Skrevet av Emne: RAW FOOD - Den ALTERNATIVE Livsstilen!  (Lest 135520 ganger)

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #15 : 10. juni 2009, 02:32 »
fy faen så gal.. beklager utrykket..
Hvem var (antagelig) de største, sterkeste krigerne? Vikinger!
hva spiste vikinger?:O

Man får da kreft av alt mulig rart nå for tida uansett.. man lever alikevell lenger nå enn man gjorde før.. adskillig lengre.
å en ting til, hvordan vet man hvor mange som døde av kreft for lenge siden? eg tipper man bare trodde de døde. så statestikker kan man putte i rævva spør du meg.

Vi har IKKJE samme fordøynings prosess som aper eller gorillaer. Eg var forresten svært interissert i dyreprogram når eg va liten! aper spiser kjøtt de også, hvis det er mest praktisk å få tak i.
Dessuten er ikkje vi aper, så å gjøre som dem er IKKJE naturlig for oss. uansett hva du måtte tro. mennesker har tatt ett steg videre, det kalles evolusjon. mange mener mennesker har utviklet intellekt fra å koke kjøtt faktisk (betviler selv denne teorien da men). Så om du bare har spist raw-mat så kan det jo være en forklaring på dette.

Tilbrede mat er en del av det som har gjort mennesket til det som det er i dag. øverst over alt annet på jord. Og til og med kaaansje i universet. Hvorfor da betvile på at evolusjonen har gjort det feil? ulogisk.

Hvor lenge levde ''mennesker'' før de begynte å tilbrede mat? 30 år?


Hvem bryr seg om kjendiser forresten? de er vanlige mennesker de og, bare litt galere(!), og litt mer syke etter oppmerksomhet.. Og eg tviler på at alle de der ER raw-spisere, men de har sikkert prøvd det en gang i tiden i ett desperat forsøk på å slanke seg.

OG du får se å referere til noe kronkret, ikkje bilder av person som ser bra ut, eller filmer på youtube. Når noen spør om en referanse fra ett proteinpulver man hevder er bra, hviser man da for faen ikkje ett bilde av Arnold schwars. å sier han ble slik av det.
Det kan godt hende mange ser bra ut samtidig som de er raw-spisere, men hadde de sett værre ut om de spiste normalt?Wink

Du kan godt fortsette å argumtere på denne tråden om vidunder kosten din for min del, men eg kan love deg at du kommer ikkje til å overbevise noen her.



Beklager om innlegget er noe krasst, men eg syns det blir for dumt å prøve å vende andre mennsker over til slikt pjatt.
Westside disciple

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #16 : 10. juni 2009, 05:49 »

Helsefordelene er helt utrolig ved denne kosten. Overvekt forsvinner, sykdommer som diabetes, kreft, hjertesykdommer osv kan reverseres, bremses eller blir kurert, ifølge folk som selv har hatt disse sykdommene og blitt friske!
Energien er helt utrolig, ja hele kroppen kommer til å begynne å forandre seg (mange merker det fra første dag til og med). Hud, hår, negler osv forbedres.


Kurrere kreft med mat? Røyker du "organiske" ting også eller?

Overvekt "kurreres" ved å bruke flere kcal enn du putter inn. Og diabetes er det da fint mulig å få bare av å drikke juice i store mengder akkurat som brus. Hjertesykdommer kan man få av å spise usunt kjøtt(mye fett), men finnes mengder av kjøtt som ikke er usunt og er tilnærmet fritt for fett. Og energi får man når man er i form og har ett balansert kosthold, det er ikke noe som er forbeholdt vegetarianere, veganere eller råveganere.
Om du er flink med kostholdet ditt er det ikke noe galt med veien du går, men at det er nødvendig er en helt annen sak.


Jeg er ateist.


Godt det da, holder å være med i en "sekt"   Grin
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #17 : 10. juni 2009, 11:24 »
sett dyr som går i klær?

skal du slutte å gå i klær?

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #18 : 10. juni 2009, 11:42 »
Kjære trådstarter, dette funker ikke. For det første er dette treningsforum, et forum der det sitter masse menn på over 100kg kroppsvekt som har et kaloribehov på 3-4000kcal om dagen for å gå i null. Er du klar over hvor mye grønnsaker man må spise, og hvor mye proteiner man trenger når man trener seriøst med vekter?

Denne råkost dietten din er ekstremt kontroversiell, og EKSTREMT lite vitenskapelig. Her på forumet kan man ikke slenge ut påstander og referere til Hollywood-kjendiser og youtube-klipp. Her kreves det at man refererer til forskning. Du får gå inn på pubmed eller AJCN og se om du finner noen forskningsrapporter som er positive til fjollet ditt.

Hvilken utdanning har du?
Hvordan leser du, og forholder deg kritisk til kilder?
Det er mange på forumet her som er både ernæringsfysiologer, eksperter, høyt utdannet i andre yrker som har med biologi og kjemi og gjøre, som vil knuse påstandene dine som et egg med en gang de har mer enn en halvtime på seg til å gjøre det.

Dessuten oppfører du deg respektløst og fanatisk, som en misjonerende religiøs. Det er INGEN her som faller for den type propaganda. Du får legge fram saken din på en saklig og vitenskapelig måte. Hvis ikke vil du bare oppleve, slik som du opplever nå, at INGEN tar deg seriøst.

Hilsen Ernæringsstudent
Sa brura

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #19 : 10. juni 2009, 11:46 »
Vet dere; selv om dama her har ett annet syn på mat enn det de aller fleste av oss her inne har så trenger dere ikke være "dredne" mot henne. Jeg har ikke sett noen av dere hetse Jan B. sin vegetarkost noensinne ... han er riktignok ikke like ekstrem som trådstarter, men dog.

Vi trenende apekatter er verdens flinkeste til å prakke på alle dem rundt oss vårt syn på hva som er sunt og fornuftig, å da må vi tåle at andre prøver å fortelle oss hva de finner sunt og fornuftig.

Og nei, jeg er ikke enig med trådstarters synspunkt på mat, ikke i denne tråden og heller ikke i tråden hun har startet om "proteinmyten", men jeg hetser henne ikke av den grunn.
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #20 : 10. juni 2009, 11:56 »
Vet dere; selv om dama her har ett annet syn på mat enn det de aller fleste av oss her inne har så trenger dere ikke være "dredne" mot henne. Jeg har ikke sett noen av dere hetse Jan B. sin vegetarkost noensinne ... han er riktignok ikke like ekstrem som trådstarter, men dog.

Vi trenende apekatter er verdens flinkeste til å prakke på alle dem rundt oss vårt syn på hva som er sunt og fornuftig, å da må vi tåle at andre prøver å fortelle oss hva de finner sunt og fornuftig.

Og nei, jeg er ikke enig med trådstarters synspunkt på mat, ikke i denne tråden og heller ikke i tråden hun har startet om "proteinmyten", men jeg hetser henne ikke av den grunn.

Å ha et annet syn er akseptabelt, og til og med sunt, men jeg vet at du er enig i at man skal belyse påstander gjennom forskning, gode referanser, og ikke minst en holdning som alltid er åpen for at ting ikke nødvendigvis henger sammen på en bestemt måte. Forskning konkluderer jo aldri med at noe er sånn eller sånn. Den konkluderer alltid med at "mye tyder på at det og det kan være sånn eller sånn".

Når noen dukker opp med en nermest fanatisk religiøs holdning så skaper det jo alltid dårlig stemning. Paradokset er at de fanatiske religiøse aldri ser dette selv. Cheesy
Sa brura

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #21 : 10. juni 2009, 12:02 »
Når noen dukker opp med en nermest fanatisk religiøs holdning så skaper det jo alltid dårlig stemning. Paradokset er at de fanatiske religiøse aldri ser dette selv. Cheesy
...noe som minner mye om enkelte evolusjonsfanatikere som tar evolusjonsteorien som en sannhet og ikke det det er, nemlig en teori.... Grin
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #22 : 10. juni 2009, 12:11 »
...noe som minner mye om enkelte evolusjonsfanatikere som tar evolusjonsteorien som en sannhet og ikke det det er, nemlig en teori.... Grin
Pøh, det er bare noe du som fanatisk religiøs sier for å sverte seriøst forskningsarbeid.
IroniCheesy
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #23 : 10. juni 2009, 12:12 »
...noe som minner mye om enkelte evolusjonsfanatikere som tar evolusjonsteorien som en sannhet og ikke det det er, nemlig en teori.... Grin

Tja, vet ikke hvem du sikter til, men sannheten er mest sannsynlig something like this:

Universet går mot økt kompleksitet(the complexity theory) ( eller økt uorden som man sier i termodynamikken). Universet startet med små partikler, som dannet atomer, som dannet molekyler, som dannet enkle ting som steiner og gress. Etterhvert ble det dannet mer komplekse ting som dyr og til slutt mennesker.

Når vi en gang når den ultimate kompleksiteten så når vi Gud, eller vi blir Gud, eller den ultimate kompleksiteten om man vil. Alt som fremskynder eller stimulerer økt kompleksitet er godhet, alt som hindrer, ødelegger eller skader kompleksiteten er ondskap.

Slik har vi et mål (nå "Gud"), og vi vet hva som skader eller stimulerer dette målet, og de tingene er enten gode eller onde.

Så da har jeg faktisk svart på det dypeste filosofiske spørsmålet som finnes

Hva er meningen med livet?
Sa brura

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #24 : 10. juni 2009, 12:14 »
Men jeg lurer litt på hvordan OP kan kalle dette den ultimate livsstilen. Er det fordi OP har prøvd ALLE livsstiler, eller er det fordi OP finner denne livsstilen bedre enn sin tidligere livsstil, som bestod av mye McDonalds mat o.l. hvis det jeg leste i den andre tråden stemmer? Eller kan det være fordi OP har forsket på livsstiler og det finnes klare bevis for at dette er den beste livsstilen?
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #25 : 10. juni 2009, 12:21 »
@Trådstarter:

Å argumentere for at "siden elefanter ikke koker maten sin, burde ikke vi heller gjøre det" blir for dumt av flere grunner. Elefanter og andre dyr kan ikke koke maten sin, fordi de ikke vet/har evnene/behoven for å gjøre det. De dyrene som spiser rå mat har også blitt tilpasset dette gjennom evolusjon, og har dermed ikke noen problemer med det. Vi mennesker er tilpasset å spise bl.a. kjøtt, noe man f.eks kan se på tennene våre. De er hverken rene plante- eller kjøttspisere. Du er ikke en elefant og det må du finne deg i, uansett hvor ideologisk du er.

Det kan også være verdt å tenke over hvorfor mennesker tilbereder maten sin. Kan det ha noe med bakterier i rå mat å gjøre? Hvis du spør en hvilken som helst person med utdannelse innenfor mat og helsefag kan han gi deg en liste som er lenge enn en elefantsnabel med livsfarlige basselusker som lurer i den råe maten din.

Det bør også ringe varselsbjeller hos alle og en hver når det dukker opp mirakelkurer som denne. Noen velkjente røde flagg for at det er humbug er:
1: Den postulerer å kunne helberede kreft og lignende sykdommer, noe som vitenskapen ikke har greidd.
2: Den appelerer til noe som helt naturlig. Naturlig og sikkert er ikke det samme. Botulismebakterier, kreft og svartedauen er også naturlige.
3: De virker å være ideologisk fundert, i dette tilfelle en slags vegetarianer/ipakt med naturenideologi.
4: Kjendiser bruker det. Når ble kjendiser så jævla smarte?
5: Informasjonsformidlerne henviser til youtube for informasjon. Dette fenomenet blir jeg stadig møtt med når jeg diskuterer mot 9/11-konspirasjonstilhengere, Dr. Robert Young-tilhengere etc etc etc.
6: Teorien går på tvers av all annen kunnskap, og forfekter den dagligdagse konsensusen som "noe vi har blitt lurt til å tro på".

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #26 : 10. juni 2009, 12:25 »
...noe som minner mye om enkelte evolusjonsfanatikere som tar evolusjonsteorien som en sannhet og ikke det det er, nemlig en teori.... Grin
En vitenskapelig teori som er like underbygget som tyngdekraften. Jævla naturlovfanatikere altså:D

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #27 : 10. juni 2009, 12:28 »
...noe som minner mye om enkelte evolusjonsfanatikere som tar evolusjonsteorien som en sannhet og ikke det det er, nemlig en teori.... Grin

gravitasjon er "bare" en teori som du sier.

bestrider du den er du hjertelig velkommen til å hoppe av taket ditt og se hva som skjer Smiley

edit. ser burrhus la frem samme poeng som meg. do'h

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #28 : 10. juni 2009, 12:29 »
Synes å huske på at man måtte kutte ned på bananene til Julius fordi han ble for feit..?

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: RAW FOOD - Den Ultimate Livsstilen!
« #29 : 10. juni 2009, 15:23 »
Poster den her også.

For det første tror jeg du har misforstått litt. Enzymer er jo som du vet proteiner, men ikke alle proteiner er enzymer. Teorien til Raw Food movement er litt skrantende, og så vidt jeg har funnet ut finnes det omtrent ingen gode forskningsrapporter på det.

Raw Food Movement baserer seg på en forsker som het Artturi Virtanen (1895-1973) som viste at enzymer i rå matvarer blir sluppet løs i munnen når grønnsaker(rå mat) blir tygget. Raw Food forkjempere mener derfor at enzymene interagerer med andre substanser (enzymene som kroppen selv produserer), og at nedbrytningen skal bli mer effektiv slik. Forskning derimot, støtter IKKE denne ideèn om at enzymer på mirakuløst vist overlever i magen da pepsin uansett bryter ned nesten alle proteiner, inkludert de som er enzymer.

Henger du med så langt?

Ok, her er påstandene til Raw Food Movement:

1. Kokeprosessen skaper uheldige nye kjemiske stoffer som kan skape sykdom.

- Ja, svidd og overkokt mat kan være kreftfremkallende (blandt annet)  Maillard reaksjonen ( kjent som "Glycation" eller " bruningsreaksjonen") skjer når protein blir opphetet nerme et sukkermolekyl. Lipoksidasjon skjer når protein er nerme spesielle lipider. Noen studier har vist at molekyler som dannes i disse kjemiske reaksjonene kan provosere frem inflammatorisk respons og kan bidra til kardiovaskular sykdom, organskade og nyreskade.

Uansett så er ikke dette forsket nok på, og man vet lite om hvor mye som skal til for å fremprovosere dette. Dessuten er det bare å ikke steke maten så hardt. Problem solved.

2. Enzymer som skal bryte ned mat dør

- Jaha? Dette finner jeg ingen forskning på, og dessuten så brytes alle enzymer og proteiner ned av magesyre.

3. Helbredende

- Vel, helbredende vil jeg si blir helt feil ord, men at rå mat i forhold til overstekt og overkot mat hindrer risikoen for endel sykdommer er jeg enig i.

Så er Raw Food bare bra da? Nei.

Studier har vist at Raw Food dietter var assosiert med laverer tetthet i beinstrukturen som resultat av kalsiummangel(1).
Studier har også vist at ved stor enzymaktivitet i munnen så øker faren for tannråte betraktlig. Det er ikke derfor umulig at du vil få store problemer med tennene dine i fremtiden.

Selv om Raw Food senker LDL og VLDL kolesterol så senker det også det gode kolesterolet HDL. Ikke gunstig.
- Vitamin B12 mangel
- Calcium, D-vitamin, Jern, Protein og kalorimangel.
- Matforgiftning

Studier har også vist at mennesker på Raw Food diett har hatt store problemer med å holde vekten, og i et lang-tidsperspektiv har undervekt vært observert hos de fleste(2)

Hvis man ser på hvilken helsbakgrunn "Linette" som tydligvis styrer med Raw Food i Norge har, så kan man se at hun er Selvutviklingsekspert ( How scientific..) Dataprogrammer og økonom. Og man må jo ikke glemme at hun har, og jeg siterer: " Har sterk intuisjon" Henne må vi da stole på!!
Ser også at denne siden ikke linker til en eneste vitenskapelig artikkel, noe som burde senke kredibiliteten betraktelig.

Når det kommer til din påstand om at du langt i fra lider noen proteinbrist, så tar du nok desverre skammelig feil. Forskning har vist (Jeg trenger ikke å referere til noen forskning, da alle vet at dette er et faktum, og jeg har referert til det mange ganger før) at mellom 1,5 og 2 gram proteiner pr kilo kroppsvekt er optimalt for styrkeutøvere.
La oss si at en person på 100kg skal få i seg så mye proteiner ved å bare spise grønnsaker og nøtter, så vil det tilsvare ca 200gram proteiner. Da må du spise f.eks nesten 7kg Aspargis, eller 10kg sopp, 10kg tomater, eller hvis du skal spise bare nøtter så ender du opp på ca 5-6kg nøtter. Nøtter inneholder imidlertid så mye fett at ved å spise 5kg nøtter så ville du blitt så feit, og fått så store problemer med kolesterol at du aldri hadde rørt en nøtt igjen.

Nå er jeg litt over på vegetarianere her, som hverken kan drikke melk eller spise egg, eller tar noen som helst form for kosttilskudd. Jeg regner ikke med at du kan spise hverken pasta eller ris, da det krever at maten må kokes.
Poenget er at du kanskje ved en ekstremt balansert kost kan klare minimumskravet for proteininntak, men du vil etterhvert mest sannsynlig ende opp med mangel på både det ene og det andre, samt tannproblemer.
Det andre poenget er at ingen her inne, som driver med kroppsbygging eller styrkesport kan leve på en Raw Food diett. Det er eksempler på atleter her inne som er vegetarianere, men det gir ikke så mange begrensninger som Raw Food dietten gjør.



1. Fontana L, Shew JL, Holloszy JO, Villareal DT (Mar 2005). "Low bone mass in subjects on a long-term raw vegetarian diet". Arch. Intern. Med. 165 (6): 684–9

2. Consuequences of a long term raw food diet on body weight and menstruation. Journal of Nutrition, metabolic diseases and dietics

Sa brura

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!