Skrevet av Emne: Periodisering. Hva mener du?  (Lest 3308 ganger)

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Periodisering. Hva mener du?
« #15 : 27. juli 2009, 13:10 »
Hei
Har et spørsmål ang.dette med periodisering.
Det står i artikkelse at man f.eks begynner med "3x12-15reps på alle øvelser,med en gradvis reduksjon i repitisjoner,og økning i intesitet"  Hvis man da starter denne "perioden" på la oss si 6 uker på 75% av 1RM.  I mitt eksempel vil dette si 160KG 1RM i øvelsen knebøy,å 75% av 160=120,men det ville jo vært helt umulig for meg å ta 3x12repitisjoner med 120kg  what   å sånn som jeg da forstår det skal man gradvis redusere repitisjonene å øke intensiteten,, så når jeg da kommer til uke 2 skal jeg etter teorien ta 3x10 med f.eks 125kg, uke 3=3x8 med 130kg, uke 4=3x6 med 135kg, uke5=3x4 med 140kg osv osv ? jeg trodde at hele vitsen med "periodisering" var at man økte belastningen i antall kg pr uke,,totalt antall kg løftet.    i eksempelet over så er 3x12x120kg=4320kg totalt
                                          uke2=3x10x125kg=3750kg totalt
                                          uke3=3x8x130kg =3120 kg totalt osv osv  så total antall kg eller belastning hver uke bare minker å minker,,trodde hele vitsen var at dette skulle øke,,men kansje jeg har misforstått totalt  Smiley i jungelen av teorier å metoder.

håper noen kan forklare dette skikkelig.

på forhånd takk
mvh
froddy

Ikke nødvendigvis, du "kompenserer" for lavere volum med høyere intensitet.

Mao. den totale mengden går ned og % av 1RM går opp.

Utlogget Gymnast

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 20

Sv: Periodisering. Hva mener du?
« #16 : 31. juli 2009, 22:16 »
I forbindelse med artikkelen "Hvordan skal man periodisere treningen" ble jeg sittende å tenke på hvordan jeg har trent i de siste årene. Jeg har i følge min treningsdagbok hatt bra framgang, men ser også at måten jeg har trent på ikke er tilsynelatende utbredt på forum og blandt utøvere.

Jeg har gjort ting litt forskjellig, men har hovedsaklig trent etter et av de to følgende "prinsipper". Felles for disse er at jeg har hatt en hvileuke hver åttende uke.

* Uke 1: 15 repetisjoner, uke 2: 6 repetisjoner, uke 3: 12 repetisjoner, uke 4: 5 repetisjoner, uke 5: 10 repetisjoner, uke 6: 6 repetisjoner, uke 7: 12 repetisjoner.

* Uke 1: 15 repetisjoner, uke 2: 12 repetisjoner, uke 3: 10 repetisjoner, uke 4: 15 repetisjoner, uke 5: 6repetisjoner, uke 6: 5 repetisjoner, uke 7: 6 repetisjoner.

Hvilke øvelser jeg kjører varierer litt fra periode til periode, men en uke består hovedsaklig av en 4-splitt hvor muskelgruppene kjøres en gang i uken og hvor jeg evt. prioriterer noe og kjører dette to ganger i uken.

Er dette helt fremmed for folk eller er det noen som gjør det på en liknende måte? Har dere tro på at dette kan fungere, og har dere noen kommentarer?



jeg har trent styrke i mange år, både vekttrening og turnøvelser, og har aldri periodisert. har bare tatt noen hviledager etter behov når ting har begynt å surne.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Periodisering. Hva mener du?
« #17 : 31. juli 2009, 22:20 »
jeg har trent styrke i mange år, både vekttrening og turnøvelser, og har aldri periodisert. har bare tatt noen hviledager etter behov når ting har begynt å surne.

Hvor sterk er du? Smiley

Utlogget Gymnast

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 20

Sv: Periodisering. Hva mener du?
« #18 : 31. juli 2009, 22:24 »
Hvor sterk er du? Smiley

trener ikke med vekter lengre (de 5 siste årene med bare kroppsvektøvelser), men klarer blant annet iron cross, back lever, front lever, planche, snart manna, 4x 90 degree pushups, human flag, 4x en-arms chinups på høyre arm og 3 på venstre, 15-20 reps på en-arms pushups og masse reps på dragon flags..

Utlogget BlueLizard

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 146

Sv: Periodisering. Hva mener du?
« #19 : 31. juli 2009, 22:30 »
jeg har trent styrke i mange år, både vekttrening og turnøvelser, og har aldri periodisert. har bare tatt noen hviledager etter behov når ting har begynt å surne.

Da har du "periodisert". Wink

Alle variasjoner i belastning over tid er pr definisjon "periodisering". Om det går på magefølelse eller et fastsatt program er bare variasjoner over temaet.
Svak, sur og full av varer.

Utlogget Gymnast

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 20

Sv: Periodisering. Hva mener du?
« #20 : 31. juli 2009, 22:32 »
Da har du "periodisert". Wink

Alle variasjoner i belastning over tid er pr definisjon "periodisering". Om det går på magefølelse eller et fastsatt program er bare variasjoner over temaet.


så hviledager er perodisering? ok, visste ikke det

Utlogget BlueLizard

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 146
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 146

Sv: Periodisering. Hva mener du?
« #21 : 31. juli 2009, 22:38 »
så hviledager er perodisering? ok, visste ikke det

Det er en form for det, ja. Eller, "faller innunder" er vel mer beskrivende. Begrepet er nokså vidt Smiley
Svak, sur og full av varer.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!