Skrevet av Emne: Hvordan vite at man har trent godt nok?  (Lest 2267 ganger)

Utlogget ikonfokkah

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Hvordan vite at man har trent godt nok?
« : 05. juli 2009, 21:43 »
Hei,

Jeg er litt usikker på om jeg trener godt nok eller ikke.

Fra før av har jeg trent litt sporadisk her og der. Fant ut for ca. 1 år siden at frivekter var veien å gå og begynte med det. Så rundt september/oktober 08 så tok jeg pause til mai...
Fra mai av begynte jeg å "dille" med vekter og i starten av juni begynte jeg med et program hvor jeg hadde som mål å trene 5 dager i uka(Når ungene var på skolen). Dette gjorde jeg vel i 2 uker hvor jeg så innså at jeg burde heller satse på et grunnleggende styrke program for hele kroppen. Grunnen til dette var at jeg var konstant støl(Jeg hadde vel 6-8 øvelser per dag, spredt ut over hele kroppen hvor jeg prøvde å gi muskelgrupper 2-3 dager restitusjon). Men jeg oppnådde grei pump i armer.

Nå skal jeg begynne på 4 uke RYP og jeg har enda i vente å være støl i kroppen dagen etterpå og pump kom først i 3 uke i biceps/triceps, men ikke i samme grad som før.

Jeg klarer stort sett alle vektene med unntak av biceps, som jeg i 3 uke måtte faktisk gå ned i vekt de siste 2 dagene(Jeg har alltid vært svak i biceps kontra feks. triceps.)
Jeg har prøvd å være sta og ta 30(2x15)/20(2x10) reps hele tiden og heller da tatt en 5-10 sec pause hvis jeg ikke klarer 10 reps og da fortsette på settet etter kort pause på denne øvelsen.

Alikevel så blir jeg ikke støl dagen etter, kjenner knapt på kroppen at jeg har trent dagen før.
Jeg kjenner så absolutt på kroppen når jeg trener at det gjør "vondt", men jeg kunne helt sikkert har trent flere sett, hvilket er det jeg har prøvd å gjøre til tider, men er usikker på om jeg skal gjøre dette eller ikke.

Kan jeg/Bør jeg legge på flere sett? Eller har dette lite å si? Kan jeg evt. legge på noen flere øvelser på muskelgruppene som jeg vil ha mer progresjon på?

Til slutt et lite spm. ang biceps:
Har dere noen tips til hvordan jeg evt. kan øke progresjonen min på biceps i forhold til resten av kroppen? Ikke at jeg vil ha store biceps, men jeg har alltid hatt problemer med at biceps og underarmer er svake hos meg, som blir slitsomt når jeg skal trene andre muskelgrupper(Jeg har feks. problemer med nedtrekk pga. underarmer og biceps blir slitne før ryggen).

Utlogget ikonfokkah

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Sv: Hvordan vite at man har trent godt nok?
« #1 : 05. juli 2009, 21:55 »
aiai glemte et par ting:

Min målsetting:
Da jeg var ung var jeg forholdsvis atletisk og spilte mye basket.
Når jeg var 18 var mine "stats" følgende:
Høyde: 183 cm.
Vekt: 82 kg.

Jeg er forholdsvis tung i normalvekt(da jeg var 18 så hadde jeg ikke mye fett på kroppen for å si det slik, så BMI måling for meg er fullstendig tull) men meste av muskelaturen min ligger på bena(hadde 65 cm i spensthopp) og har alltid hatt svak overkropp.

Nå er mine "stats":
Høyde: 183 cm.(jøss!)
Vekt: 103 kg.

Målet mitt er å nå 90 kg ca. med økt muskelmasse og så får vi se hvor vi går fra der hehe.

Utlogget ikonfokkah

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Sv: Hvordan vite at man har trent godt nok?
« #2 : 07. juli 2009, 20:26 »
Jaja,

Dag 1 av uke 4 gikk greit, la på ekstra øvelser på det meste av frivekter øvelsene, pluss et 2x5 superset med biceps curl og arnold press. Morsomme var at jeg var støl i ryggen dagen etter på Tongue

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!