Skrevet av Emne: Militærpressens historie  (Lest 5459 ganger)

dave the brave

  • Gjest
Sv: Militærpressens historie
« #15 : 01. august 2009, 15:58 »
kunne vært det. men for å avslutte her så syns jeg vektlløfting er en feomenal idrett. jeg trener litt vektløfting sjøl, kombinert med styrkeløft, og litt bygging/fitness. tilsammen syns jeg dette utgjør en komplett fysikk. så i prinsippet kunne jeg deltatt i en skjønnhetskonkuranse;P

Utlogget Kinamann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Militærpressens historie
« #16 : 01. august 2009, 16:11 »
Egentlig ikke saa uenige vi, David. Jeg har stort sett trent styrkeloeftoevelser, men i det siste gaatt mer og mer over til variasjoner av de olympiske loeftene. Det er goey, god kardio (som jeg har behov for Wink) og fungerer helt kurant sammen med de klassiske styrkeloeftene. Det fine for oss som ikke er konkurranseutoevere er jo at vi kan ta oss tid til aa eksperimentere litt, og proeve oss fram Smiley. Jeg har kanskje en litten brodd og noen spissformuleringer i mine innlegg, men har aldri ment aa hetse noen. The bottom line: Ingen er like, saa om det passer for deg og du trivst med opplegget er det egentlig totalt irrellevant hva andre maatte mene. Smiley

dave the brave

  • Gjest
Sv: Militærpressens historie
« #17 : 01. august 2009, 16:18 »
takk, og lykke til med eksperimeteringa

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Militærpressens historie
« #18 : 01. august 2009, 17:32 »
Stort sett mangler vektløfterne presstyrke, men noen har det også:
http://www.youtube.com/watch?v=I-Ixa38U9x0

Education is important, but big biceps are importanter.

vbear90

  • Gjest
Sv: Militærpressens historie
« #19 : 02. august 2009, 21:30 »
Stort sett mangler vektløfterne presstyrke, men noen har det også:
http://www.youtube.com/watch?v=I-Ixa38U9x0



Å sei at vektlyftarar stortsett manglar presstyrke vert feil å sei. Eg vil tru at det er ganske like resultat på styrkelyftarar og vektlyftarar som er på same nivå.
Stian Grimseth pressa 160kg og Geir Grønnevik pressa 137,5 (-105kg klassen).

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Militærpressens historie
« #20 : 02. august 2009, 22:26 »
Å sei at vektlyftarar stortsett manglar presstyrke vert feil å sei. Eg vil tru at det er ganske like resultat på styrkelyftarar og vektlyftarar som er på same nivå.
Stian Grimseth pressa 160kg og Geir Grønnevik pressa 137,5 (-105kg klassen).
Hmm... Gode resultater det der (militærpress formoder jeg?). Mulig at de vektløfterne jeg kjenner til ikke er representative for gruppen, i så fall må jeg trekke tilbake påstanden min...
Education is important, but big biceps are importanter.

vbear90

  • Gjest
Sv: Militærpressens historie
« #21 : 03. august 2009, 12:08 »
Hmm... Gode resultater det der (militærpress formoder jeg?). Mulig at de vektløfterne jeg kjenner til ikke er representative for gruppen, i så fall må jeg trekke tilbake påstanden min...

Det er militærpress. Stian tok 200kg*2 i pushpress og Geir 177,5kg. 

Utlogget Kinamann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Militærpressens historie
« #22 : 04. august 2009, 14:04 »
Hei vbear90!

Takk for godt innspill fra en som faktisk er vektloefter. Jeg har et lite spoersmaal: Hvordan vurderer du press bak nakke sammenliknet med militaerpress? Hva trener dere aktive vektloeftere mest? Foer trente jeg kun militaerpress, men har naa blitt mer og mer glad i press og stoet bak nakke. Foeler det virkelig hjelper for fleksibiliteten i skulderleddet. Hadde foer endel problemer med skuldre, men dette har blitt mye bedre. Ellers naar dere trener stoetteoevelser (som f.eks. skuldre), trener dere ogsaa da med faa reps (f.eks 3) og flere sett, eller kjoerer dere anderledes? Jeg proever nemlig aa bygge flere av treningsoektene mine rundt de olympiske loeftene, selv om jeg ikke har noen planer om aa konkurrere. Kjekt om du tar deg tid til aa gi noen tips om olympisk vektloeftingstrening Cheesy.

Ps. etter at jeg begynte aa trene litt rykk og stoet har jeg bare faatt mer og mer respekt for dere vektloeftere, dere driver med en helt raa sport!!

vbear90

  • Gjest
Sv: Militærpressens historie
« #23 : 04. august 2009, 14:41 »
Hei Smiley

Nakkepress er ein ypparleg øvelse for skulderstyrke og triceps tykkjer eg, einaste problemet med den er at mange får ilt i skuldrane av den. Men dette er individuelt for kvart individ, viss ein ikkje kjenner noko så meinar eg at ein berre kan køyre på. Serge Reding, ein lyftar frå Belgia på 70-talet, skal ha tatt 180*4 i nakkepress sittande på benk! Vektlyftarar køyrer i hovudsak desse press-øvelsane: Militærpress, nakkepress, rykkpress og benkpress. Og då med ei lita overvekt av militærpress.

Overstøyt bak nakken er ein veldig god øvelse, særskilt viss ein stiv. Det er mange vektlyftarar som får gode overstøyt etter å ha køyrt frå nakken. Ein kan også køyre kick med rykk og støyt grep bak nakken til dømes.

Vi trenar ganske likt med antall reps i knebøy som i press øvelsane, berre med hyppigare økter og fleire sett i knebøy sjølvsagt. I press er det vanleg å liggje mellom 2-6reps. Sjølv er eg i plussen og har difor godt av å køyre 6-10reps i kortare periodar også, men vanlegvis er det 2-6reps med til dømes seks sett og korte pausar. Intensitet er veldig viktig i vektlyfting!

Elles vil eg no sei at det virkar som at du har god innsikt i vektlyfting, og at det hadde vore veldig kjekt om du hadde begynt å konkurrere! Vi trenge dei vi kan få i vektlyftar familien Smiley
Trenar du forresten med ein Kinesisk vektlyftar klubb eller på helsestudio?


Utlogget Kinamann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Militærpressens historie
« #24 : 04. august 2009, 15:16 »
Tusen takk for kjempegodt svar! Jeg trener ikke i noen kinesisk klubb. Her er det nok veldig faa hobbyloeftere. De fleste som driver starter paa rene sportsskoler allerede fra foerste skoleaar, de mest talentfulle blir faktisk "headhuntet" av trenere naar de gaa i barnehage eller tidlig paa barneskolen. Tror vel kanskje en norsk hobbyloefter som begynner aa dra paa aarene (35, med stadig flere graa haar) ikke passer helt inn i denne settingen Grin.

Naar man begynner aa dra litt paa aarene blir man ogsaa gjerne litt opptatt av viktigheten med aa holde seg i form. Jeg har derfor investert i vekter hjemme slik at jeg frigjoer tid til trening etter jobb, og naa ogsaa en nyfoedt krabat som trenger oppmerksomhet Cheesy.

Tidligere trente jeg mest styrkeloeft, men syntes dette ble litt monotont. Det var derfor jeg startet aa lese endel om vektloefting, samt studere mye videoer av profesjonelle utoevere osv. Synes denne treningen er mer funksjonell og trener flere aspekter av fysikken en klassisk styrkeloeft. Og som du jo ogsaa bekrefter saa trener jo dere de fleste loeftene som inngaar i styrkeloeft som stoetteoevelser uansett. I tillegg liker jeg teknikk-og-hurtighets-perspektivet som kommer med trening av OV. Veldig hyggelig at du synes det virker som jeg har god innsikt, det tar jeg som et stort kompliment. Ekstra kjekt at det kommer fra en aapenbart svaert talentfull utoever Wink. Ellers saa maa jeg jo si at jeg ble ekstra inspirert forrige sommer. Ikke dumt aa bo i Kina naar OL- konkurransene paagikk og man kunne aapne vinduene og hoere jubelrop overalt!! Dessuten saa synes jeg de kinesiske loefterne er helt raa! Den som kanskje imponerte meg mest var jenta i  69 kg-klassen, Liu Chunhong, med 286 kg. Blant herrene syntes jeg det var raatt naar Lu Yong kom ut og satte tredje stoetet etter for meg helt uforstaaelig faatt underkjent det forrige loeftet.

Eller er det utrolig kjekt aa se at Norge har talentfulle folk som kommer opp etter Stian. Ser det er endel lag som kommer til Kina og trener om sommeren, saa velkommen skal du vaere!!

Utlogget Kinamann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Militærpressens historie
« #25 : 04. august 2009, 15:41 »
Et lite spoersmaat til, vbear90:

Jeg har behov for aa fokusere litt mer paa kneboeyet, hvor ofte synes du man kan trene kneboey i en periode med ekstra fokus paa denne oevelsen. Har en mistanke om at man fokuserer alt for mye paa overtreningsproblematikk paa ymse nettforum, spesielt om man sammenlikner hvordan idrettsutoevere faktisk trener... Og hvordan boer forholdet mellom kneboey og frontboey vaere?

I tillegg maa jeg fokusere paa form, spesielt etter at jeg kjoepte vektloeftingssko (Do win til under 200 kr som jeg er veldig fornoeyde med!). Skoene gjoer underverker i sitten paa rykk og ved frontboey, men kommer gjerne litt frempaa i kneboeyen. Er dette et resultat av at beina er for svake (fremside/bakside)? Takker for svar Smiley

vbear90

  • Gjest
Sv: Militærpressens historie
« #26 : 04. august 2009, 23:27 »
Et lite spoersmaat til, vbear90:

Jeg har behov for aa fokusere litt mer paa kneboeyet, hvor ofte synes du man kan trene kneboey i en periode med ekstra fokus paa denne oevelsen. Har en mistanke om at man fokuserer alt for mye paa overtreningsproblematikk paa ymse nettforum, spesielt om man sammenlikner hvordan idrettsutoevere faktisk trener... Og hvordan boer forholdet mellom kneboey og frontboey vaere?

I tillegg maa jeg fokusere paa form, spesielt etter at jeg kjoepte vektloeftingssko (Do win til under 200 kr som jeg er veldig fornoeyde med!). Skoene gjoer underverker i sitten paa rykk og ved frontboey, men kommer gjerne litt frempaa i kneboeyen. Er dette et resultat av at beina er for svake (fremside/bakside)? Takker for svar Smiley

Det er null problem å køyre knebøy fem gongar i veka, så lengje ein periodiserar treninga slik at ein har lette dagar, varierar på reps og innimellom har færre knebøy økter. Det kjem jo sjølvsagt også an på kor godt trent ein er Wink Men eg vil tru at du har godt av å trene ein del front knebøy når du tidlegare har trent meir styrkelyft retta og difor kanskje vorte veldig sterk i hamstrings i forhold til framside. Det vert sjølvsagt veldig vanskeleg å sei for meg sidan eg ikkje har sett deg lyfte Smiley Det at du kjem frampå vil eg tru at er pågrunn av at du er for stiv i hofta, det er eit heilt typisk fenomen. Viktig å vere mjuk i vektlyfting, men det har du nok merka Wink

Utlogget Kinamann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Militærpressens historie
« #27 : 05. august 2009, 04:59 »
Hei igjen og takk for godt svar. Tror nok foerst og fremst det er et styrkeproblem, for om jeg kjoerer med vekter som gjerne er under 90% gaar det fint. Har naa f.eks. ingen store problemer med sitten i rykk, utenom aa vaere relativt fersk og derfor ofte maa justere balansen litt foer jeg reiser meg (spesielt naar jeg oeker vektene). Hjalp endel paa mykheten da jeg kjoerte rykkboey barbent, foer jeg kjoepte sko. Men du har nok delvis rett i dette med hofta. Jeg har de siste par aara kjoert mest frontboey, og merker at kneboey tar mer paa hofta. Ellers saa tror jeg sittestillingen min fikk ganske god grunntrening da jeg foerst kom til Kina for noen aar siden. I paavente av ny leilighet bodde jeg nemlig i en liten leilighet med asiatisk vannklosett paa badet (ikke oppbygget do, men hull i gulvet). Og tro meg, man maa ha ganske god fleksibilitet og sittestilling for et dobesoek da, spesielt om man liker aa ta sin tid og aa lese avisen... Grin.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!