Skrevet av Emne: Lav fettprosent året rundt.  (Lest 9114 ganger)

Utlogget B.l

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 581
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 581

Sv: Lav fettprosent året rundt.
« #45 : 01. august 2009, 14:11 »
hva pekte du til da? Du skrev "Syns iallefall at Fitnesbjoern og mr Aspheim forklarte det bra"
Virker på meg som du leter etter folk som skal si det du vil høre Tongue
Alle kan legge på seg fett om de spiser mer enn de forbrenner over tid!!
Les hva jeg skrev føre det da Tongue. Det var innlegget til OMD jeg argumenterte til da jeg skrev "Nei, så les hva han selv skriver da"
Vel, uansett så fikk jeg forklaring på det jeg spurte om så gidder ikke å drive å diskutere ting som er langt ute på vidda.

Utlogget boltzmann

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: Lav fettprosent året rundt.
« #46 : 01. august 2009, 14:54 »
Såg eit BBC-program om dette for ikkje så lenge sidan. Målet med forsøket var å sjå kva som gjer at nokon vert overvektige, medan andre held ein god kroppssamansetjing. Dei to ulike teoriane var at tynne folk et mindre, eller at tynne folk har høgare forbrenning. Det var ei forsøksgruppe på ca 10 "normalbygde" personar, kvinner og menn. Forsøket gjekk ut på at personane skulle ete 5000 kcal per dag og vere minimalt aktive i 14 dagar. Metabolisme og kroppssamansetjing var målt før under og etter forsøket.

Dei fleste deltakarane la på seg ein del feitt, men basalmetabolismen endra seg for alle: Kroppstemperaturen gjekk opp når dei var på energioverskot, og difor brukte dei også meir energi. Men ein av forsøkspersonane la berre på seg musklar (jaja, sikker litt feitt også, men kroppssamansetjinga var ca den same). Dette kan vere forklaring på at nokon kan ete kva dei vil utan å bli tjukk; genetikk som gjer at kalorioverskot blir musklar.

Nokre av testpersonane hadde problem med å få ned 5000 kcal per dag, ikkje overraskande nok dei meir spinkle. Dette underbygg hypotesa om at tynne folk et mindre, men det er tydlegvis ein kombinasjon av både metabolisme og apetitt. Forøvrig eit veldig interessant program, men hugsar diverre ikkje kva det heitte, dei sendte det på NRK.

Og til alle som slit med prosentrekning: Dersom auke i kroppsvekt har større andel av feitt enn du har på kroppen, går du opp i feittprosent. Døme: 4 kg auke i kroppsvekt, derav 3 kg musklar og 1 kg feitt. 1/4 = 25 prosent av det du går opp er feitt. Dersom du har over 25 prosent kroppsfeitt går du ned i feittprosent, ellers går du opp!

Utlogget trøndergutt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 104
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 104

Sv: Lav fettprosent året rundt.
« #47 : 06. august 2009, 15:58 »
Litt artig at folk er så fast bestemt på at teori og virkelighet er det samme.
Kallori inn - kalori ut... Dette er en teori, ikke en 100 % beskrivelse av virkeligheten.

En annen ting er det at genetiske forskjeller er det jo på oss, og at disse også påvirker evnen til å legge på seg muskler, eller unngå å legge på seg fett, ja det er det vell liten tvil om!

Men at teori er en god pekepinne er det vell heller ingen tvil om, men man må bare innse at vi ikke alle er helt like.
Benkpress 160kg x1
Markløft 200 kg x1
Knebøy 160x3
Alder 86 modell
Vekt ca 95-100 kg
Høyde 186 cm

Treningsdagbok

Utlogget OMD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 423
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 423

Sv: Lav fettprosent året rundt.
« #48 : 06. august 2009, 19:42 »
Litt artig at folk er så fast bestemt på at teori og virkelighet er det samme.
Kallori inn - kalori ut... Dette er en teori, ikke en 100 % beskrivelse av virkeligheten.

En annen ting er det at genetiske forskjeller er det jo på oss, og at disse også påvirker evnen til å legge på seg muskler, eller unngå å legge på seg fett, ja det er det vell liten tvil om!

Men at teori er en god pekepinne er det vell heller ingen tvil om, men man må bare innse at vi ikke alle er helt like.

Det er ikke teori - det er matematikk (og matematikk er absolutt ! )...
Forskjellen er at noen bruker forskjellig mengde ant kcal på samme aktivitet!
Dette kan være pga vekt, muskelmasse, osv..

Antall fettceller på kroppen bestemmer HVOR fettet lagres, men ikke hvor MYE!
Dette bestemmes av inntaket , og er det høyere enn forbrenningen lagres det.. uansett hva du tror..

Hva kcal består av er også en ting...
100g proteiner lagres ikke like lett som fett som feks 75g kjappe karbohydrater + 10g transfett
(som er ca samme ant kcal)...
og over tid så betyr HVOR kcal kommer fra mer og mer for fettlagring i kroppen..
Ole M D

..Et liv uten trening, er et liv uten mening...



http://olemortend.blogspot.com/
http://omdfitness.com/index.html



Utlogget etn91

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 485
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 485

Sv: Lav fettprosent året rundt.
« #49 : 06. august 2009, 19:54 »
slettet =)
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116330.0

Gammel treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=102601.0


Det er fordi jenter som bygger muskler driter i gutter som måtte føle seg truet...de liker ordentlige menn! Wink

Utlogget B.l

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 581
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 581

Sv: Lav fettprosent året rundt.
« #50 : 06. august 2009, 22:11 »
Det er ikke teori - det er matematikk (og matematikk er absolutt ! )...
Forskjellen er at noen bruker forskjellig mengde ant kcal på samme aktivitet!
Dette kan være pga vekt, muskelmasse, osv..

Antall fettceller på kroppen bestemmer HVOR fettet lagres, men ikke hvor MYE!
Dette bestemmes av inntaket , og er det høyere enn forbrenningen lagres det.. uansett hva du tror..

Hva kcal består av er også en ting...
100g proteiner lagres ikke like lett som fett som feks 75g kjappe karbohydrater + 10g transfett
(som er ca samme ant kcal)...
og over tid så betyr HVOR kcal kommer fra mer og mer for fettlagring i kroppen..
Muligens jeg ikke er helt med her nå, men syns det fortsatt er underlig at en greier å holde samme fettprosent ved inntak av 8000kcal fordelt på 97-98kg kroppsvekt som bør komme i kcaloverskudd siden han øker i muskelmasse. Men som kan fortsatt holde samme fettprosent ved et inntak av 9000kcal per dag selv om han har samme aktivitetsnivå. Som nevnt tidligere i tråden, så må det jo ha noe med metabolismen og gener å gjøre.

Utlogget trøndergutt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 104
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 104

Sv: Lav fettprosent året rundt.
« #51 : 19. august 2009, 22:09 »
Det er ikke teori - det er matematikk (og matematikk er absolutt ! )...
Forskjellen er at noen bruker forskjellig mengde ant kcal på samme aktivitet!
Dette kan være pga vekt, muskelmasse, osv..

Antall fettceller på kroppen bestemmer HVOR fettet lagres, men ikke hvor MYE!
Dette bestemmes av inntaket , og er det høyere enn forbrenningen lagres det.. uansett hva du tror..

Hva kcal består av er også en ting...
100g proteiner lagres ikke like lett som fett som feks 75g kjappe karbohydrater + 10g transfett
(som er ca samme ant kcal)...
og over tid så betyr HVOR kcal kommer fra mer og mer for fettlagring i kroppen..
'

Om du har litt kunnskap innenfor matte kjenner du til begrepet "naturlig variasjon".
” … naturlige variasjoner rom fordeler seg rundt en middelverdi i en populasjon, for eksempel høyde, intelligens naturlig variasjon i toleranse osv.”
Mattematikk er konkret ja, men mattematikken er brukt som en forenkling av virkeligheten, en kcal ut og en inn er en svært forenklet "formel" på noe jeg vil kalle et komplekst naturfenomen..
Uansett det jeg mener er at man har variasjon i alt.. Om man serie produserer en vare vil man likevel få variasjon blant varene.. Så hvorfor skulle det være mer unaturlig at vi er forskjellige (fysiologisk).

Derfor er min påstand at vi reagerer forskjellig på mat. Om man hadde tatt en gruppe med 30 menn, samme vekt og samme fettprosent.. satt de på samme diett og aktivitet, så ville man med stor sannsynlighet se forskjell blant de 30 hvordan de reagerer på dietten..
Benkpress 160kg x1
Markløft 200 kg x1
Knebøy 160x3
Alder 86 modell
Vekt ca 95-100 kg
Høyde 186 cm

Treningsdagbok

Utlogget OMD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 423
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 423

Sv: Lav fettprosent året rundt.
« #52 : 19. august 2009, 23:21 »
'

Om du har litt kunnskap innenfor matte kjenner du til begrepet "naturlig variasjon".
” … naturlige variasjoner rom fordeler seg rundt en middelverdi i en populasjon, for eksempel høyde, intelligens naturlig variasjon i toleranse osv.”
Mattematikk er konkret ja, men mattematikken er brukt som en forenkling av virkeligheten, en kcal ut og en inn er en svært forenklet "formel" på noe jeg vil kalle et komplekst naturfenomen..
Uansett det jeg mener er at man har variasjon i alt.. Om man serie produserer en vare vil man likevel få variasjon blant varene.. Så hvorfor skulle det være mer unaturlig at vi er forskjellige (fysiologisk).

Derfor er min påstand at vi reagerer forskjellig på mat. Om man hadde tatt en gruppe med 30 menn, samme vekt og samme fettprosent.. satt de på samme diett og aktivitet, så ville man med stor sannsynlighet se forskjell blant de 30 hvordan de reagerer på dietten..


Fett brennes hovedsaklig i lever og muskler, så det er saken som bestemmer forbrenningen til mennesker.
Noen forskjeller på leveren til de respektive mennesker vi snakker om her kan det være, noe som gjør hvilemetabolismen litt forskjellig, og muskelmasse er selvfølgelig den store "motoren" som brenner under aktivitet... utover det så holder jeg på min påstand, men jeg er jo ikke allvitende, men alt jeg har lært baserer seg på denne påstanden. Hvis noen har en annen påstand bøyer jeg meg for den så lenge den ikke er kun en påstand og spekulasjoner.. :-)
Ole M D

..Et liv uten trening, er et liv uten mening...



http://olemortend.blogspot.com/
http://omdfitness.com/index.html



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!