Skrevet av Emne: toppidrettsutøvere og narkotika.  (Lest 8736 ganger)

Utlogget muskelapen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 420
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 420

Sv: toppidrettsutøvere og narkotika.
« #15 : 01. juli 2009, 18:51 »
Ja, når man jobber innen rus- og psykiatri så får man fort ett annet bilde hva gjelder virkning enn det selvutnevnte eksperter innen kjøp og salg reklamerer for.

Da syns jeg synd på arbeidsgiveren din... Tenk å ha folk med så lite informasjon til å jobbe med personer som har rusproblemer.
Jeg syns at man skal få gjøre hva faen man vil på fritiden så lenge det ikke går uttover andre. Og det er jo et kjent fenomen at idrettstjerner innen fotball, hockey, sykkling osv tar seg en liner av og til når de fester istedefor å drikke. For det er 100% vitenskaplig mindre usunt for kroppen om du gjør dette av og til en om du drar på grisefylla. Vi hadde jo myggen her forleden som ble tatt for å ha snorta kokain på fest av og til også. Helt på tryne at det skal bli tatt opp i media osv også. Hva man gjør på fritiden sin får være ens egen affære. Og jeg syns heller ikke det er noe selfølge at idrettstjerner skal være perfekte rollemodeller eller forbilder. Det er media som hauser det opp og skaper privatlivet deres til en jævla reality serie hvor alt du gjør skal bli gransket om det er moralsk riktig eller ikke.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: toppidrettsutøvere og narkotika.
« #16 : 01. juli 2009, 18:59 »
Man får da ikke halliser av kola, og blir vel heller ikke avhengig av å sniffe det en sjelden gang på byen. Men er mange som velger kola fordi det medfører mye mindre bakrus og selvfølgelig fordi de liker rusen. Jeg sier ikke at jeg er for heavy bruk av kola, eller bruk i det hele tatt, men mener fortsatt det er et brukandes alternativ for de som liker å feste utenfor treningen.
En sjelden gang, nei. Sikkert ikke. Men sånn er det vel med alkohol også? Å drikke en sjelden gang på byen vil vel ikke ha så altfor mye å si.

Jeg er litt enig med glucifer. Hvis man tar det man driver med seriøst, så holder man seg helt enkelt unna sånt. Det handler faktisk litt om prioriteringer Smiley

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: toppidrettsutøvere og narkotika.
« #17 : 01. juli 2009, 19:25 »
Blir jo ikke det samme med alkohol. Drikker du deg grisefull kan du føle deg som crap dagen etterpå og slikt, nemlig hangover. Snorter du cola og legger deg slik at du får greit med søvn, føler du deg like pigg som en helt vanlig dag dagen etterpå. Dette er en markant forskjell.

Dessuten er jeg helt uenig i at fordi man skal ta en idrett seriøst betyr det at man aldri skal kunne få feste: Kjenner masse folk som har trent mange timer om dagen som har drevet med litt av hvert når det kommer til ulovlige rusmidler. Jeg synes fortsatt disse personene er seriøse med det de driver med. Går jo ikke ann å være 100 prosent seriøs hele tiden, er da ikke mange som aldri fester, aldri spiser usunt, alltid får nok søvn osv..

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: toppidrettsutøvere og narkotika.
« #18 : 01. juli 2009, 19:34 »
Da syns jeg synd på arbeidsgiveren din... Tenk å ha folk med så lite informasjon til å jobbe med personer som har rusproblemer.
Jeg syns at man skal få gjøre hva faen man vil på fritiden så lenge det ikke går uttover andre. Og det er jo et kjent fenomen at idrettstjerner innen fotball, hockey, sykkling osv tar seg en liner av og til når de fester istedefor å drikke. For det er 100% vitenskaplig mindre usunt for kroppen om du gjør dette av og til en om du drar på grisefylla. Vi hadde jo myggen her forleden som ble tatt for å ha snorta kokain på fest av og til også. Helt på tryne at det skal bli tatt opp i media osv også. Hva man gjør på fritiden sin får være ens egen affære. Og jeg syns heller ikke det er noe selfølge at idrettstjerner skal være perfekte rollemodeller eller forbilder. Det er media som hauser det opp og skaper privatlivet deres til en jævla reality serie hvor alt du gjør skal bli gransket om det er moralsk riktig eller ikke.

Akkurat hva du mener er det vel få som bryr seg om, men du er hjertelig velkommen til å holde foredrag for legestanden og pasienter på sykehuset så du får satt oss på plass med fagkunnskapen din. Jeg anbefaler deg og oppdatere kunnskapen din litt utover det det lille du har lest andre har skrevet på forumet, for du har virkelig ikke snøring. Hva du synes om rollemodeller og hvem som skaper de har nok også liten betydning, virkeligheten er at ungdom ser opp til de som klistres over førstesidene enten du vil det eller ikke.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: toppidrettsutøvere og narkotika.
« #19 : 01. juli 2009, 19:45 »
Men da kommer et annet spørsmål opp. Hvor problematisk er det egentlig at en fyr som snorter litt cola blir sett opp til? Er da greit å vise barn og ungdom virkeligheten, og den er jo ganske simpelt at man lett kan bruke foreksempel kola og fortsatt være en ypperlig atlet. Er da på trynet og prøve å skape en ideell verden som ikke eksisterer der kun blodseriøse mennesker med "godkjente" verdier kan være toppidrettsutøvere. Synes det sender et falskt budskap, noe jeg synes er dumt personlig hvertfall.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: toppidrettsutøvere og narkotika.
« #20 : 01. juli 2009, 19:58 »
Det blir jo like dumt som at vi skal la folk kjøre i fylla fordi virkeligheten er slik at mange gjør det, og at det ofte går bra. Det er aldri snakk om å skape en "ideel verden", det er snakk om å klare å få en stor gruppe med ulike mennesker, noen med god selvkontroll, noen uten, noen med hjerne, noen uten, til å leve sammen. Hvis alle skulle fått gjort det de ville til en hver tid så hadde det blitt kaos. Du trenger ikke lære opp barn til at det er greit å bruke kokain, for alle mennesker klarer seg fint uten. At noen senere i livet velger å ty til substitutt for å finne lykken i livet får være deres sak, men da har man også noen mer erfaring og klar over konsekvensene.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: toppidrettsutøvere og narkotika.
« #21 : 01. juli 2009, 20:06 »
Det blir absolutt ikke like dumt på noen måte. Sammenligner du å ta kokain med å kjøre i fylla? Hva med å heller sammenligne det med å drikke en sixpack øl, noe jeg helt lovlig kan gjøre omtrent hver eneste dag hvis jeg har lyst til det.

Handler ikke om å lære opp barn til hvorvidt det er greit å¨bruke kokain eller ikke. Men å skulle gjemme bort de toppatletene som bruker det en gang i blant fra sporten, to ting som har absolutt null med hverandre å gjøre, det synes jeg ikke er noe særlig rederlig.  Her snakker vi om at folk som har jobbet hele livet sitt for å oppnå en sportskarriere blir slengt ut i kulden pga noen overfølsomme foreldre ikke vil at barna dems skal se virkeligheten som den er..

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: toppidrettsutøvere og narkotika.
« #22 : 01. juli 2009, 20:12 »
Jeg synes det å være et ok forbilde for lettpåvirkelige ungdom burde være et kriterie for å tjene mange millioner i året. Hva kokain angår, så er jeg litt enig med Glucifer. Har jobbet med rus-psykiatri selv og kokain er et skikkelig apedop. Du blir ikke pang schizo, men du blir et vrak til slutt, og er du uheldig kan kokain fremprovosere midlertidige psykoser.

Klart man ikke blir avhengig av å snorte ett par ganger, men dersom du gjør dette ofte, flere ganger i mnd/hver helg eller noe sånt, så har du tråkket over en grense og blitt nonlunde komfortabel med dopet. Har selv prøvd kokain, amfetamin, piller, sopp, you name it, EN gang hver, og må si at det var frykten/overraskelsen over hvor drøye mange av de rusmidlene var/er som hindret meg i å gjøre det igjen. Dersom du ikke har den frykten for rusmidler så er det lett å bli avhengig.
Sa brura

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: toppidrettsutøvere og narkotika.
« #23 : 01. juli 2009, 20:15 »
Har idretsutøvere et ansvar om å være forbilder? Jeg mener de ikke har det. Om det de bruker er utenom konkurranser og ikke på noen måte kan være presentasjonsfremmende synes jeg ikke de skal bli utestengt.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: toppidrettsutøvere og narkotika.
« #24 : 01. juli 2009, 20:21 »
Har idretsutøvere et ansvar om å være forbilder? Jeg mener de ikke har det. Om det de bruker er utenom konkurranser og ikke på noen måte kan være presentasjonsfremmende synes jeg ikke de skal bli utestengt.

Kan vel ikke tvinge noen til å være forbilder? Men vi har da ALLE et ansvar i samfunnet? Hadde jeg vært f.eks lærer så hadde jeg jo ikke fortalt ungdommene i klassen at hasj var helt ok, og at jeg hadde røyket det i mange år uten konsekvenser? Når man er kjent idrettsprofil så er man i media, og folk vet hva du driver med og hva du mener, selv om ikke nødvendigvis en handling eller kommentar var tilsiktet lettpåvirkelige unge mennesker. DERFOR har man et ekstra ansvar, foruten normale holdninger.
Sa brura

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: toppidrettsutøvere og narkotika.
« #25 : 01. juli 2009, 20:22 »
Dette er jo en meningsløs diskusjon, heldigvis så er brorparten av norges befolkning klar over at kokain er ett ulovlig rusmiddel, og med god grunn. De vet også at det er avhengighetsskapende, koster masse penger og at du da fort får med fysiske og psykiske kort- og langtidseffekter som man fint klarer seg uten. Det er ikke behov for hverken å legalisere eller reklamere for noe som kun fører til faenskap, sett bortifra de positive effektene som oppleves blandt allerede svake og hjernedøde mennesker med mindreverdighetskomplekser og stor lommebok.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: toppidrettsutøvere og narkotika.
« #26 : 01. juli 2009, 20:23 »
Effects:
Early phase – Psychological: Euphoria, excitation, feelings of well-being, general arousal, increased sexual excitement, dizziness, self-absorbed, increased focus and alertness, mental clarity, increased talkativeness, motor restlessness, offsets fatigue, improved performance in some simple tasks, and loss of appetite.

Ikke prestasjonsfremmende???
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: toppidrettsutøvere og narkotika.
« #27 : 01. juli 2009, 20:28 »
Kan vel ikke tvinge noen til å være forbilder? Men vi har da ALLE et ansvar i samfunnet? Hadde jeg vært f.eks lærer så hadde jeg jo ikke fortalt ungdommene i klassen at hasj var helt ok, og at jeg hadde røyket det i mange år uten konsekvenser? Når man er kjent idrettsprofil så er man i media, og folk vet hva du driver med og hva du mener, selv om ikke nødvendigvis en handling eller kommentar var tilsiktet lettpåvirkelige unge mennesker. DERFOR har man et ekstra ansvar, foruten normale holdninger.

Det er folk sitt eget ansvar å ligge unna ting som er farlig, derfor er det feil å kreve folk skal begrense sine egne handlinger selv om det kan påvirke andre folks evne til å ivareta dette ansvaret.

Litt enklere måte å forklare dette på:P ; Det er feil at enkelte må lide fordi flertallet må beskyttes mot seg selv. I en viss grad må jo dette skje for at samfunnet ikke skal bli fucked, men alt i alt mener jeg det bør skje minst mulig.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: toppidrettsutøvere og narkotika.
« #28 : 01. juli 2009, 20:31 »
Det er en drøy overdrivelse å konstatere at alle blir et vrak til slutt ved bruk av kokain. Mange som går ned den veien, som har et forbruk langt over hva dems økonomiske ressurser duger til, og prioriterer kolaen langt høyere enn mange andre mer vesentlige ting som vi fleste andre ville prioritert. Når slikt skjer er det selvfølgelig synd, og ikke noe hyggelig for de partene som er involvert. Men dette er ikke langt fra tilfellet hos de fleste som har brukt kokain, eller bruker det en gang i blant.

Jeg ser ikke hvorfor det å være komfortabel med noe som personen tydeligvis liker, og har et godt forhold til nødvendigvis er en ufordelaktig situasjon hvis den gitte personen har et relativt strukturert forhold til hva han/hun driver med, uten å overdrive.

Personlig skjønner jeg godt at de som er imot alt mulig synes det burde være et krav at man ikke gjør ditten og datten for å være et godt forbilde. Men jeg er heller ikke enig i dette, selv om jeg skjønner tankegangen bak det. Foreksempel, hva hvis en toppidrettsutøver blir fotografert i å daglig spise junkfood? Burde han ikke få lov til å være en rollemodell da heller? Han fremmer jo tross alt en livsstil som er mer usunn enn å ta en linje med kola i ny og ne.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: toppidrettsutøvere og narkotika.
« #29 : 01. juli 2009, 20:32 »
Det er folk sitt eget ansvar å ligge unna ting som er farlig, derfor er det feil å kreve folk skal begrense sine egne handlinger selv om det kan påvirke andre folks evne til å ivareta dette ansvaret.

Litt enklere måte å forklare dette på:P ; Det er feil at enkelte må lide fordi flertallet må beskyttes mot seg selv. I en viss grad må jo dette skje for at samfunnet ikke skal bli fucked, men alt i alt mener jeg det bør skje minst mulig.

En så selvsentrert og lite empatisk tankegang sier jo en del om deg. I ett samfunn er det nødvendig med rammer, det skjønner vel selv du. Det er fortsatt så fritt at altfor mange klarer å rote seg borti rusmidler og havner langt utpå. Skal jeg la være å ta de imot på sykehuset fordi de har skyld i det selv?
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!