Skrevet av Emne: Hva ser du på bildet?  (Lest 63277 ganger)

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Hva ser du på bildet?
« #510 : 28. juni 2009, 20:12 »
Hehe, joa, men reseptoradapsjon er bare en bit av forklaringen (at bildet henger igjen). Koblingen av neuronene i retina (altså høypassfiltreringen) er det som gir komplementærfarvene. Tongue

whatever......

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Hva ser du på bildet?
« #511 : 28. juni 2009, 21:19 »
Hehe, joa, men reseptoradapsjon er bare en bit av forklaringen (at bildet henger igjen). Koblingen av neuronene i retina (altså høypassfiltreringen) er det som gir komplementærfarvene. Tongue

jeg har lest om koblingen av neuronene i retina.. men har aldri hørt om høypassfiltrering før :p

mener du bare at de forskjellige reseptorene plukker opp forskjellige spekter av bølgelengder og når for eksempel en av typene blir stimulert og adapterer seg så vil de andre sende hyppigere signaler etterpå, som gir illusjonen av at det er mindre av den fargen du så først på bildet.. litt tungt forklart.. men er det det du mener?

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hva ser du på bildet?
« #512 : 28. juni 2009, 22:22 »
jeg har lest om koblingen av neuronene i retina.. men har aldri hørt om høypassfiltrering før :p

mener du bare at de forskjellige reseptorene plukker opp forskjellige spekter av bølgelengder og når for eksempel en av typene blir stimulert og adapterer seg så vil de andre sende hyppigere signaler etterpå, som gir illusjonen av at det er mindre av den fargen du så først på bildet.. litt tungt forklart.. men er det det du mener?

Ikke helt,  det er to effekter som skjer med tanke på frekvenser:

- Det er tre typer reseptorer for farvesyn, som stimuleres av tre forskjellige bølgelengder, hhv. rødt, grønt og blått (litt forenklet, egentlig er responsen en distribusjon med en topp rundt f.eks rødt).

- Jeg leste om øyets fysiologi for en del år siden i boka for psykologi grunnfag (jeg finner den ikke nå), men poenget var at noen neurotransmittere øker potensialet for en utløsning av en nerveimpuls mens noen neurotransmitter senker potensialet. Så skjematisk så ble dette:

Retina    ---+----+---+
                  |\   /|\  /|
Synapser    |  X |  X |
                  |/   \|/  \|
Synsnerver +    +    +
                  |     |     |

hvor |'ene øker potensialet for en utløsning mens / og \ senker potensialet.

Det som slo meg er at dette er helt analogt med maskene man får for å gjøre høypassfiltrering i digital signalbehandlig, altså man tar en sample og trekker fra verdien til de to naboene. Dette virker også helt rimelig siden hjernen bruker nettopp omrisset for å kjenne igjen objekter, bestemme avstand etc. Mengden av data som kommer fra øyet er enorm, så at det gjøres en reduksjon (man filtrerer ut det viktige) allerede rett bak retina virker jo også fornuftig.

Hvis man hadde bare reseptoradapsjon, så ville bildet bare "henge igjen". Jeg tror det er denne krysskoblingen som gjør at bildet ikke bare henger igjen, men man derimot ser komplementærfarvene.

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Hva ser du på bildet?
« #513 : 28. juni 2009, 22:36 »
den koplingen betyr vel bare at de sensorene rundt den sensoren som blir stimulert mest blir inhibitert (lateral inhibition). At du ser komplementærfargen kan jo ikke ha noe med det å gjøre? Det må vel være at når f.eks. de blåe reseptorene er adaptert, etter at du har sett på noe blått, og du så ser på ett hvitt ark, så vil de blåe reseptorene ikke sende like mange aksjonspotensialer. Du vil da få frem komplementærfargen til blått. Eller du får hvitt, som er alle bølgelengdene minus bølgelengden for blått (eller egentlig hele spekteret til den reseptoren, men vi kan holde oss til enkle farger i diskusjonen)

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Hva ser du på bildet?
« #514 : 28. juni 2009, 22:52 »
må nesten ta parti med Karky i denne diskusjonen..

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hva ser du på bildet?
« #515 : 28. juni 2009, 23:22 »
den koplingen betyr vel bare at de sensorene rundt den sensoren som blir stimulert mest blir inhibitert (lateral inhibition). At du ser komplementærfargen kan jo ikke ha noe med det å gjøre? Det må vel være at når f.eks. de blåe reseptorene er adaptert, etter at du har sett på noe blått, og du så ser på ett hvitt ark, så vil de blåe reseptorene ikke sende like mange aksjonspotensialer. Du vil da få frem komplementærfargen til blått. Eller du får hvitt, som er alle bølgelengdene minus bølgelengden for blått (eller egentlig hele spekteret til den reseptoren, men vi kan holde oss til enkle farger i diskusjonen)
Hvor fort blir reseptorer adaptert og i hvilken grad? Man ser jo den blå flekken, den sklir ikke ut i bakgrunnen.

Hvis man ser på et bilde og så blir det svart, så vil jo bildet henge igjen. Da går man fra stimulas til null stimulans. Hvis bare reseptorene blir adaptert, så ville jo ikke bildet bli hengende igjen? Hvis denne illusjonen skjer i retina, så virker det som om nervene fortsetter å trigge en liten stund selv om stimulansen forsvinner?

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Hva ser du på bildet?
« #516 : 29. juni 2009, 00:04 »
nervene fyrer av når du ser på noe hvitt etterpå, men nervene til de fargene du så på det negative stewie bildet fyrer mye mindre, resultatet blir at stewie kommer frem dær det egentlig bare er hvitt. Noe hvitt reflekterer jo alle bølgelengdene, og vanligvis tar øyet opp alle, men etter adapsjonen tar ikke øyet opp like bra de fargene de har blitt adaptert til. Det er enklere å bruke bare en farge som eksempel, siden stewie bildet er ganske komplisert sammensatt.
Om du ser på en blå firkant på en hvit bakgrunn lenge vil de blåe reseptorene fyra av mindre når de blir stimulert. Når du senere ser på noe hvitt så fyrer alle de andre reseptorene normalt, men de blåe (bare de blåe som ble stimulert av firkanten, slik at ikke hele synsfeltet får den "motsatte" fargen) fyrer mindre og du får en firkant som er hvit minus blå, på en måte.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Hva ser du på bildet?
« #517 : 29. juni 2009, 00:09 »
Jesus, for et treningsforum. Jeg fikk helt plutselig følelsen av at jeg var veldig, veldig, veldig dum. Merkelig.

Utlogget Carter

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Hva ser du på bildet?
« #518 : 29. juni 2009, 01:21 »
Jesus, for et treningsforum. Jeg fikk helt plutselig følelsen av at jeg var veldig, veldig, veldig dum. Merkelig.

Haha, tenkte akkurat det samme. Satt bare å rista på hodet når jeg leste de siste innleggene.

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Hva ser du på bildet?
« #519 : 29. juni 2009, 01:23 »
Haha, tenkte akkurat det samme. Satt bare å rista på hodet når jeg leste de siste innleggene.
Kom du så langt at du leste dem?!
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: Hva ser du på bildet?
« #520 : 29. juni 2009, 01:27 »
Viste jo alt det derre... lols
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Hva ser du på bildet?
« #521 : 29. juni 2009, 04:46 »
Viste jo alt det derre... lols

Jeg og. Men de formulerer seg litt dårlig, en bedre måte å karakterisere dette fenomenet på er at ved å overstimulere en fargereseptor skaper du en feedback effekt.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hva ser du på bildet?
« #522 : 29. juni 2009, 08:02 »
nervene fyrer av når du ser på noe hvitt etterpå, men nervene til de fargene du så på det negative stewie bildet fyrer mye mindre, resultatet blir at stewie kommer frem dær det egentlig bare er hvitt. Noe hvitt reflekterer jo alle bølgelengdene, og vanligvis tar øyet opp alle, men etter adapsjonen tar ikke øyet opp like bra de fargene de har blitt adaptert til. Det er enklere å bruke bare en farge som eksempel, siden stewie bildet er ganske komplisert sammensatt.
Høres plausibelt ut.

Om du ser på en blå firkant på en hvit bakgrunn lenge vil de blåe reseptorene fyra av mindre når de blir stimulert. Når du senere ser på noe hvitt så fyrer alle de andre reseptorene normalt, men de blåe (bare de blåe som ble stimulert av firkanten, slik at ikke hele synsfeltet får den "motsatte" fargen) fyrer mindre og du får en firkant som er hvit minus blå, på en måte.
Jepp, men en liten detalj; alle reseptorer over hele synsfeltet bortsett fra de rød og grønne inne i firkanten vil bli adaptert. Når du ser på noe helt hvitt etterpå er alle de blå reseptorene adaptert likt, mens de rød og grønne inne i firkanten vil fyre av mer. Smiley

må nesten ta parti med Karky i denne diskusjonen..
jeg også. For stewie er adapsjon den enkleste forklaringen, og Occham's razor sier man skal velge den.

Jeg og. Men de formulerer seg litt dårlig, en bedre måte å karakterisere dette fenomenet på er at ved å overstimulere en fargereseptor skaper du en feedback effekt.
Huh, feedback? hvor skjer tilbakematingen av signalet?

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: Hva ser du på bildet?
« #523 : 29. juni 2009, 12:28 »
Jeg og. Men de formulerer seg litt dårlig, en bedre måte å karakterisere dette fenomenet på er at ved å overstimulere en fargereseptor skaper du en feedback effekt.

Ja stemmer, var akkurat det jeg mente Smiley
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Hva ser du på bildet?
« #524 : 29. juni 2009, 12:31 »
feedback? Det er snakk om reseptoradapsjon.. hva mener du med feedback effekt? Såvidt jeg vet er ikke reseptoradapsjon et resultat av negativ tilbakekobling.. om det er det du mener.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!