Skrevet av Emne: Fartsovervåkning og sabotasje?  (Lest 5019 ganger)

tfildaed

  • Gjest
Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
« #45 : 02. august 2009, 10:49 »
Et godt eksempel på at det ikke er fjellene, fjordene og befolkningstettheten som er problemet, er strektningen mellom Oppdal-Trondheim. En (for det meste) råtten 2-filsvei med elendig standard, masse trafikk og masse ulykker.

Trondheim 0 moh
Oppdal 545 moh
Enough said, veien er på enkelte strekk håpløs, spesielt i deler av soknedalen opptil ullsberg, samt for mye svinger videre opp mot Oppdal, men her har det vært en positiv utvikling......


Tja, Sveits har jo Europa's kanskje beste veier og der er det stort sett bare fjell. Jernbanen deres er også i verdensklasse.
Det ligger vel like mye i at staten ikke er villig til å gjøre et krafttak på vei og jernbane, man velger de enkleste løsningene først selvsagt.
Vedlikehold burde man jo uansett kunne forvente i en av verdens rikeste land men her i Norge vil de klippe snorer og bygge nytt, oppussing og vedlikehold av eldre bygg og veier er for kjedelig, da kan man ikke drikke champagne med kongen og co.!  Grin


Sveits:

Population:    
7,604,467 (July 2009 est.)
country comparison to the world: 95

Railways:    
total: 4,839 km
country comparison to the world: 37
standard gauge: 3,561 km 1.435-m gauge (3,195 km electrified)
narrow gauge: 1,268 km 1.000-m gauge (1,274 km electrified); 10 km 0.800-m gauge (10 km electrified) (2006)

Roadways:    
total: 71,298 km
country comparison to the world: 67
paved: 71,298 km (includes 1,758 of expressways) (2006)

Airports - with paved runways:    
total: 43
over 3,047 m: 3
2,438 to 3,047 m: 4
1,524 to 2,437 m: 14
914 to 1,523 m: 5
under 914 m: 17 (2008)

Airports - with unpaved runways:    
total: 23
under 914 m: 23 (2008)

Military expenditures:    
1% of GDP (2005 est.)
country comparison to the world: 139

Norge:

Population:    
4,660,539 (July 2009 est.)
country comparison to the world: 117

Railways:    
total: 4,114 km
country comparison to the world: 41
standard gauge: 4,114 km 1.435-m gauge (2,552 km electrified) (2008)

Roadways:    
total: 92,946 km
country comparison to the world: 51
paved: 72,033 km (includes 664 km of expressways)
unpaved: 20,913 km (2007)

Airports - with paved runways:    
total: 67
2,438 to 3,047 m: 13
1,524 to 2,437 m: 12
914 to 1,523 m: 15
under 914 m: 27 (2008)

Airports - with unpaved runways:    
total: 31
914 to 1,523 m: 6
under 914 m: 25 (2008)

Military expenditures:    
1.9% of GDP (2005 est.)

Norge har ca 20.000km mer bilveier
Litt mindre jernbane, skyldes kanskje at mange spor er fjernet/nedlagt fordi det i Norge ikke penger å tjene på jernbanen utenfor Oslo + 150km, men det burde allikevel bli brukt da det kan avlaste veier og ved litt oppgradering kan farten økes ganske mye(drømmeslottet som blitt visjonert i media med Trondheim-Oslo på 2t er bare tull, men kanskje 3t kan være mulig.)

Sveits har ca 3mill flere mennesker og mye mindre land, noe som gjør at kostnadene er mye lavere mtp. logistikk osv. Sveits er rimelig flatt Nord for Alpene også(har vært der)

Å bygge veier i Norge er mer kostbart én de aller fleste land pga fjord og fjell som nevnt, men ikke glem temperaturforskjeller som gir tele om vinteren og ugjevne veier på sommeren, dette medfører at mye fyllmasse må brukes for å minimalisere "telehiv" som er umulig å fjerne.

Hvor mange undervannstunneler har vi som koster kanskje 200mill/km
Hvor mange bruer har vi som koster 1000mill/km (ref Hardangerbrua som koster 1810 mill kr i 2005 verdi)

Uansett så er det mye som bør gjøres, og det er mulig å effektivisere veibyggingen, ved å gjøre ferdig en strekning med en gang kontra lapping og flikking bit for bit!

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
« #46 : 02. august 2009, 10:54 »
Enten forstår du ingenting på veiene ellers så er du en  "bettrewisser" som har lite sosial inteligens.
Greit du stempler meg som inkompetent fordi jeg foreslår at man følger fartsgrensen eller gir beng i å syte hvis man ikke gjør det, er du med på leken får du tåle steken. Men hvordan i all verden kommer *sosial intelligens* inn i bildet her? At jeg våger å utfordre ditt dogme om at lovbrudd burde bli fritatt for reaksjoner?

Om du kjører i 70 i 80 sonen og kikker stadig vekk på speedometeret når du passerer fotoboksen så ser du kanskje ikke 5åringen eller elgen, du gjør en unnamanøver og havner selv i grillen på en Scania, resten forstår du sikkert............
Utbredt problem at folk kikker for mye på speedometeret?

Utlogget Ejay

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 603
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 603

Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
« #47 : 02. august 2009, 11:19 »
Bettrewisser? Nå har jeg hørt den og :/

Og ja akuratt, man trenger ikke ha kjørt lenge for å ha en viss peiling på hvor fort man kjører og et blikk i ny og ne holder i massevis...
195 høy

tfildaed

  • Gjest
Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
« #48 : 02. august 2009, 11:35 »
Greit du stempler meg som inkompetent fordi jeg foreslår at man følger fartsgrensen eller gir beng i å syte hvis man ikke gjør det, er du med på leken får du tåle steken. Men hvordan i all verden kommer *sosial intelligens* inn i bildet her? At jeg våger å utfordre ditt dogme om at lovbrudd burde bli fritatt for reaksjoner?
Utbredt problem at folk kikker for mye på speedometeret?

Jeg kjører 30'km i året og har 4 fartsbøter siste 10år(dvs nothing) jeg ser nesten aldri politi på veiene, men jeg ser nesten hver dag hva som skjer ved fotoboksene.
Det nærmeste jeg har vært en kollisjon var ved en fotoboks hvor alle holdt fartsgrensene, men bil #1 i køen ble "skremt" av fotoboksen og bråbremset på E6.

Folk på veiene er redde for fotoboksene, redde for å få bot, bare se hva som skjer der hvor det er fartsmåling uten kontroll, nesten alle biler kjører 10-15 under fartsgrensene fordi de er usikre om den registrerer hastigheten.

Når det gjelder sosial inteligens: ferdes du på veiene?

Mener du at ferre blir drept i trafikken pga fotobokser?
fra 07-08 ble ca 10% flere drept, bilene blir stadig sikrere, veiene blir litt bedre.
I 1985 døde ca 400 i trafikken ifjor 256, hvis man tar med hvor mye sikrere bilene har blitt, hvor mye bedre enkelte veier har blitt, samt alle fotoboksene som begynte å komme rundt 1990----> så vil jeg påstå ferre ville blitt drept i trafikken i 1985 med dagens biler og dagens veier.

Fjerner man rus, mangel på sikkerhetsseler, selvmord, illebefinnende samt manglende evne til å kjøre bil(har opplevd nesten ulykker pga eldre folk ikke kan håndtere en bil i dagens trafikkbilde)
Så vil du se at fart alene ikke representerer den faren som mange hevder, men det er lettest å skylde på føreren av bilen, kunne kjørt 20 i 80 sonen, for fort i forhold til føret etc......

Kan ikke du fortelle alle narkomane og alkoholikere at ikke trenger å ruse seg?

tfildaed

  • Gjest
Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
« #49 : 02. august 2009, 11:47 »
Bettrewisser? Nå har jeg hørt den og :/

Og ja akuratt, man trenger ikke ha kjørt lenge for å ha en viss peiling på hvor fort man kjører og et blikk i ny og ne holder i massevis...

Du trenger kanskje ikke det, men svært mange gjør det hver eneste gang de kjører forbi en fotoboks, tom forskere har uttalt seg om det i forbindelse med gjennomsnittsmåling, hvor de hevder at sjåfører vil være mer opptatt av speedometeret én hva som skjer på veien.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
« #50 : 02. august 2009, 11:57 »
Folk på veiene er redde for fotoboksene, redde for å få bot, bare se hva som skjer der hvor det er fartsmåling uten kontroll, nesten alle biler kjører 10-15 under fartsgrensene fordi de er usikre om den registrerer hastigheten.
Løsningen der er jo å ha flere fotobokser så folk venner seg til dem. Gjerne en gjennomsnittsboks på av- og påkjøringer til motorveier.

Når det gjelder sosial inteligens: ferdes du på veiene?
Ja, jeg ferdes på veiene. Men jeg ser ikke helt hva dette har med sosial intelligens å gjøre.

Mener du at ferre blir drept i trafikken pga fotobokser?
Jeg mener at det er fint hvis færre blir drept, men det er også fint hvis folk respekterer de sosiale spillereglene -- som fartsgrensene er en del av. Uavhengig om folk blir drept eller ikke.

Fjerner man rus, mangel på sikkerhetsseler, selvmord, illebefinnende samt manglende evne til å kjøre bil(har opplevd nesten ulykker pga eldre folk ikke kan håndtere en bil i dagens trafikkbilde)
Så vil du se at fart alene ikke representerer den faren som mange hevder, men det er lettest å skylde på føreren av bilen, kunne kjørt 20 i 80 sonen, for fort i forhold til føret etc......
Aldri påstått at fart alene dreper. Det jeg påstår er at det er en del av reglene vi har bestemt oss for i samfunnet (i likhet med at man skal betale skatt) og den riktige måten å kontre noe slikt på er ikke å gi beng i fartsgrensene, men å jobbe politisk for å få endret dem. Du vil si det er vanskelig, men ja, kanskje det er et hint om at folk ikke ønsker at folk kjører fortere.

Kan ikke du fortelle alle narkomane og alkoholikere at ikke trenger å ruse seg?
Men de trenger jo det, ellers hvordan skal de klare hverdagen?

tfildaed

  • Gjest
Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
« #51 : 02. august 2009, 12:15 »
Løsningen der er jo å ha flere fotobokser så folk venner seg til dem. Gjerne en gjennomsnittsboks på av- og påkjøringer til motorveier.

Du skjønner ikke problemet, i Norge er det svært mange som aldri har fått en fartsbot, aldri har vært i kontakt med påtalemyndigheter og de er "livredde" for å få ei fartsbot. Disse ligger ofte langt under fartsgrensene og bremser ned konsekvent på alle fotobokser "for å være sikker" gjerne 20km/h under.
Disse skaper farlige situasjoner som bil #1 og #2 i køen mellom Trondheim og Oslo, jeg møter disse hver eneste dag på veiene og skulle noe uventet hende i en slik situasjon så har de ikke riktig fokus, enten de holder fartsgrensen eller er langt under.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Fartsovervåkning og sabotasje?
« #52 : 02. august 2009, 12:18 »
Du skjønner ikke problemet, i Norge er det svært mange som aldri har fått en fartsbot, aldri har vært i kontakt med påtalemyndigheter og de er "livredde" for å få ei fartsbot. Disse ligger ofte langt under fartsgrensene og bremser ned konsekvent på alle fotobokser "for å være sikker" gjerne 20km/h under.
Disse skaper farlige situasjoner som bil #1 og #2 i køen mellom Trondheim og Oslo, jeg møter disse hver eneste dag på veiene og skulle noe uventet hende i en slik situasjon så har de ikke riktig fokus, enten de holder fartsgrensen eller er langt under.

Løsningen er at de tar bilde også hvis man ligger mer enn 10km under fartsgrensen.  Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!