Skrevet av Emne: krav maga vs aikido?  (Lest 1407 ganger)

Utlogget trainermainn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

krav maga vs aikido?
« : 17. juni 2009, 00:32 »
Jeg har tenkt å begynne med kampsport til høsten. Nå er jeg ute etter den kampsporten som er mest behjelpelig til selvforsvar. Så kom jeg over en kampsport som heter aikido. Den virker veldig ikke voldelig, men jeg lurer på hvor relevant dette er som selvforsvar ute i et ordentlig slagsmål

"Aikido skiller seg fra mange andre kampsporter/selvforsvarssystemer ved at man prøver å være så ikke-voldelig som overhodet mulig. Man skal ikke bare beskytte seg selv, familien sin, keiseren, nasjonen eller noe enda større, men man skal også beskytte angriperen, motstanderen, eller treningspartneren som vi foretrekker å kalle det." (http://www.trondheimaikido.no/no/hva.htm)

Det sitatet om å beskytte angriperen liker jeg, for det er selvforsvar det også. Moser du trynet, sparker ballene til en fyr, så han blir impotent, og i tillegg knekker hånden til en gal fyr er det stor sjanse for at kompissene hans er ute etter hevn. Aikido virker som en kampsport som man kan hive motstanderen i bakken og deretter kanskje løpe unna. Har dere noen synspunkter på dette. Lærer man slike teknikker i krav maga også eller er går det mest på hvordan man bør slå for at det skal gjøre mest mulig skade?


Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: krav maga vs aikido?
« #1 : 17. juni 2009, 00:40 »
Akido er en martial art med stor vekt på ART, og inneholder mange tradisjonellt japanske elementer som ikke er direkte praktiske til selvforsvar idag.
Fascienerende absolutt, men ikke påregn å kunne bruke aikido til selvforsvar mot annet enn absolutte nybegynnere med mindre du har veldig god tid (5-10år eller mer)

Krav Maga har jeg vært veldig lite borti, men det er i allefall bygd opp mtp selvforsvar idag, så om det er målet ditt å kunne forsvare deg så ville jeg sett på det.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget H.M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 181
  • Honnør: 127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 181

Sv: krav maga vs aikido?
« #2 : 17. juni 2009, 00:41 »
aikido som du selv sier er mer ''skånsomt''
 Mens krav maga kan vi vel si er mer hardcore.. ekke værre enn det.

krav maga tipper eg har en høyere funksjonalitet ute på gata.
Westside disciple

Utlogget mariusfa

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 455
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 455

Sv: krav maga vs aikido?
« #3 : 17. juni 2009, 00:51 »
Noe av det første man lærer på Krav Maga er å se etter ting som kan utarte seg til en voldelig situasjon, og hvordan å unngå dem. Å løpe er ofte det aller beste forsvar.

Den ene stancen vi bruker (semi passiv) gir intrykk av at vi ikke vil ha bråk, og at vi er underlegne. dette kan også ofte hindre situasjoner du ikke vil havne i.

Når det kommer til real life situasjoner tror jeg Krav Maga er noe av det beste du kan trene for selvforsvar..

Du lærer fra første semester å unngå kniv, balltre, flasker og andre ting du kan bli utsatt for. Man lærer også i første semester hvordan man skal forholde seg til flere motstandere.

Aikido har jeg ingen erfaring med, men der er en veldig "fancy" stil.

Krav Maga er ikke pent å se på. Det er som regel ett slag mot halsen, spark eller kne mot skrittet, fingre i øynene eller andre "dirty tricks"
Dette er meget effektive selvforsvarsteknikker.
Selvfølgelig er det dem som mener at et spark i ballene er feigt, men du skal ikke angripe i Krav Maga, du skal forsvare deg.. Da er det ikke feigt, men effektivt.. Det er bedre å bli sett på som feig enn å bli knivstikki eller most av en gjeng fulle tullinger.

Når jeg sier du ikke skal angripe, mener jeg ikke at du skal stå å vente på å bli angrepet før du reagerer. Når du føler en situasjon så truende at du tror noen skal skade deg, angriper du. men det er fortsatt selvforsvar..

Sikkert noen andre her som kan forklare mer om Aikido, og jeg vet det er folk her som har trent KM lenger enn meg, men jeg vil anbefale KM hvis du vil ha en effektiv, enkel og "instinktiv" måte å forsvare deg på.
25år 190cm 104kg(på vei ned)

Bp: 90
Ml: 180
FB:100
Mp:60
Logg

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: krav maga vs aikido?
« #4 : 17. juni 2009, 02:12 »
90 % av det du lærer i aikido, fungerer rett og slett ikke på en person som gjør motstand, selv om du er en erfaren utøver.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!