Skrevet av Emne: Mine tanker og meninger om AAS  (Lest 10817 ganger)

Utlogget Raggis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 926

Mine tanker og meninger om AAS
« : 11. juni 2009, 15:00 »
Vet ikke helt hvorfor jeg endte med å skrive dette innlegget, men føler vel bare ett behov for å lufte litt tanker/meninger etter de siste mnd. diskusjoner på forskjellige fora om emnet doping.

Jeg har i mange år trent med folk som bruker, jeg bor slik at det er lettere å trene på ett vanlig treningssenter enn på ett styrkeløft gym. Og jeg liker å trene i slike miljøer, da hvor det er alt ifra bestemødre på 70 til de mest hardcore bygge gutta.
Og de fleste av disse personene som jeg trent med opp igjennom årene, som jeg vet har brukt. Er jo stort sett hyggelige normale mennesker akkurat som de fleste andre. Jeg har selvfølgelig også trent med svært mange som ikke har brukt, disse er jo også hyggelige mennesker (de fleste). Vi kan fint trene og prate sammen selv om jeg ikke forstår valget de har tatt. De jeg kjenner best er også ærlige når jeg har spurt de om de bruker, og de aksepterer også at jeg har tatt valget om å avstå ifra kjemiske hjelpemidler. Men de legger gjerne ut stoffer, dosering, forfalskninger osv.

Nå er det er jo eller ikke ulovelig å bruke AAS utenom idrett, så om jeg og andre som er litt mer negative til disse kjemiske hjelpemidlene kan jo ikke gjøre noe annet enn å stå på sidelinja å se på. Men da selvfølgelig ha lov til å si vår mening, forhåpentligvis på en konstruktiv og seriøs måte. Noe annet blir det i det øyeblikket de begynner med konkurranse idrett under antidoping lovgivning, da mister de all respekt ifra meg.

Men jeg tror at man som bruker ikke er tjent med å lukke øyene og ørene helt for det som blir oppgitt som alvorlige bivirkninger. For man skal kanskje ikke se bort ifra at det finnes alvorlige bivirkninger enn håravfall og kviser. Jeg ville synes det var svært synd om at noen av de gode vennene jeg opp igjennom årene har skaffet via trening skulle bli alvorlig syke.

Leser stadig vekk at folk påstår at det ikke finnes alvorlige bivirkninger etter bruk av AAS. Det finnes ikke noe medisinske bevis. Nå sist i tråden ”Hva steroidene gjorde meg meg!” her på forumet. Og om noen skulle våge å linke til en eller annen medisinsk rapport, så er den aldri god nok.

Og om du skulle prøve å fortelle en som bruker AAS, at det faktisk er noen som har fått alvorlige bivirkninger, så har jo denne personen som gjort alt feil. Det er feil doser, for lange kurer, blandet feil stoffer osv. For selv har de jo bestandig full kontroll.


Nå er dette kanskje ikke noen direkte bevis på at man får hjerteinfarkt av steroider, men noen indisier på at det ikke er bra for hjertet finnes.
Noen linker:
- Androgenreseptorer finnes i muskelceller i hjertet og produserer hypertrofi ved hjelp av direkte reseptor spesifikke mekanismer. http://circ.ahajournals.org/cgi/content/abstract/98/3/256
 
- AAS-brukere har koncentrisk hypertrofi i større grad enn ikke brukere, og forandringene består mer enn ett år avsluttet bruk:  http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1768225

- Den "passiva fyllingen" av hjertet er nedsatt i kroppsbyggere som bruker AAS  http://www.ajconline.org/article/PIIS000291490502117X/abstract

- Nya undersøkelsesmetoder viser diastolisk dysfunksjon(http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=97076) i AAS Brukere: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=12868044

-
Sitat
Preliminære resultater fra et større forskningsprosjekt ved Aker viser at anabole steroider er enda farligere for hjertet enn man hittil har trodd. Endringene på hjertet kan blir dramatiske, kan forskningsleder Paul Vanberg fastslå.
http://www.sportsanalyse.no/wip4/norsk-prosjekt-steroider-farlig-hjertet/d.epl?id=175165

-
Sitat
Före detta brottare, tyngdlyftare och vissa friidrottare på elitnivå lever betydligt kortare tid än andra människor. Forskarna misstänker att det beror på anabola steroider.

Thord Rosén och hans kollegor identifierade 1 173 svenska före detta elitidrottare som var aktiva 1960–1979. Ungefär hälften var brottare, medan resten var tyngdlyftare och friidrottare som varit aktiva inom kast- och sprintgrenar.

– Under karriären och åren efter dess slut hade dessa idrottare en överdödlighet på 25 till 30 procent, vilket är ganska mycket, säger Thord Rosén.
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2006/11/14/anabola-steroider-misstank/index.xml




I tillegg er så er det en risiko på at det du har dratt opp i sprøyta ikke er det man tror det er, eller at det faktisk er så rent som ett legemiddel skal være. Det er ikke ukjent at masse av det man skaffer seg som skal være original varer, faktisk er forfalskninger. Men da kan man jo gjøre som mange, kjøpe varer produsert av underground laboratorier, som like gjerne kan være laget på uhygienisk kjøkkenbenk i stedet for i en lab. Og det er visst stor variasjon hva slikt inneholder. Da opp til 450% høyere andel virkestoff en angitt, eller kanskje ikke virkestoff i det hele tatt. Linker til noen som har sjekket litt opp. Her sjekket de innhold av virkestoff og giftige tung metaller:

Sitat
A total of 14 underground steroid samples were selected for laboratory testing, which included products from Amplio Labs, British Dragon, Diamond Pharma, Generic Anabolics, Generic Pharma, Lizard Laboratories, Medical Inc., Microbiological Labs, Nordic Supplements, Shark Laboratories, SWE Supplements, and Troy Labs. Included in this list were drugs that were made from small underground manufacturers, mid-level operations, and even producers large enough to have their items assembled under contract by drug manufacturing facilities. All 14 samples were analyzed at a registered and licensed facility in the U.S.
http://www.bodyofscience.com/forum/showthread.php?t=4478
Styrkeløfter som for tiden pleier skader
Stevnepers:
Bøy:250kg Benk:180kg Mark:240kg - Total:662,5kg
Raw:
Bøy:3x200kg Benk:150kg Mark:3x230kg

Utlogget haraldaa

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 591
  • Honnør: 192
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 591

Sv: Mine tanker og meninger om AAS
« #1 : 11. juni 2009, 15:15 »
Honnør!
Stevneperser: 240-200-270. 
Norsk mester i vektklassehopping.
Treningsperser: Benk 207,5kg (Videos s 75) . Mark 285kg. Perser uten utstyr 200 i benk, 260 i mark.
Sølv i benk-Nm -09 M5 82,5kg klassen. 7.plass NSM 2000 (listefyll). Sykla "Den store styrkeprøven" Trondheim-Oslo for lenge siden.  Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82315.1110

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Mine tanker og meninger om AAS
« #2 : 11. juni 2009, 15:24 »
Dette er saklig og konstruktiv diskusjon rundt AAS Smiley dette har mye mer for seg enn å ta en Bull-hansen!

Honnør for dette! 


Jeg tror at AAS er farligere enn det mange brukere tror og  mer harmløst enn det ADN vil ha det til Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Mine tanker og meninger om AAS
« #3 : 11. juni 2009, 15:25 »
Honnør for godt innlegg!

Men jeg tror dessverre du ikke klarer å overbevise de selvutnevnte "ekspertene", som har lest på internet at anaboile steiroider ikke er fali.
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget haraldaa

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 591
  • Honnør: 192
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 591

Sv: Mine tanker og meninger om AAS
« #4 : 11. juni 2009, 15:30 »
"Jeg vet jeg har rett. AAS er helt harmløst. Jeg har nemlig lest det!"

Hvor har du lest det?

"På en blogg jeg har skrevet selv"
Stevneperser: 240-200-270. 
Norsk mester i vektklassehopping.
Treningsperser: Benk 207,5kg (Videos s 75) . Mark 285kg. Perser uten utstyr 200 i benk, 260 i mark.
Sølv i benk-Nm -09 M5 82,5kg klassen. 7.plass NSM 2000 (listefyll). Sykla "Den store styrkeprøven" Trondheim-Oslo for lenge siden.  Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82315.1110

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Sv: Mine tanker og meninger om AAS
« #5 : 11. juni 2009, 21:29 »
Sticky?

Honnør.

Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget slz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 130
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 130

  • Ka du trur?
Sv: Mine tanker og meninger om AAS
« #6 : 11. juni 2009, 22:39 »
Jeg venter i spenning til de «selvutnevnte ekspertene» kommer til å spamme denne tråden med side til, side med fjas og hvor harmløst AAS er.

Honnør!

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Mine tanker og meninger om AAS
« #7 : 11. juni 2009, 22:42 »
Meget bra skrevet. Honnør.

Utlogget Hans Høyhet

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 66

Sv: Mine tanker og meninger om AAS
« #8 : 12. juni 2009, 10:55 »
Leser stadig vekk at folk påstår at det ikke finnes alvorlige bivirkninger etter bruk av AAS. Det finnes ikke noe medisinske bevis. Nå sist i tråden "Hva steroidene gjorde meg meg!" her på forumet. Og om noen skulle våge å linke til en eller annen medisinsk rapport, så er den aldri god nok.

Og om du skulle prøve å fortelle en som bruker AAS, at det faktisk er noen som har fått alvorlige bivirkninger, så har jo denne personen som gjort alt feil. Det er feil doser, for lange kurer, blandet feil stoffer osv. For selv har de jo bestandig full kontroll.


Veldig bra innlegg av deg, men har valgt ut en liten del av det du skrevet da jeg tror dette er hva som er mest interessant i debatten, nemlig uenigheten om hvor farlig dette er.

Og for å ta det med en gang, de som påstår at det ikke er noen form for risiko forbundet med dette har enten ikke selv opplevd noe negativt, enda, eller så lukker man øynene for det. Men, når det er sagt, så er det selvsagt slik at man kan minimalisere risikoen her og det ganske så kraftig også. Problemet er da at man har utelukkende venners empiri å basere seg på i tillegg til sin egen, eventuelt en eller annen på det store nettet som har en erfaring han mer enn gjerne deler. Men hvor ofte hører man om de som dreit seg ut? Og når man har tilgang til en tosidig empiri og selv står med foten godt plassert i den ene av klanene så er det vel naturlig også hvilken side man velger. Når det er sagt så finnes det jo også de som røyker et helt liv, til dels også svært mye, uten at de noen gang utvikler kreft uten at vi skal dra oss inn i debatten på hva som faktisk dreper i forhold til røyking. Empirien er tross alt noe større der.

Selv har jeg vært en av de heldige, sett med egne øyne, men jeg er allikevel åpen for de risiki som faktisk finnes, og forholder meg til de som best jeg kan. Min erfaring med meg selv er hva som hovedsakelig ligger til grunn for mine valg, selv om det blir kortsiktig tankegang, alt annet av risiko man kan minimalisere er noe alle i grunn bør kunne lese seg til og som enhver lege burde kunne lese ut av en enkel blodprøve. Men hvem har tålmodighet til å ta det tilstrekkelig rolig når man allerede har valgt den kjemiske snarveien?

Det er nok av folk der ute som, dessverre, ikke ser på muligheten for å bli skadelidende, og som er klare på at bivirkninger er reversible. Jeg kjenner mange som er av motsatt mening, men felles for disse er en av to muligheter. Enten har de erfart det selv, eller så har de så mange år på baken og erfart såpass at de innser hva de holder på med. At ”opplæringstiden” er lang, for det er bare noe man kan innse med en gang, er i og for seg synd, men det er allikevel en klar fellesbetegnelse. Nybegynneren starter alltid med friskt mot mens den erfarne holder på mer av gammel vane og/eller frykt for noe annet.

Selv har jeg opplevd verst tenkelige utgang grunnet misbruk av AAS, som beskrevet i et par andre tråder her inne, og det er kanskje slike opplevelser som må til. Men jeg sier enda kanskje, fordi jeg vet av erfaring at dette ikke er tilstrekkelig for mange. Ser sikkert rart ut fra utsiden, men jeg tror jeg vet hvorfor de velger å ikke innse at hva de holder på med kan være en vei mot noe de kanskje ikke helt trodde eller håpet på …
I'm a bodybuilder and I'm OK, I sleep all night and I train all day.... Knebøy




Man vet aldri når en får bruk for et jernrør

Utlogget hanshagerup

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 95
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 95

  • Coming soon.....MEEEEEEEE!!
Sv: Mine tanker og meninger om AAS
« #9 : 26. juni 2009, 14:07 »
"Jeg vet jeg har rett. AAS er helt harmløst. Jeg har nemlig lest det!"

Hvor har du lest det?

"På en blogg jeg har skrevet selv"

Jeg vet det er harmløst. Jeg har brukt det i ti år. Uten noen bivirkninger. Ingen av mine kamerater har heller merket noe til bivirkningene, viss du trekker fra de som misbrukte det. I USA har de egne klinikker nå der menn over 50 får dette gratis, for å fortsette å være mann til man er 70-80.

Utlogget EckoRomeo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Sv: Mine tanker og meninger om AAS
« #10 : 26. juni 2009, 14:33 »
De gubbene i USA som får hjelp til å være mann livet ut, er jo ikke misbrukere. Så er jo ikke rart de slipper div bivirkninger.

Personlig synes jeg ikke AAS virker fristende, fordi jeg klarer ikke forbinde det med noe positivt.
Kjenner veldig mange som bruker/ har brukt det, men ingen av de har utrettet noe større enn meg.
De faller ifra en etter en, noe som gir ekstra motivasjon til å fortsette trening som ren "utøver".

Når det gjelder mitt syn på misbruk, så kan jeg fortelle at det gjør meg ingen ting om folk vil bruke det forbundet med trening. Så lenge jeg slipper å se misbruket, så bryr jeg meg ikke.
(Dette gjelder da ikke om organisert idrett er inn i bildet)
"We are better than you, and we know it!"
-Globo Gym

Utlogget Kirkebrann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 64
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 64

Sv: Mine tanker og meninger om AAS
« #11 : 26. juni 2009, 14:40 »
Jeg vet det er harmløst. Jeg har brukt det i ti år. Uten noen bivirkninger. Ingen av mine kamerater har heller merket noe til bivirkningene, viss du trekker fra de som misbrukte det. I USA har de egne klinikker nå der menn over 50 får dette gratis, for å fortsette å være mann til man er 70-80.

Du vet det er harmløst?
Er selv bruker men anbefaler ikke folk som ikke har prøvd allerede om å begynne.
Listen over bivirkninger man fort kan merke selv med moderate doser er lang.
Jeg vil si at det psykiske er det største problemet ved kort tids bruk.
Langtids bivirkninger merker man jo kansje ikke før du har gjort betydelig skade.
Så å si at det er harmløst blir bare dumt, men som jeg sa er jeg bruker selv så det er opp til deg selv hva du putter i kroppen din.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Mine tanker og meninger om AAS
« #12 : 27. juni 2009, 08:34 »
Jeg vet det er harmløst. Jeg har brukt det i ti år. Uten noen bivirkninger. Ingen av mine kamerater har heller merket noe til bivirkningene, viss du trekker fra de som misbrukte det.

Hvor går skillet mellom 10 års bruk som du refererer til og misbruk?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget boXer

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 296
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 296

Sv: Mine tanker og meninger om AAS
« #13 : 27. juni 2009, 23:46 »
honnør


Konkurrerende utøver i kickboxing/boksing.
mosjonist utøver i styrkeløft
Knebøy 180- Benk 122,5 - Mark 215 (stevne) Knebøy 190- Benk 142,5 - Mark 200 ( trening)

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Mine tanker og meninger om AAS
« #14 : 28. juli 2009, 18:39 »
Honnør for godt innlegg!

Men jeg tror dessverre du ikke klarer å overbevise de selvutnevnte "ekspertene", som har lest på internet at anaboile steiroider ikke er fali.

eller i de selvutnevnt ekspertene som har lest det er fali?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!