Skrevet av Emne: Vekttrening for 9-åring  (Lest 6435 ganger)

Utlogget Kameralinsen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Vekttrening for 9-åring
« : 17. juli 2009, 11:03 »
Hei. Jeg har en bror som maser "jeg vil bli sterk!". Så jeg vurderer om jeg skal ha ham med eller ikke.

Da tenkte jeg å kjøre han på med veldig lette vekter i markløft, knebøy, benkpress og militærpress. Og endel curl + mage må vel også til. Da vil jeg lære han tenknikk i første omgang, kjøre på med noe tyngre etterhvert.

I og med at han er i veksten, vil det ha skade? Når han blir eldre, skal ut på byen og har trent siden han var 9år, så tviler jeg på at han angrer. Med mindre det vil bli skade på høydeveksten.  Huh Vil neppe ta noe skyld i at jeg har ødelagt gutten.

Noen som har noe de skulle ha sagt?
Bør jeg vente noen år med å ha ham med?
Om jeg eventuelt tar han med, er det noe jeg bør være obs. på osv? Bør han bruke treningsbelte?
I og med gutten er såpass liten, hva med kostilskudd og slikt? Er det noe han ikke bør bruke/mye mindre doser?

- Kameralinsen  Grin

Utlogget MLML

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 25

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #1 : 17. juli 2009, 11:34 »
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=43

litt om unge og vekttrening (dog litt eldre enn 9 år)

Utlogget ubertass

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 768
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 768

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #2 : 17. juli 2009, 11:38 »
Markløft, knebøy, benkpress, roing, chins/nedtrekk.
Ikkje "endel curl + mage".

Bør ikkje bruke belte, men lære seg å stabilisere med kjernestyrken isteden.
Videre kan det være lurt å investere i "optimal oppvarming" av Eirik Sandvik. Du ønsker vel ikkje skader på hverken deg eller han..?

I og med at gutten er så liten, så vil han nok spise meir etter behov, uten å tenke videre over det.
Tenker det autoregulerer seg sjølv så samt han spiser noko lunde skikkelig mat.

Hååååper du har god teknikk...!
http://ubertass.blogspot.com
RPE handler om å leve i nuet !
There is nothing worse than aggressive stupidity.

Utlogget ubertass

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 768
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 768

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #3 : 17. juli 2009, 11:48 »
Om du synes knebøy er for skummel øvelse, eller du er litt usikker på teknikk sjølv, så kan frontbøy brukes eller utfallvarianter. Bulgarsk utfall og forskjellig. Gode øvelser !

Eitbeins øvelser for å bygge støttemuskulatur og stabilitet kan med fordel være i programmet også.
Tenker da på eitbeins knebøy og eitbeins strake markløft. Planke og sideplanke for magen. Statisk trening er tingen.
http://ubertass.blogspot.com
RPE handler om å leve i nuet !
There is nothing worse than aggressive stupidity.

Utlogget LeTigr3

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 267
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 267

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #4 : 17. juli 2009, 11:56 »
Tror ikke korrekt vekttrening skader mer enn annen aktivitet. Må bare passe på at treningen ikke endrer barnets livsstil. Det ville jo vært en liten krise om barnet utvikler megareksi i tidlig alder (noe de fleste som trener seriøst synes å "lide" av)

Edit: Leste ved tilfeldighet et nokså likt innlegg på iform.no nettopp. Brukeren therealest skrev det så bra at jeg er så frekk å copypaste hva han skrev:

"Jeg er sterkt i mot at en på 14 skal trene vekter.
Det har aldri vært større fysiske krav for unge mennesker som det er i dag, og i denne generasjonen hvor man skal være sexy, veltrent og en erfaren sex-maskin før man i det hele tatt er myndig er det bare fler og fler som sliter med selvbildet.
Steroid-brukere blir yngre og yngre.

At en unge (noe man er når man er 14) skal gjøre aktiviteter som øker sannsynligheten for fokus på egen kropp i en vurderende setting er så feil som det kan få blitt.

MEN: skal han trene vekter, så VÆR SÅ SNILL: få det til å være noe som skal være morsomt!!!!!
IKKE bruk et program. Å skulle fullføre et program for å oppnå resultater KAN gi mestringsfølelse. Det er greit. MEN det kan også bli FOR viktig, en mani. Det kan gi følelser av å ikke strekke til (særlig i denne typen aktivitet der suksess måles i hvor mye "pen" muskel man får og hvor mye "stygt" fett man blir kvitt).

En fjortenåring som står foran speilet i håp om å å ha skaffa muskler gjennom treninga si er bare helt feil.

Så hvis det skal bli en del av hverdagen så, for menneskelig framtids håps skyld:
 - Gjør det til noe gøy (der treninga med vektene i seg selv som noe gøy er gevinsten og ikke de framtidige (usunne) målene er gevinsten
 - La det bli spontant og kreativt, ikke følg et program.
 - Ikke la noe speil bli den framtidige anerkjennelseskilden. Alt for mange har det allerede"

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #5 : 17. juli 2009, 12:14 »
Tror ikke korrekt vekttrening skader mer enn annen aktivitet. Må bare passe på at treningen ikke endrer barnets livsstil. Det ville jo vært en liten krise om barnet utvikler megareksi i tidlig alder (noe de fleste som trener seriøst synes å "lide" av)

Edit: Leste ved tilfeldighet et nokså likt innlegg på iform.no nettopp. Brukeren therealest skrev det så bra at jeg er så frekk å copypaste hva han skrev:

"Jeg er sterkt i mot at en på 14 skal trene vekter.
Det har aldri vært større fysiske krav for unge mennesker som det er i dag, og i denne generasjonen hvor man skal være sexy, veltrent og en erfaren sex-maskin før man i det hele tatt er myndig er det bare fler og fler som sliter med selvbildet.
Steroid-brukere blir yngre og yngre.

At en unge (noe man er når man er 14) skal gjøre aktiviteter som øker sannsynligheten for fokus på egen kropp i en vurderende setting er så feil som det kan få blitt.

MEN: skal han trene vekter, så VÆR SÅ SNILL: få det til å være noe som skal være morsomt!!!!!
IKKE bruk et program. Å skulle fullføre et program for å oppnå resultater KAN gi mestringsfølelse. Det er greit. MEN det kan også bli FOR viktig, en mani. Det kan gi følelser av å ikke strekke til (særlig i denne typen aktivitet der suksess måles i hvor mye "pen" muskel man får og hvor mye "stygt" fett man blir kvitt).

En fjortenåring som står foran speilet i håp om å å ha skaffa muskler gjennom treninga si er bare helt feil.

Så hvis det skal bli en del av hverdagen så, for menneskelig framtids håps skyld:
 - Gjør det til noe gøy (der treninga med vektene i seg selv som noe gøy er gevinsten og ikke de framtidige (usunne) målene er gevinsten
 - La det bli spontant og kreativt, ikke følg et program.
 - Ikke la noe speil bli den framtidige anerkjennelseskilden. Alt for mange har det allerede"

helt enig med det han fra Iform sier. Gjør det morro, og ikke bruk speilet som vurdering av fremgang. Gjerne lag en hinderløype med innebygget knebøy, mark, etc. Også, bruke teknikk som vurderingskriterie. Altså, om han løper igjennom hinderløypa med slapp teknikk for å få det til fortest mulig så er det ikke bra.

tror ikke en 14 åring kommer til å se så store forskjeller i muskelstørrelse uansett. Det som står for styrkeøkningen hos barn tror jeg for det meste er nevralt.

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #6 : 17. juli 2009, 12:24 »
Jeg er helt enig med deg le Tigr3, eller det som vedkommende på Iform skrev. Det vil bli for mye usunn opmerksomhet rettet mot kropp.

Vil gutten bli sterk, kan du ikke få'n til å begynne med en idrett? Reklamer for svømming (vis bilder av Dale Oen og Phelps), klatring, kampsport, friidrett osv.

Jeg håper du ikke vil at gutten ender opp som denne karen: http://www.richardsandrak.com/photogallery.htm

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #7 : 17. juli 2009, 12:35 »
vektløfting er da en idrett? skjønner ikke hvorfor barn absolutt ikke skal begynne med vekter men kan begynne med alt annet under himmel og jord.

og om man ikke vil ha fokus på utseende er det nok ikke lurt å bruke bilder av utøvere som reklame for en idrett.

Utlogget ubertass

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 768
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 768

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #8 : 17. juli 2009, 12:36 »
For det er bare innen vekttrening det vektlegges prestasjoner ! (Ja jøss..)

http://ubertass.blogspot.com
RPE handler om å leve i nuet !
There is nothing worse than aggressive stupidity.

Utlogget Kameralinsen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #9 : 17. juli 2009, 12:51 »
Om du synes knebøy er for skummel øvelse, eller du er litt usikker på teknikk sjølv, så kan frontbøy brukes eller utfallvarianter. Bulgarsk utfall og forskjellig. Gode øvelser !

Eitbeins øvelser for å bygge støttemuskulatur og stabilitet kan med fordel være i programmet også.
Tenker da på eitbeins knebøy og eitbeins strake markløft. Planke og sideplanke for magen. Statisk trening er tingen.
Knebøy er øvelsen jeg elsker mest Smiley håper det ligger i slekta Wink

Men som dere sier, jeg skal prøve å få det til å bli morro. Ikke for lange økter, og ikke for mange forskjellige øvelser. Tror jeg skal holde meg med å ha han med 2-3dager i uken, ved første omgang Smiley

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #10 : 17. juli 2009, 12:56 »
Jeg er helt enig med deg le Tigr3, eller det som vedkommende på Iform skrev. Det vil bli for mye usunn opmerksomhet rettet mot kropp.

Vil gutten bli sterk, kan du ikke få'n til å begynne med en idrett? Reklamer for svømming (vis bilder av Dale Oen og Phelps), klatring, kampsport, friidrett osv.

Jeg håper du ikke vil at gutten ender opp som denne karen: http://www.richardsandrak.com/photogallery.htm

Hvis gutten vil bli sterk hvorfor få han til å begynne med svømming, klatring, kampsport eller friidrett? Hva med bare å starte med vekttrening som er retta mot bare det å bli sterk ;p Man er tross alt ikke helt på jordet når man er 9 år gammel, og har ganske god forståelse for mange ting i denne alderen. Ser absolutt ikke hvorfor en fyr på 9 år ikke skulle kunne greie å trene vekter flere ganger i uka med riktig oppfølging. Det mest sannsynlige som skjer hvis han fortsetter med det er jo at han blir mye sterkere enn de jevnaldrede kompisene hans etter en stund, og mye lettere vil få en kongen på haugen posisjon sosialt sett...

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #11 : 17. juli 2009, 13:13 »
Er vel ingenting som tilsier at vektrening er usundt selv for personer som vokser? Overbelastning derimot er noe annet, og er skadelig for alle. La gutten trene, men med større fokus på teknikk og mobilitet enn belastning(den kommer av seg selv)
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #12 : 17. juli 2009, 14:09 »
Er det ikke noe slik at for hvert skritt man tar når man sprinter så tilsvarer det ca 9-10 ganger så høy belastning på skjelettet ditt som det ville gjort hvis du tok din egen vekt i knebøy for hvert eneste skritt i løpinga.. Så det kan jo ikke være altfor ille for deg. Men ser for meg at man kan volde litt skade hvis man øser på som faen på marken hele tiden uten noe spess bra teknikk ;p Men når man er så liten og lærer teknikken bra sitter den nok som støpt resten av livet hverrtfall.

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #13 : 17. juli 2009, 14:27 »
vektløfting er da en idrett? skjønner ikke hvorfor barn absolutt ikke skal begynne med vekter men kan begynne med alt annet under himmel og jord.

og om man ikke vil ha fokus på utseende er det nok ikke lurt å bruke bilder av utøvere som reklame for en idrett.

9-åringen sa han ville bli sterk, for min del tror jeg at smågutter ikke vet forskjellen på styrkeløft eller bodybuilding. Og jeg synes det blir et for stort fokus på kropp for en som er 9år. Gutten går vel i 4.klasse (?), hva sier mamma og pappa om dette?

Idrettene jeg ramset opp har et annet fokus på treningen enn ren styrketrening, samtidig som man blir sterk. Jeg mener det er et bedre miljø for en 9-åring i en f.eks svømmeklubb med jevnaldrende, enn på et gym stappet med testofylte gutter og menn. Mener nå jeg.

Utlogget Meathead

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 413
  • Honnør: 76
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 413

Sv: Vekttrening for 9-åring
« #14 : 17. juli 2009, 14:40 »
9-åringen sa han ville bli sterk, for min del tror jeg at smågutter ikke vet forskjellen på styrkeløft eller bodybuilding. Og jeg synes det blir et for stort fokus på kropp for en som er 9år. Gutten går vel i 4.klasse (?), hva sier mamma og pappa om dette?

Idrettene jeg ramset opp har et annet fokus på treningen enn ren styrketrening, samtidig som man blir sterk. Jeg mener det er et bedre miljø for en 9-åring i en f.eks svømmeklubb med jevnaldrende, enn på et gym stappet med testofylte gutter og menn. Mener nå jeg.

Når man er 9 år har man mer enn nok tid til å være med på flere aktiviteter. Å bli dratt med av storebror til gymmen for å pumpe er nok kjempestas for en fyr på 9 år, og det gjør det også lettere for han å bli kjent med folk som er litt eldre enn han, noe som er ganske greit, da mange barn ofte blir usikre når de snakker med ungdommer hvis de ikke har hatt noe særlig med dem å gjøre før.

Har han blitt trent ganske greit opp også, vil han være mye sterkere enn alle de andre når de blir rundt 12-16 og begynner å trene vekter selv. Da blir han fort populær blant gutta da han sikkert vil hjelpe dem med å trene også, og også blant jentene da han vil ha en fin kropp sannsynligvis innen den tid.

Skjønner ikke hva som er problemet med å ha noe fokus på kropp når man er 9 år, blir det imprinta fra man er liten av lærer man seg nok bort fra så jævlig mange uvaner som de fleste har. Å ha en heftig kropp gjør nesten alt lettere for personen, da man ofte utstråler mer selvtillit, man ser bedre ut, er sterkere enn andre, ofte raskere og kvikkere, har mer drag på damer. Hvorfor skal man ikke lære et barn dette i en alder av 9 år da det er en av de viktigste tinga i livet???

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!