Skrevet av Emne: "HOME" - Bruk 1 time og 30 minutter av dagen din til å se denne filmen.  (Lest 3389 ganger)

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Home er en fantastisk film som har blitt laget som en visuell informasjonskilde om vår planet. Gjør deg selv en tjeneste og se den på youtube, lær hva som skjer rundt oss og lær mer om jorda vår og dens tilstand.

Filmen er fantastisk laget og utrolig lærerik. Alle burdte se denne. Smiley   Jeg får ikke postet selve videoen da den er begrenset av copyright, så jeg linker til den istedet!


Ps. Jeg diskuterer gjerne filmens innhold i etterkant! Denne filmen ble laget for at man skulle spre den verden rundt og debattere miljøet vårt. Vi er i krise, og det er på tide at vi våkner opp.


We are living in exceptional times. Scientists tell us that we have 10 years to change the way we live, avert the depletion of natural resources and the catastrophic evolution of the Earth's climate. The stakes are high for us and our children. Everyone should take part in the effort, and HOME has been conceived to take a message of mobilization out to every human being. For this purpose, HOME needs to be free. A patron, the PPR Group, made this possible. EuropaCorp, the distributor, also pledged not to make any profit because Home is a non-profit film. HOME has been made for you : share it! And act for the planet.


Trailer:

http://www.youtube.com/watch?v=G8IozVfph7I


Filmen:

http://www.youtube.com/user/homeproject
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Ser kul ut den, fått bra kritkk også. Kan også anbefale The end of suburbia for de som er interessert i peak oil og hvordan samfunnet (spesielt USA) er bygd opp rundt oljen på en slik måte at et ikke-olje basert samfunn er umulig.
Sa brura

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Her har du noe jeg kanskje kan stille meg bak og være enig i, vi nærmer oss et punkt da verden vil få permanente og dype sår om vi ikke gjør noe ganske snart.
Skal ta meg tid til og se denne en dag, er jo også et interessant tema!  Wink

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Om vi aldri enes om noe annet, så er det enda godt at vi alle kan enes om dette, det er det aller aller viktigste til syvende og sist! Cheesy     
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Celdiir

  • Gjest
Om vi aldri enes om noe annet, så er det enda godt at vi alle kan enes om dette, det er det aller aller viktigste til syvende og sist! Cheesy    

Og dette er jeg helt enig i. Smiley

Takk for lenken. Begynner å se den nå.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Miljøhilsener fra Oslo:

   
Klimaforsknings senter i oslo.
For koordinering av alt klimaforskning i verden, bygg en senter på Frognerseter i oslo.
- Muhammad Basit fra OSLO    

   
RESIRKULERING I OSLO
HVA SKJER MED RESIRKULERINGEN I OSLO. ENESTE PAPP Å PAPIR. HVA MED PLAST Å MAT. DETTE ER EKSTREMT DÅRLIG. JENS ER NØDT TIL Å SKJERPE SEG HER HVIS IKKE KAN HAN GLEMME MIN STEMME OM 2 ÅR
- rOBSJERVAKOV fra OSLO    

   
Si nei til bærepose!
Si nei takk til handlepose på butikken. Ta med handlenett ev. sekk! På den måten sparer du både penger og miljø.

- Siri fra OSLO    

   
Sanksjoner
Hvorfor er det så viktig at vi her i Norge skal stramme inn på alt mulig når det er andre land, som får slippe ut klimagasser som aldri før uten at noen protesterer. Det ser ikke ut til at de har tenkt til å gjøre noe særlig med dette heller.
Dette landet kan innføre sanksjoner på andre land for alt mulig, er det ikke snart på tide de får litt igjen. Siden de ikke kan få inn i hue hva dette dreier seg om.
Det er kanskje på tide det blir innført sanksjoner mot dette landet så de kanskje kan skjønne at de ikke kan gjøre alt de vil selv, og at de faktisk er en del av denne planeten. Det er på tide at noen sier i fra at dette kan vi ikke tolerere, før det er for sent
- Pilsen fra OSLO    

   
"STORDRIFTSFORDELER" NEGATIVT FOR MILJØET
Alt har nå i mange år handlet om stordriftsfordeler. Eks så sendes dyr halve Norge rundt til et stort slakteri. Så fraktes skrotten til et helt annet sted i landet for å videreforedles. Deretter transporteres produktet videre til en butikk rundt i hele landet. Hvor ble det av de små slakteriene med lokal mat, slik som i Italia, Frankrike osv? Er transport alt for billig?Huh Hvorfor blir alt bedre av å smake likt over hele landet, og av å fraktes verden rundt??
Og Staten og større bedrifter samler seg i store enheter, som medfører at mange må reise lange avstander for å komme på jobb. Hvor ble det av ideen om datakommunikasjon og muligheten for å jobbe hvor som helst? Løsning: prisene på frakt må opp!!
- OW. Hansen fra OSLO    

   
Energiforbedring i alle bygg
Det enkelttiltak der flest mulig kan bidra er å redusere energitapet i egen bolig ved å etterisolere (vesentlig) bedre; ytterdører og vinduer, foruten yttervegger og tak. Ingen ny teknologi; enormet potensiale og kjente arbeidsmetoder. Lar seg raskt gjennomføre. Ytterkigerer; varmegjenvinning ved ventilasjon.
Dernest supplering med varmepumpe; fortrinnsvis jordvarme
- terje hannisdahl fra OSLO    

   
Karbon-Hysteri
Som nevnt i en annen blogg her står biler kun for 6 % av totalt globalt utslipp. Her i landet slipper kuene ut mer CO2 enn bilparken ( metan omdannes til co2 i kontakt med O2). Hadde man slukket bare en av de mange stikkflammene til riggene i nordsjøen ville dette tilsvart mange ganger utslippene fra Norges bilpark. Staten er enormt hyklersk på dette området når de vil straffe privatbilister for utslipp mens de selv er de største miljøsvina. Ikke bare med tanke på co2 - utslipp, men generell bevaring av våre engang så store natur-ressurser.
Se bare på hvordan oppdrettsfisk ødelegger både hav og elver. Dette er tillatt med den største selvfølgelighet. Det kreves over 4 kg krill eller annen småfisk for å produsere 1 kg oppdretsfisk. Jævlig smart å begynne fangst nederst i økosystemet eller hva. I tillegg pumpes havet fullt av antibiotika for å holde fisken frisk. Mens jeg er inne på fisket må det jo også nevnes at Norge betaler rundt 9 milliarder i året for å være medlem av EØS. Dette gir samtlige land i dette klusteret rett til å fiske i Norske farvann, og det gjør de til den store gullmadaljen fordi de allerede har fisket opp rubbel og bit i sine hjemland. Når de har fylt kvotene går mange over til tjuvfiske . Mange hiver spøkelsesgarn.
Oslofjorden dumpes full av gift. Dette prosjektet skal forøvrig være en mal for måten å kvitte seg med giftstoffer i mange Norske fjorder.

Tilbake til klimasaken; Man har målt og registrert temperaturer og temperaturforandringer i drøye hundre år. Skal man gi dette et litt historisk perspektiv vil man se at endring i klimaet er fullstendig normalt og ingen ting tilsier at dagens endringer er unormalt store eller raske. I vikingtida for tusen år siden var det f.eks mye,mye varmere. De bosatte seg tross alt på GRØNN-LAND, hvor de har funnet bosetninger som har blitt fullstendig dekket av is med årene. Grunnen til at bl.a disse ble tildekket er jo den lille istiden vi hadde på 1600-tallet. Da vokste både havis og landis og temperaturen sank drastisk og forårsaket sult og faenskap. Ved slutten av 1800 tallet ( da man begynte å måle temp.) var den industrielle revolusjonen på topp og Europa var dekket med smog fra kull- basert indusrti. Kullstøv stenger sola ute og temperaturen synker. Det vil da være en naturlig konsekvens at temp stiger igjen etterhvert som man går vekk i fra kull.
I atmosfæren finnes det naturlig 3 ppm co2. Hver gang vi puster ut er det co2. Alt levende er bygd av C. Bland det med 02 og vi har co2. At dette stoffet er skyld i temp økning er absurd. Forskere som er enig med meg har blitt sensurert i FNs klimarapport, og eller mistet all økonomisk støtte ettersom de ikke produserer ønsket resultat.
Hvem vil lure oss, og hvorfor ? Saken tar i hvert fall oppmerksomheten vekk fra mye viktigere miljøspørsmål.
- Tom Erik Preststulen fra OSLO    

   
STOPP VÅPENPRODUKSJON OG BOMBINGENE!
Vestlige idiot-broilere investerer først sine penger i våpenproduksjon, så får de skattebetalere i sine land til å subsidiere morderfabrikker. Massene får som fortjent når de blir melket og kuet. Ikke gi mandat til stupid broilere neste gang. Men de gir. Sauer. Og de skal få mer, sammen med broilere de gir mandat til. Det er umulig å stoppe degraderings prosess nå. Tobeinte sauer er besatt av penger og profitt. Den eneste måten å kurere besettelsen på, er utslettelse. Hardt, men rettferdig.
- Raoufa Mekhdieva Hatle fra OSLO    

   
Lange flyreiser for fornøyelsen
Jeg tenker at vi bør slutte å transportere forurensninger opp i høyere luftlag slik vi gjør med moderne passasjerfly. Tenk på det du også, når du bestiller ferietur til Thailand, Svalbard, Rio de Janeiro og Cape Town.
- Steffen Torsnes fra OSLO    

   
Det finnes bare en løsning
Det største problemet som ikke røres ved eller snakkes om er økonomien. For å redde mange mennesker må vi kjøle ned økonomien. Og det vil jo ingen.

Bare ved redusert forbruk kan vi få utslippskutt som betyr noe. Men det betyr jo at alt må gå dårligere. Når butikkene selger færre varer må de sparke ansatte og det samme gjelder for resten av kjeden som har brakt produktet til butikkhyllen.

Vi vil måtte få en voldsom økning i arbeidsledighet i verden og en økonomi som pekte nedover. Først da vil vi se resultater som bedrer miljøet.

Tuller jeg - nei - se på realitetene. I årevis nå har politikere i mange land snakket om å redusere CO2 utslippet mens det faktisk har økt. Det ingen kan si er at økonomien må nedover. Og så lenge ikke det skjer vil vi heller ikke få til en god nok reduksjon av miljøgifter.

I tillegg til dette må vi redusere befolkningen i verden. I dag lever vi kunstig mange mennesker på jorden. Alt takket være en kraftig og lett tilgjengelig energikilde - oljen. Men hvis vi nå har bestemt oss for å kutte bruken av oljen for å redde menneskeheten (Ikke si jorda vær så snill. Jorda kommer til å ha det helt bra den bare den slipper å ha menneskene på den i noen hundre år. Det er rett og slett hyklersk å prate om å redde jorda når menneskeheten er den som har satt den litt ut av balanse.) vil vi måtte klare oss med energikilder som ikke er like lett tilgjengelige (tenk deg en lastebåt på solenergi). Atomkraft er eventuelt bare for å gjøre krasjet litt mindre ubehagelig. Uran har vi også bare så mye av i verden. Og såfremt vi ikke temmer hydrogenatomet har vi ikke energi nok til alle menneskene.

Så hvordan redusere - vel saken er den at vi vil bli færre mennesker på jorda (såfremt vi ikke temmer hydrogenatomet) spørsmålet er bare om vi skal gjøre det kontrollert eller la "naturen gå sin gang".

Jeg tror vel mest på at "naturen må gå sin gang" med så mange illusjoner som florerer i miljødebatten, men dersom nok mennesker så lyset kunne vi vedta at det kun er lov å ha ett barn per familie. Slik som i Kina! Hvis vi fikk hele verden med på det kunne jordas befolkning vært redusert med 50% på en generasjon. Tenk deg det CO2 kuttet!

Slik jeg ser det er dette den eneste løsningen. Problemet med alle de andre løsningene er at de bare er temporære. Alle andre løsninger vil ha befolkningsveksten bitende seg i halen. Det vil bare være spørsmål om tid før så mange flere mennesker lever på jorda at våre simple CO2-kutt vil være spist opp. Herregud - hybridbiler, rensede gasskraftverk, slå av lyset, bruk bæreposen flere ganger. Det er jo bare latterlig! Skal liksom disse tiltakene bety noe? Jeg blir helt paff hver gang jeg leser slikt.

Ett barn per familie er den eneste løsningen som kan fungere - alt annet er bare en utsettelse.

- Hans Kristian Eide fra OSLO    

   
Et lite steg
Jeg har begynt å skru av en bryter for hver jeg skrur på. Bruker jeg føneren, skrur jeg av varmekablene. Setter jeg på lyset på kjøkkenet, skrur jeg av i stua. Så drar jeg ut ledningene på TV og annet elektronisk utstyr om natten, slik at de ikke trekker strøm. Dette gir mindre strømregninger og dermed mindre belastning på miljøet. A win-win situation, og meget vanedannende!
- Rønneberg fra OSLO    

   
Avgift på flyreiser
Det er for billig å fly. Legg avgift kr. 1000 på alle flyreiser innenlands. Bruk pengene til å ruste opp jernbanen.
- Erik Hegbom fra OSLO    

   
Kollektiv transport!!!
Enig med siste taler! Kollektivtransport er LATTERLIG dyrt og en vil aldri få folk over på dette med mindre det blir vesentlig billigere. Tur-retur Tønsberg med tog utenom grønn avgang; 1000,- for 2 stykker. Frister det eller er det enklere med bilen? Og så MÅ vi jo få jernbanenett som er på høyde med togene NSB har kjøpt inn. Er jo som å kjøre en Ferarri på en skogssti.

Hvis det skal bli noe fart på Norge etter at olja tar slutt, så må vi også begynne å investere i framtiden. Bruk oljefondet til forskning, utdanning og investering i miljøforetak. CO2 rensing, hydrogen, solcelle, vind og vannkraft er framtiden! Hvorfor ikke bruke noen milliarder på å få opp kompetansen her i Norge på dette??!!!
- Helge Enok Grødem fra OSLO    

   
Et Rødt Norge
Det Blir for dumt om vi får lover om hvor mange utenlandsreiser vi kan ta i året blir på grensen til Kommunisme. man får heller legge mer penger i utvikling av raskere tog eller mer miljøvennelige fly.
- Ole Christian fra OSLO    

   
Begrens forbruket
Det skremmer meg når profilerte miljø politikere foreslår at vi skal KJØPE milijøbiler, varmepumper, nye vinduer i huset, osv.
Reduser forbruket.
Det er fabrikker og produsenter som sørger for hoveddelen av utslipp.
- Petter Topp fra OSLO    

   
Politisk handlekraft!
Den eneste løsningen i mine øyne er en global og samstemt politisk handlekraft som i første rekke påtvinger markedsledende bedrifter, organisasjoner etc nær sagt nulltoleranse i forhold til utslipp! Hva vi gjør som enkeltindiver har fint lite å si i forhold til problematikken.
- Haakon Runar. fra OSLO    

   
Om man virkelig ønsker å gjøre noe...
Godt å se at det er mye fokus på hva vi som forbrukere kan gjøre med klimaendringene. Og det er mange gode ideer her, la bilen stå, fly mindre osv. Dette er gode råd men det er en ting jeg synes får alt for lite fokus i slike sammenhenger. En industri som - i følge FNs siste rapporter - slipper ut mer klimagasser enn all privatbilisme, flytrafikk og annen transport tilsammen. En industri som er hovedårsaken til verdens vannmangel, luftforurensning, vannforurensning, nedhugging av regnskogen, erosjon og ørkenspredning.
Kjøtt-, egg- og meieriindustrien står bak alt dette. Som forbruker er det jo egentlig en veldig enkel og direkte løsning på disse problemene. Har du dette i bakhodet neste gang man går i butikken eller setter seg ved restaurantbordet så kan du faktisk være med på å gjøre en reell forskjell. Eller hva med å f.eks. prøve ut et helt vegetarisk eller vegansk kosthold? Millioner av folk har allerede gjort det og de færreste ombestemmer seg når de oppdager de helsemessige fordelene og alle de fantastiske kulinariske mulighetene et slikt kosthold gir.
- Vegan fra OSLO    

   
Kjøp av avlat 1
Få slutt på tullet med at vi i den rike verden kan kjøpe oss avlat i form av miljøkvoter og forurense like mye som før.
Vi må sette krav til oss sjølve før vi kan begynne å kreve ting av andre.
Mindre bilar, båtar og ikke minst mindre villaer, og vi må spare på all energiskløsingen vi bedriver.
- SM fra OSLO    

   
Hyklerne
Frels oss fra slike tullinger som Stordalen, med garasjen full av suver og mercer, og i TILLEGG en liten leke-elbil som tas fram ved passe høver.
- Oddmund Mellemstrand fra OSLO    

   
Enkle grep
Først og fremst, hvem er alle disse som drar på mange reiser?, med vanlig inntekt kan de fleste kun ta seg en lengre reise. Hver dag får jeg post i postkassen min. Jeg får brev fra banken min, lønnslipp fra jobb og av og til fra fjern slektning. 90 % av papiret i postkassen er reklame. hver dag. Med dagens muligheter til å reklamere på internett, TV og radio burde alle disse papir utgavene til folk som ikke ønsker det avskaffes. her kan man sette på en avgit for papir versjoner av reklame eller styrke forbudet. Klistremerket på postkassen hjelper lite
- ola tveten fra OSLO    

   
CO2-avgift
Legg CO2-avgifter på alle flyreiser., nasjonalt og internasjonalt. Dette er eit tiltak som sikrar at alle som forureinar er med på å betale for det også.
- Malde fra OSLO    

   
Gjør det lønnsomt
Det er ikke lønnsomt å velge et miljvennlig alternativ i dag. Å ta toget er mye dyrere enn å ta fly. Fly er mye raskere enn å ta tog og flyene går oftere enn toget. Med mindre man har lyskrekk eller skal et sted hor det ikke er mulig å ta fly, så er det jo enkelt å velge fly.
- J fra OSLO    

   
Biler
Øk vrakpanten på forurensende gamle biler. 0 i avgift på biler med lavest utslipp. Sett opp bensinprisen til riktigt nivå. 20- 30 kr pr liter. Unntak transport.
- steinar fra OSLO    

   
Låne
Jeg liker å låne biler som står på tomgang utenfor butikker og bensinstasjoner. På den måten trenger en ikke å produsere en bil til meg. Dessuten er det morsomt når eieren kommer løpende.
- Lånetrollet fra OSLO    

   
Bruker oljefondet til forskning og utvikling
Alle nedjusteringer av forbruk er et gode for klimaet, men uansett hvordan man vender og vrir på det er det som å pisse i buksa for å holde seg varm. I overskuelig fortid har mennesker vært progressive i forhold til forbruk og levestandard, og slik vil det nok være i overskuelig fremtid også. Da må man finne nye metoder å forbruke på uten at det belaster miljø og natur i samme grad.

Dessuten har vi noe store potensielle bomber i andre verdensdeler, som har skuet vestover i lang tid og ønsker å forbruke like mye og være "like kule som oss". Vel, vår kulhetstid har fått seg en alvorlig knekk, spesielt med tanke på at vestens levevis har fått Kina til å superaksellerere forbruket sitt. Stakkars moder jord.

Putt deler av oljefondet inn i massiv forskning og utvikling på dette området. La forskerne finne ut hvordan vi kan forflytte energibehovet vårt over til fornybare energikilder. La de finne ut hvordan vi temmer atomenergi til et trygt nivå. Etc. Selvsagt finnes det forbruksmåter å forbruke på uten å spy ut enorme mengder CO2, og nå er det på tide å bruke pengene vi har fått inn fra olje på å finne ut hvordan vi klare oss uten olje!
- Atomkaninen fra OSLO    

   
Miljøbiler
Det burde bli ulovlig å kjøre vanlig bil.
Alle burde gå over til miljøbiler/Elbiler
Dette er noe regjeringen kunne sponse og det ville gjøre en stor forskjell og hjelpe på i det lange løp.
- Janne fra OSLO    

   
Gratis lokaltrafikk i dette landet?
Hvorfor kan ikke vi få gratis lokaltrafikk, det ville gjort en stor forskjell for alle i denne og utenfor byen?
Dette ville virkelig gjort en stor forskjell for oss alle!

Hva med å prøve å dusje i noen få minutter i stedet for å stå under strålene i lange tider?

Slå av lys i rom som ikke brukes!

Bruk lokaltrafikken i stedet for egen bil!

Dette er enkle valg og de har jeg valgt for å gjøre en forskjell:).


- May Amundsdatter fra OSLO    

   
Kjør kollektivt?
De sier vi skal kjøre kollektivt for å minske bilbruken, men hvorfor er det da så dyrt å kjøre kollektivt?! I Oslo koster det 430 kroner i måneden for busskort. Tur/retur Oslo/Hamar koster 300 kroner - på en god dag.

Med andre ord; Senk prisene på kollektiv transport, da vil flere satse kollektivt!
- Anne fra OSLO    

   
Plastposer
Ta alltid med deg pose/sekk til butikken når du handler, så du slipper å kjøpe butikkens plastposer. Redder ikke miljøet alene, men alle månner drar, kanskje andre også følger ditt eksempel og plutselig kan vi få et forbud mot plasposer i butikken, eller høyrere pris på de som finnes
- Siri fra OSLO    

   
Penger styrer alt
Så lenge stormaktene har "kun" olje som styrer økonomien i verden, vil det være produktet som vil bli solgt og brukt.
Lille Norges utslipp har ingen stor betydning. Vi slipper ut årlig det California gjør på en dag..
Ny lønnsom teknologi må inn som "brensel" og myndigheter må gjøre det mulig og ettertraktet for alle og en hver til å kunne ta det i bruk. (bidrag/skatteletter)
Og da først og fremst i stormaktene!
- Frode fra OSLO    

   
Sløsing
Folk må sløse mindre. Vi har et brukt og kast samfunn, og det bør det bli slutt på! Folk kaster alt for mye, både mat, klær og andre ting. Hvorfor bytte ut noe som er brukbart???

I tillegg må folk bli flinkere til å gå og sykle! Hvorfor kjøre bil, når man kan få seg litt trim og bedre helse?

Synes også tog, trikk og buss i Oslo og store byer burde bli gratis. Det vil oppmuntre til å la bilen stå!
- Inga fra OSLO    

   
Forbruke mindre
Vi må rett og slett redusere forbruket vårt dramatisk, noe som nødvendigvis vil gå ut over vår svært så komfortable levestandard. Men det tror jeg ikke kommer til å skje. Vi bedrestilte gir gjerne penger til en god sak, og vi iverksetter private, lett gjennomførbare miljøtiltak, men hvor mange er egentlig interessert i å senke levestandarden sin? Hvor mange lar slitasje i stedet for trend bestemme utskifting av PC, mobiltelefon, TV, sofa, kjøkken, bomullsklær, etc? Produksjonen av en PC genererer sju tonn avfall, og dagens bomullsproduksjon er heller ikke så fryktelig heldig for miljøet.
- Åsmund fra OSLO    

   
Bo i by
Det er ingen menneskerett å bo i Oslo hører man stadig. Men det må da være mer miljøvennlig å bo sentralisert med odt utbygd kollektivtrafikk og bedre utnyttelse av felles arealer.
- john berg fra OSLO    

   
TULL!!
Synes alt dette styret er tull jeg.. Lev i dag sier jeg bare. Er ikke mitt problem hvordan det er her om 1000 år. Sorry, men det er min mening. Jeg lar bilen stå på tomgang når jeg er i butikken eller før den skal bli god og varm på vinteren, og det kommer jeg GARANTERT til å fortsette med.
- Ken Torkildsen fra OSLO    

   
Jordas syklus
Hva med jordens egne sykluser som vulkanutbrudd, jordskjelv etc. Dette forurenser mye mer enn det vi mennesker kan tenke oss. Faktumet er at vi mennesker vet for lite om jordens egne sykluser, vi vet at det har vært globale oppvarminger tidligere og flere istider. Spørsmålet er om syklusen til jorden NÅ, nærmer seg enn oppvarming etterfulgt av istid..

Selvfølgelig er det mye vi mennesker kan gjøre for å redusere co2 utslippene, men det lar seg vanskligjøres av avgifter og folks enorme griskhet etter penger. .

La menneskene lage sin egen undergang via global oppvarming, vi er jo bare brydderi for annet liv på denne planeten.
- Rune Vebjør fra OSLO    

   
Drama Queens
Å jeg er så lei alle dere Drama Queens der ute som tror at enden er nær og at dette er bare vi mennesker som har skapt.

Oslo har vært et tropisk området før, det har ikke fantes isbreer i Norge i det hele tatt. Og ikke nok med det, ja vi hadde en istid, og når den begynte å trekke seg tilbake, var det menneskapt også? Var det all flytrafikken og alle bilene som huleboerne hadde som gjorde Europa beboelig. Skjerp dere og innse at slik er det bare. Dette er en syklus, det eneste som er annerledes fra forrige gang er at det finnes en rase som heter nevrotiske mennesker som hyler og skriker om at enden er nær. Slapp av og len dere tilbake. Det er ikke noe du kan gjøre.
- Kenneth fra OSLO    

   
Ikke bruk biodrivstoff
Mitt andre innlegg: Ikke bruk biodrivstoff! Mer og mer jordbruksareale brukes til biodrivstoff og det fortrenger matproduksjon i 3.verden. Prisen på mais i Mexico er flerdoblet på kort tid.

Så: Fortsett å bruk bensin inntil el.biler blir bedre.
- Max Sander fra OSLO    

   
Personlig miljøvern
Alle må som privatpersoner gjøre mer selv, som å sykle til jobben, spise mindre kjøtt, ta toget framfor fly, og feriere i Norge framfor på den andre siden av jorden. Og slutte å klage på USA og Kina.
- JK fra OSLO    

   
Polskifte
Har det ikke undret dere lesere at det kanskje ikke bare er menneskeskapt ? Hva med alle jordskjelvene? Kanskje de har endret på kontinentene? Bare tenk på Tsunamien i Thailand og Indonesia som tok livet av over 200 000 mennesker. Etter dette voldsomme jordskjelvet var det mange øyer som forsvant fra kartet og kontinenter flyttet seg. I løpet av de siste tiårene har det vært mange jordskjelv i dette området. Dette kan ha ført til at land har endret posisjon. Det var en del artikler om dette i VG etter Tsunamien. På den måten kan polene også ha endret posisjon. Landene flyttes nok ikke bare østover/sørover med også nordover og legger et press på polene. Enkelte forskere har sagt at India flytter seg nordover. Hvorfor er det forsatt over 50 kuldegrader i Sibir om vinteren da? Sibir burde absolutt blitt varmere også. Har forskere målt om alle land blir varmere eller er det bare noen utvalgte land? Det kan hende temperaturen har sunket andre steder eller forholder seg stabil. Dette er bare en teori, men det er verdt å tenke på.
Les gamle geografibøker. Der står det jo at Afrika og Sør-Amerika var et land før. Det er derfor ikke første gangen land bytter plass. Hvorfor skulle liksom dette opphøre nå i vår tid. Vi kan ikke regne med at landene forblir på samme sted hele tiden.Jorden beveger fortsatt på seg, så dette kan være et polskifte. Da kommer flere til å dø og land vil automatisk bli lagt under vann. Derfor er det kanskje på tide at land som ligger under vannlinjen og beboere langs kystene evakueres før det er for sent. Vi må kanskje være villige til å motta flere folk i land som ligger høyt over vannlinjen.
I tillegg kan bedrifter begynne å utvinne mer miljøvennlig teknologi, for eksempel lage fly som går på miljøvennlig drivstoff. På den måten skaper de ikke dårlig samvittighet hos folk som drar på ferie med fly. Myndighetene burde også fått seg en skikkelig skrape fordi de ikke satser nok på en miljøvennlig bilpark i Norge, men avgiftslegger miljøvennlige biler. Her må vi forbrukere virkelig sette politikerne på plass. Vi burde nekte å betale avgifter på nye miljøvennlige biler. De har klart å øke bruken av biodrevne biler i Sverige. Da må vi klare det her også uten at vi godtar at politikere håver inn penger. De kan heller håve inn penger på å skifte ut gammel bilpark her i landet.
- Ninen fra OSLO    

   
Menneskeskapt oppvarming
Vi trenger en kollektiv holdningsendring. At en stor del av oss fortsatt argumenterer med manglende bevis for at den globale oppvarmingen er menneskeskapt synes jeg er skremmende. Visst har både CO2 nivået i atmosfæren og den globale middeltemperaturen gjennomgått svingninger før, men vi ser nå rekordhøy vekst av begge disse verdiene.
A: Vi vet at CO2 er en effektiv drivhusgass.
B: Vi slipper ut vanvittige mengder CO2, som naturlig hører hjemme langt nede i jordskorpa bundet opp i olje, gass og kull.
Vårt ekstreme energiforbruk er nødt til å ha en påvirkning på miljøet! De som fortsatt er skeptiske til at global oppvarming er menneskeskapt, burde handle etter føre-var-prinsippet. Det er jo meningen at det skal komme noen generasjoner etter oss.
- Silje fra OSLO    

   
Nordmenn
Så i VG tidligere i uka at Norge er et foregangsland på miljø... jeg setter kaffen i halsen når jeg leser slikt. Det er bare å ta en tur på ring 2 i Oslo en ettermiddag for å se hvor mange som kjører alene i bilen, legge merke til hvor mange som kaster i seg store mengder kjøtt, hvor mye vi forbruker av klær og luksusartikler, hvor mye vi reiser på ferie osv osv. Du trenger ikke være Einstein for å forstå at Norge så ABSOLUTT ikke er et foregangsland på miljø! Vi er verstinger hele gjengen!

FORSLAG:
1) Billigere kollektivtrafikk
2) Forbud mot motorsport (LATTERLIG at dette ikke er forbudt allerede)
3) Mindre kjøttkonsum

- jenny halvorsen fra OSLO    

   
Glem det
FNs såkalte klimaforskere har ikke bevist noe som helst. Polene har smeltet og vokst gjennom alle tider, temperaturene likeså. Om ti år klager vi over for dårlige sommere igjen, kalde og regnfulle!
- Eivind fra OSLO    

   
Ingen ting
Verden reddes ikke av folk som velger å gå eller sykle istedenfor å ta bil. Derimot vil etablering av atomreaktorer til produksjon av strøm over hele verden helt sikkert bidra til å løse mye av energiproblemet.

Derfor er mitt råd: Bygg atomreaktorer i Norge!
- Max Sander fra OSLO    

   
biler er ikke den største trusslen
sv har dratt over ørene våre at biler er fyfy, men det er vel egentlig gamle kullkraftverk i kina og usa som burde fjernes...

men ser ingen grunn til at vi kanskje kan ersatte vil parken med biler som går på E85 eller Hydrogen

men da må man få med audi bmw og mercedes for at det skal bli "kult"
- Bjørn Karlsen fra OSLO    

   
De store
Lei av å høre hva jeg kan gjøre. Det er myndighetene som må stille krav til de store kapitalistene som driter i miljøet, + all sløsing på offentlig grunn.

Donald duck og alle magasiner må få forbud mot å innhylle hvert enkelt blad i plastikk og fylle dem med leker, smykker og annet i søppelkvalitet. Og hva med kinderegg? fy.. Skulle ikke vært lov å blande alike artikler med leker. Barna MÅ ha det, men leker aldri med det, de blir ødelagt og kastet raskt. I tillegg burde det være forbudt å lage ting i dårlig kvalitet. Alt man får kjøpt i lekeforretninger, billigbutikker m.m. Dette blir raskt søppel + lager mye co2 under produksjon.

Dessuten kan det stilles krav til produsenter om å ha minst mulig emballasje på varer. Kjøpt et dynetrekk i det siste ? Det er plast og papir og papp i lange baner !

Dessuten burde kommunen stille med flere muligheter for gjenbruk. Når jeg er innom Grønmo ser jeg helt nye møbler m.m. blir kastet, flotte ting som andre GJERNE ville hatt. Hvorfor kan ikke kommunen sette opp et lokale hvor man kan levere / hente brukte ting som ikke er ødelagte?

På Grønmo må man sortere papir og papp, og all plastikk / tape m.m. må fjernes før du kaster papiret og pappen. Hvilken kategori kommer kartong og andre ''mellomting'' og kan må vi rive ut plastvinduet i konvoluttene? Dette fører til så mye usikkerhet og irritasjon at de fleste kaster blandingsposer i ''brennbart'' ! Ikke bra, kan ikke Grønmo gjøre noe med dette?

Det er de store som må endre seg, men vi kan slutte å kjøpe billigvarer med dårlig kvalitet. og vi må gi bort brukte ting istedet for å kaste de.


- Notta Bene fra OSLO    

   
Vegetar, tog, thorium & sykkel
1) Spis mindre kjøtt - eller aller best - bli vegetarianer! Kjøtt krever ENORME mengder energi for å produseres, i tillegg er metangass fra kyr og andre gårsdyr et seriøst miljøproblem (helt sant: http://www.show.me.uk/site/news/STO873.html)
2) Gjennomfør ideene med hurtigtog mellom storbyene, og gjør billettprisene overkommelige!
3) Thoriumkraftverk
4) Sykle til jobb - også bra for helsen.
- Kristina Williamsson fra OSLO    

   
For dyrt å reise kollektivt...
Prisene på månedskort i Oslo er altfor høye. Det oppmuntrer ikke til å reise kollektivt. Som student over 30 får jeg ikke engang rabatt lenger. Har ikke bedre råd som student over enn under 30. Latterlig! Staten må sponse Oslo Sporveier mer! NSB har også altfor høye priser. Koster meg nesten 500 kr tur retur Larvik. Med bil koster det halvparten..
- Line L. Levinsen fra OSLO    

   
E85
Vi som forbrukere kan starte med biler som går på E85. Disse bilene slipper ut 80% mindre CO2. Vi må bare få de elendige politikerne våre til å gjøre noe med prisene på biler, samt å sørge for at hele Norge har muligheten til å fylle drivstoffet!! Kjør Saab, Volvo eller Ford!!
- Tore Søsveen fra OSLO    

   
Spis fisk!
Mitt beste miljøtips er å spise mere fisk. En biffmiddag for fire tilsvarer det samme utslippet som en biltur på 100 kilometer. Så spis fisk -- det er sunt for kroppen også!
- Hallgeir fra OSLO
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Treningsforum's lengste post?  Grin Flott at du er engasjert da!  Cool

Utlogget Tannfeen

Ikke for å være pessimistisk, men den globale miljøsaken har jeg gitt opp for lengst. Lokale saker derimot ser jeg en viss verdi av.

Istedet for å kjempe en fånyttes kamp for å få land som alene øker sitt energiforbruk og utslipp med mange ganger Norges totale utslipp, så burde vi heller satse på å tilpasse samfunnet vårt til de eventuelle klimaendringene og tilrettelegge for klimaflyktningene som kommer.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Søndag er en fin dag å se på film  for de som vil se denne! Wink 
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Søndag er en fin dag å se på film  for de som vil se denne! Wink 

Er den underholdende liksom?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Jeg synes det ihvertfall Smiley Og veldig lærerik på en ikke-kjedelig måte. Den er verdt å se, absolutt.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Klarks

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 859
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 859

Søndag er en fin dag å se på film  for de som vil se denne! Wink 

men ikke denne søndagen, her i Hamar er det strålende vær og bedre skal det blir Cheesy

men jeg skal ta meg tiden til å se filmen selv en kveld eller noe Smiley dette er faktisk en ting jeg også bryr meg veldig mye, vil jo gjerne at den neste genrasjonen skal kunne få et fint liv også..

Utlogget Lagavulin

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 406
  • Honnør: 74
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 406

Dommedagsprofetier har alltid vært populært i deler av befolkningen. Synd at disse menneskene trolig skaper mer frykt enn terrorisme, mens de blir sett på som politisk korrekte ansvarsfulle borgere.

Se heller denne:
http://video.google.com/videoplay?docid=288952680655100870&ei=cts_So2kIob2-AbksomWBQ&q=the+global+warming+swindle

Og det tar bare 1 time og 15 min.

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Dommedagsprofetier har alltid vært populært i deler av befolkningen. Synd at disse menneskene trolig skaper mer frykt enn terrorisme, mens de blir sett på som politisk korrekte ansvarsfulle borgere.

Se heller denne:
http://video.google.com/videoplay?docid=288952680655100870&ei=cts_So2kIob2-AbksomWBQ&q=the+global+warming+swindle

Og det tar bare 1 time og 15 min.

Er så enig med dette. Synd du vil bli flamet til helvete av mesteparten her.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Jeg ser på det som ganske åpenlyst at vår måte å leve på, skader jordens klima og tilstand. Verden komner til å forandre seg drastisk til det bedre etter at mennesker er borte.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!