Skrevet av Emne: Overgang fra grunnprogram til ekstrem forbrenning  (Lest 1933 ganger)

Utlogget tool-nes

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Heisann

Har nettopp fullført Grunnprogrammet i RYP programmet.

Jeg lurer på om man skal teste 10RM på nytt før man bruker RYP kalkulatoren for Ekstrem  Forbrenning på tn.no?

I den 7 uka, den uka med treningsfri mellom Grunnprogrammet og Ekstrem Forbrenning, jeg regner da med at man fortsatt skal spise sunt, men trenger kanskje ikke være så nøye på mengder av proteiner og karbohydrater?
Og skal man i denne uka bruke proteiner, kreatin og slikt?

Utlogget Mr. Aspheim

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Gratulerer med gjennomført RYP-program!  Grin

Holder selv på med dette og det går bare én vei...nemlig progressivt!...Når det gjelder den 7.uka så har du to valg; det ene er å bruke en av dagene i uka til å teste 10RM igjen, mens du tar fri resten. Du har jo blitt sterkere nå enn da du kjørte 10RM-ukene, så det er nok verdt å bruke en dag/en time på det  Smiley Det andre er å ta fri hele uka, eller 9 dager (med helgen), og setter opp maks forbrenning på hva du hadde den siste dagen i 10RM-uka di. Da vil jeg tro du har et godt utgangspkt.

Når det gjelder næringsinntaket i hvileuka så kommer det an på hvor mye du er aktiv i hverdagen ellers og hva som er målet ditt. Kvalitetsmat og væske er alltid en god regel. Hvis du nå går på kreatin kan du bare fortsette med det, så slipper du oppladningsfasen en gang til. Fordelingene på karbohydrat, protein og fett kan du lese en del om her: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=159
, her er det også en del bra eksempel.

Fint om du forteller litt om deg selv og hva som er målet, så blir det lettere å hjelpe til Smiley

Håper dette hjalp litt  Wink
"Det finnes ingen hemmelighet bak suksess. Det er resultatet av forberedelse, hardt arbeid og å lære av sine nederlag"

Utlogget tool-nes

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Det er jeg og dama mi som har kjørt gjennom RYP Grunnprogrammet. Utrolig hvor mye lettere det er å komme seg gjennom når man er 2! Har hatt en  veldig bra progresjon og har også gått litt ned i vekt. Så er veldig fornøyd med det Smiley

Målet vårt er å få mindre fettprosent og bygge litt muskler/stramme opp litt.

Vi hadde også planer om å ha littegranne kardio trening i friuka, men da i mindre intensitet, for eksempel gå turer og lignende.

Vi bruker kreatin og proteinene på basis kostholdsprogram. Så vi skal fortsette med kreatin, men hoppe over proteinene?
Hva med de fettsyrene vi tar, SportsMivi og EFAOmega, regner med vi bare skal fortsette med det som før?

Jeg er 182cm høy og veier nå ca 80kg(gått ned 3 kg i Grunnprogrammet), og dama er 162cm høy og veier nå ca 56kg(gått ned ca 2kg i Grunnprogrammet).
Som sagt er målet og gå ned i vekt, og dette da i fett, ikke muskler.

I jobb og skolegang så blir vi for det meste sittende rolig, så dermed er treningen utenfor det som skal gjøre underverker Wink hehe

Kvalitetsmat, vil det si kylling, laks, villris, fullkornsris, grønnsaker og salat, osv?
 

Utlogget Mr. Aspheim

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

Gratulasjoner til dere begge da må jeg si!  Smiley Vil tro det er enklere å gjennomføre når man er to.

Når det gjelder å få mindre fettprosent så vil en også gå ned i fettprosent om en kjører muskelvekst-programmet, bare en da er mer obs på hvor mange kalorier en ligger på ifht hva dere forbrenner. Mer muskler = mer forbrenning.

For å si det kort og greit; Har dere overskudd av kcal, legger dere på dere, har dere underskudd, tar dere av. Men...man kan ikke alltid få i pose og sekk som de sier. Hvor det legger seg og hva som legger seg der avhenger av type mat, og hva som blir trent/nedbrutt.

Jo mer muskler dere har, jo mer forbrenner dere, også avhengig av deres metabolisme (kroppens evne til å omsette næringsstoffer til energi). For min del veide jeg 92,2kg for ca. 6mnd siden og er nå nede i 90,3kg, men er mer definert pga mindre fettprosent og mer muskler, selv om den totale vektnedgangen ikke er så stor.

Jeg ville bare fortsett med samme type kosthold med tilskudd som dere holder gjennom friuka for så å gå over til det kostholdet dere ønsker, avhengig av hvilket program dere velger. Proteiner får man aldri nok av så det er bare å hive inn på! Smiley

Og kvalitetsmat er som du sier ja...kylling, laks, egg, frukt, grønnsaker, fullkornsris, salat osv.









"Det finnes ingen hemmelighet bak suksess. Det er resultatet av forberedelse, hardt arbeid og å lære av sine nederlag"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!