Skrevet av Emne: Frontøy VS Knebøy?  (Lest 4536 ganger)

Utlogget ballehans

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 577

Sv: Frontøy VS Knebøy?
« #15 : 22. juni 2009, 12:02 »
sjøl syns jeg frontbøy er lettere å utføre og samtidig "tyngre".
lettere fordi teknikken liksom kommer av seg selv på tyngre vekter, altså vekta tvinger deg til å  gjøre det rett fordi hvis du krummer ryggen detter stanga ned i motsetning til vanlig bøy der man kan krumme så mye man vil med konsekvensene vond rygg og dårlig hamstring rekruttering.
tyngre fordi magan blir trakassert på det værste og fordi man ikke får brukt hoftene like mye som i vanlig bøy ("good-morning" stil). leddutslaget i hofta er også mindre så så lenge man er fleksibel nok i anklene trenger man ikke være superfleksibel i hofta. dette gjør også at folk med stor mage kan ta frontbøy med mindre problemer.

23 år gammel
190 cm høy og ganske lett ~ 93 kg
165-145-250 rå på stevne 105,4 kg kroppsvekt

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=77168.0</br>

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Frontøy VS Knebøy?
« #16 : 22. juni 2009, 14:09 »
Prøvde meg på litt lett frontbøy i dag, og jeg synes det virker som en mye mer naturlig bevegelse enn vanlig knebøy.

Utlogget hypnose

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Frontøy VS Knebøy?
« #17 : 23. juni 2009, 08:49 »
For meg har front squat vært en redning. Jeg har lange ben i forhold til overkroppen noe som gjør at jeg har en tendens til å lene meg forover når jeg kjører vanlig knebøy, men når jeg har stanga foran fikk jeg fokusert belastningen der jeg ville istedet, altså på lårene. Vanskelig øvelse teknisk tough.

Er jo begrenset hvor mye man får overført fra en øvelse til en annen, men jeg merket godt at jeg hadde trent front squat når jeg gikk tilbake til vanlig knebøy i en periode, siden jeg plutselig var mye sterkere i den øvelsen igjen.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Frontøy VS Knebøy?
« #18 : 23. juni 2009, 09:50 »
To menn jeg kjenner som gode knebøyere og som ikke er veldig sterke markløfterer har hver sin variant av dette spm:
Kjell kaspersen (tidligere juniør verdens rekord holder i knebøy fra Gjøvik kl 90 kg) Med oppløring i vektløfterbøy var knebøy nakke gjerne smal beinstilling og eksplosivt svaret.

Asbjørn Randen (4 ganger kongepokal vinner og NR i 125 med 405 kg) kjører også det meste av sine sett på knebøy nakke men liker å stoppe i bunn, gjeren på en bøtte. Likevell har han enorm frontknebøy styrke med 10 reps på 220 som pers fra yngre år.

For å bli god styrkeløfter mener landlagstrener Dietmar Wolf at frontbøy har mindre effekt en vektløfterbøy.

Personlig synes jeg det er vanskeligere med front knebøy.

Utlogget vgar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 138

Sv: Frontøy VS Knebøy?
« #19 : 23. juni 2009, 23:19 »
Jeg er enig med at frontbøy er lettere for høge personer eller personer med lange bein. (188)
Selv synst jeg det er mye vanskligere å holde formen skikkelig når jeg kjører vanlig knebøy.
Med frontbøy kommer det mye lettere av gjentatte grunner som går igjen her. Men jeg føler at det er lettere å løfte tyngre vekter med vanlig knebøy da.

Personlig kjører jeg mest frontbøy av disse grunnene, og etter å ha lest her blitt enda mer motiviert til å bruke den.Smiley
>.<
- Work hard or don't work at all..

Vgar goes Snekker Andersen; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=87149.msg1264656;topicseen#new

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Frontøy VS Knebøy?
« #20 : 24. juni 2009, 00:37 »
To menn jeg kjenner som gode knebøyere og som ikke er veldig sterke markløfterer har hver sin variant av dette spm:
Kjell kaspersen (tidligere juniør verdens rekord holder i knebøy fra Gjøvik kl 90 kg) Med oppløring i vektløfterbøy var knebøy nakke gjerne smal beinstilling og eksplosivt svaret.

Asbjørn Randen (4 ganger kongepokal vinner og NR i 125 med 405 kg) kjører også det meste av sine sett på knebøy nakke men liker å stoppe i bunn, gjeren på en bøtte. Likevell har han enorm frontknebøy styrke med 10 reps på 220 som pers fra yngre år.

For å bli god styrkeløfter mener landlagstrener Dietmar Wolf at frontbøy har mindre effekt en vektløfterbøy.

Personlig synes jeg det er vanskeligere med front knebøy.

Hva mener du med vektløfterbøy? Vektløfterne tar jo frontbøy.. Mener du styrkeløftbøy?

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Frontøy VS Knebøy?
« #21 : 24. juni 2009, 00:47 »
Hva mener du med vektløfterbøy? Vektløfterne tar jo frontbøy.. Mener du styrkeløftbøy?

Vektløfterbøy er knebøy med stangen på nakken, relativt smalbeinstilling og knærne vandrer en del fremover. I styrkeløft tilpasses bøyen til draktbruken. Stangen ligger ofte litt lengre ned på ryggen, beina plasseres relativt bredt og knærne presses ut til sidene.

Når styrkeløftere trenger litt mer trykk i quadriceps kjører de gjerne frontbøy eller vektløfterbøy. Brei bøy tar mer på hofte og bakside/gluteus.

Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Frontøy VS Knebøy?
« #22 : 24. juni 2009, 16:39 »
Vektløfterbøy er knebøy med stangen på nakken, relativt smalbeinstilling og knærne vandrer en del fremover. I styrkeløft tilpasses bøyen til draktbruken. Stangen ligger ofte litt lengre ned på ryggen, beina plasseres relativt bredt og knærne presses ut til sidene.

Når styrkeløftere trenger litt mer trykk i quadriceps kjører de gjerne frontbøy eller vektløfterbøy. Brei bøy tar mer på hofte og bakside/gluteus.



gotcha, er ikke inne på den norske terminologien i det hele tatt.

Utlogget Tetra

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 980
  • Honnør: 164
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 980

  • Ain't got time for percentages
Sv: Frontøy VS Knebøy?
« #23 : 25. juni 2009, 20:43 »
Vektløfterbøy er knebøy med stangen på nakken, relativt smalbeinstilling og knærne vandrer en del fremover. I styrkeløft tilpasses bøyen til draktbruken. Stangen ligger ofte litt lengre ned på ryggen, beina plasseres relativt bredt og knærne presses ut til sidene.

Når styrkeløftere trenger litt mer trykk i quadriceps kjører de gjerne frontbøy eller vektløfterbøy. Brei bøy tar mer på hofte og bakside/gluteus.



Så knebøy aktiverer i større grad setemuskulaturen i forhold til frontbøy? Dette kan jo være et argument for valg av øvelse for noen.

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

Sv: Frontøy VS Knebøy?
« #24 : 25. juni 2009, 20:44 »
Så knebøy aktiverer i større grad setemuskulaturen i forhold til frontbøy? Dette kan jo være et argument for valg av øvelse for noen.
Veldig individuelt dette...

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Frontøy VS Knebøy?
« #25 : 25. juni 2009, 23:47 »
Så knebøy aktiverer i større grad setemuskulaturen i forhold til frontbøy? Dette kan jo være et argument for valg av øvelse for noen.
Brei bøy gjelder vel både front og skulderbøy? Eller tar jeg feil?

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Frontøy VS Knebøy?
« #26 : 26. juni 2009, 00:05 »
Så knebøy aktiverer i større grad setemuskulaturen i forhold til frontbøy? Dette kan jo være et argument for valg av øvelse for noen.

Jeg vil svare ja til dette, men det kan nok sikkert diskuteres.
Det er få styrkeløftere som ikke har en velutviklet gluteus, men mangelen på litt tykkelse på quads er vel ikke helt uvanlig. En styrkeløfter som trenger mer fokus på fremsiden av lårene vil legge inn knebøy m/smal beinstilling og spesielt frontbøy (forutsetter at man klarer vektløftergrep).
En ting er teknikkforskjellene på en frontknebøy og en vanlig knebøy. Det er umulig å sitte like rett med stangen bak som fremme, ergo vil belastningen forflytte seg fordelaktig for baksiden når man har stangen bak på nakken.
Som regel vil man også kunne legge på mere vekter når stangen ligger på ryggen, og når den ligger bak tillates det at man ligger mer frempå. Da vil definitivt baksiden belastes mer.

I bunn og grunn er det et spørsmål om teknikk.
En meget dyp frontbøy vil jo rive godt på baksiden også  Smiley

Det svaret her gav kanskje bare mening for meg...  Huh  Tongue
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget sandraerf

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 439
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 439

Sv: Frontøy VS Knebøy?
« #27 : 07. november 2011, 21:35 »
Så lærte vi noe i dag også Cheesy
Bikinifitness 2014

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Frontøy VS Knebøy?
« #28 : 07. november 2011, 22:46 »
Klarer å gå mye dypere på frontbøy og da merker jeg ræva får kjørt seg skikkelig.
Nå kjører jeg lav stangposition på knebøy, mulig høy plassering ville vært mer ala frontbøy?
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!