Skrevet av Emne: Mennesket, den femte ape????  (Lest 50445 ganger)

Utlogget fredderen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 619
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 619

  • Tempus fugit
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #135 : 09. juli 2009, 11:58 »
Enerenes du fremstår alltid som like dum.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Mennesket, den femte ape?
« #136 : 09. juli 2009, 13:00 »
Denne semantiske diskusjonen er helt meningsløs; begge sider har like mye rett (huff, det hørtes relativistisk ut), avhengig av hvordan man velger å definere ordet 'ape'. Skal vi ta utgangspunkt i de fleste ordbokdefinisjoner, basert på gjengs språkbruk, omfatter ikke begrepet 'ape' mennesker, av den enkle grunn at vi har et mer spesifikt begrep, ordet 'menneske', som kan brukes om vår art. Ser man mer strukturorientert på det hele, derimot, er det klart at mennesket kan betraktes som en av de store apene, på linje med sjimpanse, gorilla og orangutang. På samme semantiske nivå går det for så vidt også an å si at vi "stammer fra apene", hvis man med det kun mener at betegnelsen 'ape' også er passende for primatene vi stammer fra - like fullt er det korrekt å påpeke at vi ikke stammer fra apene, hvis man med 'apene' mener nålevende primater fra ovennevnte ordbokdefinisjon. Å diskutere på slike ulike semantiske grunnlag, er ca. like fruktbart som å diskutere på to ulike språk.

Selv legger jeg meg heller på sofaen og leser Dawkins. Smiley


Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #137 : 09. juli 2009, 13:05 »
Nei, jeg mener de bøkene det står ordbok på. Der meningen av et ord står skrevet ned. Er flere på nettet også, foreksempel ordbok.no og dictionary.com

åja, så du går utifra hva en definisjon i ordbøker sier? Hva med å lese om Darwins teorier istedenfor?


Vi er den nakne ape.

"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: Mennesket, den femte ape?
« #138 : 09. juli 2009, 13:16 »
åja, så du går utifra hva en definisjon i ordbøker sier? Hva med å lese om Darwins teorier istedenfor?


Vi er den nakne ape.



Ja, fordi du spør om vi er aper... Og vi er ikke det, fordi ordet apet betyr alle primater utenom mennesket. Jeg kan om Darwins teorier, og det er ingen tvil om at vi er nærme aper genetisk, men å spørre om vi er aper eller ikke, så er svaret at vi er mennesker og er ikke klassifisert som en ape.

Vi er et dyr som er såpass likt aper at vi godt kunne vært klassifisert som en, men dette er ikke casen. Største forskjellen mellom oss og aper er at vi har et kromoson mer, som skyldes en mutasjon langt tilbake, gud vet hvor ,p Men hvertfall på dette tidspunktet utviklet vi oss ganske forskjellig fra de andre primatene. Vi er fortsatt veldig like på mange måter, noe jeg ikke sier noe om. Men jeg synes det blir litt teit at du skal drive å mase på folk for å si at vi er aper, og godtar ingenting annet enn et ja, og hvis noen sier noe som er så rett fram at du burde forvente en førsteklassing til å skjønne det, så får du det fortsatt ikke med deg.

Som Shemhazai sier, så begynner dette å bli en pointless diskusjon, men for sant å være sies er vi ikke en ape, men vi er en primat ;P Forskjellen ligger egentlig bare i hvordan ordene er definert ;P

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Mennesket, den femte ape?
« #139 : 09. juli 2009, 13:52 »
Denne diskusjonen er meningsløs. Selfølgelig er vi (som mange påpeker) mennesker, som forsåvidt er et annet ord enn ape, men det er snakk om over- og underkategorier her. Vi har en kategori -primater-, så en underkategori -aper- så enda to underkategorier -små aper- og -store aper-. Mennesket er en av de store apene. Vanskeligere enn det er det ikke. Selfølgelig er vi også mennesker på samme måte som sjimpanser er sjimpanser, men dette er ikke et argument mot at vi er aper. Shemazai har allerede forklart dette dog.

Eneres: Du har helt rett i at vi er en ape, men matveilogikken din svikter imidlertid. Mennesket har hadd en ganske ulik utvikling etter at vi skilte oss fra de andre, bl.a. ved at vi har lært oss å bruke naturen på måter som andre dyr ikke kan, siden vi er mye smartere. En av de tingene vi har lært oss er å tilberede og konservere maten slik at den ikke blir farlig å spise. Rå mat (altså ikke mat som er fremskaffet og prossesert under inspeksjon av matviteres strenge hygieneregler) kan inneholde mengder med farlige bakterier og parasitter. Det samme gjelder for planter. Salmonella, listeria, e-coli, botulismebakterier er noen jeg kommer på i farten. En fellesnevner for mange av disse utyskene er at de forsvinner når man koker/steker maten. Hvor mange er det ikke som har blitt matforgiftet i utlandet på grunn av dårlig behandlet mat?I dag er heldigvis kontrolle med matvarer såpass streng at du antageligvis kan spise mye av maten fra butikken rå, men dette har ingen sammenligning med hvordan de andre apene har det. En bedre måte å tenke på er å se hvordan menneskearten har spist gjennom sin utvikling. Det er bevist en rekke helsemessige fordeler ved såkalt hunter & gatherer-diett, f.eks Health & fitnesskonseptet til myrevolution.no.

Jeg kan lage en rekke argumenter med annet innhold som ditt, for å vise deg hvorfor det er dårlig.

Mennesket er aper. De fleste aper går nakne rundt, mens vi mennesker har på oss klær. Dette har ført til at vi har beveget oss bort fra den naturlige måten å leve på, og har gjort at vi har mistet mesteparten av pelsen. Vi bør derfor begynne å gå med minst mulig klær for å leve mest mulig i pakt med naturen.


Mennesket er aper, men ser du noen andre aper med hus? Nei! Apene lever i trærne, og er mye sterkere i armene enn oss. Derfor burde vi også flytte tilbake til trærne for å leve mer i pakt med naturen.


Mennesket er aper. Mange apearter kannibaliserer andre aper i forbindelse med stammeoppgjør. Dette vil være den naturlige måten å spise kjøtt på. Ser du noen aper som jakter på elg kanskje? Nei. For et optimalt kosthold, spis din familes fiender!!

Skjønner du?

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #140 : 09. juli 2009, 13:56 »
Meathead: Ok, da følger ikke du og andre med like kommentarer hva Darwin sa, og heller ikke hva Richard Dawkins  +++ også mener.

Og bare en ting til. Det er ikke vi ("menneskeapene") som har ett kromosom mer enn de andre apene, det er de andre apene som har ett kromosom mer enn oss. De andre 4 ape-artene har 24 kromosomer og vi har 23.

Jeg opplever ganske vage svar her, "tja, vi er vel kanskje en ape slags lignende dyr elns"  eller "jo, vi er en ape, MEN..."


Ordet "men" betyr "glem alt jeg sa for litt siden, for nå skal jeg si hva jeg egentlig mener" i mange tilfeller.


Ps: La oss ikke blande min livsstil i denne tråden, hold raw food til raw food tråden, eller så blir det 2 hovedteamer her og da blir det jo alltid fokus på hvor helt utrolig feil jeg tar, absolutt hele tiden. Da overskygger det diskusjonen om Den Femte Ape.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Mennesket, den femte ape?
« #141 : 09. juli 2009, 14:20 »
Meathead: Ok, da følger ikke du og andre med like kommentarer hva Darwin sa, og heller ikke hva Richard Dawkins  +++ også mener.

Jeg tror nok Dawkins (og Darwin, hvis han hadde vært i live) hadde sagt seg enig i at ordet 'ape' for de fleste, og i ordbøker, defineres som de 'andre' primatene. Likeledes vil nok Meathead og dine andre motdebattanter i denne tråden (med unntak av eventuelle kreasjonister) si seg enige i at man godt kan velge å betrakte mennesket som en ape.

Det eneste konfliktmomentet her, synes egentlig å være at du prøver å påtvinge folk semantiske definisjoner som de på ingen måte trenger akseptere. Wink

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #142 : 09. juli 2009, 14:32 »
Jeg bruker ordet ape synonymt med primater. Det har jeg uttrykt flere ganger.

"Vi skilte oss aldri fra apene, vi bare gjør ting forskjellig." 


"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #143 : 09. juli 2009, 14:46 »
Enerenes du fremstår alltid som like dum.

Kanskje du for en gang skyld skal klare å stave nicket mitt riktig.. er vel på tide nå synes du ikke?
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Power from Hell (Jesus-man)

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 638
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 638

Sv: Mennesket, den femte ape?
« #144 : 09. juli 2009, 14:57 »
Vi er den nakne ape.

Jeg er enig i at vi er aper, men siden vi faktisk er de eneste apene som bruker klær, blir det litt for dumt å kalle oss "den nakne ape".

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #145 : 09. juli 2009, 15:08 »
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #146 : 09. juli 2009, 15:22 »
Jeg er enig i at vi er aper, men siden vi faktisk er de eneste apene som bruker klær, blir det litt for dumt å kalle oss "den nakne ape".

Bra du er enig i at vi er aper da. Hvorfor må vi bruke klær, dvs. Hvorfor må vi bruke pelsen og skinnet fra andre dyr? Fordi...
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Jeggs Kilogramsson

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 105
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 105

Sv: Mennesket, den femte ape?
« #147 : 09. juli 2009, 15:39 »
Bra du er enig i at vi er aper da. Hvorfor må vi bruke klær, dvs. Hvorfor må vi bruke pelsen og skinnet fra andre dyr? Fordi...

Hvorfor må du være her med irriterende poster og en forkynning av ditt syn på ting som bare kan sammenlignes med religiøse ekstremist grupper?
Got pump?

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #148 : 09. juli 2009, 15:42 »
uff... UFF må jeg bare si.

Alltid noen som skal på person og ikke tema.. Noen som faktisk har noe å si om TEMAET?

Eller vent, Jeggs: jeg respekterer hva du synes om meg..  Du har rett til å mene akkurat hva du enn mener, men kanskje du kan sende det på PM neste gang? Smiley
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #149 : 09. juli 2009, 15:47 »
Det er da vitterlig ikke slik at  jeg MENER at vi er aper i den forstand, VI ER APER skjønner du. Det  er DET jeg vil ha en bekreftelse fra folk her på, om de mener det samme. Derfra får jeg kartlagt hvem jeg er på bølgelengde med og hvem som ikke er på bølgelengde.! Det finnes utallige forskere og forskning som også mener det samme, og forhåpentligvis en voksende del av befolkningen. Jeg baserer mitt kosthold på at jeg er et dyr, derfor skal jeg  spise som alle andre dyr. Nemlig rå mat. Leve måten skal også matche andres dyr, men siden vi har snudd oss vekk fra naturen, så er det tydeligvis vanskelig for folk å se hva som lenger er naturlig og ikke. I forhold til hvis man ser på alle andre dyr her på kloden.
Din definisjon av naturlig er gal, derfor faller all argumentasjon her i grus.


Sitat
I forhold til at alle andre aper(pluss alle andre dyr unntatt oss) lever i ett med naturen, så JA, alle aper lever på samme måte. Men om deres adferd er identisk, det er den da tydelig ikke.
Din definisjon av naturlig, samt naturen er feil, så din argumentasjon her faller i grus.


Sitat
Jeg er på diskusjonforum, der vil jeg diskutere rundt dette. Jeg setter spm ved innlegg jeg ikke forstår eller som jeg trenger videre utdyping av. Om du har problemer med det, ja da har du visst det da! Smiley
Helt greit, begynner bare å bli litt kjedelig at du setter spørsmål ved etthvert innlegg som alle andre forstår. Da begynner du å virke en smule trangsynt.


TUSEN TAKK!! Cheesy Det er ALT jeg spør om, å klargjøre ditt innlegg ENDA bedre for meg! Cheesy Du skjønner, når det gjelder slike ting som dette, ja da ønsker jeg å få det inn med teskje skjønner du! Smiley


Du sier at våre forfedre levde for 4 mill år siden, men det er faktisk mellom 5 - 6 millioner år siden de levde i Øst-Afrika. Bare en "liten" korreksjon der!
Det har liten betydning da 4 millioner representerer "et stort tall". Dersom du slutter å kommentere slike småting så blir det kanskje mindre off topic i trådene dine. Måten du velger å kommentere det på er også svært kritikkverdig.
 

Sitat
Altså, hva som naturlig kan ikke jeg finne ved å se på tidligere funn av hominider. Jeg må se rundt meg hva alle andre dyr tar for seg, og hva våre nærmeste ute i naturen spiser. Hadde de hatt grillfester og dratt på deres egenskapte Peppes Pizza-restaurant, ja da hadde jeg hatt grillfest og dratt på Peppes. Men nå er det ikke slik, og da gjør ikke jeg det heller.
Feil. Definisjonen på naturlig finner du ikke ved å se hva andre dyr gjør. Din definisjon på naturlig er tatt ut av løse luften, og er derfor feil.


Sitat
Jeg følger hva andre aper spiser. Men ditt utsagn her har en klar hensikt i at du ikke har forstått meg eller hva min raw food livsstil går ut på. Skal du spørre meg mer om raw food så kan du ta det i raw food tråden. Gidder ikke diskutere raw food i alle tråder jeg er med i. Da blir det kapring av tråden.
Siden han tydeligvis har misforstått kan du sitere tråden hans i raw food tråden og forklare hva du mener han har misforstått. Takk.


Sitat
Natural selection.

I forhold til kosthold så er jeg ikke unaturlig. Med tanke på levemåte osv, ja da er jeg høyst unaturlig.
Hva mener du egentlig her?


Sitat
Ja, jeg respekterer din mening om min logikk.
Hvorfor?


Sitat
Poenget er at om vi ikke hadde tuklet med naturen, så hadde vi ikke visst annet enn å spise slik alle andre dyr gjør. Om det er kjøttetere eller planteetere, så såise alle andre dyr maten sin rått.
Faktisk stemmer ikke dette helt, flere dyrearter gulper opp maten sin til sine yngste artsfrender, dermed får de maten servert ferdig fordøyd. Og dersom vi har tuklet med naturen, så tukler også løvene med naturen hver gang de dreper et annet dyr. Alt vi mennesker gjør er naturlig.


Sitat
Hva har det med saken å gjør om man er rik eller ikke?? Overleve? Hva snakker du om egentlig?

Kanskje det da er ett hint om at kjøtt ikke er for oss, slik vi har utviklet oss??
Tror du misforstår en hel del av det BSC skriver, eventuelt så er du veldig trangsynt.


Jo, riktig definisjon på oss er ape. Eller går du imot Darwin?


Tror du bør slutte å bruke ordet definisjon, for etter at du definerte naturlig så fint for oss så har ordet mistet sin betydning. Jeg definerer meg selv ikke som en ape, og definisjoner må jo alle få lov å ha, ikke sant?


ordboka... mener du....wikipedia?
Slutt å gjør deg vanskelig, hvorfor tror du det blir så mye off topic i trådene dine?


Meathead: Ok, da følger ikke du og andre med like kommentarer hva Darwin sa, og heller ikke hva Richard Dawkins  +++ også mener.

Og bare en ting til. Det er ikke vi ("menneskeapene") som har ett kromosom mer enn de andre apene, det er de andre apene som har ett kromosom mer enn oss. De andre 4 ape-artene har 24 kromosomer og vi har 23.

Jeg opplever ganske vage svar her, "tja, vi er vel kanskje en ape slags lignende dyr elns"  eller "jo, vi er en ape, MEN..."


Ordet "men" betyr "glem alt jeg sa for litt siden, for nå skal jeg si hva jeg egentlig mener" i mange tilfeller.


Ps: La oss ikke blande min livsstil i denne tråden, hold raw food til raw food tråden, eller så blir det 2 hovedteamer her og da blir det jo alltid fokus på hvor helt utrolig feil jeg tar, absolutt hele tiden. Da overskygger det diskusjonen om Den Femte Ape.
Vi får ikke lov å trekke inn raw food i debatten? Selvsagt får vi det. Du vil ha klare svar, men hver gang du får dem så nekter du å forstå dem. Er det rart at folk er lei av å gi deg skikkelige svar? Hver gang det kommer et skikkelig svar så får de et: "Hva mener du egentlig? Sier du imot darwin?" Eller noe lignende. Og det er faktisk ikke alle som gidder å forklare alt de skriver som om de snakket til en 5åring med lærevansker.


Kanskje du for en gang skyld skal klare å stave nicket mitt riktig.. er vel på tide nå synes du ikke?
Hvorfor har dette noe å si? Er det ikke du som ikke liker off topic?


Bra du er enig i at vi er aper da. Hvorfor må vi bruke klær, dvs. Hvorfor må vi bruke pelsen og skinnet fra andre dyr? Fordi...
Må vi det?


uff... UFF må jeg bare si.

Alltid noen som skal på person og ikke tema.. Noen som faktisk har noe å si om TEMAET?

Eller vent, Jeggs: jeg respekterer hva du synes om meg..  Du har rett til å mene akkurat hva du enn mener, men kanskje du kan sende det på PM neste gang? Smiley
Dersom du ikke liker off topic kan du bare la være å svare på det. Og du trenger ikke å respektere hans mening.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!