Skrevet av Emne: Rasisme blandt eldre (Kvinnediskrimineringsdebatten)  (Lest 15045 ganger)

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

dette har ingenting med kjønnsdiskriminering å gjøre, men at folk i visse yrker mener de fortjener like mye lønn som andre.

hvorfor gjelder ikke det samme for politi, brannvesen osv?

hele argumentasjonen er full av hull og mangler spør du meg.


Fordi KVINNEDOMINERTE yrker er lavere lønnet enn mannsdominerte yrker har det noe med kjønnsdiskriminering å gjøre! Hvordan kan det være vanskelig å forstå??!
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Har ikke lest hele tråden, men tenkte jeg skulle komme med noen tanker:
Det er kjipt at yrker som krever like lang utdanning ofte spriker veldi i lønn, det virker jo veldig urettferdig når du har jobba like hardt som en kompis og har like mye studielån men så får han dobbelt så høy lønn som deg. Men verden er ikke rettferdig. Det er en ting som kalles tilbud og etterspørsel, og det gjelder også i lønn. Tror mange de utdanningene som gir høy lønn gir det fordi det er muligheter til å arbeide i det private, hvor det er konkurranse. Om ett selskap vil ha de beste ingeniørene må de gi høy lønn, det handler ikke om hvor mange studiepoeng og hvor mye ansvar stillingen har, de vil ha noen som kan skape verdier for seg, og når flere vil ha den samme kompetansen blir kompetansen dyr. I det offentlige ser det ikke ut som (for meg) at denne konkurransen er like stor. Regner med alle med samme sykepleierstilling (vært i jobb like lenge, etc) tjener likt, uansett om den ene kanskje er mye bedre enn den andre?

Med tanke på likestilling. Det at kvinnedominerte yrker har mindre lønn har ingenting å si i seg selv. Kanskje kvinner velger de yrkene. Om du vil nå frem med denne argumentasjonen burde du prøve å finne yrker som var respektfylte, godt lønnet og mannsdomminerte før og som etter å ha skiftet til å bli kvinnedomminert har blitt dårligere lønnet (sett relativt til tiden og inflasjon, seff). Om kvinner velger yrker med dårlig lønn er deres problem, men om yrker av en eller annen grunn har en tendens til å bli mindre respektert og dårligere lønnet etter at kvinnene tar over, har vi ett problem i samfunnet.

Utlogget Profeten

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 389
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 389

Fordi KVINNEDOMINERTE yrker er lavere lønnet enn mannsdominerte yrker har det noe med kjønnsdiskriminering å gjøre! Hvordan kan det være vanskelig å forstå??!


Kvinnedominerte yrker er kvinnedominerte fordi kvinner selv, med helt like muligheter og valg som menn, frivillig velger disse yrkene! Hvordan kan det være så vanskelig å forstå? Dropp konspirasjonsteoriene og hold deg skikkelige argumenter for hvorfor din yrkesgruppe fortjener høyere lønn!

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Fordi KVINNEDOMINERTE yrker er lavere lønnet enn mannsdominerte yrker har det noe med kjønnsdiskriminering å gjøre! Hvordan kan det være vanskelig å forstå??!

Det er mannsdiskriminering mot mannfolk i kvinnedominerte yrker. Fordi de ikke har noe de skulle ha sagt ved lønnsoppgjør. Mannfolk i kvinnedominerte yrker kan ikke klage på lav lønn i forhold til andre yrker fordi den eneste unnskyldningen er at det er kvinnediskriminerende, på en måte Tongue. Å si at det finnes noe slikt som kvinnedominerte yrker er diskriminering i seg selv, og dette er et begrep kvinnene selv har kommet med for å vise hvor diskriminerende det er i dag, men det blir litt sånn at man bare søker sympati fordi man har valgt et dårlig lønnet yrke. Dette ble teit, dårlig formulert osv, men greide ikke formulere det bedre Tongue
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Fordi KVINNEDOMINERTE yrker er lavere lønnet enn mannsdominerte yrker har det noe med kjønnsdiskriminering å gjøre! Hvordan kan det være vanskelig å forstå??!



dere står fritt til å bli hva dere vil. du har like muligheter til å bli ingeniør som jeg har til å bli sykepleier.

hvor vanskelig er det å forstå?

Utlogget OptimusPrime

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Trener jeg også, bare blogger ikke om det.

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138


dere står fritt til å bli hva dere vil. du har like muligheter til å bli ingeniør som jeg har til å bli sykepleier.

hvor vanskelig er det å forstå?

Jeg gir meg. Slutter på sykepleiestudiet og søker ingeniør neste år Wink lol
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

...men jeg klarer jo bare ikke la være å svare....

dere står fritt til å bli hva dere vil. du har like muligheter til å bli ingeniør som jeg har til å bli sykepleier.

hvor vanskelig er det å forstå?
[
Det er mannsdiskriminering mot mannfolk i kvinnedominerte yrker. Fordi de ikke har noe de skulle ha sagt ved lønnsoppgjør. Mannfolk i kvinnedominerte yrker kan ikke klage på lav lønn i forhold til andre yrker fordi den eneste unnskyldningen er at det er kvinnediskriminerende, på en måte Tongue. Å si at det finnes noe slikt som kvinnedominerte yrker er diskriminering i seg selv, og dette er et begrep kvinnene selv har kommet med for å vise hvor diskriminerende det er i dag, men det blir litt sånn at man bare søker sympati fordi man har valgt et dårlig lønnet yrke. Dette ble teit, dårlig formulert osv, men greide ikke formulere det bedre Tongue
[/quote]

Dette opplever ikke jeg. Menn er flinkere til å forhandle sin egen lønn enn kvinner i kvinnedominerte yrker. Ser ingenting galt med det, det er bare positivt for yrkesgruppen. Her må kvinner ta ansvar selv. Man søker ikke sympati for et yrkesvalg, men vi ønsker å få betalt i samsvar med utdanning, ansvar og risiko for jobben...Punktum. Og jeg lover alle abdre og meg selv at jeg ikke skal skrive et ord til i denne tråden, kommer aldri til å få levert bachelor i tide da, lol:)
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
...men jeg klarer jo bare ikke la være å svare.... [
Det er mannsdiskriminering mot mannfolk i kvinnedominerte yrker. Fordi de ikke har noe de skulle ha sagt ved lønnsoppgjør. Mannfolk i kvinnedominerte yrker kan ikke klage på lav lønn i forhold til andre yrker fordi den eneste unnskyldningen er at det er kvinnediskriminerende, på en måte Tongue. Å si at det finnes noe slikt som kvinnedominerte yrker er diskriminering i seg selv, og dette er et begrep kvinnene selv har kommet med for å vise hvor diskriminerende det er i dag, men det blir litt sånn at man bare søker sympati fordi man har valgt et dårlig lønnet yrke. Dette ble teit, dårlig formulert osv, men greide ikke formulere det bedre Tongue


Dette opplever ikke jeg. Menn er flinkere til å forhandle sin egen lønn enn kvinner i kvinnedominerte yrker. Ser ingenting galt med det, det er bare positivt for yrkesgruppen. Her må kvinner ta ansvar selv. Man søker ikke sympati for et yrkesvalg, men vi ønsker å få betalt i samsvar med utdanning, ansvar og risiko for jobben...Punktum. Og jeg lover alle abdre og meg selv at jeg ikke skal skrive et ord til i denne tråden, kommer aldri til å få levert bachelor i tide da, lol:)
Men hvor kommer da kvinnediskriminering inn i bildet what
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Men hvor kommer da kvinnediskriminering inn i bildet what

Vead at de kvinnedominere yrkene oftere er dårligere betalt enn mannsdominerte. Og kvinner tjener mindre enn menn genrerelt (beskrevet flere ganger tidligere). LOL:)
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Profesjonsyrker KREVER utdanning. Du kan ikke bli lege/sykepleier/politi etc. uten utdanning. Det er yrker som er viktige og avgjørende for samfunnet og burde vært lønnet deretter. Det betyr ikke at andre ikke skal tjene like mye eller mer selv om de IKKE har utdanning.

Er det noen yrker som IKKE er viktige for samfunnet? Hvordan kan du rangere noe slikt? Jeg tipper at innbyggerne i Napoli mener at søpletømmere er svært viktige, og disse har ingenting annet enn lastebillappen, kanskje...
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Er det noen yrker som IKKE er viktige for samfunnet? Hvordan kan du rangere noe slikt? Jeg tipper at innbyggerne i Napoli mener at søpletømmere er svært viktige, og disse har ingenting annet enn lastebillappen, kanskje...

Det er ikke poenget, men noen yrker er underbetalte i forhold til utdanning, ansvar og risiko. Det innlegget var for øvrig svar på et spørsmål vedrørede om utdanning burde ha noe og si for hva man har i lønn. Jeg bare påpeker at profesjonsutdanninger KREVER utdanning, man får ikke lov å være politi, selv om man hadde vært aldri så flink i jobben uten utdanning! Jeg påstår ikke at andre yrker ikke er like viktige eller viktigere, det har ingenting med saken å gjøre. Blir feil når du tar ting ut av sammenhengen!
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

jeg ser fortsatt ikke kvinnediskrimineringen?

kvinner kan bli ingeniører, menn kan bli sykepleiere.

ingen som tvinger deg til å utdanne deg i en jobb som er dårlig betalt.

at du synes sykepleiere, politi og brannvesen har dårlig betalt iforhold til utdannelse, ansvar og risiko osv er en helt annen debatt.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Underbetalt i forhold til utdanning, ansvar og risiko? Med tanke på at vi lever i en markedsøkonimi blir vel dette litt søkt?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Underbetalt i forhold til utdanning, ansvar og risiko? Med tanke på at vi lever i en markedsøkonimi blir vel dette litt søkt?

dette var Marielle's meninger om sykepleiere. jeg la til to mannsdominerte yrker for å vise at dette eventuelt ikke har noe med kjønn å gjøre.

Hvordan fungerer "markedstyrtlønn" når man er statsannsatt? tenkte kanskje dette var litt anderledes siden det ikke er fri konkuranse osv.

forklar gjerne viss det ikke er for avansert.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!