Skrevet av Emne: IR Sauna  (Lest 24961 ganger)

Utlogget OMD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 423
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 423

Sv: IR Sauna
« #45 : 02. juli 2009, 00:45 »
Vel når jeg tenker på det så hadde jeg en naturfagslærer som var smellfeit, han fikk en sommerjobb som tømmerhogger og når høsten kom var han syltynn. Han svettet og drakk 7 liter vann hver dag, men han har nok mister mye muskelmasse også. Ingen tvil om at svetting forbrenner mye, men 5 kilo fett på så kort tid går ikke. Wink

Helt enig i at 5 kilo fett høres utrolig mye, og sjekket opp denne artiklen selv... men det stod faktisk det... men det vil jeg se - jeg har mistet 150 gram med samme antall tid brukt i denne greia...

Men at han dærre tømmer hoggeren har mistet muskler betviles hvis han passet på å spise... for dette bygger kropp!! Men selvfølgelig må inntaket av næring da stå i forhold til forbruket, men tydligvis har han jobbet bra med forbrenning heheheh!!!
Ole M D

..Et liv uten trening, er et liv uten mening...



http://olemortend.blogspot.com/
http://omdfitness.com/index.html



Nameless

  • Gjest
Sv: IR Sauna
« #46 : 02. juli 2009, 00:53 »
At man bruker fett som brensel hele tiden er jo greit Robert, men at man bruker fett som HOVED brennsel for fett forbrenning vil jeg ikke akkurat si at man gjør ved å ligge på sofaen.. Wink
Og jeg har ennå ikke sett noen dokumentasjon på at det IKKE virker faktisk....?
Kan ikke du komme en tur å prøve enten hos Marthe sin klinikk eller på Orkanger da?
Gratis time i forskningens øyemål vettu Grin

Jeg sier ikke at det ikke virker, eller at deres personlige erfaringer er løgn, eller på noen måter ikke stemmer. Poenget er bare at bevisbyrden ligger hos de som skal bevise en påstand, ikke motsatt. Jeg kan ikke si at jeg forbrenner 1000kcal av å ronke, også må alle andre motbevise meg, for at det ikke stemmer.

Som sagt - det kan godt være at det har en effekt, og det hadde også vært interessant med forskning som tok for seg infrarød sauna, men fram til det er god nok dokumentasjon, så synes jeg artikkelen burde vært redigert. Man kunne droppet disse kcal beregningene, og heller basert artikkelen på hva Norgesmester i fitness har erfart med denne metoden - og hvilken nytte den har gjort for både deg og Madde. Da hadde nok kritikken vært langt mildere.

Det er jo langt enklere å sitte på et forum å slakte alt som blir skrevet, enn å skrive noe selv. Det er jo derfor det er så få artikkelforfattere på Treningsforum og Iform, men så sinnssykt mange som sitter klar til å angripe.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: IR Sauna
« #47 : 02. juli 2009, 01:12 »
joda, selvfølgelig! ..men forskjellen/utslaget er ikke så stort - ikke er akkurat på det 20.min ay fettforbrenningen slår inn, men rundt der (+/- 10 min) er mest normalt blant vanlige, hverdagslige folk her i Norge.. og det er vel de vi snakker om - vi kan kverrulere om de aller fleste tingene hvis vi vil her inne tydligvis...


Handler ikke om å kverulere. Kommer man med en påstand, må den begrunnes. Har man ikke skikkelig forskning til å backe opp, så kan man alikevel skrive, men da må man presentere det som det det er. En eller flere personer sin mening basert på erfaring. Selv om jeg har en akademisk bakgrunn, så synes jeg det er vel så nyttig med erfaringer, som forskning på mange områder.
Så er det også en fordel om man ikke kommer med slike utsagn som ikke gir mening ala "fettforbrenning starter etter 20 min.", siterer rene reklamesider for sauna osv.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget OMD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 423
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 423

Sv: IR Sauna
« #48 : 02. juli 2009, 01:13 »
Jeg kan ikke si at jeg forbrenner 1000kcal av å ronke, også må alle andre motbevise meg, for at det ikke stemmer.


LOL -  denne hadde det vært gøy å testet... fy f... hehehehehe!!
Ole M D

..Et liv uten trening, er et liv uten mening...



http://olemortend.blogspot.com/
http://omdfitness.com/index.html



Utlogget OMD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 423
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 423

Sv: IR Sauna
« #49 : 02. juli 2009, 01:19 »
Handler ikke om å kverulere. Kommer man med en påstand, må den begrunnes. Har man ikke skikkelig forskning til å backe opp, så kan man alikevel skrive, men da må man presentere det som det det er. En eller flere personer sin mening basert på erfaring. Selv om jeg har en akademisk bakgrunn, så synes jeg det er vel så nyttig med erfaringer, som forskning på mange områder.
Så er det også en fordel om man ikke kommer med slike utsagn som ikke gir mening ala "fettforbrenning starter etter 20 min.", siterer rene reklamesider for sauna osv.

se svar #44..
Ole M D

..Et liv uten trening, er et liv uten mening...



http://olemortend.blogspot.com/
http://omdfitness.com/index.html



Utlogget lysbringeren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 47

Sv: IR Sauna
« #50 : 02. juli 2009, 01:24 »

"Det er jo langt enklere å sitte på et forum å slakte alt som blir skrevet, enn å skrive noe selv. Det er jo derfor det er så få artikkelforfattere på Treningsforum og Iform, men så sinnssykt mange som sitter klar til å angripe."


Hvis du skal skrive artikler så må du tåle konstruktiv kritikk, endten du skriver for Aftenposten eller iform.no Hvis en avis eller ett nettsted velger å publisere artikler som er under pari, synes jeg det er urimelig å bli misfornøyde når folk reagerer. Du ville vel klaga hvis Rema 1000 solgte deg melk som var utgått på dato, eller Peppes leverte en pizza først etter tre timer? Uansett hva man skriver vil det alltids finnes noen som er uenige i det, eller mener det man skriver er dårlig. Kan en ikke takle det, har en lite i kreative bransjer å gjøre.
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety" Benjamin Franklin


"Alt under 100 kg er femi" Tommy Steine

Utlogget OMD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 423
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 423

Sv: IR Sauna
« #51 : 02. juli 2009, 01:36 »
"Det er jo langt enklere å sitte på et forum å slakte alt som blir skrevet, enn å skrive noe selv. Det er jo derfor det er så få artikkelforfattere på Treningsforum og Iform, men så sinnssykt mange som sitter klar til å angripe."


Hvis du skal skrive artikler så må du tåle konstruktiv kritikk, endten du skriver for Aftenposten eller iform.no Hvis en avis eller ett nettsted velger å publisere artikler som er under pari, synes jeg det er urimelig å bli misfornøyde når folk reagerer. Du ville vel klaga hvis Rema 1000 solgte deg melk som var utgått på dato, eller Peppes leverte en pizza først etter tre timer? Uansett hva man skriver vil det alltids finnes noen som er uenige i det, eller mener det man skriver er dårlig. Kan en ikke takle det, har en lite i kreative bransjer å gjøre.

Helt enig i dette, konstruktiv kritikk er bra - men noe av dette grenser til noe annet - bruk av private navn, titler og meritter for gjennkjenning er vel under dette "andre"
.. er vel derfor man har brukernavn og ikke opererer med fullt navn trodde jeg...?
..men greit nok for meg - tok selv på meg rollen for å svare på noe av dette, men ser nå at det er bortimot håpløst....
men jeg er hverken skribent eller ansvarlig for det øverste sitatet her, men en som har testet produktet og funnet ut at det meste av det som er skrevet stemmer, men ikke alt.. , og at mer forskning ønskes for å enten bevise evt motbevise de resterende påstandene jeg ikke har funnet ut av ennå... mulig jeg aldri får svar på alt heller, men en deilig behandling er det i hvertfall Cheesy
Ole M D

..Et liv uten trening, er et liv uten mening...



http://olemortend.blogspot.com/
http://omdfitness.com/index.html



Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: IR Sauna
« #52 : 02. juli 2009, 01:41 »
http://www.all-sauna.com/infrared-radiant-sauna.htm

"In short, IR Saunas do not cause weight loss through utilization of fat. Instead, the high temperatures result in glycolysis (using sugars for immediate energy needs) and the water loss accounts for the drop in weight. What does this all mean? Infrared Saunas promote unhealthy weight loss.

This reminds me of what a sales representative told me a month or so ago about IR Saunas. He said, "The heart receives a workout similar to a 6-mile run in an IR Sauna." He may be right, but it's not fat that you're losing.

Conclusion

An infrared sauna is not a good option for losing weight.

Healthy Living!
Michael A. Smith, MD
The Weight Loss Professional "



.....men hva hvis man hopper i en slik badstu etter å ha (mer eller mindre) tømt glykogenlagrene fra før av? Vil man ikke da kunne "tvinge" kroppen til å bruke fett fremfor glykogen?




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Nameless

  • Gjest
Sv: IR Sauna
« #53 : 02. juli 2009, 01:45 »
Hvis du skal skrive artikler så må du tåle konstruktiv kritikk, endten du skriver for Aftenposten eller iform.no Hvis en avis eller ett nettsted velger å publisere artikler som er under pari, synes jeg det er urimelig å bli misfornøyde når folk reagerer. Du ville vel klaga hvis Rema 1000 solgte deg melk som var utgått på dato, eller Peppes leverte en pizza først etter tre timer? Uansett hva man skriver vil det alltids finnes noen som er uenige i det, eller mener det man skriver er dårlig. Kan en ikke takle det, har en lite i kreative bransjer å gjøre.

Les hva jeg skrev en gang til. Selv synes jeg konstruktiv kritikk er viktig for meg som skribent. Flere plasser kan jeg legge ut artikkelen jeg har skrevet og be om folks mening. Det kan være at man har slurvet, brukt kilder feil, kanskje mangler kilder til kontroversielle påstander, osv. Kritikk gjør meg bedre:)

Det var derimot ikke dette jeg siktet mot. Jeg siktet mot alle de som sitter og slakter alt og ingenting, uten å argumentere saklig (og det er faktisk mange av dem). Det er likevel også mange som gir saklig og konstruktiv kritikk (f.eks beefcake). All honnør til alle dere som bidrar til dybde og bredde i en diskusjon. Det lærer alle av:)

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: IR Sauna
« #54 : 02. juli 2009, 01:50 »
http://weightlossfordiabetics.net/do-saunas-help-with-weight-loss

"What does salt have to do with weight loss? Plenty – there are many medical reports which explain the connection of salt and gain of weight. This gain is not fat gain but water retention gain. When a person consumes excess salt, this is deposited under the skin and in order for it to stay non-toxic it will demand water. The more salt you collect under the skin, the more water your body will demand and retain.

The sauna helps you get rid of this extra salt and thereby gets you rid of the water weight that you have gained. If you want to maintain the weight loss you enjoy from visiting the sauna, you need to keep salt consumption to a minimum in your diet.

Hence, the sauna does indeed help you loose weight though not in the regular way of melting fat. The heat usually forces the body sweat out the excess salt and toxins and thereby reduced a great deal of your water weight. Combined with a healthy and salt free (or reduced salt) diet, you could enjoy the new found way of staying trim and healthy.

Those who have studied the effectiveness of saunas for weight loss have observed that side by side with the relaxation benefits of saunas, they do help with detoxification of the body and with weight loss, when used frequently. What could be a better combination? One takes a sauna for relaxation and relief from stress and ends up with weight loss and body detoxification.

Improve your health and experience the benefits of an Infrared sauna. Saunafin offers a great selection of saunas that will fit your space and home decor."




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget OMD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 423
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 423

Sv: IR Sauna
« #55 : 02. juli 2009, 02:12 »
http://www.all-sauna.com/infrared-radiant-sauna.htm

.....men hva hvis man hopper i en slik badstu etter å ha (mer eller mindre) tømt glykogenlagrene fra før av? Vil man ikke da kunne "tvinge" kroppen til å bruke fett fremfor glykogen?

se svar #26 -

Dette er måten jeg har testet dette på. På streng diett (underskudd i første omgang) og morgenkardio før frokost - lite karb utover dagen med påfølgende beinhard styrke trening (jeg presser meg på hver eneste trening - selv på diett) og deretter direkte i IRS som en substitute til å gå på mølla etter styrke... for det suger!
Da gikk jeg ned ca 200 gram fett på 3 x 30 min  - i motsetning til de dagene jeg IKKE tok sauna... og mine dager var ellers rimelig like ( samme jobb, temperatur, luftfuktighet og ungene hadde like lang skolevei som vi gikk sammen osv osv... ok gammeln?) Cheesy

Ole M D

..Et liv uten trening, er et liv uten mening...



http://olemortend.blogspot.com/
http://omdfitness.com/index.html



Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
Sv: IR Sauna
« #56 : 02. juli 2009, 07:18 »
Hvorfor ikke fokusere på hvor dypt varmen fra IR trenger inn i kroppen i forhold til vanlig badstu og hvor godt / vondt dette er for slitne muskler, i stedet for det "vanlige" pjattet om når, hvor mye og hvorfor en svetter  what

IR-varme og mikrobølge-varme er 2 forskjellige typer strålevarme og kan ikke sammenlignes (i denne sammenheng)  Smile


I disse dager svetter jeg foran TVen ... betyr det at jeg bare trenger å trene når det er kjølig?  woot   Cool   Smile
(bare for å skli ut igjen *s*)
HABEAS CORPUS

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: IR Sauna
« #58 : 02. juli 2009, 15:45 »
hehehe -enig på en måte, men husk at trening er fremdeles den beste måten å opprettholde muskulaturen på, og å bli kvitt fettet er nok ikke så gøy hvis det ikke er muskler der under heller...? Personlig ville jeg anbefale en kombo - først morgenkardio som vanlig - så styrketrening som vanlig, men med påfølgende tur i IRS.. :-D 

hvis dette fungerer så trenger jeg jo ikke å gå på diett...
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget OMD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 423
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 423

Sv: IR Sauna
« #59 : 02. juli 2009, 17:39 »
hvis dette fungerer så trenger jeg jo ikke å gå på diett...


neivel...?
Hvorfor ikke? man bygger jo ikke på samme måte på junk som "diettmat" så vidt jeg vet...?
Dietten er jo også for musklene sin del og ikke bare vektnedgang i mine øyne.. hehe!
Bra selvskreven artikkel i dag forresten Cheesy
Ole M D

..Et liv uten trening, er et liv uten mening...



http://olemortend.blogspot.com/
http://omdfitness.com/index.html



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!