Skrevet av Emne: Studielån, tips?  (Lest 5019 ganger)

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Studielån, tips?
« : 17. november 2009, 19:39 »
Fikk plutselig en liten vekker, og ser at jeg kommer til å ha 250 000 i studielån etter kun en bachelor (privatskole). Det blir totalt 360 tusen over 20 år, 4000kr i kvartalet, resten av livet. Er det noen som har noen tips til hva man absolutt burde, og ikke burde når det kommer til tilbakebetaling? Hvis jeg f.eks velger å ta mastergrad, burde jeg ta opp studielån og spare pengene (for jeg kommer ikke til å bruke lån og stipend-pengene), er det lønnsomt? Hjeeeelp! Trenger noen trøstende ord  Undecided
Sa brura

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Studielån, tips?
« #1 : 17. november 2009, 19:42 »
Du får X antall kr i studielån.
Etter endt studie blir Y antall kr gjort til stipend, og x-y antall kr. Dersom du ikke trenger pengene så setter du alle pengene inn på en sparekonto, hvis denne gir høyere rente enn renten på studielånet (noe jeg antar at den gjør?) Så vil dette lønne seg. Altså du FÅR Y antall kroner, og må betale tilbake x-y antall kroner. Det vil si at du kan sette dette på en høyrentekonto, og hvis renten der er høyere enn renten du får på endt studielån så må jo dette lønne seg. Hvis du har mulighet til å tilbakebetale studielånet med en gang rentefritt så er det jo ingen tvil om at det lønner seg, da sitter du igjen med Y kroner i gevinst. Men har ikke tatt opp studielån selv, så vet ikke hvordan det fungerer, men kan jo umulig være noe problem å finne utav?
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Studielån, tips?
« #2 : 17. november 2009, 19:45 »
Husk også at rentene ikke begyner å bygge seg opp før du er ferdig med studiene.

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
Sv: Studielån, tips?
« #3 : 17. november 2009, 19:46 »
vinn lotto??

noen som fjerna innlegget mitt? EGIL??

men sånn serr, ta opp forbrukslån(250k er vel max uten spm) sett alt på roulette, rødt.
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Studielån, tips?
« #4 : 17. november 2009, 19:47 »
Jeg har loka endel tidligere på skolen, så har altfor mye lån i forhold til utdanning. Så jeg kan faktisk ta opp studielån ett år til da jeg avslutter bachelor (men trenger ikke). Dersom jeg gjør det, sparer pengene på sparekonto, kanskje jeg kan ha pengene som "nedbetalingspenger". I dont know..hakke peiling på økonomi, derfor jeg spør.

Sa brura

Utlogget Fat Mike2

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 157
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 157

Sv: Studielån, tips?
« #5 : 18. november 2009, 01:45 »
Ta opp studielån og spar pengene (på høyrentekonto, eller i fond eller aksjer om du er en smule dristig) om du ikke "trenger" dem. Husk at så lenge du studerer kommer det ikke noe renter på studielånet, og gjeld "lønner" seg med tanke på skatt, den dagen du skal begynne å betale det.  Er ikke 100 % sikker på hvordan skattefordelen er, tror du kan skrive av en del av rentene du betaler på lånet eller noe, dette finner du sikkert ut den dagen du begynner å jobbe, og betale skatt. Forøvrig kan det lønne seg å sette noe av studielånet på BSU-konto også, du kan spare opptil 20 000 i året og får 20% av det tilbake på skatten (altså får du tilbake 4000 om du har spart 20 000 et år)
I tillegg blir vel halvparten (?) av studielånet gjort om til stipend dersom du står i alle fag, altså "får" du en god slump penger dersom du tar opp fullt studielån og fullfører året.
det e med ost som med damerne, som lars pleie å si. du træng itj å smelt det for å høvle det.

Utlogget bartlaus

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

Sv: Studielån, tips?
« #6 : 18. november 2009, 05:45 »
Hvis du har mulighet til å tilbakebetale studielånet med en gang rentefritt så er det jo ingen tvil om at det lønner seg

Jo, det er det tvil om.

Med mindre man aldri i overskuelig framtid har tenkt å ta opp noe annet stort lån (for eksempel boliglån) bør man aldri betale ned mer enn nødvendig på studielånet. Studielån har ymse spesielle betingelser som gjør dem fordelaktige på måter andre lån ikke er (for eksempel er det personlig og uten sikkerhet, det bortfaller helt i tilfelle man dør eller blir ufør, det kan fryses hvis man blir arbeidsledig over tid eller går tilbake til nye studier, osv.) Det er mye bedre å sitte med X kroner i studielån og Y kroner i boliglån enn å ha 0 i studielån og X+Y kroner i boliglån.


Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Studielån, tips?
« #7 : 18. november 2009, 06:29 »
Jo, det er det tvil om.

 Det er mye bedre å sitte med X kroner i studielån og Y kroner i boliglån enn å ha 0 i studielån og X+Y kroner i boliglån.



Den her skjønte jeg ikke helt. Du får vel ikke noen fordeler når du skal ta opp boliglån fordi du har studielån, eller? La oss si at jeg med min inntekt: 350 tusen + studielån: 350 tusen får 1,2 mill i boliglån. Får jeg mindre dersom jeg ikke har studielån? Får jeg mer når jeg har studielån?
Får ikke den likningen til og gå opp.

Sa brura

Utlogget bartlaus

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 458
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 458

Sv: Studielån, tips?
« #8 : 18. november 2009, 07:56 »
Den her skjønte jeg ikke helt. Du får vel ikke noen fordeler når du skal ta opp boliglån fordi du har studielån, eller?

Forutsetningen var at man hadde mulighet til å betale tilbake studielånet (eller deler av det), dvs. at man har penger på bok eller disponibel inntekt ut over det man trenger for å få ting til å gå rundt. (Ellers ville det jo ikke vært noe å tenke over en gang.)

I så fall kan man enten bruke de ekstra pengene til å betale ned studielånet, eller man kan for eksempel bruke dem som egenkapital når man kjøper bolig. Og dermed greie seg med et tilsvarende mindre boliglån.

La oss for eksempel si at du sitter der nyutdannet med en grei inntekt, et studielån på 300 tusen, og tilfeldigvis akkurat 300 tusen i banken (siden du har jobbet deltid under studiet, levd sparsommelig, og ikke brukt mer av studielånet enn det  du har fått i rente når du har hatt dem i banken). Så skal du kjøpe din første leilighet til 1.2 million og må ta opp lån til det. Nå kan du enten betale vekk hele studiegjelda og så låne 1.2 million til leiligheta, eller du kan bruke de 300 tusen som egenkapital og bare ta opp 900 tusen i nytt lån. Gjør du det siste, kommer boliglånet ned under 80% av takst på kåken (og det kan fort bety at du får lavere rente). Og hvis du får ymse betalingsproblemer seinere (arbeidsledig i en periode, ufør, osv) er det mye lettere å få ettergitt eller fryst studielånet enn å gjøre noe med boliglånet.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Studielån, tips?
« #9 : 18. november 2009, 16:01 »
Forutsetningen var at man hadde mulighet til å betale tilbake studielånet (eller deler av det), dvs. at man har penger på bok eller disponibel inntekt ut over det man trenger for å få ting til å gå rundt. (Ellers ville det jo ikke vært noe å tenke over en gang.)

I så fall kan man enten bruke de ekstra pengene til å betale ned studielånet, eller man kan for eksempel bruke dem som egenkapital når man kjøper bolig. Og dermed greie seg med et tilsvarende mindre boliglån.

La oss for eksempel si at du sitter der nyutdannet med en grei inntekt, et studielån på 300 tusen, og tilfeldigvis akkurat 300 tusen i banken (siden du har jobbet deltid under studiet, levd sparsommelig, og ikke brukt mer av studielånet enn det  du har fått i rente når du har hatt dem i banken). Så skal du kjøpe din første leilighet til 1.2 million og må ta opp lån til det. Nå kan du enten betale vekk hele studiegjelda og så låne 1.2 million til leiligheta, eller du kan bruke de 300 tusen som egenkapital og bare ta opp 900 tusen i nytt lån. Gjør du det siste, kommer boliglånet ned under 80% av takst på kåken (og det kan fort bety at du får lavere rente). Og hvis du får ymse betalingsproblemer seinere (arbeidsledig i en periode, ufør, osv) er det mye lettere å få ettergitt eller fryst studielånet enn å gjøre noe med boliglånet.

Ja, skjønner. Jeg har studielån, det forsvinner ikke, det er et gunstig lån. Got it.
Sa brura

Utlogget Regular Guest

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Studielån, tips?
« #10 : 19. november 2009, 14:31 »
studielån går vel ikke i arv, så hvis du på noen måte kunne kommet in under vitness protection program med ny indentitet skulle du kanskje kommet greit ut av det ;-)

Utlogget onakosano

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 607
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 607

  • "e d vilje, e d vei!!!"
Sv: Studielån, tips?
« #11 : 19. november 2009, 14:43 »
husk at studielånet sies å være det billigste lånet du har, samt: du får skattefradrag for å ha lån..

selv har jeg 1.5 lån i bank og ca 170k i studielån pr idag..

har regna på det og studielånet(hvis jeg tar studielån igjennom hele bacheloren, ca 300 000) så er jeg kvitt driten på 1 1/2 - 2år etterpå hvis jeg bruker tips pengene mine på det.

lånet på 1 500 000 tikker og går av seg selv, er på en leilighet som er prisanntydet til 2 150 000, frøkna vurderer å kjøpe seg inn 50% for ca 950 000 - 1 000 000 , skjer dette iløpet av dette året så sitter jeg igjen med ca 500 000 på lånet, helt greit lite lån det, men har endel cash på konti så kan fort nesten halvere driten men velger å la det stå pga skattefradraget Smiley

er ikke alltid dumt å ha lån.. bare pass på å ha ha muligheten til å bli kvitt driten.
maks:                                    
benk: 150kg x 1 RAW              
markløft: 210 x 1 RAW           
knebøy: 160kg x 1 Bind          
Treningsveileder, NIH
Kettlebells instruktør
Kostholdsveileder

 Loggbok
 profil

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!