Skrevet av Emne: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)  (Lest 2919 ganger)

Utlogget xcc

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 203

Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« : 12. juni 2009, 08:31 »
Jeg har søkt mye på forumet nå, har også prøvd google, men alt jeg finner er folk som sier "Det er ikke noe stress å spise rett før man legger seg" menst den andre svarer "JO, karbs blir til fett iløpet av natten", deretter "Nei, bare se her!" og så viser de til ett simpelt forsøk på noen stakarslige karer fra USA..På ymse slankeforum (som for det meste består av 40år gamle kvinner slik jeg har forstått det) siest det at kveldsmaten er alfa omega for vekttap og at man ikke skal spise senere enn 2timer før man legger seg.

Nå er jeg ute etter ett skikkelig svar på dette! Har det noe å si for fettet på kroppen om man spiser kveldsmaten (for eks. kylling og ris) en halvtime før man legger seg eller om man spiser den 2timer før man legger seg?
Det eneste jeg spiser før klokka er 16.30 er to usle brødskiver og en proteinshake, etter det peiser jeg på med middag og proteinrik mat, det siste måltidet er som regel ferdig spist en halvtime før sengetid. Er det galt? Vil jeg holde en bedre figur med tanke på fett% om jeg lot være å spise det siste måltidet så sent?


Få noen skikkelig svar! Begrunn det dere sier. Vis gjerne til studier.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #1 : 12. juni 2009, 08:33 »
Dette burde være utdebatert for lenge siden. Les trådene om å spise en gang om dagen, gjerne på kvelden og du skjønner dette. Det er, til det kjedsommelige, mengden kcalorier i løpet av dagen som betyr noe - ikke når du inntar det. Måltidsfrekvens og tidspunkt er underordnet.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #2 : 12. juni 2009, 08:34 »
Siden du vil ha referanse, les denne:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58770.0
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget xcc

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 203

Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #3 : 12. juni 2009, 08:42 »
Har lest på denne, men har liksom ikke fått det helt klart når man skal innta siste måltidet. Men ser jo nå at det klart og tydlige med veldig store bokstaver at det er bare å spise når man vil. Takker og bukker! Ingenting som slår det å vokne opp og være mett  biggrin

Utlogget mark1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #4 : 12. juni 2009, 11:38 »
Måltidsfrekvens og tidspunkt er underordnet.

Virkelig?
Så å spise en 2000kcal middag er det samme som å spise hver 3dje time små måltider som tilsammen utgjør 2000kcal?
Så alt dette maset om stabilt blodsukker og å holde forbrenninga oppe er bare tull?

Jeg leste ett sted at karbs før leggetid hemmer hormon produksjonen, sånn at det beste er  å bare ta en protein shake. (med mye kasein)
Hvorfor skal man trenge å spise seg mett før man legger seg? man merker ikke sulten når man sover alikevel.
From fatass to not so fatass
Nov. 08 98kg bf: 25.7%                       Okt. 98.4kg bf: 16.3% spise løfte spise løfte
Mai.  09 94kg bf: 19.4%                      des. 09 102kg bf: 18.5 slutt på bulk
Aug. 09 92kg bf: 16.1%
Sep. 09 92kg bf: 15.7% prøver å bulke

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #5 : 12. juni 2009, 11:44 »
Les tråden jeg linket til over.

Hvorfor skal man trenge å spise seg mett før man legger seg? man merker ikke sulten når man sover alikevel.

OK - så du mener at siden du ikke kjenner at du er sulten så stopper kroppen alle sine prosesser?

Igjen - les linken over.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget xcc

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 203

Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #6 : 12. juni 2009, 12:04 »
Hvorfor skal man trenge å spise seg mett før man legger seg? man merker ikke sulten når man sover alikevel.

Jeg gjør det av praktiske årsaker: Jeg våkner opp og er mett og føler ingen behov for frokost = Mer tid til andre ting.

Utlogget mark1

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #7 : 12. juni 2009, 20:58 »
Har lest linken over og synes det høres helt fjernt ut for ett "idrettsmenneske" å spise en gang om dagen.
Om dette er tilfellet så må alle erneringsfysiologer i norge omskoleres.
Hvorfor spiser da ikke Svendsen, Northug jr. Haugen, Hushovd kun en gang om dagen?
From fatass to not so fatass
Nov. 08 98kg bf: 25.7%                       Okt. 98.4kg bf: 16.3% spise løfte spise løfte
Mai.  09 94kg bf: 19.4%                      des. 09 102kg bf: 18.5 slutt på bulk
Aug. 09 92kg bf: 16.1%
Sep. 09 92kg bf: 15.7% prøver å bulke

Utlogget sirglenn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 49
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 49

  • Winning the war against genetics!!
Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #8 : 12. juni 2009, 21:05 »
ta fks cottage cheese før du legger deg med litt bær i elns
lav fett og proteinrikt så det forhindrer muskelnedbrytning mens du sover: D

Utlogget xcc

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 203

Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #9 : 12. juni 2009, 21:54 »
Om dette er tilfellet så må alle erneringsfysiologer i norge omskoleres.

Vell, alle som har gått idrettslinja skjønner at de som skriver lærebøkene er litt fjerne på enkelte punkt. Litt utdaterte kan man si.. :p

Utlogget Vetke

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 289
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 289

  • Trening er digg atm!
Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #10 : 12. juni 2009, 23:31 »
En liten digresjon dette: Når jeg spiser kveldsmat, våkner jeg sulten, men når jeg derimot ikke spiser kveldsmat, våkner jeg mett! Kanskje jeg er litt unormal..? er vel det da... Nok om det:

Jeg tror nok at det er bedre å spise mange små måltider som tilsvarer 2000 kcal kontra et måltid på 2000 kcal per dag..
Prøv på det umulige, vær fornøyd med det perfekte.

Utlogget xcc

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 203
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 203

Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #11 : 12. juni 2009, 23:37 »
En liten digresjon dette: Når jeg spiser kveldsmat, våkner jeg sulten, men når jeg derimot ikke spiser kveldsmat, våkner jeg mett! Kanskje jeg er litt unormal..? er vel det da... Nok om det:

Jeg tror nok at det er bedre å spise mange små måltider som tilsvarer 2000 kcal kontra et måltid på 2000 kcal per dag..

Hmm, slik er det ikke med meg.

Hvorfor tror du det?

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #12 : 12. juni 2009, 23:47 »
En liten digresjon dette: Når jeg spiser kveldsmat, våkner jeg sulten, men når jeg derimot ikke spiser kveldsmat, våkner jeg mett! Kanskje jeg er litt unormal..? er vel det da... Nok om det:

Jeg tror nok at det er bedre å spise mange små måltider som tilsvarer 2000 kcal kontra et måltid på 2000 kcal per dag..

Er ikke det første avsnittet ditt motstridende med det andre?Tongue
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Vetke

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 289
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 289

  • Trening er digg atm!
Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #13 : 13. juni 2009, 00:14 »
Er ikke det første avsnittet ditt motstridende med det andre?Tongue

Hørt om måltid tidligere på dagen? :S

-

Hmm, aner ikke hvorfor det er sånn. Er sikkert helt individuelt.. Snakka med en annen om det også, vedkommende hadde det akkurat sånn som meg Tongue
Prøv på det umulige, vær fornøyd med det perfekte.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Kveldsmat (JA, jeg vil ha det inn med teskje!)
« #14 : 13. juni 2009, 10:04 »
Har lest linken over og synes det høres helt fjernt ut for ett "idrettsmenneske" å spise en gang om dagen.
Om dette er tilfellet så må alle erneringsfysiologer i norge omskoleres.
Hvorfor spiser da ikke Svendsen, Northug jr. Haugen, Hushovd kun en gang om dagen?

Praktiske årsaker tenker jeg. Det at de ikke gjør det tilsier ikke at det er feil måte å gjøre det på. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!