Skrevet av Emne: Hva er feil?  (Lest 4048 ganger)

Utlogget Blækfæt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 47

Sv: Hva er feil?
« #30 : 09. juni 2009, 08:47 »
Jeg tror du skal se over matinntaket ditt en gang til, og som nevnt over her, skrive ned alt du spiser.

Normal variasjonen i stoffskiftet blandt befolkningen er på ca 5%, hvis man justerer for treningsmengde og muskelmasse så vil den selvfølgelig endres noe. Men at dette skulle være hovedårsaken til din manglende vektnedgang tror jeg ikke.

Ellers så bør du se over karbohydratkildene dine, holder du deg til matvarer med lav glykemisk index så vil du holde ett jevnere blodsukkernivå gjennom dagen, noe som påvirker utskillelsen av insulin og kroppens lagringskapasitet.

Hvis du ønsker så kan jeg sende deg ett kostholdsprogram på mail hvor du bare kan plotte inn det du spiser gjennom dagen, så får du en oversikt over total kcal, karb, prot og fett. Det inneholder det aller meste av matvarer, næringsinnhold og er lett å bruke.
Jeg er enig i det du skriver, og driver nå å lager en ny kostholdsplan. Jeg har nok spist litt for mye brød og poteter kontra proteiner.

Når det gjelder det med stoffskifte så skriver du "normalt", men jeg skrev tidligere at jeg har hatt lavt(blodprøveverdi på stoffskifte var bortimot det dobbelte av normalt, men jeg aner ikke om dette tilsvarer en reduksjon i stoffskiftet på 50%?).

Stoffskiftet påvirkes av hormoner, noen som kan si noe om dette? Styres det igjen av det man spiser?

Ellers så tror jeg at jeg har et slikt kostholdsprogram som du nevner (uten at det er i bruk), men takk for tilbudet Smiley

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Hva er feil?
« #31 : 09. juni 2009, 09:39 »
Jeg er enig i det du skriver, og driver nå å lager en ny kostholdsplan. Jeg har nok spist litt for mye brød og poteter kontra proteiner.

Når det gjelder det med stoffskifte så skriver du "normalt", men jeg skrev tidligere at jeg har hatt lavt(blodprøveverdi på stoffskifte var bortimot det dobbelte av normalt, men jeg aner ikke om dette tilsvarer en reduksjon i stoffskiftet på 50%?).

Stoffskiftet påvirkes av hormoner, noen som kan si noe om dette? Styres det igjen av det man spiser?

Ellers så tror jeg at jeg har et slikt kostholdsprogram som du nevner (uten at det er i bruk), men takk for tilbudet Smiley

Tror vi må klargjøre for hva som menes med lavt stoffskifte her. Hvis det er hypotyreose (også kalt lavt stoffskifte) du er plaget med, så påvirker dette forbrenningen i tillegg til de fleste andre kjemiske reaksjoner i kroppen. Det skyldes at kroppen ikke produserer nok tyroksin. Hos legen får du oppgitt tallverdier med utgangspungt i normalverdi for tyroksin i blodet. Selv om tallverdien er dobbelt så stor (4 i stedet for 2), så betyr ikke det at forbrenningen din er nedsatt med 50 %. Når jeg skrev stoffskifte så tenkte jeg først og fremst på kroppens metabolisme, siden det er det som er relevant her inne på forumet.

Metabolismen påvirkes i hovedsak av hormonene insulin og glukagon, i tillegg til en rekke andre stresshormoner, testosteron etc. Nivåene av disse styres av regelmessighet på måltider (svinginger i blodsukker), hva du spiser, (raske karbohydrater....mer insulin), søvn, trening etc.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hva er feil?
« #32 : 09. juni 2009, 10:01 »
Metabolismen påvirkes i hovedsak av hormonene insulin og glukagon, i tillegg til en rekke andre stresshormoner, testosteron etc. Nivåene av disse styres av regelmessighet på måltider (svinginger i blodsukker), hva du spiser, (raske karbohydrater....mer insulin), søvn, trening etc.
Men hvis den svinger i hovedsak rundt 5% for befolkningen, hinter ikke det om at det er relativt marginal effekt av alle grep for å få opp forbrenningen...?

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Hva er feil?
« #33 : 09. juni 2009, 10:56 »
Nei, jeg snakker om den basale forbrenningen hos ett gjennomsnittlig menneske, før du justerer for  større mengde muskelmasse, oksygenopptak, matinntak, forbrenningstrening etc. Folk skylder på at de har vanskelig for å gå ned i vekt p.g.a lav forbrenning, noe som blir litt feil da den aller største andelen må du jobbe for å få til selv.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Blækfæt

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 47

Sv: Hva er feil?
« #34 : 09. juni 2009, 14:17 »
Metabolismen påvirkes i hovedsak av hormonene insulin og glukagon, i tillegg til en rekke andre stresshormoner, testosteron etc. Nivåene av disse styres av regelmessighet på måltider (svinginger i blodsukker), hva du spiser, (raske karbohydrater....mer insulin), søvn, trening etc.
Hvor mye kan dårlig søvnkvalitet utgjøre?

Og svingninger i blodsukker?

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Hva er feil?
« #35 : 09. juni 2009, 14:50 »
Hvor mye kan dårlig søvnkvalitet utgjøre?

Og svingninger i blodsukker?

God søvn skaper ett positivt miljø i kroppen med tanke på trening, når du er utvilt vil du ha mindre stresshormoner, dessuten så vil nivåene av veksthormoner og testosteron være høyere. Hvor mye det har å si på forbrenning er vanskelig å si, men det fremmer ihvertfall muskelvekst....noe som i seg selv skaper en høyere forbrenning. Men hvis du skulle ligge lavt nok på kalorier og i tillegg ha dårlig søvn så ville det gjort utslag i vektnedgang siden du ikke gir kroppen nok byggesteiner og energi til å være i en anabol fase. Så jeg tror ikke det er her problemet ditt ligger heller.

Blodsukkeret ditt svinger gjennom dagen (d.v.s øker etter ett måltid, og synker etter hvert som kroppen bruker glukosen som er i blodet). Når blodsukkeret stiger så skiller pancreas ut insulin får å få fraktet næringsstoffer inn i cellene, når det synker avtar utskillelsen av insulin og glukagon øker. Glukagon stimulerer kroppen til å frigjøre glukose fra leveren som brensel til organer og celler i kroppen. Et jevnt blodsukker er etter min mening mer gunstig på mange måter. Men det viktigste i mine øyne er at det er lettere å kontrollere søtsug og matinntak med mange mindre måltider. Venter man for lenge mellom måltider er det lettere av man overspiser eller tyr til søtsaker, blodsukkeret stiger da betraktelig, mengde insulin som skilles ut er større fordi det er mer glukose i blodet enn ved mindre måltider. Kroppen er da i en anabol fase og prioriterer i stor grad lagring. Overskuddsglukosen i blodet blir da lagret som glykogen i lever og muskler, og som lipider i fettcellene.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!