Skrevet av Emne: Skadet noe i toppen av låret??? Bør jeg til lege?  (Lest 20841 ganger)

Utlogget miss betty

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 194

  • Må jo bare lære alt, alltid. ;)
Jeg har nettopp begynnt å trent igjenn,
(geriljakardio med løping i forrigårs) og dype knebøy og rygghev i går.

Nå har noe rart og vondt skjedd i venstre låret mitt.
Fra skrittet, midt på fronten av låret og nedover, gjør det vondt.

Ikke noe problem å knebøye meg ned i en sofa, men jeg får jo ikke til å så sette foten opp på stuebordet. Tongue  For å løfte venstre foten til å sitte med knærne høyt, så må jeg løfte den fysisk opp med armene. Mens høyre er helt fin. Samme for å få til å senke den.

Prøver jeg meg på en knebøy nå går det fint ned til 90* og opp igjenn, men dypere blir et problem. Løfte kneet høyt går heller ikke.

Merket ingenting galt på treninga i går. Men det var vondt å ligge uansett stilling da jeg la meg i natt. Våknet å måtte ta smertestillende til og med.


Hva kan ha skjedd?


Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Har jeg skadet noe i toppen av låret???
« #1 : 11. juli 2009, 14:55 »
Strekk i m.rectus femoris?

Functions
Hip Flexion
Knee Extension
The rectus femoris is the only muscle in the quadriceps group that is involved in hip flexion, since it is the only one that originates in the pelvis and not the femur.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget miss betty

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 194

  • Må jo bare lære alt, alltid. ;)
Sv: Har jeg skadet noe i toppen av låret???
« #2 : 11. juli 2009, 15:52 »
Strekk i m.rectus femoris?

Functions
Hip Flexion
Knee Extension
The rectus femoris is the only muscle in the quadriceps group that is involved in hip flexion, since it is the only one that originates in the pelvis and not the femur.


Takk for svar!  Smiley Det stemmer med plasseringen til toppen av den muskelen der. Aldri hatt strekk noe sted, så jeg aner ikke hvordan det føles. Stølhet er jeg godt kjent med, og det her kjennes ikke noe likt med det. Kjennes ikke stiv ut i det hele tatt. Kjennes ut som det er litt dypt inni på oversida av låret. Halter når jeg reiser meg og begynner å gå.


Tror det er mest helt øverst i festet til låret det gjør vondt. Det er ikke noe sene eller annet som kan være skadet der?



Hvor lenge varer noe slikt?
Og hvordan bør jeg forholde meg med trening osv fremover?

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Har jeg skadet noe i toppen av låret???
« #3 : 11. juli 2009, 19:41 »
Egentlig PRICE (pressure, rest, ice, elevation) som er akuttbehandling av slike skader, men nå 2-3 (?) dager etterpå så har det ikke mye for seg.
Lett trening ala sykling på underkroppen ca en ukes tid, begynne med lett beveglighetstrening og lett tøying på slutten av uka.
Det kan henge i en stund (opp til 4-5 uker) med begrenset beveglighet og smerte under belastning, men bruker å minske om du varmer godt opp og gjør bevegelsesdriller før du belaster med øvelser.

Har du fortsatt vondt etter to uker så burde du gå til en naprapat/idrettsmasør/fysio e.l får å få hjelp til å få tilbake bevegligheten. (når muselfibrene strekkes oppstår en skade som leges med et arr, arrvevet forkorter muskelen og begrenser blodomløpet i det skadde området)
Noen synes også det hjelper med varmebukese.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Christer-R

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 446
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 446

  • feit1
Sv: Har jeg skadet noe i toppen av låret???
« #4 : 11. juli 2009, 19:56 »
I og med at du ikke klarer å løfte beinet opp på stuebordet minner det veldig om når jeg hadde et problem med hofteleddsbøyeren, da sleit jeg fælt med det  Grin

Behandlingen var å smøre med Orudis gél og knaske voltaren til det gikk over.

Utlogget miss betty

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 194

  • Må jo bare lære alt, alltid. ;)
OH INNI HELVETE!

Takk for svar. Dette er litt lite godt altså!
Det er bare 42 timer siden siste trening var, så det var ikke så lenge siden.
Skjønner ikke helt hva jeg har gjort galt heller. Hadde ingen smerter på treninga, og syntes den var bare god. Jeg er ikke støl i noen muskler, så ny trening hadde vært rådeilig, hadde det ikke vært for dette venstrefotsleddet.



Kansje det kan stemme at det kan være hofteleddsbøyeren?
Det er ikke vondt nedover til midten av låret. Det er på fremsida av låret i skrittet, og litt nedover. Jeg får ikke til å ligge utstrakt på ryggen i senga. Det gjør for vondt. Og om jeg ligger strak på rygg får jeg ikke til å løfte foten. Ble smertestillende i natt også. Og når jeg sto opp nå så måtte jeg bli bært, fordi det hadde stivnet slik at jeg ikke klarte å gå på foten. Det er noe med at leddet stivner til når jeg har vært i ro en stund. Samme om jeg sitter i sofaen en stund, når jeg skal begynne å gå så sliter jeg frem til jeg blir lett-haltende ok. Og når jeg sitter, så får jeg ikke til å løfte kneet/låret opp i det hele tatt. Må løfte opp foten med hendene. Så lenge jeg holder musklene i foten "død" så er det null problem å få flyttet den med armene, og det er helt smertefritt også. Nå er det krykker som frister mest!!



Så jeg spør igjenn jeg.  Hva kan dette være??
Hva kan jeg ha gjort galt. Hva bør jeg gjøre nå? Bør jeg bare hvile foten, eller bør den belastes litt? Hvor lang tid kan det ta før jeg er helt fin igjenn? Kan dette være en skade som vil påvirke fremtidig trening?




Utlogget Christer-R

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 446
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 446

  • feit1
Stikk til legen i morgen så du får noen smertestillende! Jeg gikk på krykker et par - tre dager når jeg sleit med hofteleddsbøyern, men det var på egen initiativ. Smiley

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Det høres nesten mer ut som det er iliopsoas eller adductor longus/brevis du har strukket siden det er fleksjon av hofteleddet du sliter med. Quadriceps femoris musklene strekker i hovedsak ut beinet ( skaper bevegelse i kneleddet ), så de er det nok ikke. Hvis det kun er snakk om en strekk/belastningsskade så kan du prøve Jan Gunnar Oppheims metode, hvil noen dager til du føler deg smertefri, fra dag 1 uten smerter teller du 7 dagers uten belastning/trening før du deretter begynner med lett belastning igjen. Krykker kan da være ett alternativ hvis du kjenner smerter ved "vanlig" bruk, f.eks ved vanlig gange. Unngå i størst mulig grad smertestillende, så har du en smertegrense og forholde deg til.
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Ugress

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 28

Jeg har dritvondt på forsiden av låret, ganske høyt opp. mamma er lege og hun sa jeg mest sannsynlig haddde fått lyskestrekk, og jeg bare burde slappe av og ikke løpe og andre ting som gjør vondt i noen dager. Evetuelt smøre på med smertestillende krem hvis det blir for ille...
No pain, no gain

Utlogget MarikeEnstad

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Om du har skadet låret bør du holde deg unne knebøy en periode. Uansett hva målet ditt er så må det å holde seg skadefri alltid komme først...

Ta kontakt med en personlig trener å kom til bunns i problemet så snart som mulig.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!