Skrevet av Emne: Spartacus på villspor (skautraver'n 2009)  (Lest 3024 ganger)

Utlogget Spartacus

• Erfaren bruker
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Mann

• BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
Spartacus på villspor (skautraver'n 2009)
« : 16. juni 2009, 17:18 »
Jeg har vært så langt ut på jordet - og tidvis viddene - at jeg kom frem til at jeg også kunne dra på bærtur.

Da jeg leste om skautraver'n, som er noe "turorienteringsgreier" i Oppegård, Ski og Ås kommuner, var valget enkelt og jeg tuslet innom G-sport på Kolbotn og kjøpte meg en pakke med kart ... kompass har jeg jo på klokken min og GPS er jo noe oppskrytte greier ... trodde jeg.

Oppvokst med Sølvpilen, hjortefot og andre fortellinger trodde jeg at dette ville være "a walk in the park"

Bra jeg er såpass sløv i oppfattelsen at jeg ikke skjønner jeg på villspor før jeg har funnet igjen stien *s*
(kan ha noe med lavt blodsukker og lite væske ... for mat og drikke tar en ikke med på småturer *høhh* Smiley)

Skautraver'n er delt i 5 områder (/soner) hvor det er 40 poster ute hele sesongen og 40 som legges ut ca 28. juni til sesongslutt 8. november ... planen min er å finne alle 80 ... må jo på bærtur til høsten  :Smiley

mer info og oversiktskart finnes på www.skautravern.no  Smile
HABEAS CORPUS

Utlogget Spartacus

• Erfaren bruker
  • Utlogget Utlogget

Sv: Spartacus på villspor (skautraver'n 2009)
« #1 : 16. juni 2009, 17:22 »
Lørdag 13.06
-------------

Som en liten test på form og glemte evner om kart og kompass, fant jeg ut at jeg skulle begynne med post 6 i "sone 1" ettersom den virket enklest på kartet.

Jeg kjørte til riktig område og parkerte på første parkeringingsplassen jeg fant ... fant nærmeste sti og surret opp i skogen retning det jeg trodde var post 6.

"Opp noen meter og litt til venstre/nordover" var planen ... etter noe surring mellom trærne hit og dit begynte jeg å lure på hva jeg drev på med, men så med ett så jeg posten ... merket med tallet 3 ... "totalt på villspor" kom jeg frem til.

Om ikke annet visste jeg nå hvor jeg var og etter en liten titt på kartet kom jeg frem til at jeg hadde parkert på feil p-plass og brukt feil sti, men men ... NÅ var jeg i kontroll igjen og post 6 var neste mål.

Post 6 fant jeg relativt enkelt ... ble litt virring mens jeg nynnet for meg selv på en gammel låt av Lars Kilevold (sier ikke hvilken Smiley), men jeg fant den ...
post 5 var ikke langt unna på kartet så jeg tok den også selv jeg kun hadde planlagt post 6 som en test.

Etter å ha funnet post 5 var jeg såpass fornøyd med meg selv at jeg satte kursen mot bilen ... fant en sti jeg trodde jeg hadde kontroll på og fulgte den ned til asfalten (/veien) ... da jeg kom ned fant jeg ut at jeg var ved den parkeringsplassen jeg trodde jeg hadde parkert på, men bilen sto altså ca 100m unna.

Totalt ble det en drøy time ute i skogen ... ikke så mye, men greit nok for en testtur.
HABEAS CORPUS

Utlogget Spartacus

• Erfaren bruker
  • Utlogget Utlogget

« #2 : 16. juni 2009, 17:27 »
Mandag 15.06
-----------------

Nå skulle de resterende 5 postene i sone 1 ("Hvitebjørn") taes ... parkerte på riktig parkeringsplass og tok riktig sti opp i skogen ... mye rart en kan si om kraftledninger, men de er gode referansepunkter på kart ... spesielt hvis en husker å telle stolpene *s*

Det ble en grei liten rundtur med post 8 først ... så posten 4, 7, 2 og post 1 til slutt ... som vanlig en del surring hit og dit, men etter hvert ble jeg fortrolig med at målestokken på kartet bare er 1:10.000 og ikke 1:50.000 som vanlige turkart bruker ... det som ser langt ut på kartet er som regel "rett rundt svingen" i skogen.
Post 7 sto litt vanskelig til, men siden jeg ikke fulgte den stien (/dyretråkket) som sto på kartet gikk jeg nesten rett på den, og kunne siden klatre opp skråningen posten står under. Post 2 lå ved en myr, og det gjorde det litt mer spennende å gå ... myggen trives visst i slike området.

Brukte ca. 3 timer på turen og begynte å lure på om GPS og kanskje litt mat i sekken kanskje ikke er så dumt allikevel  Shocked

Tok en tur til Elkjøp og så på GPS ... mange fine og fancy saker, men bare 2 kjedelige som virket utenfor bilen ... får sjekke ut hva Nokia har å tilby som kan kobles mot mobilen min  Smile
(de skikkelige tur-GPS'ene blir for avanserte i første runde).
HABEAS CORPUS

Utlogget Egil Skallagrimsson

• Ekstremt avhengig
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

« #3 : 16. juni 2009, 17:31 »
rofl

Fantastisk, Stein! Grin

Jeg håper du fortsetter å logge turene dine!

Utlogget Spartacus

• Erfaren bruker
  • Utlogget Utlogget

« #4 : 16. juni 2009, 17:32 »
Tirsdag 16.06
----------------

Sone 1 er ferdig så nå var det sone 2 ("Bukkesti nord") og post 11 som så enkelt ut på kartet.
Jeg kjørte selvsikkert avgårde mot det ukjent område ... og bommet på riktig p-plass ... "huuu-jaa" ... fin start på turen tenkte jeg og snudde og kjørte tilbake en drøy km.

Dette området har en annen natur så postene 11, 16, 13, 14 og post 12 gikk som en drøm ... (post 12 er forresten samlingspunktet som Milorg hadde 7.mai 1945) ...
Etter post 12 gikk det derimot rett til skogs  ... jeg gikk helt i surr og fikk ikke kart og terreng til å stemme ... fant en vei og en skiløype som ikke sto på o-kartet så da var jeg på tur ... jeg var ikke på villspor for jeg var jo fortsatt i samme fylke  Cool
Til slutt fant jeg nok info til å kjenne meg igjen på kartet og fant ut at jeg var vel 2 km unna post 15 som jeg hadde planlagt ... jeg tenkte noen mindre pene ord om mine manglende orienteringsevner og satte kursen mot bilen ... som jeg fant med en gang *s*

Skremte opp ei orrhøne (?) med 7-8 unger litt før post 12 ... mor likte meg ikke og trippet avgårde før jeg fikk tatt bilde.
Brukte 2t 45 min ... siste 45 min var nok på vi'vanke

Det er 3 poster igjen i området som jeg tar i morgen, men jeg lurer nå på om jeg ikke skal skaffe meg en GPS før jeg starter på et nytt omeråde.

Noen detaljer jeg så langt har kommer frem til (alt er egentlig gammelt nytt for de fleste over 35)

- skaff deg et skikkelig turkart i 1:50.000 (det inneholder så mye, mye mer info enn o-kart)
- bruk gode støvler med skikkelig ankelstøtte
- klipp tåneglene slik at nevnte støvler kommer borti neglene (støvlene vinner og føttene smerter *s*)
- bruk langbukser slik at busker og grener ikke skraper opp bena, og at insekter holder seg unna
- ha gjerne en hatt med myggnetting i nakken (mye enklere å konsentrere seg når en slipper å vifte bort mygg og fluer og lyder forsterkes)
- ta med mat og drikke som tåler å være i sekken noen timer (sjokolade er fy-fy ... den smelter Smiley)
- har du skikkelig kamera med deg ... ikke ha det i sekken ... med mindre du vil ta bilder av blomster.
- nord på kartet er ikke den veien nesa peker ... bruk heller kompasset til å finne nord (eller solen og klokken for de avanserte)
HABEAS CORPUS

• Ekstremt avhengig
  • Utlogget Utlogget

« #5 : 16. juni 2009, 17:32 »
HEI!!

GPS på orientering er mer juks enn steroider!!

Utlogget Spartacus

• Erfaren bruker
  • Utlogget Utlogget

« #6 : 16. juni 2009, 17:38 »
HEI!!

GPS på orientering er mer juks enn steroider!!

Da får jeg vel ta med hengekøyen (med tak og myggnetting) og sovepose ... eller kanskje kjøpe et skikkelig turkart i tillegg ... me' får sjå Smiley

Ettersom jeg holder samme fart som Vilja i dårlig humør er det ingen som er med og ser at jeg jukser ... bruker jo bare mobilen og sjekker meldinger  Grin
HABEAS CORPUS

Utlogget PG

• .: Eliteutøver :.
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

• Pause pga for mye forumreklame
« #7 : 16. juni 2009, 17:49 »
hehe, beste loggen på TF på lenge Smiley  GPS er fyfy, og forøvrig er orienteringskart mye mere detaljert en 1:50tusenkart, men må leses på en helt annen måte..

1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009

Sponsor: Norkost.no

Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget Spartacus

• Erfaren bruker
  • Utlogget Utlogget

« #8 : 16. juni 2009, 20:00 »
*urk*

har vært litt "hit og dit" ...

nuvel ... i forskjellige butikker og surfet på nettet er vel bedre å si i disse dager ... og lett etter en gps-mottager til bruk utenfor bilen ...
Det er visst ikke det store markedet for dette, og alternativene er priset godt over det jeg gidder å bruke på dette ... kan jo like godt kjøpe en Nokia med schweer skjerm  Smile
(andre telefoner gjelder ikke Smiley)

Tittet også på vanlige kart i 1:50.000 og hadde jeg brukt noe sånt i skogen måtte jeg hvertfall pakket for noen dager selv om jeg bare skulle ut et par timer  woot

Jeg får nok holde meg til den gode rutinen med å lese kartet først, og så gå ut i skogen ... gjør det litt lettere å finne frem når knapt ser skogen for alle trærne ... heller ikke alltid like lett å se forskjell på dyretråkk og stier Grin

HABEAS CORPUS

• Ekstremt avhengig
  • Utlogget Utlogget

« #9 : 16. juni 2009, 20:06 »
Orienteringens oppgave ligger jo i navnet. Man skal orientere seg frem til dit man skal.

DU gjør det nok bedre og bedre etterhvert og enhver feilnavigering har jo helsefremmende effekt!! Grin

Hva sier beina og ryggen til turene?

Utlogget Spartacus

• Erfaren bruker
  • Utlogget Utlogget

« #10 : 16. juni 2009, 21:19 »
Orienteringens oppgave ligger jo i navnet. Man skal orientere seg frem til dit man skal.

DU gjør det nok bedre og bedre etterhvert og enhver feilnavigering har jo helsefremmende effekt!! Grin

Hva sier beina og ryggen til turene?

joa ... men det er forskjell på å bomme med 20m og 2 km på posten ... derfor gps *s*

Ryggen er som vanlig fornøyd når den får beveget seg litt hit og dit som den gjør i skogen, men bena er ikke like happy *s*
De begynner å klage etter ca 100m (spesielt på asfalt, men det er ikke mye av den i skogen) ... tror Vilja lett hadde gått fra meg selv om hun hadde egne "se på maur"-pauser hver 10. meter  Ohmy

Prøver å planlegge turene slik at jeg får nedoverbakke siste biten ... lettere å gå når tyngdekraften gjør mesteparten av jobben, men litt værre etterpå ... det er derfor jeg dingler rundt alene  Undecided ...

3x 600mg ibux før avgang hjelper like mye som å klage på skatten (?), så det går mest på stahet og ikke naturnytelse og drøm om kondis  ... og når jeg kommer hjem er det (minst) en time i go'stolen Smile
HABEAS CORPUS

Utlogget Kikki

• V.I.P
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Kvinne

• Cleverly disguised as an adult!
« #11 : 16. juni 2009, 21:25 »
*ler så tårene triller*

Fantastisk, Spartacus! Absolutt fantastisk! rofl

Jeg gleder meg til å lese fortsettelsen!

PS
GPS er et sterkt undervurdert verktøy i orientering ... Wink
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

Utlogget PG

• .: Eliteutøver :.
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

• Pause pga for mye forumreklame

1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009

Sponsor: Norkost.no

Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget Spartacus

• Erfaren bruker
  • Utlogget Utlogget

« #13 : 17. juni 2009, 09:58 »

Jeg bommer av og til på retningen, men det er nok liiiiiitt for langt fra "skogene" øst for Oslo til rv705 mellom Stjørdal og Røros til at jeg kan være med på prosjektet  Grin
HABEAS CORPUS

Utlogget Spartacus

• Erfaren bruker
  • Utlogget Utlogget

« #14 : 17. juni 2009, 18:23 »
Onsdag 17.06
----------------

I dag skulle de 3 siste postene fra sone 2 til pers.

Pakket sekken med div kart i tilfelle jeg bommet totalt nå igjen, og tenkte at i dag skulle jeg også ha med litt ekstra druesukker i form av XL-1 tabletter (eller tilsvarende) så jeg stoppet kjekt ved en butikk hvor jeg mente å huske at jeg hadde sett noe sånt for et halvt år siden.
Tro og virkelighet er ikke alltid det samme for butikken hadde "den slags" lengre. Ettersom det var for langt til en ekte sportsforretning kjøpte jeg en Farris i den tro at det var energi i vann med kullsyre ... *høhh* ... jeg skulle vært blond  :Smiley

Parkerte på samme sted som i går og tuslet oppover til det stedet hvor jeg hadde funnet meg igjen i går (på kartet vel å merke Smiley) ... de tre siste postene (9-10-15) gikk på "null komma svisj", og jeg skjønte ikke helt hvor hodet hadde vært i går ... hadde passert 2 av postene på ca 10-15 meters avstand uten å bry meg med å gå tilbake da jeg fant ut hvor jeg var og dermed hvor postene var.

Den tredje posten hadde jeg bommet på da jeg ikke forsto at den bilen som sto parkert "midt i skogen" sto parkert på den stien jeg måtte bruke for å komme til posten, og jeg tolket den veien som nevnte bil hadde kjørt som en lysløype og ikke skogbilvei  blush  *yi-haa*
(Bilen stod der i dag også ... en kar som drev og ryddet lysløypen for småskog / kratt.)

Når en går og virrer rundt i skogen for seg selv får en (hvertfall jeg) forskjellige tanker og teorier ... noe jeg lurte litt på i dag var at ettersom malaria smittes via mygg (ikke i Norge dahh  Tongue) vil selve oppførselen også kunne smitte ? ... virre hit og dit uten noe mål og mening  what
(eller er det husfluen som bringer slik smitte *?*)

En annen ting som ikke sto i "brosjyren" er at jeg blir svett og (litt) sliten av å gå ute noen timer i solen ... klam og klissete (/våt) i ryggen slik at jeg må dusje når jeg kommer hjem ... er det vanlig?  Grin

nuvel ... dagens lærdom må være å begynne turen hjemme ved å kjøpe inn ting FØR en reiser ... nytter ikke å stole på butikker og gammel / glemt informasjon. nytter heller ikke å spise og drikke før avgang og forvente at en skal lagret energien i flere timer ... fett omdannes ikke såååå fort  Smile
Skal en ha med ting i sekken se til at det ikke bråker / knirker ... kjedelig å skremme dyrene før en får sett dem.

I morgen blir det sverigetur eller kino ettersom det er meldt mye regn til natten :-)

(jeg har visst ikke nevnt at jeg har fri denne uken og måtte aktivere meg selv med noe mer spennende enn å sitte inne og trykke på data hele uken *s*)
HABEAS CORPUS

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!