Skrevet av Emne: Mennesket, den femte ape????  (Lest 50307 ganger)

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: Mennesket, den femte ape????
« #375 : 14. juli 2009, 21:46 »
Eneres:
1. Hva hvilke dyr/arter faller innenfor kategorien Primat?
2. Er ikke evulosjons teorien en teori (ergo, den er ikke bevist)?
3. Hvorfor er ikke noen av apene i jungelen blitt til mennesker, hvorfor er de fortsatt aper? Hvorfor har de ikke utviklet seg til mennesker?

Vært så snill å svar!

Sånn fra et vitenskaplig synspunkt kan man aldri bevise en teori, kun motbevise. Etterhvert som teorien består tidens tann og utallige forsøk på å motbevise den begynner man å stole mer på teorien, men den er ikke bevist.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Mennesket, den femte ape????
« #376 : 14. juli 2009, 21:52 »
Eneres:
1. Hva hvilke dyr/arter faller innenfor kategorien Primat?
2. Er ikke evulosjons teorien en teori (ergo, den er ikke bevist)?
3. Hvorfor er ikke noen av apene i jungelen blitt til mennesker, hvorfor er de fortsatt aper? Hvorfor har de ikke utviklet seg til mennesker?

Vært så snill å svar!

Egil har bannet Eneres i to uker, men jeg svarer gjerne:

1. http://en.wikipedia.org/wiki/Primate

2. Vitenskaplige teorier kan ikke bevises, bare falsifiseres. Dette gjelder alt fra evolusjon til tyngdekraften (ja, tyngdekraften). Man 'antar' at de er korrekte fordi de viser seg å stemme hver gang de utprøves, men skulle de bare i ett eneste tilfelle vise seg ikke å stemme, anses de som falsifisert, og må forkastes.

3. Du forstår tydeligvis ikke evolusjonsteorien særlig godt. Det er ingen naturlov som sier at aper 'skal' bli til mennesker etter hvert. Genetisk variasjon, i form av mutasjoner, oppstår helt tilfeldig, og deretter vil naturlig utvalg (ved individets grad av leve- og reproduksjonsdyktighet) avgjøre hvilke variasjoner som videreføres. Oddsene for at arten homo sapiens skal oppstå to ganger, slik du beskriver, og attpåtil innenfor et så kort tidsrom at de to identiske artene ville være samtidige, er særdeles dårlige.

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

Sv: Mennesket, den femte ape????
« #377 : 14. juli 2009, 22:00 »
2 uker bare..? Cry
There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget fredderen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 619
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 619

  • Tempus fugit
Sv: Mennesket, den femte ape????
« #378 : 14. juli 2009, 22:14 »
Ja, når hun er tilbake så skal hun jo komme med en tråd der hun tar opp hvor dårlig moderering på tf er. Lukter vi en permban? Smiley

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Mennesket, den femte ape????
« #379 : 14. juli 2009, 22:15 »
Uten at jeg har noen planer om å argumentere hverken for eller imot evolusjon etc (jeg synes evolusjon er utrolig uinteressant), så vil jeg gi en kommentar på semantikken:

En teori i vitenskapelig sammenheng betyr noe annet enn en teori å folkemunne. En vitenskapelig teori er en hypotese som har vist seg å holde vann sånn passelig godt, og man får ikke noe mer solid enn en teori. Som nevnt over her, så kan ingen hypotese (teori) bevises at den er sann, men den kan avkreftes (bevises som usann). (Dette er kortversjonen av "vitenskapsteori"-delen på ex.phil).

Innen naturfag utenom matematikk, så er begrepet "lov" et synonym for teori. For eksempel så har Newtons *lover* for mekanikken regjert siden barokken, men disse lovene bryter sammen når man kommer opp imot lysets hastighet. Einsteins relativitets*teori* håndterer dette, og Newtons lover er bare et særtilfelle av relativitetsteorien. Relativitetsteorien er ei den store og fulle sannhet, selv om den fungerer for det meste; den fungerer ikke på veldig liten skala, altså sammen med kvantemekanikk.

Når vi ser på evolusjonsteorien og geologi så blir ting litt mer loddent (i mine øyne i allefall) siden ting ikke er etterprøvbare; man kan ikke reprodusere evolusjonen. Man har bare en del indikasjoner på at en slik teori *kan* gjelde. Jeg nevner også geologi i samme åndedrag, siden her har man et par hundre år med observasjoner som skal ekstrapoleres ut til millioner av år. F.eks jordens alder er ikke triviell å bestemme, som boka til Bill Bryson som jeg ikke husker navnet på og jeg ikke synes var så veldig spennende omhandler. At ting her er ganske loddent i utgangspunktet, sammen med at det tråkker inn i territoriet til diverse bibeltolkninger gjør at alle debatter har en tendens til å bli skittkasting. Videre at hvorvidt vi har felles forfar med aper eller ei er relativt ubrukelig kunnskap i min hverdag er grunnen til at jeg finner diskusjonen utrolig kjedelig.

Derimot i matematikken, så er det mer strigens. Innenfor det logiske systemet matematikken former er det mulig å bevise at ting er sanne, og følgelig kan en antagelse bli bevist at den er sann. Dette kalles et teorem. For å hive inn enda flere ord, så er et lemma et "mini-teorem" som blir brukt for å bevise et teorem, og et korollar er en konsekvens av et teorem.

Og til slutt for å fore desillusjonen, så til og med i matematikken, hvor ting kan bevises, så kan man formulere utsagn som hverken kan bevises eller avkreftes (Gödels ufullstendighetsteorem).

Edit: før noen går meg i strupen: utvikling og adapsjon i mindre skala er etterprøvbart, se på hunderaser f.eks. Det er når man kommer inn på argumentasjonen for at aboriginerene i Australia skal ha utvandret fra Afrika etc at jeg synes ting blir litt lodden og famlende, og ikke minst, uinteressant.

Utlogget aLesserChristian

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 601
  • Honnør: 97
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 601

Sv: Mennesket, den femte ape????
« #380 : 14. juli 2009, 22:18 »
Kan vel egentlig bare slette dette innlegget Sad

Utlogget Leifbjørn

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 594
  • Honnør: 171
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 594

  • Jau
Sv: Mennesket, den femte ape????
« #381 : 14. juli 2009, 22:45 »
Uten at jeg har noen planer om å argumentere hverken for eller imot evolusjon etc (jeg synes evolusjon er utrolig uinteressant), så vil jeg gi en kommentar på semantikken:

Er du ein av dei som ikkje likar musikk?  Grin

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Mennesket, den femte ape????
« #382 : 14. juli 2009, 22:54 »
Er du ein av dei som ikkje likar musikk?  Grin
Tvert imot, jeg elsker *god* musikk (min musikksmak er den hele og fulle sannhet) fordi det gir meg en god opplevelse. I samme grad som dårlig musikk er ubehagelig (og følgelig bruker jeg ørepropper i gymmen for å slippe å høre på det fokkings radio-energy-dritet som går på repeat).

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!