Skrevet av Emne: Mennesket, den femte ape????  (Lest 50461 ganger)

Utlogget Power from Hell (Jesus-man)

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 638
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 638

Sv: Mennesket, den femte ape?
« #150 : 09. juli 2009, 15:50 »
Bra du er enig i at vi er aper da. Hvorfor må vi bruke klær, dvs. Hvorfor må vi bruke pelsen og skinnet fra andre dyr? Fordi...

Det er fordi vi ikke har pels. Det gir likevel mer mening å kalle oss den påkledte apen, ettersom vi er de eneste apene som ikke er nakne hele tiden. Men hvorfor kan vi ikke bare kalle oss "mennesker"? Det er en mye mer presis angivelse av hva vi er enn "den femte ape", "den nakne ape" etc.

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #151 : 09. juli 2009, 15:59 »
Bra du er enig i at vi er aper da. Hvorfor må vi bruke klær, dvs. Hvorfor må vi bruke pelsen og skinnet fra andre dyr? Fordi...
Med din "naturlige" levemåte så må man annta at du er nudist, du er vell det? Vi må ikke bruke pelsen og skinnet fra andre dyr, folk flest mener bare at det er det mest sivilliserte å gjøre.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Mennesket, den femte ape?
« #152 : 09. juli 2009, 16:02 »
Jeg bruker ordet ape synonymt med primater. Det har jeg uttrykt flere ganger.

"Vi skilte oss aldri fra apene, vi bare gjør ting forskjellig." 

Det er ikke feil å bruke ordet 'primat' om både mennesker og sjimpanser, som sannsynligvis alle dine motdebattanter i denne tråden gjør, og samtidig begrense ordet 'ape' til ikke-mennesker. Du velger å bruke disse to ordene som synonymer (hvilket heller ikke er helt riktig, da ikke alle primater regnes som fullverdige aper), men det betyr ikke at andre plikter til å gjøre det.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #153 : 09. juli 2009, 16:07 »
Nå mente jeg i forhold til oss Shemhazai.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #154 : 09. juli 2009, 16:12 »
Nå mente jeg i forhold til oss Shemhazai.
What?
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #155 : 09. juli 2009, 16:21 »
Det har liten betydning da 4 millioner representerer "et stort tall". Dersom du slutter å kommentere slike småting så blir det kanskje mindre off topic i trådene dine. Måten du velger å kommentere det på er også svært kritikkverdig.

Nei, vettu hva! 4 millioner år er da vitterlig ett stykke unna 5-6 millioner år! Rett skal være rett. Såpass må da virkelig være lov til å rette opp i uten at man skal begynne å bli kalt for det ene eller det andre. Ærlig talt!
 
Feil. Definisjonen på naturlig finner du ikke ved å se hva andre dyr gjør. Din definisjon på naturlig er tatt ut av løse luften, og er derfor feil.

La meg spørre deg, hva er din definisjon på hva som er naturlig, og hvor tar du grunnlaget for din definisjon fra?



Hva mener du egentlig her?

At jeg lever utenfor naturen på andre måter. Dvs. jeg lever ikke i ett med naturen, men jeg spiser i ett med naturen.


Hvorfor?

Jeg kan da være uenig men santidig har respekt for andres meninger!?


Faktisk stemmer ikke dette helt, flere dyrearter gulper opp maten sin til sine yngste artsfrender, dermed får de maten servert ferdig fordøyd. Og dersom vi har tuklet med naturen, så tukler også løvene med naturen hver gang de dreper et annet dyr. Alt vi mennesker gjør er naturlig.

Du tuller nå ikke sant? At drøvtyggere gulper opp og har flere mager, ja det tilsier jo ikek at maten de spiser ikke er rå, det tilsier at deres system er tilpasset nettopp for å innta rå mat. Løvene er rovdyr, derfor er det natulig for løver å spise rått kjøtt. Jeg skjønner ikek helt hva du egentlig vil frem til her jeg altså..  Vil du si at det ernaturlig for oss å sitte i en bil å kjøre? At andre dyr skal være dekket i olje fordi vi har store motoriserte tankskip som lekker ut i havet?Vi du si det er naturlig at vi aler og driver masseoppdrett av dyr, dyremishandling, tilsetter kjemikaler i maten? 

Hva tror du at du drikker hver gang du åpner en flaske cola?  Drikker du noe som er naturlig da? Har du noen gang sett en coca cola bekk der de henter colaen fra? 


Tror du misforstår en hel del av det BSC skriver, eventuelt så er du veldig trangsynt.

Og jeg tror nok jeg venter på at han svarer selv, tenker jeg.

Tror du bør slutte å bruke ordet definisjon, for etter at du definerte naturlig så fint for oss så har ordet mistet sin betydning. Jeg definerer meg selv ikke som en ape, og definisjoner må jo alle få lov å ha, ikke sant?

ok! Definer deg selv akkurat som du vil du! Smiley  Men kan jeg spørre deg, er du fra dyreriket forresten?


Vi får ikke lov å trekke inn raw food i debatten? Selvsagt får vi det. Du vil ha klare svar, men hver gang du får dem så nekter du å forstå dem. Er det rart at folk er lei av å gi deg skikkelige svar? Hver gang det kommer et skikkelig svar så får de et: "Hva mener du egentlig? Sier du imot darwin?" Eller noe lignende. Og det er faktisk ikke alle som gidder å forklare alt de skriver som om de snakket til en 5åring med lærevansker.

Vel, på et diskusjonsforum, så holder det ikke at man bare sier "umm, vi stammer fra apene!" .. Man må utdype litt mer.

Må vi det?

Dit vi har kommet idag, så ja. Eller vil du kanskje møte vinter 2010 helt naken?


"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #156 : 09. juli 2009, 16:21 »
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Mennesket, den femte ape?
« #157 : 09. juli 2009, 16:23 »
Nå mente jeg i forhold til oss Shemhazai.

Joda, jeg skjønte hva du mente, men det er fortsatt slik at folk med rette kan velge ikke å bruke ordet 'ape' om mennesker, uten å være av noen annen vitenskaplig oppfatning enn dem som velger å gjøre det (som du og jeg).

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #158 : 09. juli 2009, 16:25 »
Vel, da var jeg under den forståelse at folk skjønte det. Men da var det en feilvurdering fra min side. Kommunikasjonssvikt i så fall. Men jeg har en snikende mistanke om at flere faktisk ikke mener at vi er fra dyreriket, men det gjenstår å se!
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #159 : 09. juli 2009, 16:33 »
Nei, vettu hva! 4 millioner år er da vitterlig ett stykke unna 5-6 millioner år! Rett skal være rett. Såpass må da virkelig være lov til å rette opp i uten at man skal begynne å bli kalt for det ene eller det andre. Ærlig talt!
Jeg sa at måten du påpekte dette på var kritikkverdig, jeg kalte deg verken det ene eller det andre.

 
Sitat
La meg spørre deg, hva er din definisjon på hva som er naturlig, og hvor tar du grunnlaget for din definisjon fra?
Jeg har ingen personlig definisjon på naturlig. Men hva som er naturlig defineres av det som er unaturlig, og ingenting er unaturlig. Utenom blant annet å reise i tid, eller for å si det enda enklere, å trosse naturlovene. Noe jeg ikke tror er mulig der vi er i dag. Altså er alt vi mennesker gjør naturlig.


Sitat
At jeg lever utenfor naturen på andre måter. Dvs. jeg lever ikke i ett med naturen, men jeg spiser i ett med naturen.


Jeg kan da være uenig men santidig har respekt for andres meninger!?
Jeg har ikke respekt for meninger jeg mener er feil, men du skal få lov til det.


Sitat
Du tuller nå ikke sant? At drøvtyggere gulper opp og har flere mager, ja det tilsier jo ikek at maten de spiser ikke er rå, det tilsier at deres system er tilpasset nettopp for å innta rå mat. Løvene er rovdyr, derfor er det natulig for løver å spise rått kjøtt. Jeg skjønner ikek helt hva du egentlig vil frem til her jeg altså..
Tenkte mer på andre dyrearter der de yngste blir foret med oppgulpet mat som er lettere for dem å spise.


Sitat
  Vil du si at det ernaturlig for oss å sitte i en bil å kjøre? At andre dyr skal være dekket i olje fordi vi har store motoriserte tankskip som lekker ut i havet?Vi du si det er naturlig at vi aler og driver masseoppdrett av dyr, dyremishandling, tilsetter kjemikaler i maten?
Hva jeg mener om saken er har ingen relevans. At din definisjon av naturlig/unaturlig er helt gal er det liten tvil om.


[quotw]Hva tror du at du drikker hver gang du åpner en flaske cola?  Drikker du noe som er naturlig da? Har du noen gang sett en coca cola bekk der de henter colaen fra? [/quote]Å drikke coca cola er 100% naturlig.


Sitat
Og jeg tror nok jeg venter på at han svarer selv, tenker jeg.
 
ok! Definer deg selv akkurat som du vil du! Smiley  Men kan jeg spørre deg, er du fra dyreriket forresten?
Jeg er fra dyreriket ja, men jeg er på toppen av næringskjeden, og det dyret som er best utviklet.


Sitat
Vel, på et diskusjonsforum, så holder det ikke at man bare sier "umm, vi stammer fra apene!" .. Man må utdype litt mer.

Dit vi har kommet idag, så ja. Eller vil du kanskje møte vinter 2010 helt naken?
Så vidt jeg vet er det ingen som tvinger deg til å bo i Norge?
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Mennesket, den femte ape?
« #160 : 09. juli 2009, 16:39 »
Vil du si at det ernaturlig for oss å sitte i en bil å kjøre? At andre dyr skal være dekket i olje fordi vi har store motoriserte tankskip som lekker ut i havet?Vi du si det er naturlig at vi aler og driver masseoppdrett av dyr, dyremishandling, tilsetter kjemikaler i maten?

Din definisjon av 'naturlig' fremstår som veldig diffus. Menneskelige oppfinnelser som biler er en videreføring av at vi lærte å bruke verktøy og bygge kunstige strukturer, noe vi finner igjen hos sjimpanser som lager verktøy av pinner for å fiske etter termitter, som igjen eksempelvis bygger enorme festninger i naturen. Videre er det på ingen måte unaturlig å bedrive næringsvirksomhet på bekostning av andre dyrs vel og ve, noe alt fra rovdyr til parasitter og gresshoppesvermer er eksempler på - kampen om tilværelsen er nådeløs i naturen. Hva dyrehold angår, finnes det eksempler også på dette i naturen, bl. a. maur som aler opp bladlus og holder dem som husdyr for å melke dem for sukkerstoffer.

Med mindre en kan godtgjøre at vi mennesker ikke er naturlig forekommende, blir det i mine øyne meningsløst å hevde at noe vi foretar oss ikke er 'naturlig'.

Utlogget hanzyman

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 412
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 412

Sv: Mennesket, den femte ape?
« #161 : 09. juli 2009, 16:41 »
Ja, vi er er aper. Vi er Den Femte Ape. Mer info følger, men nå er det natt, så nå går denne apen til sengs.

jeg tror jeg spyr mer enn jeg gjorde når jeg leste den protein-myten tråden din.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #162 : 09. juli 2009, 16:50 »
For meg så betyr naturlig:  Den rå naturen.

En pinne som verktøy, er verktøy som er laget av den rå naturen.

En bolig bygget oppi ett tre, den er laget av den rå naturen.

IKke noe kombinering av stoffer for å lage ett nytt stoff slik vi gjør. Hvorfor? Jo, fordi ingen andre dyr gjør dette. Kun vi. Så det jeg definerer som naturlig er å gjøre som andre dyr gjør, leve i ett med naturen. Men selvsagt, det er jo ganske åpenbart at det aldri kommer til å skje, det skjønner jo jeg også.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Mennesket, den femte ape?
« #163 : 09. juli 2009, 16:51 »
jeg tror jeg spyr mer enn jeg gjorde når jeg leste den protein-myten tråden din.

åja, kjipt for deg da..  Er du enig i at mennesket er primat forresten?


"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget ThirdEye

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 164
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 164

Sv: Mennesket, den femte ape?
« #164 : 09. juli 2009, 16:55 »
For meg så betyr naturlig:  Den rå naturen.

En pinne som verktøy, er verktøy som er laget av den rå naturen.

En bolig bygget oppi ett tre, den er laget av den rå naturen.

IKke noe kombinering av stoffer for å lage ett nytt stoff slik vi gjør. Hvorfor? Jo, fordi ingen andre dyr gjør dette. Kun vi. Så det jeg definerer som naturlig er å gjøre som andre dyr gjør, leve i ett med naturen. Men selvsagt, det er jo ganske åpenbart at det aldri kommer til å skje, det skjønner jo jeg også.

vet du hvorfor ingen andre dyr gjør dette? fordi de ikke har hjernen til å gjøre det!
"if life gives you aids, make lemonades"-Jesse Hughes

Høyde: 170
Vekt: 67-69 kg

Mark: 200 kg
Benkpress: 132kg
Knebøy: 150 kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!