Skrevet av Emne: Spartacus på villspor (skautraver'n 2009)  (Lest 2939 ganger)

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
Sv: Spartacus på villspor (skautraver'n 2009)
« #15 : 17. juni 2009, 18:25 »
Tror forresten jeg vil ha mer glede av raske karbohydrater enn GPS når jeg dingler rundt der ute ... hadde nok ikke klart å lese GPS'n riktig  Grin
HABEAS CORPUS

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
Sv: Spartacus på villspor (skautraver'n 2009)
« #16 : 17. juni 2009, 21:47 »
Ikke skjønner jeg hvordan jeg kunne tolke dette her som en rødmerket skiløype ...  Embarrassed

HABEAS CORPUS

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
Sv: Spartacus på villspor (skautraver'n 2009)
« #17 : 18. juni 2009, 21:27 »
Torsdag 18.06
-----------------
I dag feiget jeg ut og dro til Sverige i stedet for å tusle rundt i skogen og bli våt i håret (oki, jeg måtte dit uansett ... og var ikke i Strömstad) Smiley

nuvel ... der borte fant jeg en GPS-duppeditt med blåtann som kunne passe ... og unnlot å kjøpe den ... prøver først med litt ekstra druesukker i sekken  Smile

Fikk også denne her i posten, men den blir visst for stor til dagstursekken *sukk*  Smile
HABEAS CORPUS

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
Sv: Spartacus på villspor (skautraver'n 2009)
« #18 : 20. juni 2009, 10:45 »
Fredag 19.06
---------------

Etter en fridag fra skogen var det på'n igjen - for nå hadde jeg peiling på disse greiene ... trodde jeg *s*

Denne gangen var det de 8 postene i sone 4 (Nøstvedtmarka, Ski) som skulle taes. Klok av tidligere turer pakket jeg ned både noe å spise og en flaske godt blandet XL-1 og la i vei ... noen timer forsinket ettersom jeg bare skulle lese "litt" på internett før avgang  Huh

Det var meldt regnbyger med torden utover dagen og horisonten så ikke bra ut, men har jeg bestemt meg for å dra på tur så drar jeg på tur "åkke som".
(Det regnet kraftig litt nord for der jeg gikk og surret, men det holdt seg tørt i "mitt" område.)

En ting er å planlegge turen - en annen ting er å følge planen.

Ettersom dette var nytt område hadde jeg lest på kartet at jeg skulle svinge til venstre på den sjette avkjøringen etter et gitt punkt.
Jeg passerte punktet og begynte å telle avkjøringer ... 1-2-3-4 ... den fjerde avkjøringen så så fin ut(?) at jeg svingte inn der selv om "stemmen i hodet" skrek etter seks (jada jada ... tenke pent nå  ::dry:Smiley.
Etter å ha kjørt dit hvor veien stoppet tittet jeg på kartet og kom fram til at jeg (igjen) var på villspor, så jeg snudde og fant til slutt frem til riktig sted.

Jeg prøver å banke det inn i hodet mitt hvor viktig det er å vite hvor en er (på kartet og i virkeligheten) før en starter på ukjente turer, men får bare hodepine *s* ...
(Er omtrent som å ta toget til Oslo ... gå av på Oslo S i stedet for Nationaltheateret og ikke skjønne hvorfor en ikke finner Saga kino "opp hovedtrappen og ca 100m til høyre".)

Etter å ha parkert la jeg i vei uten å dobbeltsjekke hvor jeg var på kartet ... etter å ha gått 100-200m skjønte jeg at nord på kartet ikke betyr vestover i virkeligheten, så jeg snudde og gikk tilbake til bilen for ny peiling.
Hadde jeg klart å se på kartet før avgang ville jeg sett at jeg skulle gå til høyre og ikke venstre etter 10m.

Når jeg først kom på riktig sti gikk det bedre ... til første post, og så gikk det som vanlig litt på kryss og tvers ...

Denne gangen hadde jeg med mat og drikke så jeg klarte å holde meg sånn delvis på kurs ... når en har solen i ansiktet og klokken er ca 1430 betyr det at en går sørover uansett hva kartet og fantasien påstår ... kompasset bekreftet også dette  Tongue

Fant 8 av 8 poster på 3,5t (med pauser) ... lettere kjepphøy av sykzess (syk utgave av suksess) glemte jeg å ta bilde av post nr 25 (midt i løypa), men det fant jeg ikke ut før jeg var ved neste post så jeg måtte gå tilbake igjen ...
"skal jeg ta bilde av hver eneste post, så skal jeg ta bilde ... om jeg må gå turen en gang til!" ... jeg er ikke sta, bare bestemt  Thumbsup

Det blåste litt i skogen og "midt uti der" hørte jeg noe som kunne (med litt god fantasi selvfølgelig) høres ut som spebarnsgråt ... skjønner godt hvorfor det var så mange huldre og troll tidligere år (før skogsdriften slo til), for det var egentlig bare et brukket tre som "gnikket" mot et annet i vinden *s* (se bilde)

Jeg bommet selvfølgelig på plassen hvor jeg hadde parkert bilen med 150-200 meter, men ettersom dette begynner å bli en vane kan det vel ikke kalles feilnavigering lenger ... bare en sikkerhetforanstaltning i tilfelle det står noen søte jenter og venter ved bilen  woot


Hele målet med skautraver'n er å samle nok poeng (vha klippekort) til gull, sølv eller bronse ...
Jeg har nå kommet over grensen til bronse, men denslags mål er for tapere, så jeg satser på gull eller ingenting  Gull


2 viktige ting jeg kom frem til på denne turen
   A. Det vokser utrolig mange trær i skogen
   B. Nedover på kartet er ikke alltid nedover i terrenget

Det hadde også vært kjekt med en GPS i sekken bare for å "finne seg selv" i skogen, men det er visst juks og det er ille nok å ta med mat og drikke på tur *S*

(en kan si mye rart om militæret, men det er mye smart å lære for de som gidder å følge med ... jeg fulgte ikke så godt med ... ellers kanskje jeg har glemt mesteparten Smiley)

Nederste bilde viser hvorfor det kan være greit å holde seg til stier og ikke bare tråkke ut av løypa ... lett å miste retningen hvis en ikke holder øye med solen ... og jeg vil kalle dette for en "lett" skog å gå i Smile
HABEAS CORPUS

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Spartacus på villspor (skautraver'n 2009)
« #19 : 21. juni 2009, 09:03 »
rofl

hoho!

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
Sv: Spartacus på villspor (skautraver'n 2009)
« #20 : 22. juni 2009, 18:46 »
Mandag 22.06
------------

Ja så var det på'n igjen etter 2 dagers hvile ... gidder ikke surre rundt i skogen med resten av "bølinga" i helgene   blush

La meg si det først som sist ... stell godt med føttene dine ... ikke bare klipp neglene en gang i måneden, men sjekk dem flere ganger i uken for skader o.l. ... du er ikke femi før du begynner med neglelakk (selv fotbad er godkjent hvis du ikke kjenner noen massøser som gjør en bedre jobb Smiley)

Hvorfor jeg sier dette ... (som egentlig bør være en selvfølge for de som beveger seg utenfor asfalten) ... er at jeg i dag morges fant en vannblemme under ene stortåneglen ... trodde først det var noe såperester, men det begynte å tyte ut noe gul-blank-rødlig væske da jeg var bortpå med neglklipperen ... ca. halve neglen hadde visst en blemme under seg  Doktor

 Offtopic
nuvel ... denne gangen var det sone 3 (Slettåsen ... ved grensen mellom Oslo og Ski) som skulle taes ... startet tidlig i dag ettersom parkeringsplassen ligger ved et badevann (Stensrundvann) ... ankom 10:00 (som egentlig ikke er sååå tidlig, men men Smiley) og var førstemann på plassen.

Tuslet avgårde med sekken på ryggen og selvsikkerheten rundt halsen ... til jeg kom til første motbakken ... kondis er et fint ord jeg begynner mer og mer å lure på om er et fremmedord for meg ... kan uttale det, men vet tydeligvis ikke stort mer om det ... 100 høydemeter første km var nok til å få meg til å puste tungt etter luft i 2-3 min  Shocked

De første postene var "plankekjøring" og gikk unna som bare det ... selv den de hadde glemt å merke før trykking av kartene fant jeg (fant info på nettet og i løypa), men da jeg var halvveis i løypa og hadde funnet post 24 ble det værre (må ha mistet det jeg hadde rundt halsen) ... de synlige stiene ble borte og jeg måtte tenke selv ... og dere vet hvordan det går *s*

Post 21 fant jeg i en skråning selv om kartet sa den skulle ligge på en liten kolle og da jeg var på vei mot post 20 bommet jeg som vanlig ... etter litt mer virring fant jeg post 22 som jeg allerede hadde vært på og skjønte mindre og mindre *s*
Trodde jeg nå hadde peilingen igjen og ble enda mer oppgitt da jeg fant igjen skogsbilveien jeg hadde ankommet på ... den var heldigvis så lett å lese på kartet at jeg fant riktig sti mot de 2 siste postene på dagens tur.

Ble nok en gang lurt av dyretråkk som jeg tolket som sti, men nå var jeg i det minste i riktig kompassretning (østover) og da jeg kom til et stup skjønte jeg igjen hvor jeg var på kartet ... det var bare å tråkke tilbake til hvor jeg hadde bommet på stien og fortsette sørover ...

30m lenger nede fant jeg stien jeg virkelig skulle tatt, og med litt mer målrettet virring fant jeg post 19.
Etter dette var det enkelt å finne post 20 som var min siste for dagen ... etter litt mer titting på kartet fant jeg ut at jeg hadde dratt vestover og ut i skogen i stedet for å fortsette nordover ca 10-15m til før jeg ville funnet riktig sti til post 20 (og 19) ...
brukte vel 1t ekstra på dette, meeeeen ... hva skal en ellers gjøre når en har ferie og ikke liker å ligge på stranden *s*


Jeg pleier å ta meg god tid i skogen ... har liksom ikke noe hastverk med å komme tilbake til asfalten og TV-stolen.

Da jeg hadde funnet post 24 og var på vei mot post 21 hørte jeg noe stort som beveget retning bort fra meg ... det var ikke den vanlige "flaf-flaf-flaf" som de litt større fuglene (due og større) lager når jeg skremmer dem, så jeg gjetter på at det var en elg som ikke likte lyden av meg og forsvant ... hadde også sett litt dagsfersk elgmøkk før post 24 ... (nei, det er ikke schweer sau i de skogene Wink)

Dagens tips til asfaltfolket (?) ... bruk tynne ullsokker, langbukse i 100% bomull og støvler med skikkelig ankelstøtte i skogen ... kortbukse og vinglete joggesko er ikke like behagelige når en går i lyng og kratt eller følger dyretråkk (nylog bråker).

Husk også at mose og lav kan se tørre ut ovenpå, men hvis det har regnet siste uken vil det være like glatt å gå på som kram snø oppå is ... jeg hadde et par "hopp-sa-sa", men grunnet lav gangfart ble det med det *s*

Det var også en del gamle hytter i området og de fleste så ikke ut til å ha vært brukt på flere år ... de har ikke innlagt strøm og vann og da tør vel ikke eierne besøke hyttene sine  >Cheesy
Så hvis noen av dere har en gammel hytte et sted dere ikke har besøkt på en stund - reis og besøk den ... den tar ikke skade av flere besøk i (ti-)året ... eller selg saken til en som bryr seg Grin

Tidligere nevnte vannblemme kan ha kommet av at jeg til å begynne med ikke var så nøye med å stramme snøringen på støvlene mine skikkelig ... eller at støvlene ikke egner seg til å bruke utenfor asfalten (forsvaret kontorstøvler beregnet for innebruk, kjøpt på Madla i 2002 da jeg passerte en kveld) ... M77 blir for varme, men har kanskje bedre snøring og såle ... "Naqoura-tøfler" finner jeg ikke her oppe Smiley

Fant 8 av 8 poster og brukte ca 3 timer på hele turen.
Hadde vært flink og tatt med en flaske XL-1 i dag også, men bør vel ha med 1,5 -2 l. på neste tur ... det er varmt om dagen, og kroppen fungerer bedre når den ikke er sulten og tyrst Tongue

Dette var den nest siste sonen i denne omgang ... håper å ta sone 5 (Skeidarkollen - øst for Ski sentrum) i morgen eller onsdag.
Høstsesongen (?) starter 28.6 og varer ut oktober, men jeg venter med disse til min neste ferie i august.
HABEAS CORPUS

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
Sv: Spartacus på villspor (skautraver'n 2009)
« #21 : 22. juni 2009, 18:48 »
Drøye 200 visninger på en uke ... det er tydeligvis noen som ler godt der ute ... helt oki ... det gjør jeg også  Grin
HABEAS CORPUS

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Spartacus på villspor (skautraver'n 2009)
« #22 : 22. juni 2009, 19:29 »
er du på sølv nå?

M-77 er da forøvrig ikke for varme... da har du feil sokker

Kontrostrøvlene er nettopp det.kontrolstøvler, hverken støtte, såle eller noen andre egenskaper som gjør at de egner seg utenfor parketten..



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
Sv: Spartacus på villspor (skautraver'n 2009)
« #23 : 22. juni 2009, 21:05 »
er du på sølv nå?

M-77 er da forøvrig ikke for varme... da har du feil sokker

Kontrostrøvlene er nettopp det.kontrolstøvler, hverken støtte, såle eller noen andre egenskaper som gjør at de egner seg utenfor parketten..

sølv ... ikke enda ... har pr i dag 249 poeng og grensen for sølv er 280 (gull 405) ... neste sone gir 75 poeng, så jeg bør være "foran skjema" til gull ... planen er å finne alle postene "åkke som"  Gull


Jeg hadde noen M-77 som begynte å trekke vann uansett hva jeg gjorde med sømmene og puss ... til jeg snudde dem og så at begge sålene hadde sprukket etter "bare" 12 år fritidsbruk hele året  :Smiley

Kjøpte noen Chiruca gore-tex støvler jeg aldri har likt og kjøpte derfor nevnte "innestøvler" (samt innleggssåler) ... vurderer å kjøpe nye M-77 til høsten ... lagd i Norge for norske føtter og forhold  Smile
HABEAS CORPUS

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
Sv: Spartacus på villspor (skautraver'n 2009)
« #24 : 24. juni 2009, 19:39 »
(siste runde er utført, men rapporten er visst litt forsinket ...
gjorde en "tabbe" i forrige uke og bestilte alle Nemi og Pondus eliteserien-bøkene ...
de kom i dag, så nå har jeg ikke tid til å skrive om mine 3,5t ute i skogen før om en dag eller to :Smiley )

Stay tuned ... I shall return  Deal
HABEAS CORPUS

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
Sv: Spartacus på villspor (skautraver'n 2009)
« #25 : 25. juni 2009, 20:47 »
Tirsdag 23.06
-------------
Ja i dag var det siste område som skulle taes i denne omgangen ... sone 5 (Skeidarkollen) er det området som ligger lengst unna, og dermed det mest naturlige å ta til slutt.

Jeg startet som vanlig litt forsinket (skulle jo bare "sjekke noe på nettet" først og ble 1,5t forsinket) ... bommet som vanlig på parkeringsplassen (det er visst ikke alle veiene som står i Statoil sin kartbok over norden (1:300.000)), men jeg fant den til slutt etter å ha dobbeltsjekket litt på o-kartet.

Postene i dette området ligger mer spredt, men jeg hadde og en plan og siktet på den den som virket lettest først ... tror nesten jeg må begynne og skrive ned på kartene hvor langt 1-2-3 cm på kartet virkelig er i terrenget for det tok ikke lange stunden før jeg følte jeg var på villspor (i dag igjen) ...
klok av skade valgte jeg å ikke "dra rett vest", men heller følge min blåmerkede sti nordover til jeg fant noen flere referansepunkter enn de gran- og furutrærne jeg gikk i mellom Smile

Etter å ha dinglet litt til på stien fant jeg et punkt i terrenget som jeg også fant igjen på kartet og jeg ble litt overrasket over å finne ut at jeg ikke var på villspor, men bare 50m fra dagens første post (#33).
Glad virret jeg ut av stien i riktig himmelretning og etter litt "hit og dit" fant jeg posten ... på vei tilbake igjen til stien fant jeg en post som eeeegentlig ikke skulle være i terrenget før neste runde, men jeg tenkte nå mitt og klippet i kortet for den også så slipper jeg de ekstra metrene neste gang *s*
(*høhh* ... som om jeg skulle klare det Smiley)

Det begynner jo å bli rutine at jeg virrer litt hit og dit i skogen, men jeg har etterhvert forstått at det er slik orientering er, og jeg må bare godta at jeg ikke går rett på postene hver gang *s*

(Jeg går heller og virrer noen timer ekstra i skogen enn å gå på ... f.eks Ikea  Grin)


Jeg har tidligere nevnt at det kan være kjekt med høye støvler (ala marsj-støvler) i stedet for joggesko, og etter denne turen vil jeg si at det bør være et krav!   woot

Glad og fornøyd over å bare ha 2 poster igjen av turen min hadde jeg begynt å slappe av og se meg litt rundt (og kanskje dagdrømme litt) der jeg gikk og tuslet på stien før kroppen plutselig "nektet" å flytte høyrefoten ... jeg har jo ikke den store farten når jeg er ute og går så det ble bråstopp ...

jeg stusset litt på hva som skjedde og tittet ned på stien foran meg og våknet FORT ... en søt liten hoggorm på en drøy halvmeter var på vei over stien der hvor jeg ville ha satt ned høyrefoten hvis jeg ikke hadde stoppet (underbevissthet, flaks ... you name it Smiley)

Jeg fant på at jeg skulle ta et bilde av den, men den var ute av stien før jeg fikk frem kameraet jeg har festet på hoftebeltet.
Jeg kunne fortsatt se haletippen i mosen og hadde et svakt øyeblikk hvor jeg vurderte å dra den frem igjen for å ta et bilde for TF (og meg selv), men kom frem til at det kanskje ikke var så smart siden jeg var alene, 2-3 km fra bilen og visste at slanger kan snu seg ganske fort hvis de vil  Cry

nuvel ... jeg kom frem til at "autopiloten" fortsatt virker ettersom dette ikke var den første hoggormen jeg nesten har tråkket (/tatt) på, og hjertet fungerer fortsatt brukbart  2thumbsup

Slo over fra "hjortefot" (stille gange) til "Lillefot" (trampe-trampe) i 2-300 meter i tilfelle det var noen flere der ute som "slanget seg i solen", men det er så kjedelig å trampe i bakken når jeg er ute og går så det ble "hjortefot" igjen  Huh

(oki, hadde jeg tråkket på den ville den "bare" bitt meg i støvlen ... "worst case" ville den truffet leggen og det skal ikke være mye værre enn et vepsestikk ... men tenk på alt sølet etterpå dah  Shocked ... har forresten ufrivillig kjørt over en hoggorm for noen år siden, og det sa "SPLÆTT"  Shocked)

Min nest siste post på turen ble #35 som jeg fant uten for mange "feilskjær", men #36 er plassert på et h¤%#"%&tes sted   furious ...

Greit nok at de setter posten ved (/i) en myr, men å gjøre det på den andre siden av noen dreneringsgrøfter og så forvente at alle kan (/vil) hoppe over grøften eller plumpe ned i en ukjent dreneringsgrøft ... det blir for mye forlangt for min del.
Dette er (foreløpig) den eneste posten jeg bevisst ikke har klippet, men bare tatt bilde av (ja, jeg gikk litt "hit og dit" og lette etter vadested uten å finne noe).


En annen gammel "venn" jeg møtte på turen var kleggen (nesten like innpåsliten som kemner'n, men bare nesten  >Cheesy), så det neste blir vel at jeg finner en flått eller to på leggen(e) ved en senere tur.

Jeg har tidligere nevnt hvor praktiskt det er med langbukse i forhold til shorts ... hvis du også har hår på armene føler du lettere når kleggen setter seg ... omtrent som om noen (/du) blåser raskt på armen din, men det gjør liiiitt mer vondt hvis du ikke reagerer i tide  Tongue

Jeg bør vel også nevnte at selv om myggstikk og kviser kanskje ser like ut til å begynne med (røde og hovne), er det vanskeligere å klemme et myggstikk ... men det går det også  Ohmy


Dette var min siste tur før neste runde i august ... var ute i skogen ca. 3,5t ... fant 9 av 8 planlagte poster, men klippet bare 8 av dem.

Hvis jeg ikke har regnet helt feil så er jeg nå oppe i 312 poeng ... maks poeng i hele sesongen skal (/bør) være 649 poeng og det skal jeg kunne klare (eller bare 642 hvis jeg ikke tar post 36).

Jeg tar bilde av alle postene med mobilen min (for mye arbeid med å dra frem det skikkelige kameraet), men på siste turen begynte den å krangle ... hvis den ikke skjerper seg i juli blir jeg nødt til å kjøpe en ny, og da troooor jeg det kanskje blir en med innebygget GPS ... usportslig ... mjoooa  Erter


Blir jeg ferdig med alle postene før 22.8 (uten GPS) tar jeg meg en tur til "Heilt villt" ... med bruk av GPS vet jeg ikke om jeg tør ... Egil blihr so sint viss eg joksa  biggrin
HABEAS CORPUS

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Spartacus på villspor (skautraver'n 2009)
« #26 : 25. juni 2009, 22:06 »
Jeg koser meg over loggen din, Stein! Grin

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
Sv: Spartacus på villspor (skautraver'n 2009)
« #27 : 18. oktober 2009, 18:11 »
vel ... så var det på'an igjen som Jan Eggum synger  biggrin

Etter en strålende innsats på forsommeren hvor jeg fant alle postene, kom jeg frem til at det er ikke såååå spennende å gå seg vill i skogen "hver gang", og at jeg heller skulle være litt mer selektiv (/kynisk) og ta nok poster til gullmerket.


13.8 ble det 6 poster i sone 2 (Bukkesti nord) og 17.10 ble det 5 poster i sone 1 (Hvitebjørn)

På den første av disse høstturene virret jeg rundt som vanlig ... tidvis totalt på villspor ... mens jeg på siste turen var streng mot meg selv og "krevde" å følge kartet 100% ... det lønte seg for jeg gikk rett på alle 5 postene jeg jeg hadde plukket ut.

(Det at jeg brukte 30min på finne riktig parkeringsplass skyldes elendig merking av kommunen, og jeg måtte bruke rutetidene på bussholdeplassene for å finne riktig p-plass Smiley)

Totalt har jeg nå 421 poeng og grensen for gull er på 405 poeng  Gull


Jeg kjøpte en GPS-mottaker som jeg koblet til min gamle Nokia via blåtann i tilfelle jeg havnet totalt på villspor, med den var til liten nytte ettersom gradeinndelingen på kartene og det GPS'en fortalte meg ikke var de samme koordinatene.
(Nokia maps virker på den modellen.)


Hvis jeg skal prøve på dette til neste år skal jeg ha med meg en ekte GPS med stooor skjerm og kart ... f.eks. Garmin Oregon 550 http://www.belanor.no/dllvis8.asp?id=3840&pid=995

(noen vil vel si at jeg heller må få meg en sånn http://www.belanor.no/dllvis8.asp?id=2892&pid=845 , men det vil jeg ikke uttale meg om Wink)


Det er spesiellt 2 ting jeg har lært (kommet på igjen) mens jeg har surret rundt ute i skogen:

1 Vet NØYAKTIG hvor på kartet du er når du starter turen
2 stol på kartet og ikke ha innfall underveis når det gjelder snarveier.


Det er også greit å ha med litt ekstra mat og drikke i sekken ... spesiellt på varme dager  Drikke  Kokk


Tror det var alt for denne gangen ... blir det nye turer til neste år blir det også en ny logg  Smile
HABEAS CORPUS

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!