Skrevet av Emne: Sunn sjokolade av Johannes  (Lest 3625 ganger)

Utlogget Kameralinsen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sunn sjokolade av Johannes
« : 18. juli 2009, 13:33 »
http://www.tv2underholdning.no/skaperen/article2732701.ece

Det er nå snart et halvt år siden vinneren av Skaperen ble kåret. Det er også flere måneder siden den sunne sjokoladen ble lansert. Noen som har peiling på når og hvilke butikker sjokoladen vil komme i?

Har ventet i evigheter på en smaksprøve av denne, men har aldri hørt noe mer enn denne siste artikkelen om av den er allerede i salg. Noen som vet noe?

Gleder meg som en unge til å kunne nyte sjokolade med god sannvittighet. Skal bli interresangt å lese næringsinnholdet Smiley

- Kameralinsen Grin

Utlogget alephzain

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

  • 27 år - 72 kg
Sv: Sunn sjokolade av Johannes
« #1 : 18. juli 2009, 14:05 »
Ser fram til å se produktet i butikkene. Men om sjokoladen er lagd av kakao-bønner som er velsignet av paven og pakket inn med økologisk papir med masse antioksidanter spiller liten rolle for meg personlig, jeg er egentlig bare interessert i KALORIMENGDEN i dette produktet, noe som jeg ikke har funnet noen steder...

Men det finnes litt info der ute. Han bruker Agave og Yakoon istedetfor sukker, og det skal visstnok ha sine bakdeler også. Akkurat nå er det litt for mye hallelujah stemning fra oppfinneren til at jeg forbeholder meg skeptisk. If something is too good to be true, it probably is.

Litt kritikk hentet fra lavkarbo:

Sitat
Sv: Skaperen - Sunn sjokolade
Ja. Den er en total bløff. Det er ikke mer enn chokolade tilsatt agavenektar, et søtstoff laget av samme kaktus som man lager Tequila ifra. Agavenektar er meget rikt på fruktose, og vil følgelig gi feit lever, insulinresistens og mindre aktiv leptin (metthetshormon), og mange andre slemme ting. GI-en er lav fordi fruktose ikke øker blodsukkeret, men går rett til verks med å herpe leveren, for å så bli gjort om til fett. Fruktose øker dessuten insulinnivået mer over tid enn både stivelse og glukose (se her).

Det virker som han har fjernet noe av kakaosmøret òg. Det betyr at vi mister mye av den deilige stearinsyren. Jern er også oppskrytt. Visste du at tungt involvert i Alzheimer? Chokolade er dessuten svært rikt på aminer, som flere er følsomme for (noensinne fått "klikkete" ledd eller hodepine av ost/kakao? Det er en aminreaksjon.) Men han skal ha at chokolade er en meget god kilde på magnesium.

"Antioksidantene" har mest sannsynelig ingen virkning. Hvis det er en virkning, skyldes det nok stearinsyren (som er et mettet fett). Se her for litt informasjon. (Bl. a. så fører flavonoider — de "sunne" antioksidantene i chokolade — til økt oksidativt stress.)

At den er økologisk hjelper heller ikke, særlig med tanke på kvaliteten. For å sitere en kjent chocolatier: "And some cocoa growers obtain organic status simply by purchasing a certificate that says "organic", and anyway, organic chocolate is "quite poor - badly farmed and badly dried"."


Så, masse fruktose høres jo ikke akkurat lovende ut?
Mer detaljer om sjokoladen kan leses her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24819

Link til sjokoladeprinsen selv...
http://www.sjokoladeprinsen.no

Hvis sjokoladeprinsen skuffer oss, så blir det bare å vente på denne:
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=563619


Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

Sv: Sunn sjokolade av Johannes
« #2 : 18. juli 2009, 14:10 »
Jeg tror det skal være rundt 50kcal per 100gram.
Husker ikke hvor jeg leste det, men var vel slik at det var 90% mindre kcal i forhold til vanlige sjokolader.

Edit; Det var ikke snakk om samme sjokoladen tydeligvis. Grin

Utlogget Kameralinsen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sv: Sunn sjokolade av Johannes
« #3 : 18. juli 2009, 14:57 »
Sitat
Dette er mye info og et langt innlegg. Men det er viktig å forstå at forskjellene mellom vanlig og sjokoladeprinsens sjokolade er stor. Det tok ikke en dag å bygge rom, og det vil ta litt tid å få folk til å forstå at man faktisk kan spise seg mett på sjokolade MED helsefordeler :-)

Kakaobønner er fantastisk næringsrike! Rå kakaobønner er blant naturens mest fantastiske supermat grunnet sitt rike innhold av mineraler, antioksidanter, og lykkestoffer. Siden mange av kakaoens spesielle egenskaper ødelegges og tapes ved oppvarming, raffinering og prosessering, viser det seg at hele verdens favorittmat hittil er ukjent for de fleste av oss.

Med Sjokoladeprinsens produkter kan du endelig oppleve kraften fra ekte sjokolade. Tradisjonell sjokolade går gjennom flere oppvarmingsprosesser som fjerner mange av kakaobønnens gode egenskaper. Rå kakao skiller seg fra tradisjonell på følgende måter: Rå kakaobønner gjennomgår lite til ingen gjæring. Rå kakaobønner blir ikke ristet. Rå kakao blir aldri varmet over 45 grader. Vanlig sjokolade inneholder omega 6 transfettsyrer som kan skape betennelser i kroppen. Rå kakao inneholder ingen transfettsyrer.

Våre rå sjokoladeprodukter blir ikke tilsatt kjemikalier, melk eller sukker. Sjokolade er laget av kakaobønner, det er kakao som er sjokolade. Antioksidantverdien, alle mineralfordelene, signalstoffenes foryngende og lykkebringende egenskaper, C-vitamin og andre helsefremmende kvaliteter er intakte i våre produkter.

Rå kakao ser ut til å være den rikeste kilden til magnesium blant all mat. Magnesium er en av de viktige basiske mineralene. Magnesium støtter hjerte, hjerne, nervesystem og fordøyelse. Magnesium er også viktig for å bygge et sterkt skjelett. Dette er sannsynligvis en av hovedgrunnene til at kvinner tenderer til å spiser mer sjokolade under sin månedlige syklus. Magnesium balanserer hjernes kjemi og assosieres med økt glede. Magnesium er ett av de mineralene mange har mangel på.

Kakao inneholder 100% av RDA jern per 10 gram. Jern er et viktig mineral innen ernæring. Jern er del av det oksygenbærende proteinet hemoglobin.

Krom er et viktig sporstoff som hjelper til å balansere blodsukker. Veldig mange har ikke tilstrekkelig med krom i kostholdet. Dette finner du også i vår sjokolade.

Anandamid (lykkestoff) er et endorphin som kroppen produserer naturlig etter trening. Anandamid er kun funnet i en plante – Kakao. Anandamid er betegnet som et lykkestoffet som frigis når vi føler oss bra.

Kakao inneholder vanligvis rundt 1% Teobromin. Teobromin er en antibakteriell substans som dreper en av de primære bakterietyper som forårsaker hull i tennene. Teobromin er en slektning av koffein, men er ikke en nervestimulant. Teobromin utvider det kardiovaskulæresystemet som gjør hjertets jobb lettere. Dette er en av hovedårsakene til at kakao spiller en viktig rolle i et kosthold som er sunt for hjertet.

Kakao inneholder den høyeste konsentrasjonen av naturlige antioksidanter blant all mat man har testet. Disse antioksidantene inkluderer polyfenoler, katekiner, og epikatekiner. Målt i vekt inneholder kakao mer antioksidanter enn rødvin, blåbær, acai, granateple og gojibær sammenlagt! Denne fordelen får du ikke gjennom vanlig sjokolade.

Det er en sjokkerende forskjelle mellom vanlig og rå-kakaopulver. ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) -analyse viser at rent kakaopulver har 260 ORAC enheter per gram. Rå-kakaopulver inneholder i følge analyse fra Brunswick Laboratories 955 ORAC enheter per gram. Det er 367 % mer antioksidanter enn det beste resultatet målt i vanlig kakaopulver. Det blir 95,500 ORAC enheter per 100 gram rå-kakaopulver, sammenlignet med 26,000 per 100 gram vanlig kakaopulver. Denne unike fordelen får du videreført i våre sjokoladepodukter.

Kakao inneholder også følgende viktige næringsstoffer:
Mangan er et essensielt sporstoff som hjelper jernet i blodet med oksygenbæring og dannelsen av hemoglobin.

Sink er et essensielt sporstoff som bl.a. er viktig for immunsystemet, leveren, bukspyttkjertelen og huden.

Kobber er et essensielt sporstoff som finnes naturlig i planter med C-vitamin. I kroppen hjelper kobber bl.a. med å bygge sunt blod.

Rå-kakao inneholder C-vitamin, det gjør ikke vanlig prosessert kakao.

Kakao inneholder omega 6 fettsyrer. (All kokt og standard prosessert sjokolade inneholder omega 6 transfettsyrer (frie radikaler) som kan forårsake betennelsesreaksjoner i kroppen).

Phenylethylamin finnes i overflod i kakao. Fordi PEA er varmesensitiv mangler tradisjonell sjokolade i stor grad PEA. PEA er kjemikaliet kroppen produserer når vi blir forelsket. Det er sannsynligvis en av hovedgrunnene til at sjokolade og kjærlighet har en så dyp, tradisjonell og historisk forbindelse. PEA øker konsentrasjonen og kan holde deg våken.

Tryptofan er en essensiell aminosyre som danner viktige stressreduserende neurotransmittere som serotonin og melantonin. Tryptofan er varmesensitiv og blir derfor borte gjennom oppvarming av proteinrike matkilder og tradisjonelt prosessert sjokolade.

Serotonin er den viktigste neurotransmitteren i kroppen vår. Serotonin ligner på tryptofan og melantonin. Serotonin hjelper å beskytte oss mot stress.

Alle disse stoffene og deres helsefremmende effekter får du gjennom vår sjokolade.
Sjokoladeprinsens sjokolade er like god som vanlig sjokolade, men sunn og full av næring.
- Magnesium
- Jern
- Krom
- Anandamid
- Teobromin
- Antioksidanter
- Mangan
- Sink
- Kobber
- C-vitamin
- Omega 6 fettsyrer
- Phenylethylamin
- Tryptofan
- Serotonin

I tillegg inneholder det masse proteiner og fibre Smiley Blir faen meg det største helsebomba noen gang, med en smak som ALLE liker Grin

Jeg kommer til å spise som ei løve Grin

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Sunn sjokolade av Johannes
« #4 : 18. juli 2009, 15:08 »
Eneste sunde sjokoladen er HELT ren/rå sjokolade nøtter/pulver.
Blablabla

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Sunn sjokolade av Johannes
« #5 : 18. juli 2009, 15:19 »
Sorry for å ødelegge forventningene deres, men denne sjokoladen er bare basert på rawfood-konseptet. Nada helsegevinst. Den flotte lista over næringsstoffer får du lett i deg med et vanlig kosthold.
Når det gjelder agave er jeg ganske sikker på at det er et bedre alternativ enn sukker, da man ikke blir like addicted. Jeg var ikke klar over at det herper lever'n som det blir beskrevet, men det gjør da de fleste smertestillende piller óg. Nå er jo lavkarbo-medlemmene ganske negative til alt som er søtt.
 

Utlogget Kameralinsen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sv: Sunn sjokolade av Johannes
« #6 : 18. juli 2009, 23:09 »
Sorry for å ødelegge forventningene deres, men denne sjokoladen er bare basert på rawfood-konseptet. Nada helsegevinst. Den flotte lista over næringsstoffer får du lett i deg med et VANLIG kosthold.
Når det gjelder agave er jeg ganske sikker på at det er et bedre alternativ enn sukker, da man ikke blir like addicted. Jeg var ikke klar over at det herper lever'n som det blir beskrevet, men det gjør da de fleste smertestillende piller óg. Nå er jo lavkarbo-medlemmene ganske negative til alt som er søtt.
Man kan få i seg alle de næringsstoffene med et BRA kosthold, ja. Men et vanlig? Hva kaller du vanlig? Hvis du mener det folk gjennomsnittslig får i seg i dag, så tror jeg nok neppe man får i seg absolutt alle de tingene!

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Sunn sjokolade av Johannes
« #7 : 18. juli 2009, 23:49 »
Snakk om flisespikkeri. Tror du vi har fått amerikanske tendenser i Norge, at kostholdet vårt er så dårlig at vi trenger sjokolade med ekstra magnesium?

Greit, jeg tar utgangspukt i et kosthold for en gjennomsnittelig jente på ca 55kg. Jenta trener ca3ganger i uka og har en ellers normal livsstil med skole.

Frokost: 2dl havregryn, 2dl ekstra-lettmelk, ett eple.
Mellommåltid: En neve mandler
Lunsj: Tre skiver grovbrød, to stk med ost og skinke, en med leverpostei.
MM: To knekkebrød, en med leverpostei og en med tuneost. En appelsin
Middag: To poteter, to-tre kjøttkaker, enøse brokkoli, en øse gulrot.
Kveldsmat: Omelett av tre egg, ost og skinke. En pære.

I tillegg er hun flink og tar tran.

Dette gir følgende: 1900kcal, 23%protein, 42% karbohydrater og 32% fett, noe som er helt i tråd med retningslinjene fra Statens ernæringsråd.

Mineraler (jeg gidder ikke ta med alle, det er lørdag!):

Kalium          92%ADT
Magnesium    191%ADT     
Jern              145%ADT
B1                 161%ADT
B2                192%ADT
B3                 196%ADT
B12                400%ADT
folat                127%ADT
a                  555%ADT
c                   350%ADT
d                  141%ADT
e                   163%ADT

Utlogget Kameralinsen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sv: Sunn sjokolade av Johannes
« #8 : 19. juli 2009, 00:03 »
Snakk om flisespikkeri. Tror du vi har fått amerikanske tendenser i Norge, at kostholdet vårt er så dårlig at vi trenger sjokolade med ekstra magnesium?

Greit, jeg tar utgangspukt i et kosthold for en gjennomsnittelig jente på ca 55kg. Jenta trener ca3ganger i uka og har en ellers normal livsstil med skole.

Frokost: 2dl havregryn, 2dl ekstra-lettmelk, ett eple.
Mellommåltid: En neve mandler
Lunsj: Tre skiver grovbrød, to stk med ost og skinke, en med leverpostei.
MM: To knekkebrød, en med leverpostei og en med tuneost. En appelsin
Middag: To poteter, to-tre kjøttkaker, enøse brokkoli, en øse gulrot.
Kveldsmat: Omelett av tre egg, ost og skinke. En pære.

I tillegg er hun flink og tar tran.

Dette gir følgende: 1900kcal, 23%protein, 42% karbohydrater og 32% fett, noe som er helt i tråd med retningslinjene fra Statens ernæringsråd.

Mineraler (jeg gidder ikke ta med alle, det er lørdag!):

Kalium          92%ADT
Magnesium    191%ADT    
Jern              145%ADT
B1                 161%ADT
B2                192%ADT
B3                 196%ADT
B12                400%ADT
folat                127%ADT
a                  555%ADT
c                   350%ADT
d                  141%ADT
e                   163%ADT
Hun har et BRA kosthold, ikke et vanlig. Vanlige folk drikker cola, spiser godteri, boller, kaker i sus og dus. Ellers får dem i seg fete middager, og spiser loff, grisla eller kneip istedet for grovbrød, osv.
Du oppholder deg kanskje i et mer sunt miljø, med mange treningfreak. Men da bør du nok sjekke kostholdet til de som er utenfor, og som faktisk er langt over halvparten av folkemengden Wink

Men av like vel, så forhindrer ikke noe av dette at sjokoladen er sunn! Kroppen tar i bruk det meste av næringsstoffer han kan få tak i.

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Sunn sjokolade av Johannes
« #9 : 19. juli 2009, 00:18 »
Jeg tror heller det har noe med aldreren. Ser at du er 16år, er vel ikke akkurat landets beste kosthold man finner da. Sjokolade vil ikke hjelpe for et sunnere liv, da kan man heller gå over til norsk husmannskost som jeg har beskrevet over.

Ellers går det rykter om at Johannes Døderlein sist ble sett på vei til et fly mot Karibien.

Celdiir

  • Gjest
Sv: Sunn sjokolade av Johannes
« #10 : 19. juli 2009, 01:28 »
Først og fremst stiller jeg meg positiv til denne sjokoladen som snop, men å sitte her å nærmest argumentere for at dette er vestens redning i matveien fordi mange spiser usunt er bak mål. Helse i matveien finner man fortsatt i frukt-, grønt- og ferskvaredisken. Ikke i snopavdelinga, selv om produktet er mindre usunt enn det andre man finner der. Hva med å kaste pølsene og spise litt torsk istedet og ta en skål med frukt til dessert, istedet for å spise pølsene og bytte ut Stratosen med Sjokoladeprinsens "I'm pure"? Eller hva med å ta torsken, fruktskåla og noen biter med deilig sjokkis til kaffen?

Målet med dette innlegget er ikke å sverte Sjokoladeprinsens produkt, men snarere moderere bildet noe og argumentere mot Kameralinsen. Det er vanskelig å kritisere et produkt man ikke har innholdfortegnelsen på, men likeledes er det vanskelig å rose det opp i skyene også! Så dette innlegget blir på generelt grunnlag.

For det første er det ikke rå kakao Sjokoladeprinsen selger, men sjokolade som inneholder rå kakao. Dette betyr selvfølgelig at denne kakaoen tynnes ut, selv om man ikke skal kimse av de stoffene rå kakao faktisk inneholder. Nå har det seg derimot slik som Guerreria skriver her, at dette får man gjennom et greit og variert kosthold uansett. Skal det virkelig bli USA-tendenser hvor vi får omega-3 fra brus og vitaminer fra godteri? Som nevnt tidligere - dropp pølsa og spis fisk og grønnsaker hvis man skal være så jævla opptatt av helsa. Ikke leit etter ett mirakelprodukt. Det funker ikke sånn, selv om det er slik helsetrendene fungerer. Noen år er det "low fat", andre år er det c-vitamin og nå er det antioksidanter og GI som er på moten. Det hele minner meg om et innlegg Zuul skrev for en tid siden om alkoholikere som har en eller annen fiksering på et produkt de må ha (i tillegg til spriten), slik som f.eks. druejuice de bøtter innpå som om det liksom skal bøte for deres helsemessige synder.

Du kan skrive en like god argumentasjon for blåbærmuffins hvor du skryter uhemmet over en ingrediens, men holder resten litt i skyggen. La oss først ta for oss kakaoen. Det er en kilde til omega-6 skriver Sjokoladeprinsen. Nå spørs det som sagt hvor mye rå kakao sluttproduktet faktisk inneholder, men det er nemlig slik at et vestlig kosthold inneholder 10, og i ekstreme tilfeller 30, ganger mer omega-6 enn omega-3. Denne sjokoladen vil derfor bidra til denne ubalansen, og i den sammenheng være spesielt ugunstig for de som har et elendig kosthold og tror at dette er en slags fiks. Ja, de får kobber, magnesium, c-vitamin, noen lykkestoffer og mer omega-6. Wikipedia skriver dette:

Chronic excessive production of n−6 eicosanoids is associated with heart attacks, thrombotic stroke, arrhythmia, arthritis, osteoporosis, inflammation, mood disorders and cancer.[7]

Some medical research suggests that excessive levels of n−6 fatty acids, relative to n−3 fatty acids, may increase the probability of a number of diseases and depression.[1][2][3]
http://en.wikipedia.org/wiki/Omega-6

Sjokoladeprodukter er dessuten en av den vestlige verdens største kilder til bly i kosten, så for å krisemaksimere vil et høyt inntak av sjokolade potensielt kunne føre til en mild blyforgiftning. Nå har ikke jeg sett hvor kakaobønnene til Sjokoladeprinsen produseres, men mtp at dette er et fair trade produkt er det kanskje greit å anta at det er produsert et sted i den tredje verden. Mange steder der har et jordsmonn som er forurenset med bly, og som taes opp i kakaoen. Hovedsaklig skallet, men skal man skryte uhemmet av alt det gode må man få med seg litt av det negative. Dette er ikke et problem hvis man bare spiser litt sjokolade, men hvis man går inn med innstillingen om å "spise som en løve" eller spise seg mett på sjokolade til en stadighet fordi dette er så sunt må man ha dette i bakhodet inntil man vet hvor bønnene kommer fra. Dette er derimot flisespikking av dimensjoner. Jeg går med på det.

Dette produktet inneholder dessuten yacón og agave som søtningmiddel. Dette er et alternativ til "djevelens sukker". Som vanlig markedsføres dette som 100% naturlig, men for å bruke bloggskeptiker Gunnar Tjomlids velbrukte formulering,så er hvit fluesopp også et 100% naturprodukt uten at det gjør det bra. Disse produktene appellerer til eksotismen i oss. Det kommer fra planter som vokser på et annet kontinent som en urbefolkning har benyttet seg av. Lav GI har disse også noe som får det til å klinge bra nå til dags. Grunnen til dette er fordi de inneholder fruktose, og fruktose taes opp i kroppen på en annen måte enn f.eks. glukose med høy GI.
At store mengder fruktose ikke er sunt for helsa kan man lese mer om her: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=52237.msg710543

Yacón inneholder nemlig 50% fruktose, og agavenektar over 50%. Noen produsenter har så mye som 92%. Vanlig sukker inneholder 50% fruktose og glukose.

Så ha dette i bakhodet. Jeg tror så gjerne at dette er sunnere en skvipet man finner i snopdisken, men det er også akkurat det det er. En sunnere variant av sjokolade, og ikke et helseprodukt av dimensjoner pga en bra ingrediens som ikke varmebehandles.

Denne setninga her gir for øvrig ingen mening og er fullstendig udokumentert. Hva har tro her å gjøre, og hvorfor settes det opp som et premiss for antioksidanters virkning?

Tror du på antioksidanter kan du være sikker på at en bit sjokolade fra Sjokoladeprinsen har dekket alle dine behov [...]

Det er ikke mengden av antioksidanter som teller, men selve variasjonen. Sjokoladen bidrar, men én bit dersom man tror? C'mon. Bedreviteren forklarer det i dette blogginnlegget, selv om det strengt tatt er rettet mot kosttilskudd. Markedsføringen er derimot lik her.
http://bedreviteren.blogg.no/1234108173_den_store_lgnen_om_an.html

Denne setninga er bare tøys:

PS! Sjokoladen inneholder ikke vanlig fett og har dermed en helt unik sammensetning også her. Du kan virkelig spise sjokoladen uten å bekymre deg for linjene som du ellers må med normal sjokolade.

Vi har blitt informert at den inneholder omega-6 og fruktosebaserte søtningsstoffer. Selvfølgelig spiller dette inn på kaloriintaket, og moderasjon må følgelig vises.

Utlogget Kameralinsen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sv: Sunn sjokolade av Johannes
« #11 : 19. juli 2009, 12:31 »
Jeg tror heller det har noe med aldreren. Ser at du er 16år, er vel ikke akkurat landets beste kosthold man finner da. Sjokolade vil ikke hjelpe for et sunnere liv, da kan man heller gå over til norsk husmannskost som jeg har beskrevet over.

Ellers går det rykter om at Johannes Døderlein sist ble sett på vei til et fly mot Karibien.
Det er ikke bare ungdom og barn som har dårlig kosthold, det er mange voksne folk. Eldre også, mange har ikke snøring på kosthold.

Og du mener denne sjokoladen ikke kan bidra til et sunnere liv? Den er faktisk laget av 100% naturlige ingredienser, stappet med vitaminer, mineraler, antiorksidanter + omega 6 fettsyrer. Den forhindrer mange sykdommer, den er rett og slett 100% sunn! Proteiner, fibre, osv.

Det er faktisk en grunn til at mannen vant skaperen! Greit nok at et vanlig kosthold KAN erstatte sjokoladens innhold, men å si at sjokoladen ikke er sunt blir for dumt!

Utlogget Kameralinsen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sv: Sunn sjokolade av Johannes
« #12 : 19. juli 2009, 12:39 »
Først og fremst stiller jeg meg positiv til denne sjokoladen som snop, men å sitte her å nærmest argumentere for at dette er vestens redning i matveien fordi mange spiser usunt er bak mål. Helse i matveien finner man fortsatt i frukt-, grønt- og ferskvaredisken. Ikke i snopavdelinga, selv om produktet er mindre usunt enn det andre man finner der. Hva med å kaste pølsene og spise litt torsk istedet og ta en skål med frukt til dessert, istedet for å spise pølsene og bytte ut Stratosen med Sjokoladeprinsens "I'm pure"? Eller hva med å ta torsken, fruktskåla og noen biter med deilig sjokkis til kaffen?

Målet med dette innlegget er ikke å sverte Sjokoladeprinsens produkt, men snarere moderere bildet noe og argumentere mot Kameralinsen. Det er vanskelig å kritisere et produkt man ikke har innholdfortegnelsen på, men likeledes er det vanskelig å rose det opp i skyene også! Så dette innlegget blir på generelt grunnlag.

For det første er det ikke rå kakao Sjokoladeprinsen selger, men sjokolade som inneholder rå kakao. Dette betyr selvfølgelig at denne kakaoen tynnes ut, selv om man ikke skal kimse av de stoffene rå kakao faktisk inneholder. Nå har det seg derimot slik som Guerreria skriver her, at dette får man gjennom et greit og variert kosthold uansett. Skal det virkelig bli USA-tendenser hvor vi får omega-3 fra brus og vitaminer fra godteri? Som nevnt tidligere - dropp pølsa og spis fisk og grønnsaker hvis man skal være så jævla opptatt av helsa. Ikke leit etter ett mirakelprodukt. Det funker ikke sånn, selv om det er slik helsetrendene fungerer. Noen år er det "low fat", andre år er det c-vitamin og nå er det antioksidanter og GI som er på moten. Det hele minner meg om et innlegg Zuul skrev for en tid siden om alkoholikere som har en eller annen fiksering på et produkt de må ha (i tillegg til spriten), slik som f.eks. druejuice de bøtter innpå som om det liksom skal bøte for deres helsemessige synder.

Du kan skrive en like god argumentasjon for blåbærmuffins hvor du skryter uhemmet over en ingrediens, men holder resten litt i skyggen. La oss først ta for oss kakaoen. Det er en kilde til omega-6 skriver Sjokoladeprinsen. Nå spørs det som sagt hvor mye rå kakao sluttproduktet faktisk inneholder, men det er nemlig slik at et vestlig kosthold inneholder 10, og i ekstreme tilfeller 30, ganger mer omega-6 enn omega-3. Denne sjokoladen vil derfor bidra til denne ubalansen, og i den sammenheng være spesielt ugunstig for de som har et elendig kosthold og tror at dette er en slags fiks. Ja, de får kobber, magnesium, c-vitamin, noen lykkestoffer og mer omega-6. Wikipedia skriver dette:

Chronic excessive production of n−6 eicosanoids is associated with heart attacks, thrombotic stroke, arrhythmia, arthritis, osteoporosis, inflammation, mood disorders and cancer.[7]

Some medical research suggests that excessive levels of n−6 fatty acids, relative to n−3 fatty acids, may increase the probability of a number of diseases and depression.[1][2][3]
http://en.wikipedia.org/wiki/Omega-6

Sjokoladeprodukter er dessuten en av den vestlige verdens største kilder til bly i kosten, så for å krisemaksimere vil et høyt inntak av sjokolade potensielt kunne føre til en mild blyforgiftning. Nå har ikke jeg sett hvor kakaobønnene til Sjokoladeprinsen produseres, men mtp at dette er et fair trade produkt er det kanskje greit å anta at det er produsert et sted i den tredje verden. Mange steder der har et jordsmonn som er forurenset med bly, og som taes opp i kakaoen. Hovedsaklig skallet, men skal man skryte uhemmet av alt det gode må man få med seg litt av det negative. Dette er ikke et problem hvis man bare spiser litt sjokolade, men hvis man går inn med innstillingen om å "spise som en løve" eller spise seg mett på sjokolade til en stadighet fordi dette er så sunt må man ha dette i bakhodet inntil man vet hvor bønnene kommer fra. Dette er derimot flisespikking av dimensjoner. Jeg går med på det.

Dette produktet inneholder dessuten yacón og agave som søtningmiddel. Dette er et alternativ til "djevelens sukker". Som vanlig markedsføres dette som 100% naturlig, men for å bruke bloggskeptiker Gunnar Tjomlids velbrukte formulering,så er hvit fluesopp også et 100% naturprodukt uten at det gjør det bra. Disse produktene appellerer til eksotismen i oss. Det kommer fra planter som vokser på et annet kontinent som en urbefolkning har benyttet seg av. Lav GI har disse også noe som får det til å klinge bra nå til dags. Grunnen til dette er fordi de inneholder fruktose, og fruktose taes opp i kroppen på en annen måte enn f.eks. glukose med høy GI.
At store mengder fruktose ikke er sunt for helsa kan man lese mer om her: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=52237.msg710543

Yacón inneholder nemlig 50% fruktose, og agavenektar over 50%. Noen produsenter har så mye som 92%. Vanlig sukker inneholder 50% fruktose og glukose.

Så ha dette i bakhodet. Jeg tror så gjerne at dette er sunnere en skvipet man finner i snopdisken, men det er også akkurat det det er. En sunnere variant av sjokolade, og ikke et helseprodukt av dimensjoner pga en bra ingrediens som ikke varmebehandles.

Denne setninga her gir for øvrig ingen mening og er fullstendig udokumentert. Hva har tro her å gjøre, og hvorfor settes det opp som et premiss for antioksidanters virkning?

Tror du på antioksidanter kan du være sikker på at en bit sjokolade fra Sjokoladeprinsen har dekket alle dine behov [...]

Det er ikke mengden av antioksidanter som teller, men selve variasjonen. Sjokoladen bidrar, men én bit dersom man tror? C'mon. Bedreviteren forklarer det i dette blogginnlegget, selv om det strengt tatt er rettet mot kosttilskudd. Markedsføringen er derimot lik her.
http://bedreviteren.blogg.no/1234108173_den_store_lgnen_om_an.html

Denne setninga er bare tøys:

PS! Sjokoladen inneholder ikke vanlig fett og har dermed en helt unik sammensetning også her. Du kan virkelig spise sjokoladen uten å bekymre deg for linjene som du ellers må med normal sjokolade.

Vi har blitt informert at den inneholder omega-6 og fruktosebaserte søtningsstoffer. Selvfølgelig spiller dette inn på kaloriintaket, og moderasjon må følgelig vises.
Hvis du er så forferdelig imot denne sjokoladen så la vær å kjøpe den da vel!

Ikke verre enn det. Hvis du tror jeg gidder å lese et laaangt innlegg med bare negative ting, så tro om igjen Wink

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Sunn sjokolade av Johannes
« #13 : 19. juli 2009, 12:42 »
Hvis du er så forferdelig imot denne sjokoladen så la vær å kjøpe den da vel!

Ikke verre enn det. Hvis du tror jeg gidder å lese et laaangt innlegg med bare negative ting, så tro om igjen Wink
Hvordan kan du vite hva som står i innlegget dersom du ikke leser det Wink?
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Kameralinsen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Sv: Sunn sjokolade av Johannes
« #14 : 19. juli 2009, 13:20 »
Hvordan kan du vite hva som står i innlegget dersom du ikke leser det Wink?
Jeg las til jeg kom til dette; "men snarere moderere bildet noe og argumentere mot Kameralinsen", så gadd jeg ikke mer Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!