Skrevet av Emne: vondt i korsryggen av markløft. hjelp  (Lest 11062 ganger)

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
vondt i korsryggen av markløft. hjelp
« : 23. juli 2009, 21:21 »
Trener vanligvis markløft uten å få noen smerter.
Men idag da jeg trente medium tungt/lett 80kg kjente jeg plutselig et eller annet i korsryggen. Det var ikke verre enn at jeg fullførte settet mitt. 5 reps. Fikk vondt på rep 1 eller 2. Jeg tror et lite øyeblikk at jeg glemte å øke buktrykket og hadde litt dårlig teknikk.

Nå er jeg redd for at jeg har skadet ryggen alvorlig Sad eller langvarig
Det gjør ikke vondt når jeg går men, korsryggen kjennes stiv ut og det gjør litt vondt å bøye ryggen langt fremover, også litt vondt å overekstendere ryggen.

Hva kan dette være? sannsynligvis en liten strekk av ryggmusklene? eller høres det ut som noe mer alvorlig?
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget skurdal

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 21

Sv: vondt i korsryggen av markløft. hjelp
« #1 : 29. juli 2009, 12:28 »
Hei, mest sannsynelig har du bare fått deg en liten strekk av noe slag.
men hadde jeg vært deg ville jeg tatt det veldig rolig på neste rygg økt Smiley,
Start med lette vekter og prøv og føl etter hvordan ryggen reagerer.
Hvis du opplever de samme smertene da ville jeg tatt kontakt med en fysio!

God bedring Wink
"Når jeg trener så tar jeg lett 8 rep liksom"

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: vondt i korsryggen av markløft. hjelp
« #2 : 31. juli 2009, 01:04 »
takk, går litt bedre nå. har trent markøft, men kun med lette vekter. Gjør vondt når jeg bøyer ryggen helt. f.eks når jeg skal knyte på meg noen trange sko. Har troen på at det går bedre etterhvert. Satser på at det er en liten strekk Smiley
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget Fosen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: vondt i korsryggen av markløft. hjelp
« #3 : 01. august 2009, 17:36 »
Om det varer lenger er det ikke sikkert du trenger å bekymre deg veldig da heller, kan hende du har fått en liten låsning, som vil som regel kunne knekke opp igjen ganske lett hos en kiroprtaktor.

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: vondt i korsryggen av markløft. hjelp
« #4 : 02. august 2009, 00:31 »
Sannsynligvis er det en liten låsning. Måten du beskriver situasjonen på er nøyaktig slik mange opplever situasjonen når de får en låsning. Har selv hatt to låsninger, den ene gangen pga. veldig tung skulderpress og den andre gangen pga. middels tung markløft. Første gang jeg fikk dette, tenkte jeg umiddelbart "ånei... Nå har jeg klart det!" - det neste som skjer er at man blir utolmodig fordi man ønsker at smertene skal gå bort så fort som mulig, så man bare kan få avkreftet at det er noe langvarig så fort som mulig.

Det er lett å skade seg om man trener feil, men det skal mye til å pådra seg en langvarig skade. En låsning er ikke noe alvorlig, men det kan være du vil kjenne det i noen uker. Ønsker du å bli kvitt de ubehagelige smertene fortest mulig, bør du gå til en kiropraktor. Det tar normalt ikke mer enn 10 - 15 min. så er ryggen din som den skal igjen. Du vil umiddelbart føle deg bedre, og smertene er som regel helt borte innen noen dager. Men som regel får man en ny time, bare for å kontrollere at ting er som det skal.

En sånn behandling hos kiropraktor koster forresten rundt 350 - 400 kr. Iallfall var det det jeg betalte. Sånt er jo greit å vite på forhånd.

Så må du ha lykke til, og god trening videre. Men ikke bekymre deg for mye nå. Kroppen skal tåle en støyt før det blir skikkelig ille. Som sagt, jeg har vært i nøyaktig den samme situasjonen, og vet at det er lett å tenke mye negative tanker når det er noe man aldri har opplevd før. Jeg er sikker på at dette ordner seg.

Utlogget Mats D. Skrede

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 274
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 274

Sv: vondt i korsryggen av markløft. hjelp
« #5 : 02. august 2009, 14:51 »
Sannsynligvis er det en liten låsning. Måten du beskriver situasjonen på er nøyaktig slik mange opplever situasjonen når de får en låsning. Har selv hatt to låsninger, den ene gangen pga. veldig tung skulderpress og den andre gangen pga. middels tung markløft. Første gang jeg fikk dette, tenkte jeg umiddelbart "ånei... Nå har jeg klart det!" - det neste som skjer er at man blir utolmodig fordi man ønsker at smertene skal gå bort så fort som mulig, så man bare kan få avkreftet at det er noe langvarig så fort som mulig.

Det er lett å skade seg om man trener feil, men det skal mye til å pådra seg en langvarig skade. En låsning er ikke noe alvorlig, men det kan være du vil kjenne det i noen uker. Ønsker du å bli kvitt de ubehagelige smertene fortest mulig, bør du gå til en kiropraktor. Det tar normalt ikke mer enn 10 - 15 min. så er ryggen din som den skal igjen. Du vil umiddelbart føle deg bedre, og smertene er som regel helt borte innen noen dager. Men som regel får man en ny time, bare for å kontrollere at ting er som det skal.

En sånn behandling hos kiropraktor koster forresten rundt 350 - 400 kr. Iallfall var det det jeg betalte. Sånt er jo greit å vite på forhånd.

Så må du ha lykke til, og god trening videre. Men ikke bekymre deg for mye nå. Kroppen skal tåle en støyt før det blir skikkelig ille. Som sagt, jeg har vært i nøyaktig den samme situasjonen, og vet at det er lett å tenke mye negative tanker når det er noe man aldri har opplevd før. Jeg er sikker på at dette ordner seg.

At det er over på kun 1 behandling kjem heilt an på kor godt låsninga sitt. Har slitt med låsning i ryggen i 1år nå og vore mykje til behandling og det har ikkje løyst seg endå. Og når det først følest bra ut er det så jævli lett at det kjem tilbake.

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: vondt i korsryggen av markløft. hjelp
« #6 : 02. august 2009, 15:35 »
hatt tusen låsninger og d er kjipt hver gang, men folk som trener hardt og tungt har jo faste timer hos kiropraktor hver uke.... aom alle atleter faktisk... Grunnen til låsninger er enten feil teknikk i løftet som medfører el låsning, altså vridningen i virvelen som så gjør at alle musklene rundt stivner til. Den andre grunnen som har vært mitt tilfelle er ubalanaserte muskler som trekker virvlene ut og skaper låsninger på den måten... I norge fikk jeg alltid crap behandlinger uansett hvor jeg gikk og de knakk bare leddet på plass, om de engang greide det og sendte deg avgårde. her i Australia, eller rettere sagt osteopater(som er priceless for meg, men veldig dyre:) jobber mye utifra hvorfor du får det og hjelper man å finne øvelser og trene opp støttemuskler som muligens er slappe eller ikke fungerer som de skal... naprapat eller osteopat er d beste valget om slike ting plager man lenge... kiropraktorene jeg har gått til har aldri hjulpet meg til å bli bedre over tid desverre... Det er min erfaring ihvertfall.. Og ikke bekymre deg for ryggen... så lenge det ikke stråler ut i armer eller bein med smerte så er du goood!
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Utlogget Fosen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: vondt i korsryggen av markløft. hjelp
« #7 : 02. august 2009, 16:11 »
Jeg hadde for en måned siden skeivt bekken, som du kan få av maange grunner, og får å kompensere for det skeive bekkenet, måtte ryggen også bli skeiv andre om dere fatter. Dette har jeg gått til kiro for 8-9 behandlinger, å det har hjulpet meg veldig! Jeg trudde det bare var en låsning og ventet i 4-5 uker til det sko bli bra igjen, men det ble ikke bra før jeg dro til kiropraktoren. Så jeg anbefaler å gå til kiroen, det kommer jeg til å gjøre fast et par ganger i året uansett, bare for å holde øyet med ryggen.

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: vondt i korsryggen av markløft. hjelp
« #8 : 04. august 2009, 23:24 »
Kan meddele at ryggen er så godt som perfekt igjen Smiley Tok ca 2 uker. Var nok en liten låsning. Takk for beroligende info underveis fra alle Smiley
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: vondt i korsryggen av markløft. hjelp
« #9 : 17. august 2009, 15:18 »
Trener vanligvis markløft uten å få noen smerter.
Men idag da jeg trente medium tungt/lett 80kg kjente jeg plutselig et eller annet i korsryggen. Det var ikke verre enn at jeg fullførte settet mitt. 5 reps. Fikk vondt på rep 1 eller 2. Jeg tror et lite øyeblikk at jeg glemte å øke buktrykket og hadde litt dårlig teknikk.

Nå er jeg redd for at jeg har skadet ryggen alvorlig Sad eller langvarig
Det gjør ikke vondt når jeg går men, korsryggen kjennes stiv ut og det gjør litt vondt å bøye ryggen langt fremover, også litt vondt å overekstendere ryggen.

Hva kan dette være? sannsynligvis en liten strekk av ryggmusklene? eller høres det ut som noe mer alvorlig?

Kan du ikke slenge ut et klipp av teknikk? Smiley

Veldig mange som har et forbedringspotensial her (det trenger selvsagt ikke gjelde deg, men greit å være på den sikre siden Smiley)

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: vondt i korsryggen av markløft. hjelp
« #10 : 17. august 2009, 15:38 »
Jeg har strekt korsryggen flere ganger, men ikke i markløftsammenheng. Det har gjort vondt i flere dager med mindre jeg har hatt ryggen helt rett. Bøyer jeg den, får jeg vondt med en gang. Er det noe lignende, så går det nok over.

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: vondt i korsryggen av markløft. hjelp
« #11 : 18. august 2009, 18:09 »
I de aller fleste tilfeller er det kun negativt å tøye korsryggen, så gå heller etter stabilitet her og du vil trolig merke bedring kun av det. Smiley

Les gjerne "hvordan forebygge og redusere korsryggsmerter", her: http://sandvikstraining.com/hvordan-forebygge-og-redusere-korsryggsmerter/

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!