Skrevet av Emne: Nødvendige kosttilskudd  (Lest 5256 ganger)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Nødvendige kosttilskudd
« #15 : 19. juli 2009, 19:47 »
Tester du ut tilskuddene én for én, med "rene" perioder imellom?

Utlogget eggjon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Nødvendige kosttilskudd
« #16 : 19. juli 2009, 20:00 »
Tester du ut tilskuddene én for én, med "rene" perioder imellom?

Ja, spesielt kreating og mineraler. I mellom proteinpausene har jeg prøvd å vært kort for ikke å miste for mye av opptaket. Det samme gjelder karbs også for ikke å miste for mye verdifull energi.

Utlogget B.l

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 581
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 581

Sv: Nødvendige kosttilskudd
« #17 : 19. juli 2009, 21:03 »
Jo, først og fremst trenger vi proteiner! musklenes byggeklosser. Per dag trenger aktive styrkeløftere 3-4gr protein, per kg kroppsvekt. Dette er for at kroppen alltid skal ha tilstrekkelig med byggeklosser til musklene. Det er ingen vits i å overdrive inntaket, for det vil bare kroppen skille ut.
Jeg vet om styrkeløfter som får i seg halvparten av så lite proteiner som du nevner og kanskje enda mindere og de ligger på internasjonalt nivå innenfor styrkeløft.

Utlogget eggjon

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

Sv: Nødvendige kosttilskudd
« #18 : 20. juli 2009, 17:11 »
Jeg vet om styrkeløfter som får i seg halvparten av så lite proteiner som du nevner og kanskje enda mindere og de ligger på internasjonalt nivå innenfor styrkeløft.

Dette synes jeg høres litt rart ut. At 1.5gr per kg kroppsvekt skal være nok i massevis. Dvs at jeg trenger bare 105gr per dag. Mulig det stemmer, men fortsetter uansett med 3gr per kg.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Nødvendige kosttilskudd
« #19 : 20. juli 2009, 17:18 »
Dette synes jeg høres litt rart ut. At 1.5gr per kg kroppsvekt skal være nok i massevis. Dvs at jeg trenger bare 105gr per dag. Mulig det stemmer, men fortsetter uansett med 3gr per kg.
Såvidt jeg husker så har en del forsøk vist økende effekt opp mot ~2g protein pr kilo kroppsvekt og over det en veldig marginal effekt.

Utlogget B.l

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 581
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 581

Sv: Nødvendige kosttilskudd
« #20 : 20. juli 2009, 23:50 »
Dette synes jeg høres litt rart ut. At 1.5gr per kg kroppsvekt skal være nok i massevis. Dvs at jeg trenger bare 105gr per dag. Mulig det stemmer, men fortsetter uansett med 3gr per kg.
Det er snakk om styrketrening. Da trenger du ikke så mye proteiner for å få optimal fremgang som du trenger for å bygge muskelmasse. Et helt vanlig sunt kosthold er nok hvis en skal satse på styrketrening eller styrkeløft. Gjør det så enkelt som mulig! Bare å se på Gundersen her på forumet. Han spiser variert og sunt (når han gidder virker det som), og er heller ikke opptatt med å få i seg masser av proteiner. Etter hva jeg hår forstått.

Utlogget B.l

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 581
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 581

Sv: Nødvendige kosttilskudd
« #21 : 20. juli 2009, 23:57 »
Såvidt jeg husker så har en del forsøk vist økende effekt opp mot ~2g protein pr kilo kroppsvekt og over det en veldig marginal effekt.
Det har jeg ikke trua på ettersom styrkeløftere som nevnt over er på internasjonalt nivå og som har over 25 års erfaring innenfor styrketrening spiser helt vanlig sunt kosthold. Og da mener jeg brødskiver til frokost og på jobb. Så vanlig middag hjemme. Og deretter middagsrester utover kvelden for å dekke kalorier til kroppsvekten sin. Og heller ikke bruker noen form for kosttilskudd.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Nødvendige kosttilskudd
« #22 : 21. juli 2009, 00:17 »
Det har jeg ikke trua på ettersom styrkeløftere som nevnt over er på internasjonalt nivå og som har over 25 års erfaring innenfor styrketrening spiser helt vanlig sunt kosthold. Og da mener jeg brødskiver til frokost og på jobb. Så vanlig middag hjemme. Og deretter middagsrester utover kvelden for å dekke kalorier til kroppsvekten sin. Og heller ikke bruker noen form for kosttilskudd.

Olympiatoppen f.eks anbefaler 1,2-1,8g protein pr kg kroppsvekt for utøvere av kraftidretter.

http://www.olympiatoppen.no/fagstoff/ernaring/faktaark/proteinogidrett/media542.media

Man kan hevde at olympiatoppen er veldig restriktive etc., men såvidt jeg husker så var det forskning som som viste effekt med økt proteininntak, men så var det lite å hente over 2g pr kg. Og det passer med retningslinjene til olympiatoppen.

Det er absolutt ikke noe problem å få i seg dette igjennom vanlig kost. På deff lå jeg rundt 2-2.5g pr kg, og da hadde jeg bare en liten shake etter trening. Men man må være litt nøye på hva man spiser.

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Nødvendige kosttilskudd
« #23 : 21. juli 2009, 00:23 »
det at mange styrkeløftere ikke spiser så mye protein sier egentlig ingenting. Det er så sinnsykt mange faktorer som spiller inn, og proteininntak er kun en av dem. Om det er en effekt av å spise så mye protein, så betyr ikke det at de styrkeløfterne som spiser slik vil bli de beste og at de som ikke gjør det ikke kan være i toppen.

Utlogget B.l

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 581
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 581

Sv: Nødvendige kosttilskudd
« #24 : 21. juli 2009, 00:25 »
Olympiatoppen f.eks anbefaler 1,2-1,8g protein pr kg kroppsvekt for utøvere av kraftidretter.

http://www.olympiatoppen.no/fagstoff/ernaring/faktaark/proteinogidrett/media542.media

Man kan hevde at olympiatoppen er veldig restriktive etc., men såvidt jeg husker så var det forskning som som viste effekt med økt proteininntak, men så var det lite å hente over 2g pr kg. Og det passer med retningslinjene til olympiatoppen.

Det er absolutt ikke noe problem å få i seg dette igjennom vanlig kost. På deff lå jeg rundt 2-2.5g pr kg, og da hadde jeg bare en liten shake etter trening. Men man må være litt nøye på hva man spiser.
1,2-1,8kg protein per kg kroppsvekt, den er jeg med på. Men i overkant av 2g per kg skal gi bedre effekt som enkelte hevder kjøper jeg ikke(sier ikke at du hevder det).

Utlogget B.l

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 581
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 581

Sv: Nødvendige kosttilskudd
« #25 : 21. juli 2009, 00:29 »
det at mange styrkeløftere ikke spiser så mye protein sier egentlig ingenting. Det er så sinnsykt mange faktorer som spiller inn, og proteininntak er kun en av dem. Om det er en effekt av å spise så mye protein, så betyr ikke det at de styrkeløfterne som spiser slik vil bli de beste og at de som ikke gjør det ikke kan være i toppen.
Sunt og balansert kosthold + nok hvile/søvn + et program som passet best for deg + gener, satsing og hard jobbing over lenger tid = veien mot toppen. Kort forklart Smiley. Er iallefall slik Frode Rui og Asbjørn Randen gjorde det. Så enkelt som mulig, ikke noe fancy greier.

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Nødvendige kosttilskudd
« #26 : 21. juli 2009, 00:34 »
Sunt og balansert kosthold + nok hvile/søvn + et program som passet best for deg + gener, satsing og hard jobbing over lenger tid = veien mot toppen. Kort forklart Smiley. Er iallefall slik Frode Rui og Asbjørn Randen gjorde det. Så enkelt som mulig, ikke noe fancy greier.

vet ikke helt om du argumenterer mot mitt argument her eller bare kommer med et generelt utsagn..

Utlogget B.l

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 581
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 581

Sv: Nødvendige kosttilskudd
« #27 : 21. juli 2009, 00:38 »
vet ikke helt om du argumenterer mot mitt argument her eller bare kommer med et generelt utsagn..
Argumenterer ikke mot innlegget ditt. Det er bare et eksempel på at en trenger ikke å fokusere på sinnsykt mange faktorer (som det virker som om mange gjør). Men heller å gjøre det så enkelt som mulig kan enkelte ganger gi like bra resultat.

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Nødvendige kosttilskudd
« #28 : 21. juli 2009, 00:41 »
Argumenterer ikke mot innlegget ditt. Det er bare et eksempel på at en trenger ikke å fokusere på sinnsykt mange faktorer (som det virker som om mange gjør). Men heller å gjøre det så enkelt som mulig kan enkelte ganger gi like bra resultat.

ja, helt enig.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!