Skrevet av Emne: Riktig måte å gjøre crunches?  (Lest 6835 ganger)

Utlogget Alex-R

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Riktig måte å gjøre crunches?
« : 23. juni 2009, 00:53 »
Hola

Jeg så en video på youtube her om dagen med en instruktør som forklarte at i crunches skulle man løfte seg opp mot taket og ikke "krølle" seg sammen og opp. Jeg har lært at man skal "krølle" seg sammen i crunches :S Noen som vet hva som er riktig?
Her er forresten linken til videoen: http://www.youtube.com/watch?v=3W6bVf1QAKo#noexternalembed

På forhånd takk for hjelpen Smiley


Utlogget hypnose

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Riktig måte å gjøre crunches?
« #1 : 23. juni 2009, 00:55 »
Hola

Jeg så en video på youtube her om dagen med en instruktør som forklarte at i crunches skulle man løfte seg opp mot taket og ikke "krølle" seg sammen og opp. Jeg har lært at man skal "krølle" seg sammen i crunches :S Noen som vet hva som er riktig?
Her er forresten linken til videoen: http://www.youtube.com/watch?v=3W6bVf1QAKo#noexternalembed

På forhånd takk for hjelpen Smiley



Hvordan en øvelse skal utføres avhenger av hva man ønsker å oppnå.

Utlogget OptimusPrime

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 833
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 833

Trener jeg også, bare blogger ikke om det.

Utlogget Power8lethic

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 139
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 139

Sv: Riktig måte å gjøre crunches?
« #3 : 23. juni 2009, 00:58 »
Hvordan en øvelse skal utføres avhenger av hva man ønsker å oppnå.
hva tenker du på,det må is åfall ha vært hvilken del av magen man ønsker å trene. målet er nok, som de fleste ønsker, å oppnå six-pack/strammere mage.
24 år
97 kg
1.92 m

BF : 14 %

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Riktig måte å gjøre crunches?
« #4 : 23. juni 2009, 01:01 »
Bare tull dette her.
Du kan ikke trene deler av magen, myte, avlivet, ja!
Dersom du ønsker å trene magen, hva føler du at du trener om du krøller? Magen? Så tren det, hva føler du at du trener om du løfter opp mot taket? Magen? Så tren det! Så lenge utførelsen ikke gjør vondt noe sted (annet enn i musklene, no pain no gain) så er det ikke så farlig med utførelsen. Da er det værre om du drar med krum rygg i mark, eller løfter med krum rygg i knebøy.
Dersom du ønsker å trene magen, så trener du magen, utførelsen er ikke så viktig. Om det virkerlig er viktig for deg å ha "riktig" teknikk så kan du heller kjøre planken, der er det vanskelig å gjøre feil.

EDIT: For råe magemuskler, kjør knebøy.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Power8lethic

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 139
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 139

Sv: Riktig måte å gjøre crunches?
« #5 : 23. juni 2009, 01:04 »

Du kan ikke trene deler av magen, myte, avlivet, ja!

referanser?
24 år
97 kg
1.92 m

BF : 14 %

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Riktig måte å gjøre crunches?
« #6 : 23. juni 2009, 01:08 »
"MYTH: Working Different Parts Of Your Abs
 

Since the Rectus Abdominis is a single muscle it is physiologically impossible to work different parts of the abs. You often hear people say things like "I need to work my lower abs cause they're lacking", well they can try as hard as they want but when you train your abs you train the entire muscle.

This does not mean you should not incorporate a wide variety of abdominal exercises (crunches, leg raises, trunk rotation, etc.) into your ab training, I just wanted to make the point that you are not going build or develop any one part of your "six pack" with different exercises.

Now, remember that the lower area of the abs is a common problem in regards to excess fat storage for most people, especially males. So often the problem is not the abs per se, but extra body fat in that area that is covering the lower portion of the abs, again this requires dietary alterations not specific exercises. "
Kilde Første jeg fant ved et google søk, vet ikke noe om kilden, men kan finne flere kilder på dette.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget hypnose

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Riktig måte å gjøre crunches?
« #7 : 23. juni 2009, 01:10 »
hva tenker du på,det må is åfall ha vært hvilken del av magen man ønsker å trene. målet er nok, som de fleste ønsker, å oppnå six-pack/strammere mage.

Finnes uttalige måter å utføre alle øvelser på hvor enhver målsetting. Noen vil "isolere" øvre del, andre nedre. Noen vil bare stramme opp og øke utholdenheten ved å utføre langsomme kontraksjoner, mens andre vil bygge mest mulig styrke og masse ved å utføre eksplosive. Noen igjen vil utføre hardere varianter av samme øvelser for å kunne progressere videre osv. For en nybegynner er det best å satse på det trygge og anbefale strikt og langsom utførelse av øvelse, noe som vil gi et greit overall resultat. Håper du skjønner hva jeg mener..

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Riktig måte å gjøre crunches?
« #8 : 23. juni 2009, 01:10 »
http://www.bodybuilding.com/fun/dimaggio.htm

her er bakgrunnsinfo til kilden.

tren magen gjennom de store baseøvelsene. det holder i massevis.

Utlogget Alex-R

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Riktig måte å gjøre crunches?
« #9 : 23. juni 2009, 01:13 »
Ingen som påsto at man kan isolere deler av magen da? Men jeg tviler absolutt ikke på at det ikke går.
Takk for hjelpen

Utlogget hypnose

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Riktig måte å gjøre crunches?
« #10 : 23. juni 2009, 01:16 »
Ingen som påsto at man kan isolere deler av magen da? Men jeg tviler absolutt ikke på at det ikke går.
Takk for hjelpen

Blir som ved for eksempel dips og decline-benk... man minsker belastningen på øvre delen av brystet, noe som fører til at nedre del blir trent i større grad enn øvre, men fortsatt ikke mer enn ved horisontal press. Man bare "fjerner" litt belastning fra øvre delen. Det samme skjer når man utfører for eksempel hengende benløft - øvre delen får mindre belastning.

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Riktig måte å gjøre crunches?
« #11 : 23. juni 2009, 01:19 »
Blir som ved for eksempel dips og decline-benk... man minsker belastningen på øvre delen av brystet, noe som fører til at nedre del blir trent i større grad enn øvre, men fortsatt ikke mer enn vanlig utførelse igjen. Man bare "fjerner" litt belastning fra øvre delen. Det samme skjer når man utfører for eksempel hengende benløft - øvre delen for mindre belastning.
Nå har ikke jeg særlig peiling , men jeg  er rimelig sikker på at dette ikke stemmer, kan du dokumentere det du skriver her?

Ved decline benk involverer man mer skuldre enn ved vanlig benk, altså blir litt av presset tatt av BRYSTET ikke nedre del av brystet. Ved dips kan du kjøre fremoverbøyd og få mer press på bryst enn på triceps og skuldre. Men man fjerner ikke press fra spesifikke deler av muskelen. Korrekt meg hvis jeg tar feil, men dette er jeg rimelig sikker på, jeg vil se kilder på at du kan fjerne stress fra deler av muskelen.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget hypnose

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 34

Sv: Riktig måte å gjøre crunches?
« #12 : 23. juni 2009, 01:27 »
Nå har ikke jeg særlig peiling , men jeg  er rimelig sikker på at dette ikke stemmer, kan du dokumentere det du skriver her?

Ved decline benk involverer man mer skuldre enn ved vanlig benk, altså blir litt av presset tatt av BRYSTET ikke nedre del av brystet. Ved dips kan du kjøre fremoverbøyd og få mer press på bryst enn på triceps og skuldre. Men man fjerner ikke press fra spesifikke deler av muskelen. Korrekt meg hvis jeg tar feil, men dette er jeg rimelig sikker på, jeg vil se kilder på at du kan fjerne stress fra deler av muskelen.

Har ikke kilder desverre.. (ikke at jeg gidder å vise til andres meninger akkurat som det skulle være en slags fasit uansett). Jeg har mange års erfaring med trening som tilsier at det jeg sa stemmer. Vet også at mange kroppsbyggere, Arnold inkludert, bevisst manipulerte hver øvelse for å isolere bestemte deler av en muskel.

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Riktig måte å gjøre crunches?
« #13 : 23. juni 2009, 01:30 »
Har ikke kilder desverre.. (ikke at jeg gidder å vise til andres meninger akkurat som det skulle være en slags fasit uansett). Jeg har mange års erfaring med trening som tilsier at det jeg sa stemmer. Vet også at mange kroppsbyggere, Arnold inkludert, bevisst manipulerte hver øvelse for å isolere bestemte deler av en muskel.
Okei, så du har en mening om at noe fungerer. Har ingen bevis på det, ingenting skulle tilsi det, men du er fast bestemt på å fortsette vranglæren ved å videreformidle den til andre? You go boy!

EDIT: Forresten! Dersom du ønsker å vokse så har jeg forstått det slik at trening hjelper! Uansett hvordan du trener, så lenge du får i deg nok mat, og variasjonen samt belastningen som kreves er til stede. At du velger å tro at Arnold ble som han ble pga at han fokuserte på å stresse deler av musklene får stå for din regning. Personlig tror jeg at Arnold, med et ekstremt talent innen bodybuilding, samt en god mengde bol, hadde blitt en stor jævel uansett! At du føler noe virker betyr ikke at det som er allment akseptert (og vitenskapelig bevist) som riktig ikke virker bedre.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Riktig måte å gjøre crunches?
« #14 : 23. juni 2009, 01:30 »
Har ikke kilder desverre.. (ikke at jeg gidder å vise til andres meninger akkurat som det skulle være en slags fasit uansett).

å vise til en som har forsket på område, eller har utdannelse innen emnet som kan komme backe opp uttalelsene dine ville ihvertfall fått oss til å ta deg og meningene dine serriøst.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!