Skrevet av Emne: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)  (Lest 2918 ganger)

Utlogget mark1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #15 : 15. juni 2009, 10:54 »
Praktiske årsaker tenker jeg. Det at de ikke gjør det tilsier ikke at det er feil måte å gjøre det på. Smiley

Jo, det vil jeg mene, det brukes millioner av kroner på at norske idrettsutøvere skal være best i verden, så selvfølgelig velger de da den mest optimale måten å gjøre det på når det gjelder ernæring.

Jeg synes det er dumt at trådstarter slår seg til ro med at det er greit å skippe frokost når så og si alle ærnerings/idretts/slanke spesialister i norge sier at frokosten er dagens viktigste måltid.
Etter at du har basert uttalelsen din på en tråd hvor det er linket til ett par studier om at ett måltid om dagen er bra.
Du veit det finnes studier som sier at jødeutryddelsen aldri har funnet sted?
Så det jeg prøver å si er at om det står i en studie så trenger det ikke å være sant, jeg velger heller å høre på "flertallet av eksperter"
From fatass to not so fatass
Nov. 08 98kg bf: 25.7%                       Okt. 98.4kg bf: 16.3% spise løfte spise løfte
Mai.  09 94kg bf: 19.4%                      des. 09 102kg bf: 18.5 slutt på bulk
Aug. 09 92kg bf: 16.1%
Sep. 09 92kg bf: 15.7% prøver å bulke

Utlogget xcc

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 203

Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #16 : 15. juni 2009, 11:09 »
Jo, det vil jeg mene, det brukes millioner av kroner på at norske idrettsutøvere skal være best i verden, så selvfølgelig velger de da den mest optimale måten å gjøre det på når det gjelder ernæring.

Jeg synes det er dumt at trådstarter slår seg til ro med at det er greit å skippe frokost når så og si alle ærnerings/idretts/slanke spesialister i norge sier at frokosten er dagens viktigste måltid.
Etter at du har basert uttalelsen din på en tråd hvor det er linket til ett par studier om at ett måltid om dagen er bra.
Du veit det finnes studier som sier at jødeutryddelsen aldri har funnet sted?
Så det jeg prøver å si er at om det står i en studie så trenger det ikke å være sant, jeg velger heller å høre på "flertallet av eksperter"

Ville vell vært like dumt om jeg slo meg til ro med at jeg må ha i meg 6-måltider om dagen? Smiley
Jeg har siden nyttår ikke spist frokost i ukedagene, har startet spisingen ca klokka 16.30. Jeg har gått ned 10kg og ØKT i styrke, har ligget relativt høyt på kcal også...med tanke på at dette har funket for meg skulle man tro det ville være dumt av meg og ikke tro at dette er den opptimale måten å gjøre det for de som jobber i en vanlig jobb til kl. 1600.

Når man er toppidrettsutøver trener man gjerne 2 ganger (kanskje flere?) ganger om dagen. Og prinsippene om at man skal ha i seg næring etter en økt lever vell fortsatt? Siden man da har flere økter vil det være lurt å ha flere måltider antar jeg, og å spise ett stort måltid slik at man er stapp mett er vell heller ikke gunstig i forhold til det at man skal trene etterpå.
Men når sant skal sies så forbrenner Olav Tufte i gjennomsnitt 10000kcal om dagen, noe "vi" ikke gjør. Det vil si at han umulig kan få i seg all den nødvendige energien gjennom noen få måltid. Om han ikke har spesielt stor magesekk må han muligens ha i seg opp til 10 måltider om dagen om han baserer seg på sunn mat.
Det vil bli noe helt annet for den gjennomsnittlige hobby-byggeren som jobber i en vanlig jobb og har ett vedlikeholds forbruk på kanskje 3000-4000kcal daglig.

...vil jeg tro  Smile

Utlogget mark1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #17 : 15. juni 2009, 11:58 »
joda, med mye trening og sunn spising vil man jo se resultater, men kan det tenkes at du ville fått bedre resultater om du hadde spist 6måltider om dagen?

Sier seg selv at tufte ikke klarer å spise 10 000kcal i ett måltid, men hva med ei lita jente på 50kg som ønsker å gå ned noen kilo, hvorfor vil da stort sett alle slankeprogrammer/ernæringsfolk anbefale mange små måltider for henne?
Fedon, Rhoede, Thorvaldsen osv. sier spis mange små måltider om dagen, men jeg har aldri hørt noen annerkjente folk si "spis en gang om dagen"
From fatass to not so fatass
Nov. 08 98kg bf: 25.7%                       Okt. 98.4kg bf: 16.3% spise løfte spise løfte
Mai.  09 94kg bf: 19.4%                      des. 09 102kg bf: 18.5 slutt på bulk
Aug. 09 92kg bf: 16.1%
Sep. 09 92kg bf: 15.7% prøver å bulke

Utlogget xcc

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 203

Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #18 : 15. juni 2009, 12:10 »
joda, med mye trening og sunn spising vil man jo se resultater, men kan det tenkes at du ville fått bedre resultater om du hadde spist 6måltider om dagen?

Det ser jeg ikke bort ifra. Men det har jo funket å spise få måltid, i tillegg har det vært mer praktisk i forhold til hvor mye tid jeg akter å bruke på å lage mat.

Sier seg selv at tufte ikke klarer å spise 10 000kcal i ett måltid, men hva med ei lita jente på 50kg som ønsker å gå ned noen kilo, hvorfor vil da stort sett alle slankeprogrammer/ernæringsfolk anbefale mange små måltider for henne?
Fedon, Rhoede, Thorvaldsen osv. sier spis mange små måltider om dagen, men jeg har aldri hørt noen annerkjente folk si "spis en gang om dagen"

Kja, har i det siste lest flere og flere artikkler om måltidsfrekvens og om at det ikke handler om hvor mange måltider du spiser, men at det handler om energi inn vs. energi ut iløpet av ett døgn.
Så vidt jeg kjenner til desse føler jeg ikke at Fedon Lindberg og Grete Rhoede sine metoder er godt egnet for oss som vil bygge muskler. Jeg kjenner ikke alt for godt til de der, så jeg skal ikke si for mye om dem...men husk på at det ble sagt at det var sunt å røyke engang i tiden også. Folk oppdager stadig nye ting som fungerer bedre enn det de har trodd tidligere  Wink

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #19 : 15. juni 2009, 18:39 »
Fedon, Rhoede, Thorvaldsen osv. sier spis mange små måltider om dagen, men jeg har aldri hørt noen annerkjente folk si "spis en gang om dagen"

Svihus som er professor i ernæring tror jeg, sa jo du godt kunne la være å spise frokost. Dessuten har mange prøvd begge deler og de so velger å fortsette på periodisk faste gjør det fordi det kjennes bedre ut. Deriblant meg.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!