Skrevet av Emne: Fløte og bacon er sunn mat  (Lest 20769 ganger)

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Fløte og bacon er sunn mat
« #45 : 12. juli 2009, 20:16 »
Sansyneligheten for acidose er stor? har du noe som helst for å backe opp dette i friske individer? Kroppen kontrollerer acidose under ketose ganske bra. Ketoner i store mengder vil for eksempel få kroppen til å skille ut insulin, som stopper produksjonen av ketoner (slik at ketoacidose ikke oppstår)

Har du noen kilder på "produksjonen av livsviktige proteiner (enzymer,transport proteiner, hormoner, neurotransmittere etc) vil stoppe opp".
Selvom kroppen bruker en del proteiner til glukoneogenese i begynnelsen av en ketosediett og litt etter tilpassningen også, betyr ikke det at den ikke vil produsere livsviktige proteiner. Det er ikke en slutning man kan trekke uten å faktisk ha sett noe faste data på det.

EDIT: regner med du ikke mener "utelukkende av fett" bokstavelig, ettersom et kosthold uten protein ville på sikt ført til død.

Vel, mye av dette er basiskunnskap du lærer tidlig i medisinstudiet så du får kjøpe deg noen lærebøker og lese litt. Og jo, jeg mente utelukkende fett, og ikke "i begynnelsen av en ketosediett" men ett kosthold noe over lang tid for å illustrerer noen poenger. Det står også nevnt i innlegget mitt. Jeg er fullt klar over at mange benytter seg av ketose dietter for å gå ned i vekt uten å ende opp i lik-kjelleren på Rikshospitalet.

Ja, og der fikk du vel også svaret på spørsmålet ditt, leveren klarer ikke å produsere f.eks plasmaproteiner hvis det ikke finnes noe substrat (aminosyrer) og bygge de med.....d.v.s en situasjon ved kun inntak av fett. Og ja jeg vet, dette er ett ytterpungt;-)
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Fløte og bacon er sunn mat
« #46 : 12. juli 2009, 20:30 »
Jeg leser en god del, takk. Men om du mente en diett med bare fett så har vi ikke noen diskusjon på om det er bra eller ikke. Jeg bare regnet med du mente ketosediett siden et kosthold med kun fett ville vært omentrent praktiskt umulig (med mindre du vil leve på olivenolje Cheesy)

men om du mente at en diett med bare fett ikke er bra så kan du jo ikke bruke det som argument for at man må spise karbohydrater. Det er jo en makro, protein, du utelater fra den logiske slutningen.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Fløte og bacon er sunn mat
« #47 : 13. juli 2009, 00:52 »
Sorry, mulig det ble rotete. Det er nok mulig å overleve på svært lite karbohydrater / mye fett, men siden glukose har en svært viktig funksjoner i kroppen så vil det over tid få følger. Nå vet jeg ikke om noen som har prøvd en utelukkende fettdiett, men i sykdomstilstander (f.eks diabetes) hvor liknede tilstander oppstår i kroppen, så kan det fort få dramatiske følger når f.eks keton-nivåene blir for høye og glukose ikke kan nyttigjøres om fuel. Fordelen med karbohydrater er at de bidrar med glukose, glykogen og kan gjøre om til fettsyrer som kan lagres. Fett derimot, både det du inntar og som du har lagret kan ikke gjøre om til glukose men kan bidra med "nød"-energi i form av ketoner.

Men for all del, det finnes sikkert folk som har overlevd dette også.
Var vel ikke så rotete, jeg bare er ikke så vant med begrepene acetoacetat, beta-hydroxybutyrat og ketoacidose.

En utelukkende fettdiett, da tenker du på å bare spise fett? Jeg trodde du snakket om en ren fett/protein diett. Eskimoene bla. har jo levd sånn lenge. Jeg har selv vært på en ketogen diett i ~én måned, og det gikk helt fint. Vil ikke tro det er skadelig, ikke over tid heller.

Jeg har nok misforstått igjen, men greit å få klarhet i ting for sikkerhets skyld.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Fløte og bacon er sunn mat
« #48 : 13. juli 2009, 01:14 »
Hahaha sunn fløte og bacon er like dumt som at folk kjøper salat og drukner den i feite dressinger..
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Fløte og bacon er sunn mat
« #49 : 13. juli 2009, 01:17 »
Jeg hadde tenkt å skrive noe teit som f.eks "jeg foretrekker fløten min rå, for det har eneres sagt er best" eller noe slikt. Men lot det være, men nå når Eneres har blandet seg inn i enda en ting hun ikke har peiling på så kunne jeg ikke dy meg.

Fløte og bacon er sunnest rått.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Fløte og bacon er sunn mat
« #50 : 13. juli 2009, 01:29 »
Hahaha sunn fløte og bacon er like dumt som at folk kjøper salat og drukner den i feite dressinger..
Lille venn, det kommer helt an på dietten din Smiley Du av alle burde skjønne at drt finnes forskjellige måter å spise sunt på.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Fløte og bacon er sunn mat
« #51 : 13. juli 2009, 01:42 »
Vel, en diett der man dynker salaten i feite Thousand Island dressinger, rømmedressinger osv, ja det vil ikke jeg klassifisere som sunt, hverken for de som prøver å legge på seg eller de som prøver å slanke seg.

Så uansett, så er det ikke sunt, selvom man oppnår resultater man ønsker. Vegetabilske kaldpressede oljedressinger er helt klart bedre.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Fløte og bacon er sunn mat
« #52 : 13. juli 2009, 01:47 »
Vel, en diett der man dynker salaten i feite Thousand Island dressinger, rømmedressinger osv, ja det vil ikke jeg klassifisere som sunt, hverken for de som prøver å legge på seg eller de som prøver å slanke seg.

Så uansett, så er det ikke sunt, selvom man oppnår resultater man ønsker. Vegetabilske kaldpressede oljedressinger er helt klart bedre.
Du har selvsagt helt rett i alt du skriver. Jeg har aldri sett deg ta feil, og dette er selvsagt heller ikke feil! Ingen kan motbevise det du sier her, og bevisbyrden ligger da slettes ikke hos deg selv om det er du som kommer med påstanden. Du trenger jo ikke å bevise det som er sant. Jeg tror det beste er om både jeg og deg holder oss utenfor denne tråden, for å opprettholde dens seriøsitet mener jeg.

Nå sier jeg takk for meg i denne tråden, ser at den har et altfor høyt faglig nivå til at jeg har noe å bidra med, og det burde Eneres også se.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Fløte og bacon er sunn mat
« #53 : 13. juli 2009, 01:54 »
Herlig, enda en med like kommentarer som de andre..

Åja, så ikke at det var deg Cat Tank, ops.. Hadde jeg gjort det hadde jeg ikke respondert i det hele tatt.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Fløte og bacon er sunn mat
« #54 : 13. juli 2009, 01:56 »
Herlig, enda en med like kommentarer som de andre..

Åja, så ikke at det var deg Cat Tank, ops.. Hadde jeg gjort det hadde jeg ikke respondert i det hele tatt.
Dare you mock the king?

Nei søren greide ikke å holde meg borte. Slutt nå å poste i denne fine seriøse tråden du også eneres, kongen ber deg. Vi har jo 4 tråder som er bare for vår usaklige spew (jeg sier vår men jeg mener din).
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Fløte og bacon er sunn mat
« #55 : 13. juli 2009, 02:42 »
Hahaha sunn fløte og bacon er like dumt som at folk kjøper salat og drukner den i feite dressinger..
Det får bli dine ord, Eneres. Polske leger med over 40 års erfaring mener noe annet. Både fløte og bacon er eldgamle og naturlige matvarer. Ubehandlet er dette sunt på linje med andre naturprodukter.
Glem forøvrig ikke at salaten og dressingen utfyller hverandre. Opptaket av fettløselige næringsstoffer i salaten er avhengig av nettopp fett. Grøntfôr alene kommer man ikke langt med.
Jeg er selvsagt enig i at dressingen ikke bør være av den elendige typen fra kebab-sjappa, men hjemmelaget på basis av kaldpresset og uraffinert planteolje, eggeplomme og eddik. Da er vi over på spuermat! Smiley

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Fløte og bacon er sunn mat
« #56 : 13. juli 2009, 02:48 »
Edit: ang. ubehandlet fløte og bacon, ja den kan vi ta i raw food tråden om du ønsker. Men her snakker jeg om "vanlig" mat slik tråden handler om. Smiley

"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Fløte og bacon er sunn mat
« #57 : 13. juli 2009, 02:53 »
Så...med andre ord, du er egentlig enig med det jeg sa?


Nei, for du omtalte det å spise bacon og fløte som "dumt" på lik linje med å dynke salaten i feite dressinger. Jeg mener begge deler er bra, forutsatt at maten består av ubehandlede råvarer. Butikk-dressinger er vi selvsagt enige om er langt fra helsekost.

Edit: ang. ubehandlet fløte og bacon, ja den kan vi ta i raw food tråden om du ønsker. Men her snakker jeg om "vanlig" mat slik tråden handler om. Smiley

Ser ikke noen grunn til at vi ikke kan diskutere fløte og bacon fra et "raw-perspektiv" her. Jeg mener uansett at fløten man kjøper i butikken (kremfløte) ikke er så værst. Den er pasteurisert ved ca. 70 grader, men ellers er produktet ubehandlet.
Bacon er dessverre tilsatt natriumnitritt og er i tillegg røkt. Ikke alle tolererer røkt mat. Det er uansett gode muligheter for å få tak i bacon (svinekjøtt) som både er urøkt og uten konserveringsmidler.

Utlogget Eneres

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 489
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 489

  • Ja, jeg har fått gratis ferie fra forumet 14 dager
Sv: Fløte og bacon er sunn mat
« #58 : 13. juli 2009, 02:56 »
Men nå var det jo ikke snakk om ubehandlet?

Men om man skal diskutere utifra ubehandlet, så må jeg jo få vite om det før du argumenterer mot det jeg sier.

Jeg argumenterer i henhold til førstepost, og ikke i henhold til ubehandlet vs. behandlet. Men ja, man kan godt ta diskusjonen om ubehandlet bacon og fløte her, det er null problem for meg ihvertfall.
"We are The Fifth Ape" - Charles Robert Darwin

"And they say that a hero can save us. I'm not gonna stand here and wait."

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Fløte og bacon er sunn mat
« #59 : 13. juli 2009, 03:13 »
Men nå var det jo ikke snakk om ubehandlet?

Men om man skal diskutere utifra ubehandlet, så må jeg jo få vite om det før du argumenterer mot det jeg sier.

Jeg argumenterer i henhold til førstepost, og ikke i henhold til ubehandlet vs. behandlet. Men ja, man kan godt ta diskusjonen om ubehandlet bacon og fløte her, det er null problem for meg ihvertfall.
OK. Det jeg uansett reagerte på isted var dine påstander om bacon og fløte som noe "dumt" å spise, uavhengig om det er behandlet eller ikke.
Jeg og du er nok enig i at maten i stor grad bør være ubehandlet, men vi er uenige om betydningen av animalsk mat. I tillegg fikk jeg inntrykk av at du har en generell skepsis mot fett, men her får du utdype nærmere.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!