioradialis ved halvpronert grep som hammercurls.


"Når m.brachioradialis utvikles, presses biceps muskelen opp og det dannes en peak her, derfor denne ekstra peaken hos de erfarne kroppsbyggere"


- Her blander du nok m. brachioradialis og m . brachialis. M. brachialis er muskelen som ligger under m. biceps, og bygger hovedsakelig bredde på overam. Denne muskelen kan riktignok presse biceps noe opp, ikke m. brachioradialis.

Når det gjelder forslag til treningsprogram tror jeg du bør gi studentene dine et par fritimer, og selv sette deg ned for å lese fysiologi / treningsleære. Biceps er en liten muskel, med et relativt dårlig vaskularisert senedrag. Et forslag med 12 sett to ganger i uken vil i nesten alle tilfeller føre til degenerative forandringer i senen over tid, med tendinopati som følge.

Må si jeg undres litt over at denne artikkelen skal være skrevet av en direktør for et firma som sertifiserer personlige trenere og styrketrenere???
Fysioterapeut
Spesialist Ortopedisk Medisin

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: Få STORE biceps med vitenskap
« #10 : 12. juni 2009, 01:22 »
hmm

Utlogget Slicky

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 908
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 908

Sv: Få STORE biceps med vitenskap
« #11 : 14. juni 2009, 22:28 »
Glemte vel i siste del av denne artikkelen å sette opp komplett liste med steroider som også må taes i tillegg til dette programmet.

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: Få STORE biceps med vitenskap
« #12 : 14. juni 2009, 22:42 »
Glemte vel i siste del av denne artikkelen å sette opp komplett liste med steroider som også må taes i tillegg til dette programmet.

Ja, det var rimelig amatørmessig! Det er jo den viktigste faktoren av dem alle! Smiley




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Få STORE biceps med vitenskap
« #13 : 28. juni 2009, 21:31 »
Huff, frustrerende dårlig anatomisk kunskap:

"Armens bevegelse fra full strekk (ektensjon) til full sammentrekning (fleksjon) styres av flere muskler. M.biceps brachii, m.triceps brachii og m.brachioradialis er alle involvert"
- Ganske utrolig å skrive en artikkel om muskulatur som flekterer albue, uten å nevne m. brachialis...

"m.brachioradialis starter bevegelsen ved at underarmen vris (supineres) og deretter tar m.biceps brachii over og underarmen bøyes mot overarmen."
- Supinasjon v/ekstendert albue utføres av i all hovedsak av m. supinator brevis. Da m. brachialis er festet på ulna, flekterer muskelen med lik kraft uavhengig av om underarmen er pronert/supinert, og vil følgelig aktiveres før m. biceps. M. brachioradialis vil i hovedsak være sterkest ved 90 grader fleksjon, og halvpronert underarm.

"Etter at bevegelsen er begynt, tar bicepsmuskelen over ved ca 15 grader (se figure nedenfor) og senere øvre del av biceps ved 15 til 30 grader"
"Hammer curls: Denne øvelsen trener den nedre del av bicepsmuskelen"


- Nok en supermann som kan kontrahere deler av en muskelfiber...
En muskelfiber går fra seneutspring til senefeste, og kontraheres i sin fulle lengde. Det er rett og slett ikke mulig å kontrahere bare nedre eller øvre del. Forøvrig virker m. brachialis i mye større grad som kraftutøvende muskel enn m. brachioradialis ved halvpronert grep som hammercurls.


"Når m.brachioradialis utvikles, presses biceps muskelen opp og det dannes en peak her, derfor denne ekstra peaken hos de erfarne kroppsbyggere"


- Her blander du nok m. brachioradialis og m . brachialis. M. brachialis er muskelen som ligger under m. biceps, og bygger hovedsakelig bredde på overam. Denne muskelen kan riktignok presse biceps noe opp, ikke m. brachioradialis.

Når det gjelder forslag til treningsprogram tror jeg du bør gi studentene dine et par fritimer, og selv sette deg ned for å lese fysiologi / treningsleære. Biceps er en liten muskel, med et relativt dårlig vaskularisert senedrag. Et forslag med 12 sett to ganger i uken vil i nesten alle tilfeller føre til degenerative forandringer i senen over tid, med tendinopati som følge.

Må si jeg undres litt over at denne artikkelen skal være skrevet av en direktør for et firma som sertifiserer personlige trenere og styrketrenere???


En muskelfiber går vel ofte ikke helt fra utspring til feste, mange muskler er jo fjærformet, + at muskelfibre kan ligge i serie i muskelen.

Man kan vel også legge vekt på forskjellige deler av samme muskel, som f eks biceps, typiskt eksempel som er brukt er supinasjon vs fleksjon. Men dette er jo selvsagt med submaksimale vekter. Om en prøver å supinere så hardt en kan så vil jo hele muskelen bli aktivert siden hele muskelen kan supinere, mens når det er submaksimalt så rekruteres hovedsakelig de muskelfibrene som har en bedre mekanisk posisjon. MEn dette vil nok ha lite å si for styrketrening siden en bruker såpass tunge vekter at hele muskele nok vil bli aktivert like mye.

vet ikke helt hvorfor jeg gadd å skrive det der, det har jo ingen innvirkning på styrketrening sånn egentlig, men jeg kjeder meg :p

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!