Skrevet av Emne: Menstrasjon og mat  (Lest 4704 ganger)

Utlogget Ugress

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 28

Sv: Menstrasjon og mat
« #15 : 02. august 2009, 23:10 »
Okey takk folkens!:) Så har jeg fått legetime til uka, så jeg kan sjekke om jeg har jernmangel
No pain, no gain

Utlogget amerry89

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 72

Sv: Menstrasjon og mat
« #16 : 02. august 2009, 23:16 »
Lykke til!

Utlogget Tonks

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 265
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 265

  • Bodø SK
Sv: Menstrasjon og mat
« #17 : 02. august 2009, 23:33 »
Ellers vil jeg også si at det finnes INGEN vitenskapelig forskning som beviser at krom hjelper mot søtsug. Den eventuelle "forskningen" som er gjort kommer fra helsekostleverandører.
Noe jeg vet at hjelper på humøret og som er vitenskapelig annerkjent er serotonin, som vi finner i bl.a sjokolade. Serotoninet i sjokoladen kommer først og fremst fra kakaoen, så hvorfor ikke lage hjemmelaget kakao som er et mye bedre alternativ enn vanlig sjokolade? Da kan du jo i tillegg justere sukkermengden selv.

Krom er et viktig mineral for kroppen, som de aller fleste får i seg nok av i kosten. Men dessverre er det enkelte utsattte grupper som ikke gjør det (feks de som er insulinresisten). Folk har tydeligvis misforstått hva krom gjør, for mange mener det skal være noe form for "vidundermedisin" som gjør at en ikke får lyst på godter.
Men det skal kunne gi et mer stabilt blodsukker, som igjen pleier å føre til at man ikke får særlig søtsug.
Dette finnes det faktisk forskning på, og det finner du om du leter litt.

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Menstrasjon og mat
« #18 : 03. august 2009, 08:53 »
Krom er et viktig mineral for kroppen, som de aller fleste får i seg nok av i kosten. Men dessverre er det enkelte utsattte grupper som ikke gjør det (feks de som er insulinresisten). Folk har tydeligvis misforstått hva krom gjør, for mange mener det skal være noe form for "vidundermedisin" som gjør at en ikke får lyst på godter.
Men det skal kunne gi et mer stabilt blodsukker, som igjen pleier å føre til at man ikke får særlig søtsug.
Dette finnes det faktisk forskning på, og det finner du om du leter litt.

Kan du vise til en forskningsartikkel som ikke er publisert via/fra en helsekostkjede? Jeg er alltid åpen for å lese litt Smiley

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Menstrasjon og mat
« #19 : 03. august 2009, 09:31 »
Så hva er trickset for å få jekket opp jernnivået hvis man allerede spiser rødt kjøtt og innmat?

Utlogget Nann-Rosita

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 745
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 745

  • Andsnes i Loppa
Sv: Menstrasjon og mat
« #20 : 03. august 2009, 10:27 »
Rødt kjøtt, blodklubb og leverpostei .
Bra mat for å få opp blodprosenten sier det fra gammelt av.

SÅ ; Mentruasjon er ofte noe jenter bruker som en unnskyldning til å få bitche, spise og syns synd på seg selv før og under. Desverre.
Jeg er av den oppfatning av med mindre det er noe galt med deg ( sykdom) så skal dette innvirke veldig lite på kroppen din dersom du hele tiden spiser riktig.
DOG faller du for søtsuget eller det du er fysen på, så har du tapt for tre kommende ganger.

Dog du kan slippe hele søpla, med rette mediakmenter ( p-piller, p-stav eller slike) å i det hele tatt HA menstruasjon... Ergo ødelegger det ikke livskvaliteten og du slipper unngå å være aktiv..
Medlem av Ragnarokk KFK 


«Problemet med noen kvinner er at de blir så opprømt av ingenting - for deretter å gå hen og gifte seg med han.» - Cher

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Menstrasjon og mat
« #21 : 03. august 2009, 10:36 »
Rødt kjøtt, blodklubb og leverpostei .
Bra mat for å få opp blodprosenten sier det fra gammelt av.
Er det vanlig med jerntilskudd, eller har dette en del bivirkninger?

Dog du kan slippe hele søpla, med rette mediakmenter ( p-piller, p-stav eller slike) å i det hele tatt HA menstruasjon... Ergo ødelegger det ikke livskvaliteten og du slipper unngå å være aktiv..
Øker ikke p-piller etc. risikoen for blodpropp etc. ganske betraktelig, selv for unge kvinner?

Utlogget Tonks

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 265
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 265

  • Bodø SK
Sv: Menstrasjon og mat
« #22 : 03. august 2009, 10:56 »
Kan du vise til en forskningsartikkel som ikke er publisert via/fra en helsekostkjede? Jeg er alltid åpen for å lese litt Smiley

Søk på google etter krom og blodsukker, eller krom og diabetes Smiley
At krom ikke funker blir det samme som å si at magnesium ikke gjør det. De har sine oppgaver i kroppen.
Men jeg kan være enig i at vinklingen på hva krom ska føre til, har vært litt shady til tider.

Er det vanlig med jerntilskudd, eller har dette en del bivirkninger?

Jerntilskudd skal man ta bare om man har fått påvist anemin fra legen.
Om man får for mye jern er det ganske farlig.

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Menstrasjon og mat
« #23 : 03. august 2009, 11:06 »
Men da er vi jo enige? Det er ingen vidundermedisin mot søtsug, men kan hjelpe med å stabilisere blodsukkeret hos insulinresistente.

Utlogget Tonks

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 265
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 265

  • Bodø SK
Sv: Menstrasjon og mat
« #24 : 03. august 2009, 13:48 »
Men da er vi jo enige? Det er ingen vidundermedisin mot søtsug, men kan hjelpe med å stabilisere blodsukkeret hos insulinresistente.

Du sier at det ikke finnes noen vitenskapelig forskning på at krom hjelper mot søtsug. Og det er det neppe forskning på. Men forskning viser at det er med på å gi et stabilt blodsukker som igjen gir mindre søtsug.
Hvordan kromtilskudd virker på hver enkelt kommer an på om en har nok krom i kroppen eller ikke.


Utlogget amerry89

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 72
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 72

Sv: Menstrasjon og mat
« #25 : 04. august 2009, 09:42 »
Krom er med på å regulere insulin-nivåene, så hvis en har mangel på det... Ustabilt blodsukker og søtsug.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Menstrasjon og mat
« #26 : 04. august 2009, 11:15 »
Krom er med på å regulere insulin-nivåene, så hvis en har mangel på det... Ustabilt blodsukker og søtsug.
Man trenger vel ikke ustabilt blodsukker for å få søtsug?

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Menstrasjon og mat
« #27 : 04. august 2009, 12:51 »
Man trenger vel ikke ustabilt blodsukker for å få søtsug?
Nei og ustabilt blodsukker er bare en faktorene som leder til sult.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Menstrasjon og mat
« #28 : 04. august 2009, 12:56 »
Nei og ustabilt blodsukker er bare en faktorene som leder til sult.
Og er ikke ustabilt blodsukker et hint om at det kan være en idé å gjøre noe med spisevanene, og ikke et hint om å trøkke innpå med tabletter... alternativt, stikke til legen og få sjekket ut om det er noe fønky med metabolismen...

Utlogget Ugress

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 28

Sv: Menstrasjon og mat
« #29 : 04. august 2009, 18:02 »
Øker ikke p-piller etc. risikoen for blodpropp etc. ganske betraktelig, selv for unge kvinner?

Jo, men det er varierer fra hvordan prevensjon du bruker. Selv bruker jeg P-ring som har et veldig lavt innhold av hormoner, så sjansen for å få blodpropp er langt lavere enn det er ved å bruke p-piller.

jeg var forresten hos legen idag og tok blodprøver, jeg trodde jeg var en barsking, men jeg besvimte og greier. Jeg målte blodsukker i samma slengden. Det er normalt, men grenser til å bli litt for lavt. Merkelig, da jeg var yngre hadde jeg altfor høyt blodsukker....
No pain, no gain

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!